(new)ויצו 10.12.19
הדמוגרפיה מדברת

הדמוגרפיה מדברת

הבעייה העיקרית של מערכת החינוך במודיעין היא השינויים הדמוגרפיים בשכונות, וההתאמות שלא תמיד עולות בקנה אחד עם רצון ההורים • אחרי פתיחת שנה חלקה למרות החריקות ואיומי השביתה - חיים ביבס קובע שאינו מתנגד לאיחוד בתי ספר • מסביר מדוע צפוף זה לא בהכרח גרוע • וגם מתייחס להדתה שלא היתה

ביבס ביום הראשון ללימודים (צילום: מודיעין NEWSׂׂ)

שנת הלימודים תש"פ יצאה לדרכה לפני למעלה משבועיים והלימודים נפתחו כסדרם, למרות קיץ סוער בכמה וכמה גזרות במערכת החינוך במודיעין.

זה החל עם מחאת הורי התלמידים במעוז המכבים על סגירת אחת מכיתות הגנים ומחאת הורי משואת נריה נגד הכיתות הצפופות, נמשך עם מאבקם של הורי הגנים ברוח חב"ד בשכונת משואה (שהסתיים בסגירת אחד הגנים וטענות חריפות ביותר של ההורים נגד אנשי בכירי מנהל החינוך בעירייה), וברגע האחרון נמנעה השבתת הלימודים על ידי הנהגות ההורים של בתי הספר אופק והיובל שמחו על צמצום במספר הכיתות בשכבות הנמוכות. במהלך הקיץ גם פרסמנו כאן שתי ידיעות בלעדיות - האחת על פגישות שערכו מויש לוי ובתיה שוכן עם הורי שבעה בתי ספר המיועדים לאיחוד, והשנייה על כך שראש העירייה חיים ביבס הודיע שהוא בעצם מתנגד לאיחודים.

לרגל הצטברות ה"חריקות" האלו בגזרת החינוך במודיעין נפגשנו עם ביבס כדי לשמוע את הפרטים והעובדות ממקור ראשון. ספק אם נמצא ראשי ערים רבים המעורים כל כך בפרטים כמו ביבס. אמנם הוא נוטה לעתים לנאומי תשבוחות עצמיות, וכאשר מתעקשים איתו על נקודות מסויימות הוא אף יכול לעקוץ את השואל או לענות באמירות כלליות, אבל ניכר שהוא מכיר את הפרטים הקטנים היטב, שולט בחומר ברמה מעוררת הערכה וקשה מאוד 'להתקיל' אותו. לא דבר של מה בכך בהתחשב בגודלה ומורכבותה של מערכת החינוך במודיעין.

שוחחנו עם ביבס על כל הנקודות שעוררו סערה הקיץ ושמענו ממנו כי אכן נפלו טעויות בדרך במהלך סגירת גן חב"ד והמגעים מול ההורים. שמענו גם הצהרה כי הוא לא יפתח כיתות גן לא תקניות על חשבון העירייה גם אם המשמעות היא כיתות גנים צפופות, הבנו שמשבר האבק במוסדות החינוך באבני חן נמצא בטיפול (גם אם הוא נמשך כבר ארבע חודשים). ובעיקר -  הכחשה גורפת מצדו על שהחליט לבטל איחודים מתוכננים של בתי ספר. בעיקר שמענו על כמה מוצלחת היא מערכת החינוך בעיר ויש להודות מיד - זה די נכון. רגע לפני סיום השיחה שמענו גם כי "אם יש דבר אחד שהורי מודיעין צריכים לאמץ לעצמם - אלו פרופורציות".

שלום לראש העירייה. מה דעתך בנוגע לסערה האחרונה סביב פתיחת הכיתה נפרדת לבנות בעירוני ג'?

"אמרתי את זה בישיבת המועצה - תסתכלו כמה הדיון הוא רדוד. ראיתי ליצן חצר (ביבס מתכוון ככל הנראה לחבר המועצה איתי אלמוג-בר. ע.ק) שיצא החוצה והתחיל לקשקש 'הדתה הדתה' בלי להבין בכלל. תבדקו, זה בית ספר ממלכתי. מי קבע, מה קבע. אמנם המכתב שיצא מבית הספר היה מנוסח בצורה גרועה, אבל עדיין - תבדקו מה העניין. אף אחד לא חושב שיש פה הדתה. בכלל, אני חושב שאיבדנו פרופורציה. מי שחושב למחוק כל מה שקשור למורשת והיסטוריה של עם ישראל טועה לדעתי".

המתנגדים מדברים גם על פגיעה בערכי השוויון ועל תוצאות מחקרים לא חד משמעיות.

"יכול להיות. אני לא מקבל החלטה עבור המנהל והצוות החינוכי. הם קיבלו החלטה, אני מאמין וסומך עליהם שיבדקו. אם בתהליך זה לא עבד כמו שצריך, יחזרו למה שהיה. לא קרה כלום, הכל בסדר".

