(newsדיור מוגן 10.7.19
שוק הרכב בישראל 2019 – מי כיכבה ומי פרצה?

שוק הרכב בישראל 2019 – מי כיכבה ומי פרצה?

כבר מריחים את סופה של 2019 וזה זמן טוב להתחיל ולסכם את השנה במכירת רכבים חדשים. מי עלתה, מי ירדה, מי הפתיעה והיכן הלקוח עדיין יכול להרוויח?

(צילום: shutterstock)

שנת 2019 התאפיינה בשינויים מהותיים הקשורים בתמחור שוק הרכב בישראל וככזאת, יהיה מעניין מאד לסכם אותה, בין אם עכשיו ובין אם כשתסתיים. בחודש אפריל האחרון נכנס לתוקפו עדכון בגובה המיסוי על כלי רכב שעד לאותו חודש נחשבו לירוקים, כלומר בעיקר רכבים היברידיים. עיקר הדגמים שנפגעו מהמהלך היו דגמים היברידיים יוקרתיים כמו יונדאי סונטה או טויוטה ראב 4, לדוגמה. מהלך זה הוא חלק משינוי כולל אך הדרגתי בשיטת המיסוי אשר תתבסס על התקן הארופאי החדש למדידת זיהום אוויר. תקן זה מחמיר יותר מהקודם שנטה להציג נתוני צריכת דלק וזיהום אוויר אופטימיים למדי, מה שיצר תרעומת לגבי יצרני הרכב על כך שהם פשוט מודדים צריכת דלק לא אמיתית. אגב, החל מהשנה, ציוד בטיחות אקטיבי בהתקנת היצרן בלבד יזכה בהנחה, להבדיל מהמצב עד עכשיו. כמובן, מערכות שכאלה עדיין יוכלו לזכות אותך בהנחת ביטוח לרכב, כל עוד היא מותקנת ברכבך, מהסיבה הפשוטה שמערכות אלה, אקטיביות או לא, יודעות למנוע תאונות ולכן ביטוח לרכב חדש לעיתים מתומחר אחרת מאחיו הוותיק יותר והפחות מאובזר.

לענייננו, בזירת המכירות, גבירותי ורבותי, מהפך. אוקיי, אולי לא כזה דרמטי, כי יונדאי עדיין נמצאת בפיסגת טבלת המכירות עם יותר מ-30 אלף מכוניות בשבעת החודשים הראשונים של 2019, אך במקום השני כבר לא נמצאת אחותה הקוריאנית קיה, אם כי טויוטה, עם כמעט 25 אלף כלים חדשים על הכביש. כיצד? בעיקר בגלל ההיברידיות והרבה בעזרת הקורולה שמנצלת את מעמדה החזק בשוק כמשפחתית הטבעית היחידה המספקת גירסה היברידית ללקוחותיה. קיה, אגב, מכרה 23 אלף יחידות. אחריה סקודה, האירופאית הבכירה עם קצת יותר מ-13 אלף יחידות ובמקום החמישי מיצובישי עם כ-11 אלף יחידות שנמכרו.

במספרים הכלליים של מחצית השנה הראשונה, שלא כל כך במפתיע היתה ירידה של כ-4% במכירות. הסיבה לכך נעוצה בעיקר בשינוי טבלת המס, שינוי שגרם למספר תמורות. ראשית, הנפגעות העיקריות מהמהלך היו כלי רכב היברידיים יוקרתיים יחסית, כך שהציבור הדיר רגליים מהם. שנית, בגלל השינוי בשיטת המיסוי שנעשה בתחילת חודש אפריל, היה חודש מרץ לעירני במיוחד. 69,839 רכבים חדשים יובאו לארץ, 159% יותר מהחודש המקביל אשתקד. אפריל, לעומתו, עיקם את הגרף חזרה למטה בחדות עם 7,735 רכבים חדשים בלבד. רוב הרכבים שנקנו בתחילת השנה נקנו ע"י חברות הליסינג במחיר מוזל כדי שיוכלו לשמש כקלף מיקוח חזק למול התמחור היקר (תחת המיסוי החדש) של היבואנים בהמשך השנה. רכבים אלה יטופטפו לשוק באיטיות יחסית.

לסיכום, אחרי תקופה ארוכה של עליות, נראתה בלימה ראושנה בשוק מכירות הרכב. שוק היוקרה ירד בכ-15% יחסית לתקופה המקבילה אשתקד וזהו נתון ששווה לעקוב אחריו. מצד שני, דווקא מותג עממי, MG, עשה זינוק מרשים של כ-60% ומכר 787 מכוניות חדשות מתחילת השנה, נתון שהוא לא פחות מפריצה קדימה למותג. יחד איתו זינקו קדימה מותגי היוקרה DS ולנד רובר, עם עליה של 60% ו-40% בהתאמה. מותגים כמו פולקסווגן, פיאט, אופל, אינפיניטי ופורד, שהיו יחסית יציבים, קרסו באחוזים דו ספרתיים גדולים. מהלכים אלה של הקהל אולי מתחילים לסמן על כך שהוא כבר מחפש משהו אחר. מה זה בדיוק? רק הזמן יגיד והטכנולוגיה שמתקרבת אלינו בצעדי ענק.

מכללת די בי איי