(new)מחלקים באמצע עמוד הבית
אופניים חשמליים במודיעין: 90 דו"חות לעבריינים בחצי שנה

אופניים חשמליים במודיעין: 90 דו"חות לעבריינים בחצי שנה

המספר מתייחס רק לדו"חות שרשמו פקחי העירייה, שכן משטרת ישראל בחרה שלא לשתף את הציבור בפעילותה בנושא ובמספר הדו"חות שרשמו השוטרים – אם היו כאלה

בחודש נובמבר האחרון החלה אכיפת חוקי התנועה על רוכבי האופניים החשמליים, בניסיון להקטין את מכת התאונות בהם מעורבים הכלים החדשים המשמשים בעיקר את בני הנוער.

גם עיריית מודיעין החלה באותה תקופה באכיפה. עד סוף חודש אפריל רשמו פקחי העירייה 90 דו"חות לרוכבי אופניים חשמליים שעברו על החוק. עיקר הדו"חות ניתנו על עבירה של רכיבה על אופניים חשמליים במעבר חצייה, כאשר הקנס בגין עבירה זו הוא 250 שקל. קנסות נוספים בסכום של 250 שקל ניתנו על עבירות של רכיבה עם אוזניות ועבירה של רכיבה על אופניים חשמליים במדרכה וגרימת הפרעה לתנועת הולכי הרגל. עבירה נוספת, שעליה ניתנו מספר דו"חות, היא רכיבה על אופניים חשמליים על מדרכה ובעת שימוש אסור בטלפון נייד. הקנס בגין עבירה זו הוא אלף שקל. על האכיפה בעניין עבירות אחרות כמו רכיבה שלא בגיל המותר (16) ורכיבה ללא קסדה מופקדת משטרת ישראל ולא השיטור העירוני.

בניגוד לעירייה, משטרת ישראל בוחרת שלא לשתף את הציבור בנתונים חשובים כמו מספר הדו"חות שנרשמו (אם בכלל נרשמו כאלה) בגזרת האופניים החשמליים במודיעין. בקשתנו לקבל את המידע  נענתה כך: "אנחנו לא נוהגים למסור נתונים. משטרת ישראל מבצעת בשגרה אכיפה על עבירות תנועה, הולכי רגל וכלי רכב, ובכללם כאלה הקשורות לאופניים חשמליים".

בשנת 2018 נהרגו בישראל 19 רוכבי אופניים חשמליים, זאת לעומת שמונה ב-2017. בארבע השנים האחרונות נרשמה עלייה של פי 14 במספר המאושפזים כתוצאה מתאונות אופניים חשמליים, זאת בהשוואה לירידה מתונה שנרשמה בקרב רוכבי אופניים רגילים. על פי הערכות משרד התחבורה, בישראל נעים יותר ממאתיים אלף זוגות אופניים חשמליים.

גם במודיעין נרשמו תאונות לא מעטות. גם אם לא קטלניות. כך למשל נפצע ילד בן עשר באורח קשה לאחר שנדרס בידי רוכב אופניים חשמליים ליד בית הספר משואת נריה בחודש אפריל אשתקד. הילד נפגע קשות בפיו ונזקק למספר ניתוחים, כאשר הנער שפגע בו נמלט מהמקום ולא אותר.

האם אותם 90 קנסות שרשמו פקחי העירייה משקפים פעילות אכיפה נמרצת? תלוי איך מסתכלים על זה. מנתוני "אור ירוק" שפורסמו בתחילת השנה עולה כי מרבית הרשויות בארץ אינן פועלות במרץ לפיתרון הבעייה. מלבד אולי עיריית תל אביב, שבמהלך שנת 2018 כבר הספיקה לחלק אלפי דו"חות כאלה. כך למשל בראשון לציון חולקו ב-2018 231 דו"חות, בפתח תקווה – 69 ובלוד – 173. ברמת גן חולקו בשנתיים האחרונות 179 קנסות, ברעננה – 413, ובגבעתיים שלושה דו"חות בלבד.

משטרת ישראל, שלא רצתה לשתף את קוראי "מודיעין News" בנתונים המקומיים, מחוייבת על פי חוק לחשוף את הנתונים הארציים. מאז החלה האכיפה בשנת 2014 ועד היום חולקו על ידי המשטרה למעלה מ-45 אלף דו"חות. אם בשנת 2014 נקנסו רק 11 רוכבי אופניים חשמליים, הרי שבשנת 2015 המספר כבר צמח ל-2,190, שנה לאחר מכן חולקו 8,909 דו"חות וב-2017 ספגו קנסות 15 אלף רוכבים.  32 אלף דו"חות חולקו לרוכבי אופניים, אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים בשנת 2018, מה שהכניס למדינה כמעט 11 מיליון שקל.

מנתוני המשטרה שפורסמו עולה כי בשנת 2018 חוולקו 24,559 דו"חות רק לרוכבי אופניים חשמליים (לעומת 15 אלף ב־2017), שהכניסו לקופת המדינה סכום של יותר מ־9 מיליון שקל. רוכבי אופניים רגילים ספגו 6,785 דו"חות (לעומת 2,300 ב־2017) ועל עבירות על נסיעה בקורקינטים חשמליים ניתנו 660 דו"חות בסכום כולל של 122,450 שקל.

תחילת פעולות האכיפה בנובמבר האחרון היא חלק מתכנית משרד התחבורה להסדרת שוק כלי הרכב החשמליים. התכנית אושרה בממשלה בחודש אוקטובר האחרון והייתה אמורה להיכנס לתוקף כבר בינואר השנה, אולם המועד נדחה לחודש יולי הקרוב. על פי הערכות שהשמיעו גורמים בענף, ככל הנראה תהיה דחייה נוספת.

על פי התוכנית של משרד התחבורה תיאסר רכיבה על אופניים או קורקינט חשמליים על מי שאין ברשותו רישיון נהיגה או שטרם עבר את מבחן הקורס הייעודי או שלא ניתן לו אישור כשירות. הקנס שנקבע בגין רכיבה על אופניים חשמליים או קורקינט ממונע ללא קסדה יועלה מ-250 שקל ל-1,000 שקל.

בנוסף, משרד התחבורה יקדם תיקוני חקיקה בהתאם לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, לפיו יוסמכו פקחי המשרד לצד פקחי הרשויות המקומיות והשוטרים להטיל קנסות בגובה של 10 אלפים שקל לכל כלי דו גלגלי לא תקני שייתפס בחנויות ובבתי המסחר.

בנוסף יחויבו כל רוכבי האופניים והקורקינט החשמליים ללבוש אפוד זוהר במהלך הרכיבה בשעות החשיכה ובעת ששוררת ראות לקויה. קבלת רישיון הנהיגה תידחה בשנה למי שהורשע בעבירה של רכיבה על אופניים או קורקינט חשמלי מתחת לגיל המותר וכן למי שרכב על כלים חשמליים שאינם עומדים בהגבלת המהירות המותרת העומדת כיום על 25 קמ"ש.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", אמר: "אכיפת החוקים באופניים חשמליים חשובה הרבה יותר. מדובר כאן בהצלת חיי אדם, ולכן כבר מחר בבוקר ראשי הערים חייבים לקדם את אכיפת החוקים שישמרו על חיי הולכי הרגל ורוכבי האופניים החשמליים".

(new)מאוחדת באנר 2