התערבות של פוליטיקאים בעירייה הייתה גם בעניין סגירת גן חב"ד. זה הפריע למציאת הפיתרון?

"לא, נהפוך הוא. אני חושב שדווקא נמצא פיתרון מצויין. אני מסכים עם מה שחלק מההורים הציגו בעניין - גן ילדים במרכז השכונה, שמורכבת בערך ביחס של 60:40 דתיים-חילוניים, יחס גבוה יחסית לשכונות אחרות בעיר ש-24 אחוז ממנה הם דתיים. נוצר מצב שבו מרכז הגנים ומיקומם, בגלל שהתפנה והיה פחות רישום, אנחנו בשנה הבאה נפתח אותו מחדש לרישום שלהם. כל הקומפלקס שנמצא שם של יחד עובר בכלל לשכונת מליבו באופן מלא. כל הרעיון של יחד, כמו גם יזמ"ה למשל, הוא שאין משמעות למיקום ומגיעים אליו לכל העיר. הרעיון הוא לשים אותם במיקום שיישבו כאשכול אחד מלא ובית הספר שלהם, יסודי ועל יסודי, יורחבו ל-24 כיתות ו-36 כיתות. אנחנו לא מתכוונים לעשות פה רשתות".

טענות ההורים חריגות בחריפותן. הם טוענים ששיקרו להם לאורך כל הדרך.

"לא שיקרו להם. כשאני נכנסתי לעסק הבנתי שהיה כאן רצף של טעויות ולכן אני נכנסתי לעניין באופן אישי כדי לתקן אותן ולקבוע קודם כל שאת הגן ששמו בניצנים להוציא החוצה, לשים עם כל הגנים של יחד ולהעביר אותם בשנה הבאה למליבו. אני חושב שלא היה צריך לשים שם את יחד מלכתחילה. הייתה טעות ונטפל בזה בשנה הבאה".

איך קרה שכל העניין הזה הגיע לסיום רק ברגע האחרון?

"לא צריך להגזים. במערכת של שלושים אלף תלמידים, אם תסתכל במבט רוחבי מהבחינה הארצית, אני מתעסק בצרות קצת יותר רציניות. כולה מדובר על גן. טענות לפה ולשם, כשאתה פורש את הדברים אתה מבין שלא כצעקתה. אבל נטפל בזה".

שלושה גנים דתיים נסגרו בשכונת משואה בשנתיים האחרונות.

"הדמוגרפיה מדברת. אי אפשר להתעלם מזה. בסופו של דבר יש במדינת ישראל תקן. שלושת הגנים שהילדים שלי היו בהם נסגרו. אין מה לעשות, השכונה התבגרה. אפשר לחיות על מאדים או להבין שצריך לחשב מסלול מחדש. אנחנו נמצאים בשלב הזה, לא יעזור שום דבר. אגב, כבר שנים שבכל שנה נסגרים שניים-שלושה גנים".

השנה נסגרו עשרה גנים. ואנחנו עומדים על ממוצע של קרוב לשלושים ילדים בכיתות הגנים.

"הממוצע עומד על 28. יש תקן במדינת ישראל. זה לא עסק פרטי. אנשים אומרים לי 'תפתח גנים לא תקניים'. אנחנו פותחים בממוצע בין 5-8 גנים לא תקניים מדי שנה. אתה יודע כמה זה עולה?"

400 אלף שקל לכל גן.

"400 אלף שקל. על חשבון מה זה יבוא? על חשבון תוכניות. בוא נעשה סדר: בתי הספר הצפופים ביותר בעיר, כמו תיכון מו"ר, הם אלה שגם מייצרים את התוצאות הכי גבוהות בעיר. הצפיפות היא לא באמת הגורם שקובע הצלחה או אי הצלחה. אנחנו בונים תכנית רב שנתית להקטנת הצפיפות כיתות, זה לא עניין של יום אחד, אבל עדיין הדמוגרפיה מדברת".

ובכל זאת, איך נוצרים מצבים כמו בשכונת הנחלים שיש שלושה גנים צפופים בגלל החלטה לא לפתוח כיתה לא תקנית. אתה חי עם זה בשלום?

"בסוף יש תקן לגן ילדים שמשרד החינוך קובע. יש ארבעים גנים בעיר. למה אחליט שלך כן ולאחר לא? אני נגד פתיחת גנים לא תקניים, נקודה. כל הגנים צריכים להיות תקניים".

גם אם המשמעות היא גנים צפופים?

"אין רלוונטיות לצפיפות. המדינה קבעה מספר. גם הילדים שלי למדו בגנים עם 35 ילדים וכיתות עם 38. יש מערכת חינוך ותקנים שנקבעו. יש מערכת שבודקת ועושה. גן לא תקני צריך להיסגר כי זה בא על חשבון תוכניות. ולא קרה שום דבר. אנחנו גדלנו ככה, הילדים שלי גדלו ככה ועובדה שכולם מצליחים היום".

בוא נחזור לבעיה הדמוגרפית. נוצר רושם שהגענו לצומת מאוד משמעותית בתהליך. כפי שפרסמתי מנהל החינוך הזמין שבע הנהגות הורים מבתי ספר שמסומנים כמועדים לאיחוד...

