(new)מחלקים באמצע עמוד הבית
"אם יפנו אלינו, קרוב לוודאי שנענה בחיוב"

"אם יפנו אלינו, קרוב לוודאי שנענה בחיוב"

הדובר: ראש העירייה חיים ביבס לאחר הודעת עיריית תל אביב על השקת קווי אוטובוס חינמיים שיסעו בשבת • המטרה של רון חולדאי – לחבר את כל ערי מרכז הארץ לגוש דן וליצור מערך הסעות שלם • חברי מועצה במודיעין סבורים שהפיתרון הנכון יותר הוא דווקא במוניות שירות

בעיר שרבע מתושביה חובשים כיפות זה לא פשוט ללכת נגד הזרם (הדתי לאומי, חרד"לי, או אורתודוכסי) ולהנהיג תחבורה ציבורית בשבתות. תשאלו את אבי אלבז מ"מודיעין חופשית". עד שקם ראש עיריית תל אביב רון חולדאי והחליט לעשות מעשה. אמנם לרשויות מקומיות אסור להנהיג באופן עצמאי קווי תחבורה ציבורית בשבתות - את הפריבילגיה הזאת שומרת לעצמה הממשלה ורק משרד התחבורה רשאי לקבוע קווי תחבורה ציבורית – אבל רשויות מקומיות יכולות להנהיג סוג אחר של תחבורה ציבורית, העיקר שאלה לא יהיו קווים סדירים בתשלום.

אז מה עושים? מתחכמים. מנהיגים נסיעות חינם באוטובוסים ומגדירים זאת כקווים מיוחדים לים או למרכזי הבילוי של העיר הגדולה תל אביב, כפי שנעשה בקיץ ממודיעין, או קווי הסעות פרטיות.

בשבוע שעבר החליט רון חולדאי "ללכת עד הסוף". בקופתו יתרת מזומנים כבדה והוא הודיע על הפעלת חמישה קווי תחבורה ציבורית חינמית לתושבי עירו. בקרוב תצא עיריית תל אביב למכרז שבו ייבחר מפעיל לחמישת הקווים שיפעלו בשבת בעיר הגדולה ולפי עיקרון פשוט: העירייה תממן את הנסיעות וכך לא יעבור חולדאי על החוק. התושבים ייהנו והכל על חשבון הקופה הציבורית. במקביל יצא חולדאי בקריאה לראשי רשויות בגוש דן והסביבה להצטרף למיזם שלו וכך להאריך את הקווים מתל אביב לערי הסביבה.

מהר מאד החל מסע הצטרפות ליוזמה של ערים קטנות יותר, בהן רמת השרון ורמת גן שכבר הודיעו כי הן מצטרפות ליוזמה. בדרך אולי גם חולון ועוד ערים במעגל הרחוק יותר, כמו פתח תקווה, קריית אונו ואפילו ראשון לציון. חולדאי הציע לראשיהן להקצות תקציב שיאפשר להאריך את הקווים מעבר לתחומי תל אביב ליעדים הרחוקים יותר לטובת כולם.

ומה לגבי מודיעין? חיים ביבס מחזיק כאן בשני כובעים – ראש העירייה ולא פחות חשוב – יו"ר מרכז השלטון המקומי. הודעה שלו אינה שקולה להודעת ראש עיריית פתח תקווה למשל, שכן היא כבר אסטרטגית יותר ועשויה לסמן את הדרך לאזורים אחרים בארץ.

דעתו החיובית של ביבס על תחבורה ציבורית בופי שבוע ידועה. אך עד כה הוא לא ממש לקח את המושכות לידיים אלא ניסה להלך על החבל הדק של עיר חילונית עם מיעוט דתי די גדול ומשפיע. הוא הצליח עד היום לא להיכנס למלכודת הזאת. אלא שהמיזם של חולדאי צובר תאוצה וביבס לא נשאר על הגדר. בתשובה לשאלת "מודיעין News" הוא הודיע חד משמעית: "במידה ועיריית תל אביב תפנה אלינו ותצא למכרז הפעלה בנושא זה, נשמח לקחת בו חלק ולשתף פעולה". בהמשך אף היה ברור יותר: "אם יפנו אלינו, קרוב לוודאי שנענה בחיוב".

אם לשפוט לפי עמדת חברי מועצה בכירים, הפיתרון שאליו שואפת מודיעין אינו בתצורה של אוטובוסים אלא של מוניות שירות, מה שמעמיד בסימן שאלה גדול את החיבור למיזם של חולדאי ומטרופולין תל-אביב. "הגיע הזמן שגם במודיעין תהיה תחבורה ציבורית בשבתות", אומר חבר המועצה אלעד שמעונוביץ, "אך הפיתרון הנכון לנו הן מוניות שירות. זה פרוייקט שאנחנו מקדמים מאז הבחירות לעירייה. מוניות שירות שיהוו מערך תחבורתי אלטרנטיבי לקווים העירוניים והבינעירוניים. תחבורה ציבורית בעיר צריכה לפעול בשבת באופן מוגבל מנקודות מרכזיות בעיר ובצירים הראשיים בלבד ולא להיכנס לשכונות ועם רכבים קטנים כמו מוניות שירות".

