(newsדיור מוגן 10.7.19
רעש המטוסים צפוי להתגבר

רעש המטוסים צפוי להתגבר

עונת התיירות החלה מוקדם השנה וכבר מפסח מרגישים תושבי מודיעין את התגברות רעש המטוסים באוויר • הסיבה היא פתיחתו גם בסופי שבוע ובלילות של מסלול 03-21, שהגישה אליו מאפשרת לטייסים להנמיך לנחיתה תוך סיבוב מעל העיר • המצב עלול להחמיר עוד יותר אם תתקבל עתירת היישובים בארות יצחק ומזור, שמטרתה להגביר את השימוש במסלול 12-30 שהגישה אליו עוברת בהגדרה מעל החלק המערבי של מודיעין • העירייה כמובן מתנגדת לעתירה זו, נרשמה כמשיבה בעניין ונערכת לפנות לבג"צ

לא טעיתם: הצפיפות והרעש מעל מודיעין התגברו בשבועות האחרונים, ובהחלט יותר מטוסים מרחפים מעל בנייני העיר בדרכם לנחיתה בנתב"ג. לפני מספר שבועות החליטה רשות התעופה האזרחית לאפשר גם בסופי שבוע נחיתות במסלול 03-21 – מסלול שגישה אפשרית (אך לא הכרחית) אליו היא מעל מודיעין. כלומר: המטוסים מגיעים לכאן ומבצעים מעל העיר את הסיבוב לנחיתה על מסלול זה.

מדובר במציאות שלא ניתן כמובן להסתיר ותושבים רבים ערים לה, כולל להחמרה של התקופה האחרונה. "חול המועד פסח היה סיוט עבורנו, קצב הנחיתות היה מטורף לא ישנתי כל לילות החג", סיפר לנו תושב העיר שמתגורר באזור שדרות עמק זבולון.

עתירות רבות נגד הנחיתות מעל מודיעין כבר הוגשו לבית המשפט, אך הן בדרך כלל מתנגשות עם עתירות של יישובים אחרים, שהסטת המסלול האווירי תפגע בהם. בשבוע שעבר הגישו שני יישובים: קיבוץ בארות יצחק ומושב מזור, עתירה חדשה לבית המשפט המנהלי מרכז בלוד בתביעה שיסיט מהם חלק מהנחיתות ויעבירם ממסלול 03-21 (זה שכבר מאפשר הנמכה מעל מודיעין) למסלול 12-30 – זה שהשימוש בו עובר מעל מודיעין בהגדרה.

אם תתקבל העתירה מצב רעש המטוסים מעל מודיעין יילך ויחמיר שכן נפח תנועת המטוסים מעל העיר יגדל באופן משמעותי. עיריית מודיעין מתנגדת לעתירה ונרשמה כמשיבה לעתירה. היועצים המשפטיים של העירייה ינסו לשכנע את שופטי בית המשפט המנהלי בלוד בעניין.

בעתירה טוענים מזור ובארות יצחק כי ההחלטה של רשות שדות התעופה ורשות התעופה האזרחית לאפשר נחיתות מטוסים גם בסופי שבוע ובמהלך כל שעות הלילה על מסלול 03-21 היא החלטה שגויה שמעלה מאד את נפח תנועת המטוסים ואת הרעש ממנו סובלים תושבי שני היישובים.

למעשה מזור ובארות יצחק מבקשים מגורמי התעופה לאזן את חלוקת הרעש בין עוד יישובים סביב נתב"ג ובהם גם כלולה מודיעין. חלוקת רעש חדשה תהווה עליית מדרגה עבור תושבי מודיעין שכבר כיום סובלים מהרעש גם בשעות הלילה, במיוחד לאחר שלאורך השנה האחרונה האמינו בעירייה כי אכן גורמי התעופה יסיטו את נתיב הנחיתה לכיוון מזרח כך שיקיף את העיר מרחוק והמטוסים יגלשו לנחיתה מכיוון מודיעין עילית וכפר האורנים ובכך יפחת מאד הרעש מעל מודיעין.

כל זה לא קרה. להיפך. עם הקרבה לחופשת הקיץ ופתיחת עונת התיירות וחג הפסח שהיה לפני חודש וחצי, חלה עליה דרמטית במספר הטיסות המגיעות לישראל ובנתב"ג פשוט לא עמדו בעומס. המטוסים המשיכו לנחות גם במסלול הצפוני מעל מזור ובארות יצחק וגם במסלול המערבי שמגיע מעל הפארק הטכנולוגי ומייצר רעש חזק מעל שכונות מערב מודיעין.

