(newsדיור מוגן 10.7.19
הוקל תקן החניה המחמיר בפארק הטכנולוגי ובמרכז עינב

הוקל תקן החניה המחמיר בפארק הטכנולוגי ובמרכז עינב

הוועדה המקומית לתיכנון ובנייה אישרה את הצעת מהנדס העיר צחי כץ לחייב יזמים בהקמת חניון תת-קרקעי לפי מפתח של מקום חנייה אחד לכל 60 מ"ר של משרדים, לעומת 30 מ"ר כפי שהיה עד כה

הוועדה המקומית לתיכנון ובנייה אישרה הקלה משמעותית בתקן החנייה לבנייני משרדים בפארק הטכנולוגי ובמרכז עינב והפחיתה את הדרישה למקומות חנייה בנויים במסגרת הבניין בכמחצית לעומת המצב עד היום. בכך מקווים בעיריית מודיעין להגביר את האטרקטיביות של העיר בפני חברות ופירמות ששוקלות לעבור לכאן, אך עלות הקמת הבניינים "גדולה עליהן" בגלל עלות הקמת החניונים התת-קרקעיים. ואם תרצו מכיוון אחר – העלות הזו "מגולגלת" בסופו של דבר על השוכרים ומעלה את גובה שכר הדירה הסופי.

בשנה האחרונה חוותה מודיעין מספר מקרים בהם חברות שחיפשו מקום חדש לא בחרו במודיעין והעדיפו מקומות אחרים כמו איירפורט סיטי או פארקים טכנולוגים באזור המרכז בסביבות רחובות ונס ציונה. בעירייה סבורים כי הסיבה היתה הדרישה למספר חניות גדול, לפי מפתח של מקום חנייה אחד לכל 35 מ"ר בנוי.

לשם השוואה: בערים דומות למודיעין כמו כפר סבא, רעננה, הרצליה והוד השרון תקן החנייה כפול (כלומר מקל על היזמים) ועומד על מקום חניה אחד לכל 60 מ"ר בנוי. במודיעין התבקשו יזמים להשקיע מיליוני שקלים נוספים כדי לעמוד בתקן המחמיר יחסית.

כשהבינו בעירייה שצריך לשנות את המצב כדי שלא להפסיד עסקים חדשים שלא יגיעו לכאן שונה התקן והוא הובא החודש לאישורה של הוועדה לתיכנון ובנייה. על פי התקן החדש, בניינים ששטחם הבנוי הוא עד 120% משטח המגרש יידרשו למקום חנייה אחד לכל 30 מ"ר, בכפוף לפרמטרים נוספים. פרוייקט שבו יש זכויות בנייה של 120% ויותר משטח הקרקע יהיה זכאי לתקן חנייה של מקום אחד לכל 60 מ"ר בנוי.

את הרעיון הגה מהנדס העיר צחי כץ. כשהצעתו הוצגה הוא אמר ל"מודיעין News" כי "התקן הארצי הכולל שפירסמה מדינת ישראל למקומות חנייה בשטחי מסחר ומשרדים עומד על מקום חניה אחד לכל 60 מ"ר בנוי והעירייה שואפת ליישר קו לכיוון המספרים האלה".

בכתבה שפירסמנו אז שאלנו את כץ על העברת המכוניות לרחובות הפארק הטכנולוגי ואולי גם למדרכותיו. כץ השיב אז: "זה נכון אנחנו מצמצמים את מספר מקומות החניה לאותו שימוש. בישראל לקח הרבה מאד שנים ללמוד מה קורה בעולם בתחום. אבל היום המגמות הן כאלה שהמדינה הבינה שיש מהפכה ורכבות היום מגיעות למקומות שבעבר לא הגיעו אליהן ושבמקום שיש תחנת רכבת אתה לא צריך כמעט מקומות חניה ברדיוס של 600 מטרים. אני לא מדבר על חניות של בנייני מגורים אלא של בנייני מסחר ומשרדים. אנחנו רוצים להיות על המפה של העסקים ואנחנו צריכים לייצר להם את הפוטנציאל לבוא לכאן ואני רוצה להכין את השטח שיוכלו לבוא למודיעין וכדי לייצר את הפוטנציאל ובתוכנית המתאר החדשה 2040 יש שטחים נוספים שניתן יהיה לבנות עליהם. אבל כשאתה רואה את הצרכים ואת החניות התת קרקעיות שנדרשות, אתה מבין שהפרויקט הופך להיות לא כלכלי ולא כדאי ואז הם לא מגיעים לכאן והעיר יוצאת מהתחרות".

כץ סיפר אז שראה יזמים שהעדיפו מקומות אחרים בגלל תקן החנייה המחמיר: "הגיעו אלי יזמים וכולם אמרו לי אותו הדבר, והם אגב לא הכירו אחד את השני אלא להיפך - מתחרים אחד בשני. ראיתי כמה יזמים ברחו לי בתקופה האחרונה מתחת לידיים. כולם העלו את סוגיית מקומות החנייה כאן ואמרו לי 'אתם מטורפים! לכו תראו מה קורה בפארק ברעננה או קריית עתידים. כולם הורידו את תקני החנייה כי הם רואים את השינויים שמתהווים בתחבורה ציבורית'".

ההצעה שאושרה בוועדה היא לגבי משרדים בלבד. כלומר - בבניין שיש בו גם מסחר וגם משרדים, החישוב ייתבצע מול השטח המשרדי בלבד.

יש יזמים שחושבים שהעירייה לא צריכה להקטין את תקן החנייה. אחד מהם הוא עמיקם אורן, מי שהקים את רעות והיה מנכ"ל משרד השיכון וכיום מנכ"ל חברת CPM - חברת בנייה ותשתיות גדולה שמקימה מספר בנייני משרדים בעיר. הוא אומר: "הדבר האחרון שהפארק הטכנולוגי זקוק לו הוא הפחתה בתקן החנייה, כי מכוניות יחנו בחוץ על מדרכות ויהיה כאוס תחבורתי".

מדוע אתה חושב כך?

"כי בפארק הטכנולוגי אין תחבורה ציבורית ואין רכבות שיחליפו את הרכבים הפרטיים. לכאן ימשיכו להגיע ברכב פרטי ותהיה צפיפות נוראה. כבר היום יש מצוקת חנייה קשה בפארק הטכנולוגי".

עיריית מודיעין קיץ מודיעינ