(new)מחלקים באמצע עמוד הבית
מוחקים ושותקים

מוחקים ושותקים

תושבי רחוב תלתן יצטרכו להסתדר עם פחות חניות ציבוריות, שנגרעו בשינוי תצורת הרחוב שהפך לגבול המע"ר • חברת המועצה לשעבר סיגלית הנדשר-פרקש: "על פניו זה נראה לא תקין. היה צריך לאפשר לתושבים להתנגד" • העירייה: בקרבת מקום יש שני חניונים חינמיים"

באחד הבקרים האחרונים ירד מאיר צליק מדירתו שברחוב תלתן 27 לרחוב ואז חשכו עיניו: קבוצת פועלים עם טרקטור וציוד סלילה התמקמו בקטע הרחוב שליד ביתו ושל הבתים הסמוכים. הפועלים גידרו את המדרכה והחלו לחפור. לא חלפה שעה קלה ומספר חניות שהיו מסומנות ברחוב כחניות ציבוריות נמחקו ובמרכז הכביש, ממש מול הכניסה החדשה לחניון התת קרקעי של המע"ר, הופיע אי תנועה חדש, צר וארוך.

"אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק", הוא אומר. "איך פתאום בלי שום אזהרה שינו לנו את הרחוב, בלי להודיע לתושבים, בלי להכין אותנו? ככה פתאום בבוקר אחד לקחו לנו את החניות הציבוריות והופ - אין חנייה. מה נעשה עכשיו?".

כולם ידעו שבונים את המע"ר בצמוד לרחוב תלתן. כולם גם ידעו שהקמת המע"ר (שרחוב תלתן הוא גבולו המזרחי) תחייב שינויים תחבורתיים. הבעייה היא שהעירייה שכחה לעדכן את השכנים במתרחש ובעיקר – לא נתנה להם את האפשרות להתנגד.

"נודע לי במקרה לפני כמה ימים שעיריית מודיעין עומדת לבטל את החניות לצד המדרכה לאורך רחוב תלתן", סיפר מאיר בשיחת טלפון כשהוא נשמע נסער. "וגם זאת - רק מבירור שערכתי עם מהנדסת התנועה של העירייה. הציעו לי שהדיירים ברחוב יחנו מעכשיו בחניון התת קרקעי החדש שהעירייה הקימה".

כמעט בכל הבתים בעיר יש לדיירים חניות צמודות...

"נכון. יש לנו חניות פרטיות, אחת לכל דירה, אבל כיום לרוב המשפחות יש שתי מכוניות אז מה עושים כולם? בכל שכונות העיר מחנים מכונית אחת בחנייה הפרטית ומכונית שניה חונה בחנייה הציבורית לאורך הרחוב ליד הבית".

כשנודע לדיירים מה מתכננים לבצע ברחוב שלהם הם מיהרו ליידע (במכתבים) את ראש העירייה חיים ביבס, את המנכ"ל כרמון ואת מחזיק תיק התחבורה אילן בן סעדון. "לצערי לא קיבלנו שום התייחסות מהם", אומר מאיר צליק.

המשפטנית סיגלית הנדשר פרקש, מומחית לנדל"ן ולשעבר חברת מועצה, סבורה שהעירייה לא נהגה באופן תקין. "אם העירייה לא נתנה לתושבים הזדמנות להשמיע את קולם, אז על פניו זה נראה לא תקין", היא אומרת.

מה לא תקין?

"שכונת הפרחים שרחוב תלתן נמצא בה תוכננה ונבנתה במסגרת פרוייקט ול"ל (ועדה לבנייה למגורים) שהקים בזמנו אריק שרון כשהיה שר השיכון. הול"ל היא ועדה שנועדה בעצם לקצר הליכי בנייה ולאפשר מתן היתרי בנייה בהליך מהיר כדי להתגבר אז על מצוקת המחסור בדירות בישראל בעקבות גל העלייה מבריה"מ. תיכננו אז שכונות וערים שלמות במהירות, ללא תשתיות מתאימות, ללא חנייה מספיקה וכך גם היה בשכונת הפרחים".

אבל מדובר בחניות ציבוריות לאורך המדרכות. מה לא בסדר בביטולן?

"שכונת הפרחים לוקה בסטנדרט תיכנוני לקוי מאד ומצוקת חנייה וגם לפי אישור הול"ל לא היו תקני חנייה מספיקים. בקושי אישרו מקום חנייה אחד לכל דירה וזה לא רק ברחוב תלתן אלא גם ברחובות ההולנדיים הסמוכים כמו קיפודן ובעוד רחובות כמו חרצית וצאלון. החניות הציבוריות שלצדי הבתים נועדו בעצם לפצות את הדיירים על התיכנון הלקוי ועל המחסור בחניות פרטיות ולכן יש לעירייה חובה לאפשר לדיירים להשמיע את קולם בעניין זה".

מה הם יכולים לעשות עכשיו אחרי שכבר הרסו את החניות ובנו גם אי תנועה?

"זה עוד לא מאוחר. אני ממליצה להם להגיש עתירה מינהלית לבית המשפט נגד העירייה ולדרוש את הפסקת העבודות ובמקביל גם לדרוש להחזיר את המצב לקדמותו. אגב, חברי העמותה לשימור מכבים ורעות בהם פרופ' יאיר פרג ז"ל ואורנה אורבך ז"ל הגישו עתירה לבג"צ נגד הול"ל של אריק שרון והשופטת דאז דליה דורנר פסקה שהול"ל איננה הדרך הראויה לבנות עיר, ואסרה על המשך השיטה. ואכן, את השכונות הבאות של מודיעין תיכננו כבר לא במסלול הול"ל המהיר אלא בהליכים רגילים בוועדות לתיכנון ובנייה, על כל המשמעויות התיכנוניות שלהן".

תגובת העירייה

"בימים אלה נערכות העבודות להשלמת השדרה המרכזית של העיר, שיהווה אחד ממוקדי המשיכה החשובים לפנאי, בילוי ומסחר בעיר. בין היתר, כחלק מהעבודות מוקמת בקטע הרחוב המדובר, ברחוב תלתן, מפרדה (אי תנועה – י.ג) שמטרתה מיתון תנועה, וכן מוסדרת הצומת. בשל כך יבוטלו מספר חניות ציבוריות בודדות על רחוב תלתן. כידוע, במרחק קצר מצומת זה, ברחוב תלתן, יש שני חניונים ציבוריים חינמיים: בסמוך למבנה מכבי ובסמוך לגני הילדים 'הרדוף' ו'הדס'. וכמובן שישנם עוד מקומות חנייה נוספים ברחוב תלתן".

מכללת די בי איי