גם העתירות הקודמות שהוגשו חלקן לבית המשפטי  מחוזי מרכז בלוד בשבתו כבית משפט מינהלי וחלקן כעתירות לבג"צ לא נשאו פרי מבחינת עיריית מודיעין ורעש המטוסים לא פחת למרות שראש העיר חיים ביבס ניסה לשכנע כי לאחר תום השיפוצים שבוצעו במסלול הנחיתה המרכזי בנתב"ג יסתיימו, יחזרו מרבית מטוסים לנחות עליו ובכך יקטן מאד מספר הנחיתות מעל מודיעין.

עכשיו צריכות מרבית הרשויות המקומיות שסובבות נתב"ג להתמודד עם העתירה החדשה של מזור ובארות יצחק. אם תתקבל עתירת שני הישובים תתגבר תנועת המטוסים מעל מודיעין עוד יותר.

מזה שנתיים מתמודדת עיריית מודיעין עם בעיית נחיתת המטוסים. בתחילת 2018 הגיעה העת לבצע שיפוצים במסלול הנחיתה המרכזי של נתב"ג  מסלול 12-30. אז הוסטו נחיתות מטוסים למסלולים אחרים. בארות יצחק ומזור (ויישובים אחרים) עתרו לבית המשפט, שבמאי אשתקד דחה אותן ואישר להתחיל בעבודת השיפוץ.

השיפוצים הסתיימו אולם עומס התנועה בנתב"ג לא החזיר את המצב לקדמותו. 17 רשויות מקומיות בהן מודיעין עתרו בתחילת 2019 נגד רשות שדות התעופה ונגד רשות התעופה האזרחית, אלא שלא רק שתנועת המטוסים מעל מודיעין פחתה, היא אף הלכה והתגברה כאשר גם במסלול 03-21 הצפוני, עלה נפח הטיסות.

בעתירה הקודמת, אותה הגישה עיריית מודיעין עם עוד 16 רשויות אחרות, ציינה העירייה כי "להבדיל מההמראות אשר לא מתקיימות בין השעה 01:40 לשעה  05:00 בבוקר )תהליך הקרוי "עוצר לילה") הנחיתות בנתב"ג מותרות 24/7 364 ימים ) פרט ליום הכיפורים) בשנה וזאת בניגוד למקובל בעולם המערבי, שם על פי רוב, מתקיים עוצר גם בהמראות וגם בנחיתות".

זהו שורש המילכוד: הסיבה העיקרית לעומס הנחיתות והרעש מעל מודיעין היא שחברות התעופה האירופאיות גילו דרך לחסוך כסף על גב תושבי השפלה. "האפשרות לנחות בנתב"ג בכל שעות הלילה" - ציינו בעירייה - "הביאה בשנים האחרונות את החברות האירופאיות לתכנן את לוח הטיסות שלהן כך שב'זמן המת' (בשעות "עוצר הלילה") המטוסים ינחתו בנתב"ג במקום לשלם דמי 'חניית לילה' באירופה, מה שהגביר את תדירות הנחיתות בנתב"ג בשעות הלילה עד כדי כך שתדירות זו עולה על תדירות נחיתת המטוסים בנתב"ג בשעות היום".

עיון בעתירת האחרונה של מזור ובארות יצחק מגלה את בסיס הטיעונים, שהוא ציטוט מנהל רשות התעופה האזרחית שאמר: "לאור התעכבות הליכי עידכון התמ"א (תוכנית המתאר הארצית של נתב"ג – י.ג) למעלה משנתיים, במהלכן התנועה בנתב"ג עלתה וממשיכה לעלות באופן שיותר חלוקה לא צודקת של הרעש, וכאשר לא צפוי שהתהליך יושלם בחודשים הקרובים, מתעורר הצורך לקדם את עידכון תוכנית התיפעול... ההצעה מבקשת לחלק מחדש את הרעש באופן הוגן במסגרת המגבלות הקיימות בתמ"א".

