(new)ויקטורי
הכל עניין של סדר עדיפויות

הכל עניין של סדר עדיפויות

טור דיעה: אור גרינפלד סבור שנושא התחבורה הציבורית בשבתות מנוהל במודיעין בעיקר מתוך פופוליזם, ופחות מרצון למצוא פתרונות יצירתיים

הקו הלילי לתל אביב (צילום: דוברות העירייה)

הבנתי שאנשים התעוררו (שוב) בנוגע לתחבורה הציבורית בשבת בעיר. למה אני אומר שוב? כי זה קורה בכל שנה באיזושהי נקודת זמן פופוליסטית כלשהי. אם זה בחירות, אם זה חדשות, אם זה מהלכים פוליטיים שמתרחשים במדינה או לחץ ציבורי כזה או אחר, הנוסחה די חוזרת על עצמה.

מתחילים בהבטחה שאנחנו עיר פלורליסטית, אחר כך יגיע צעד ראשוני ומינימלי יחסית (כמו למשל הפעלת קו אוטובוס יחיד בשישי), ממשיכים בקריאה לתושבים "להצביע ברגליים" והבטחה שאם המיזם יצליח הוא יוארך, ומסיימים בהבטחות מרגיעות כמו הכרזה חגיגית שמודיעין "תיכלל במכרז הבא של מוניות השירות".

ואני שואל - כמה פעמים זה יעבוד? הרי דוגמאות מהעבר לא חסרות. כך למשל ב-2018, ערב הבחירות לרשות המקומית, עוברת במועצה ההחלטה להפעיל קו אוטובוס אחד בשישי בערב לתל אביב. אחרי חודשיים המיזם נפסק. כנראה שלא היה ביקוש, מלבד חברינו שעברו לעיר הגדולה ומצאו כעת דרך לחזור מארוחת שישי אצל ההורים.

ב-2019 נחנכים קווי השבת במספר ערים בארץ, וגם מודיעין עולה על הגל. גם אם גל קטן יחסית בדמות אוטובוס אחד לחוף הים. המיזם לדעתי צלח, אך הופנה לנישה מצומצמת של הנוער המקומי ושני יעדים בלבד. תחבורה ציבורית בשבת? עדיין לא.

עוד באותה שנה 2019 חולדאי מטיל פצצה ומתחיל במיזם "נעים בסופ"ש". אליו מצטרפות ערים נוספות והציבור החילוני במודיעין קורא לראש העיר להצטרף. העירייה מוציאה הודעה מפלרטטת: "אם עיריית ת"א תפנה אלינו נשקול בחיוב", אלא שאותו פלירטוט נגמר בפסילת ההצעה במועצה. יקר מידי ו"פופוליסטי" מידי לטעמם.

צריך לומר את הדברים בצורה ברורה - זה לא עניין של כסף, זה עניין של תיעדוף. זה גם לא עניין של הדתה. חלק מחברי המועצה הדתיים הצביעו ויצביעו שוב בעד תחבורה ציבורית בשבת.

אז מה כן עושים? חוזרים לאופציה של אוטובוס בשישי בערב לת"א. אכן, אוכלוסיית המהגרים לתל אביב שרוצים להגיע לארוחת שישי אצל ההורים מודה לכם שוב. "אם יהיה ביקוש – המערך יורחב". מריח לי כמו 2018. זה לא רעיון רע, צריך לומר, אבל זה גם לא פתרון תחבורתי אמיתי בשבת. ולא רק אני לא השתכנעתי מהספין הזה.

כדי להרגיע את הרוחות הובטח ש"מודיעין תיכלל במכרז הבא של מוניות השירות, אחרי שיגמר הפלונטר הפוליטי". ומי הבטיח שזה באמת יקרה? עוד לא הבנתם איך זה עובד בכנסת ישראל אחרי שלוש מערכות בחירות, גרעון מטורף ומערכות ציבוריות קורסות? האמירה הזאת כל כך מתאימה לכנסת ה-20 עם שר התחבורה ישראל כץ, שכעת חורק שיניים במשרד החוץ בזמן שסמוטריץ' יושב על כסאו הקודם. מי יודע מה תהיה האג'נדה של השר הבא? והאם בכלל יישאר כסף למדינה לטובת מוניות השירות? עד כמה שאני הבנתי ממשרד התחבורה נרמז שאין כסף, ושסביר להניח שדברים אחרים יזכו לעדיפות.

כך או כך, אפשר להגיד שאיבדנו את האמון בהבטחות מהסוג הזה. אומרים לנו שאין ביקוש לתחבורה ציבורית בשבת, אבל זה לא שאין ביקוש, פשוט אין אמון. תשאלו את עשרות הצעירים שמוציאים עצמאית אוטובוסים מלאים בכל שישי למוקדי הבילוי. אולי גם אבד האמון מפני שהציבור לא משותף ולא נשאל מה הצרכים שלו בכלל. ממש כמו שקרה עם פתיחת כיכר התחבורה והרפורמה שנעשתה במערך התחבורה הציבורית בעיר, כאשר במקום לעשות סקר פשוט יצרו כאוס תחבורתי.

פתרונות יצירתיים שיתאימו לצרכים של תושבי מודיעין יש, הבעיה היא שהם לא מגיעים לכאן. יכול להיות שהאמת היא שכנראה אין רצון בעירייה לעשות את זה?

אור גרינפלד הוא ממקימי תנועת "אנחנו הצעירים" וחבר בפורום התחבורה הציבורית העירוני.

(new)שלומי תבלינים 18.5.20