שמעונוביץ מודע למשקל התקציבי של המיזם התחבורתי מבוסס אוטובוסים: "בשנים האחרונות הפעלנו אוטובוסים בסופי השבוע עבור בני הנוער למקומות הבילוי ולחופי הים, אבל יש לזה עלות תקציבית לא קטנה על קופת העירייה. העירייה הגישה למשרד התחבורה בקשה להיכלל בסבב המכרזים הבא של אשכול קווי השירות של מוניות השירות שייצא לדרך בתחילת 2020 ואני מקווה שעד אז גם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ כבר לא יישאר בתפקידו ולא יוכל לטרפד יוזמות אלה".

גם מחזיק תיק התחבורה וסגן ראש העירייה אילן בן סעדון מעדיף את המוניות על אוטובוסים: "לפני מספר חודשים קיימנו פגישה עם מנכל"ית משרד התחבורה קרן טרנר, בהשתתפות חברי הפורום לתחבורה ציבורית בעירייה. בפגישה זו קידמנו מהלך לקיים מכרז להפעלת מוניות שירות במודיעין. הפעלת מוניות שירות במודיעין תשפר את התחבורה הציבורית ליעדיים העיקריים תל אביב וירושלים, וגם את התחבורה הציבורית בתוך העיר וכן תיתן מענה גם לתחבורה הציבורית בסופי השבוע".

למה מוניות ולא אוטובוסים?

"מה שטוב לתושבי תל אביב לא בטוח מתאים לצרכים של תושבי מודיעין. זכור לכולם שהניסיון להפעלת אוטובוסים בחינם בשבת לא צלח ולא הייתה היענות. אנו צריכים להתמקד בדבר הנכון והמתאים ביותר לתושבי העיר. לצערי יש חברי מועצה בעיר שעוסקים ביצירת כותרות בתקשורת וזאת מבלי לבדוק את הנעשה בתחום. הבקשה להצטרף למיזם מבלי לבדוק את ההיבטים התקציביים ואת כלל ההשלכות היא בקשה פופוליסטית, לא מקצועית וחסרת אחריות".

מי שהרים באופן מיידי את הכפפה הוא הפעיל המקומי אור גרינפלד, שבשנים האחרונות מרכז את נושא התחבורה הציבורית ופועל לשיפורה והרחבתה. בעמוד הפייסבוק שלו כתב גרינפלד כך: "הרעיון של מכרז משותף של ערים בארץ להפעלת תחבורה ציבורית בשבת הוא רעיון מצויין. הכל תלוי ברצון ובדרך. לעיריית תל-אביב-יפו ולערים חזקות כלכלית יש אפשרות לתת את חלקן הגדול באופן יחסי ו'לסבסד' ערים פחות חזקות כלכלית. עכשיו המבחן האמיתי. האם זה סתם דיבורים באוויר או שאפשר להגיע לפתרון נהדר? אני קורא לעיריית מודיעין למצות את התהליך ולהגיע לפתרון. אני מציע את עצמי להיות בצוות המו"מ עם עיריית תל אביב".

למה זה לא הצליח עד עכשיו?

בתחום התחבורה הציבורית בסופי שבוע ובימי המנוחה ישראל היא מדינה ייחודית בעולם. עקב האיסור ההלכתי של נסיעה בשבת כל נושא התחבורה הציבורית בישראל התבסס על נושא הסטטוס קוו שהפך לחוט שדרה מאז קום המדינה בכל הקשור לחתימה על הסכמים קואליציוניים.

בישראל רוב התחבורה הציבורית אינה פעילה בשבת, פרט לקווי שירות ביישובים מרוחקים מאוד כמו אילת או מספר ערים על גבול הצפון הרחוק.  תחבורה ציבורית פועלת גם במספר ערים מעורבות בהן נצרת ונוף הגליל (נצרת עילית לשעבר).

מעבר לכך התפתחו גם יוזמות פרטיות ודי אם נזכיר את שבו"ס - האגודה השיתופית בירושלים ובמעלה אדומים שמפעילה אוטובוס בשבת מזה מספר שנים, או עמותת "נוע תנוע" שמפעילה בגוש דן תחבורה ציבורית.

גם במודיעין נשמר הסטטוס קוו מאז נוסדה העיר. היו פה ושם ניסיונות להפעיל אוטובוסים בשבתות מטעם "מודיעין חופשית" אך הם לא הצליחו לגייס מימון ונכשלו. העירייה מצידה הפעילה בשנים האחרונות קווי שבת לחוף ים תל אביב ולמרכזי הבילוי בתל אביב, אבל זה לא התרחב מעבר לכך.

מכללת די בי איי