כלומר ראש רת"א עצמו מודה שאכן חלוקת הרעש הנוכחית איננה הוגנת ועל כן יש לחלק מחדש את הרעש בין היישובים. מה זה אומר לגבי מודיעין? אם שופטי בית המשפט יקבלו את העתירה, יחלקו את הקלפים מחדש ואז כנראה מודיעין תקבל עוד כמות דציבלים, די משמעותית.

בפניה לעירייה עם הגשת העתירה הקודמת נמסר אז ל"מודיעין News" כי "על פי הוראות תוכנית המתאר של נתב"ג יש עדיפות לנחיתה על מסלול 12-30 ואחר כך, בשעות העומס, יש אפשרות לנחות גם על מסלול 03-21  כאשר בהתאם להחלטת ראש רת"א הנחיתה על מסלול 12-30 (שהוא המסלול המזרחי) תהיה בעדיפות שלישית ואחרונה. על פי תבנית זו תותר נחיתת מטוסים על מסלול 03-21 (המסלול בו נוחתים מטוסים מצפון לדרום) כאשר שעות פעילות מסלול זה הורחבו וכעת תותר הנחיתה על מסלול זה החל מהשעה 05:00 בקיץ ו-05:30 בחורף. הנחיתה על מסלול זה תותר גם בימי שבת וחג תוך חלוקה עם יתר המסלולים המוגדרים לנחיתה".

ראש העירייה חיים ביבס, שכבר ראה את השקט היחסי חוזר למודיעין, נשמע מאוכזב כשאמר השבוע: "כולם רוצים לגור עשר דקות נסיעה מנתב"ג שיהיה נוח להגיע לשדה אבל אף אחד לא רוצה שהמטוסים ינחתו מעליו".

ומה באשר להתנהלות שלכם עכשיו בפועל?

"עיריית מודיעין מכבים רעות עושה את כל הניתן בידה כדי לצמצם את פעילות נחיתות המטוסים באזורנו. וגם כעת מול העתירה אנחנו עומדים על המשמר ולא ניתן לפגוע באיכות החיים של תושבי העיר. הוכחנו זאת בעבר כאשר פנינו מספר פעמים לבג"צ ונוסיף גם בעתיד לעשות כל דבר כדי לשפר את המצב הקיים ולהפחית את מספר הנחיתות מעל בתי תושבי העיר כפי שאנו עושים כיום בעתירה משותפת, לנו ולרשויות נוספות ובהן תל אביב, חולון וכפר סבא - הדורשת לקבוע מגבלות רעש למטוסים הנוחתים בנמל התעופה בן גוריון בכלל ובלילות בפרט".

"אתה לא יכול לתכנן את חייך בגלל אי ודאות", אומר בני סימנטוב - תושב רחוב יהלום שבשכונת אבני חן שסובל מרעש המטוסים ושקל לעבור דירה.

באמת, לעבור דירה בגלל מטוסים?

"השקט מאד חשוב לי ואני לא מסוגל לסבול את הרעש ההולך ומתגבר. שקלתי לעבור למקום שקט יותר כמו כפר האורנים או לפיד אבל אז התברר לי שיש סיכוי שרשות שדות התעופה ורשות התעופה האזרחית יסיטו את מסלול הנחיתה מזרחה מעל מודיעין עילית והאזור ואז שוב אני אסבול מהרעש. אני לא יודע מי הסמכות שיכולה לומר לי כאזרח הקטן היכן לא ינחתו המטוסים כדי שאוכל לעבור לשם".

סימנטוב סיפר כי התקשר לרשות התעופה האזרחית ושם לדבריו נאמר לו כי "נמשיך לנחות מעל לעיר מודיעין ואפילו קצב הנחיתות יגבר כי אין לנו ברירה ויש הרבה נחיתות מטוסים ואין מקום אחר להנחית אותם".

פנית גם לעירייה?

"כן, ונאמר לי שעדיף שאתקין בידוד כפול בחלונות. אני לא רוצה לכלוא את עצמי בבית סוהר. אני לא יודע כבר מה לחשוב וכיצד לנהוג. הייתי בקשר עם ראש העיר ואני מקווה שהעירייה תצליח לעצור את קצב הנחיתות אבל כפי ששמעתי מרשות התעופה האזרחית לא נראה לי שזה הולך לקרות. הם אמרו לי בפירוש שהמצב יהיה קשה יותר ושיהיו יותר נחיתות מעל מודיעין כי אין פשוט להם ברירה".

מכללת די בי איי