"בתיה ומויש לא הזמינו, אני זה שזימנתי את הפגישה ומתעסק בזה מהרגע הראשון. הזמנתי את ההורים, פרשתי להם את המצב והצגתי שתי אלטרנטיבות. קח למשל את מעוז המכבים, שעל פי המספרים היה צריך לסגור אותו מזמן. אין ילדים במכבים. בוא נעשה סדר. עדיין, כהסתכלות אסטרטגית, צריך לקבל החלטה אם רוצים או לא רוצים. המשמעות היא או לאחד בתי ספר, או לייצר ייחודיות כזו או אחרת. יצטרכו להחליט. אני, בתפיסת העולם שלי, כמה שפחות לסגור. אני לא מתרגש מבתי ספר קטנים".

אבל בתי ספר מועטי תלמידים ימצאו את עצמם כל שנה בסכנה של סגירת כיתות.

"מצד אחד אומרים 35 תלמידים בכיתה ומצד שני אתה אומר לי בית ספר קטן ומה תעשה איתו. בית ספר קטן מייצר כיתות קטנות יותר ואיכות. אפשר להסתכל על זה לפה ולשם".

בבית ספר שמספר התלמידים בו קטן סוגרים כיתות, כמו שקרה עכשיו באופק והיובל.

"לא סגרו כיתות. מה שעשו זה פיצולים ותגבור שעות. בסוף אני עם ההורים. באתי והצגתי להם את האפשרויות. עכשיו קחו החלטה. אני מאמין שבכל תהליך בחינוך צריך להיות מעורבים הורים, הנהלה ועירייה. הסיכון קיים גם היום. אם מחר בבוקר יהיה עוד סבב של דמוגרפיה שהם לא יעמדו בו, הם יצטרכו לרוץ בעצמם ולהתאחד. הם יבחרו מה הם רוצים ואני אקבל את ההחלטה".

ובכל זאת, בכירי מנהל החינוך סברו שאין מנוס מאיחודים. לא הייתה כאן החלטה שלך שהפכה את הקביעה הזאת?

"לא. זה הכל אגדות. אני מבין שמישהו פה מספר לך דברים, אבל היחיד שניהל את העניין זה אני מההתחלה. כל השאר זה אגדות. אני כינסתי את הנהגות ההורים ואני יכול להגיד לך שלאף אחד לא היה אומץ לעשות את זה. להגיד להם את האמת בפנים. אחר כך הבנתי שניסו להפוך את זה לאיזשהו מנוף פוליטי כזה ואחר, אז באתי ושמתי את הדברים בצורה ברורה. עכשיו האחריות היא של ההורים. ידעו לבנות תכנית, מצויין. לא ידעו? אני אאחד אותם. אני לא מתרגש מאף אחד".

אז איך בכל זאת אתם מתכננים להתמודד עם המציאות תחת הבעיה הדמוגרפית? יש מחשבה שלא לפתוח את התיכונים שתכננתם להקים בשכונות נופים ומורשת?

"אין מחשבה כזו. מה שכן צריך לעשות זה חשיבה עמוקה איך אנחנו דוחים בניית בית ספר חדש במקום מסויים כדי לאפשר לבית ספר קיים להמשיך לפעול. קח לדוגמה את עירוני ד', שהיה צריך להיות מוקם ליד ניצנים בשדרות יצחק רבין. אני כל שנה דוחה את ההרשאה שלו, מכיוון שבנייה של תיכון נוסף שישרת את התושבים של שכונות מוריה והשבטים בעצם יהרוג את תיכון מו"ר לגמרי. לכן דחינו את זה וזה עבד. על אותו עיקרון נעשה בין מורשת לנופים לציפורים ונחבר. את ציפורים חיברנו עם גשר לשכונת משואה כדי לייצר הישענות על תשתיות חינוכיות מתאימות ועל אותו עיקרון נעשה גם בהמשך. אין לי עניין לבנות בעל יסודי רק כדי להגיד 'בניתי'. גם מראש אנחנו בונים אותם כעל יסודיים, כשאם אתה מייצר איזושהי ייחודיות אז התלמידים יבואו".

אנחנו רואים ירידה כללית במספר התלמידים, שתמשך גם בשנים הקרובות. המשמעות תהיה פחות כיתות ויותר צפיפות. אתה לא חושש לפגיעה במוניטין של מערכת החינוך בעיר?

"את המוניטין לא בונים על זה אלא על התוכן וההשקעה. אין רלוונטיות לצפיפות. אגב, אין שום מתאם בארץ בין מספר התלמידים בכיתה לבין הצלחה. קח למשל את עירוני ב', שבמשך שנים היה בית ספר בינוני עד שהבאנו את ריקי נגרי שעשתה שם מהפך. היום עירוני ב' צפוף כי יש ביקוש ואנשים רוצים להירשם אליו. מה לעשות, זה תהליך".

 

מכללת די בי איי