(new)ויקטורי
אוכפים, אבל מעט

אוכפים, אבל מעט

שנה חלפה מאז תחילת אכיפת חוקי התנועה על רוכבי אופניים חשמליים, ופקחי העירייה חילקו רק 166 דוחות

רוכבים בניגוד לחוקים (צילום ארכיון: מודיעין NEWS)

לפני שנה, בחודש נובמבר 2018, החלה אכיפת חוקי התנועה על רוכבי האופניים החשמליים בכל הארץ, בניסיון להקטין את מכת התאונות בהם מעורבים הכלים החדשים המשמשים בעיקר את בני הנוער. בשנה שעברה מאז המכה החמירה וכותרות על תאונות עם נפגעים (בעיקר על אופניים חשמליים אבל יותר ויותר עם קורקינטים) הפכו לשגרתיות.

במודיעין, למרבה המזל, לא היו בשנה החולפת תאונות קטלניות. עם זאת, אנשי השיטור העירוני חיפשו את הרוכבים החשמליים יותר מאשר בעבר ולכן ניתן לשער כי מספר הדו"חות צמח במקביל להגברת האכיפה. לבקשת "מודיעין News" נמסר השבוע מהעירייה כי השיטור העירוני במודיעין חילק במהלך שנת 2019 166 דו"חות לרוכבי אופניים חשמליים. רובם על עבירות של חציית מעבר חצייה ברכיבה (עבירה שגוררת קנס של 250 שקל). באמצע פרק הזמן הזה (החל מנובמבר אשתקד ועד לסוף אפריל השנה) חילקו פקחי העירייה 90 דו"חות.

בעירייה מוסיפים: "במקביל לאכיפה נעשית עבודה מקיפה של הסברה בבתי הספר בהדרכות מרוכזות לתלמידים ובשטח, כאשר הם פוגשים קבוצות בני נוער ויחידים אשר רוכבים על אופניים חשמליים. עיקר הדו"חות ניתנים על עבירה של רכיבה על אופניים חשמליים במעבר חצייה. קנסות נוספים בסכום של 250 שקלים ניתנו על עבירות של רכיבה על אופניים חשמליים עם אוזניות ועבירה של רכיבה על אופניים חשמליים במדרכה וגרימת הפרעה לתנועת הולכי הרגל. עבירה נוספת שעליה ניתנו מספר דו"חות היא רכיבה על אופניים חשמליים במדרכה ובעת שימוש אסור בטלפון נייד. הקנס בגין עבירה זו הוא אלף שקלים".

עוד הזכירו בעירייה את העבירות שעל אכיפתן אחראית משטרת ישראל: רכיבה על אופניים חשמליים שלא בגיל המותר (16), רכיבה על אופניים ללא קסדה ועבירות על הכביש (למעט חצייה במעבר חצייה).

על פי הנתונים שהעבירה דוברות העירייה נראה כי בשיטור העירוני לא שמו דגש מיוחד על אכיפה בתחום בהשוואה לערים אחרות בארץ. נתונים לשנת 2019 טרם פורסמו, אבל על פי נתוני 2018 שהתפרסמו בעיקר בכלי התקשורת המקומיים מספקים מקור להשוואה. כך למשל בפתח תקווה חילקו בשנת 2018 רק 69 דוחות ובכפר סבא 78 בלבד, אבל בערים אחרות המצב שונה לגמרי. בראשון לציון חילקו פקחי העירייה 503 דוחות לרוכבי אופניים חשמליים בשנה שעברה, ברעננה 886 דוחות, ברמת השרון 560 ובבני ברק למעלה מ-400 דוחות.

בשנת 2018 נהרגו בישראל 19 רוכבי אופניים חשמליים, זאת לעומת שמונה ב-2017. בארבע השנים האחרונות נרשמה עלייה של פי 14 במספר המאושפזים כתוצאה מתאונות אופניים חשמליים, זאת בהשוואה לירידה מתונה שנרשמה בקרב רוכבי אופניים רגילים. עוד נפגעו בתאונות אופניים חשמליים שדווחו למשטרה 1,855 בני אדם, עלייה של כמעט 5% בהשוואה לשנה הקודמת (137 מהנפגעים אשתקד הוגדרו כנפגעים באורח קשה – עלייה של כ-10% לעומת 2017). במקביל ל-1,855 הנפגעים בתאונות אופניים חשמליים, דווחו למשטרה כי גם 236 בני אדם בתאונות עם קורקינט חשמלי.

על פי הערכות משרד התחבורה, בישראל נעים יותר ממאתיים אלף זוגות אופניים חשמליים. 2,647 בני אדם נפגעו בשנת 2018 בתאונות שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים – יותר משבעה בממוצע בכל יום. כך עולה מניתוח של עמותת "אור ירוק" לנתוני הלמ"ס. מנתוני המשטרה שכן פורסמו עולה כי בשנת 2018 חולקו 24,559 דו"חות רק לרוכבי אופניים חשמליים (לעומת 15 אלף ב־2017), ועל עבירות על נסיעה בקורקינטים חשמליים ניתנו 660 דו"חות.

(new)שלומי תבלינים 18.5.20