(new)ויקטורי
"הכביש הזה הוא כמו רולטה רוסית"

"הכביש הזה הוא כמו רולטה רוסית"

עיריית מודיעין החלה השבוע להתקין גלאים ברמזורי הצמתים של שכונת הציפורים וכביש 431, בהם מתרחשת לדברי התושבים שגרת תאונות קבועה בשל תכנון לקוי

(צילום: איחוד הצלה)

עיריית מודיעין הודיעה השבוע כי תתקין גלאים ברמזורי הכניסות והיציאות משכונת הציפורים לכביש 431, בניסיון להסדיר את הנעשה בצמתים שהפכו למסוכנות בעיר. מאחורי הדיווח השגרתי של העירייה מסתתרת כך מסתבר מציאות שהפכה למסוכנת ביותר לדברי התושבים, המדווחים כי הם נתקלים מדי שבוע בתאונות, או כמעט תאונות. לדבריהם, מצב זה נוצר עקב תכנון לקוי של מקטע הכביש שבין צומת שדרות החשמונאים ויצחק רבין ועד לכניסות לשכונת הציפורים.

תושבי השכונה, ובמיוחד אלו המתגוררים ברחובות צוקית ושלדג והיציאות לכביש 431, מספרים כי הם מתריעים מזה חודשים רבים על שגרת תאונות קבועה באזור, זאת מכמה סיבות, כאשר לטענתם הצעד שהייתה אמורה העירייה לבצע השבוע (בימי שלישי ורביעי בכפוף לתנאי מזג האוויר) אינו מספק ונדרשת גם התקנת פסי האטה ומצלמות מהירות.

על פי הודעת העירייה שלושה גלאים יותקנו בכל אחת מששת הצמתים (כולל הרמזורים בנתיבים החוצים את 431), שיוכלו לזהות את מספר המכוניות העומדות ברמזור ולווסת בהתאם את פעימות הרמזורים. לדברי העירייה המהלך יסייע בהארכת הרמזור הירוק עבור תושבי השכונה בבואם ובצאתם, ובמקביל גם לסייע בהקלה על עומס התנועה באזור.

אלעד אלון, תושב רחוב צוקית, מספר: "מה שקורה פה זה רולטה רוסית. כבר שנתיים שמתריעים על הכביש הזה. נהגים אמורים לנסוע פה על 70 קמ"ש, אבל בפועל הם נוסעים במהירויות הרבה יותר גבוהות. אין פסי האטה, אין מצלמות. ביקשנו שוב ושוב".

עד כמה באמת מדובר על שגרה של תאונות?

"תשמע, אני גר כאן כבר חצי שנה ועד עכשיו ראיתי שתיים-שלוש תאונות רציניות, ברמה שזה נס שאף אחד לא נהרג עדיין. זה בנוסף כמובן להמון תאונות קלות יותר, או מקרים רבים של כמעט תאונות. היו גם כשלים שרמזורים לא עבדו, או למשל עכשיו כשאני מדבר אתך אני מסתכל מהחלון ורואה ששמונה פנסים לאורך הכביש לא עובדים וחשוך כאן".

אלון מספר כי מלבד מהירות הנסיעה הגבוהה במיוחד של נהגי מודיעין בקטע הכביש המדובר, עד היום פעימות הרמזור ברמזורים החוצים את הכביש היו קצרות מדי. "עד היום משך הרמזור הירוק בצמתים האלו היה משהו כמו חמש שניות, כך שהרבה מאוד אנשים "גונבים" בכתום ואפילו באדום. לי בעצמי היו כמה מקרים של כמעט תאונה בדיוק מהסיבות האלו".

אחרי עדכון העירייה על התקנת הגלאים, אתה רגוע יותר?

"זה לא יעזור ולא ישנה את העובדה שיש פה כביש מהיר בתוך העיר. חייבים לשים כאן פסי האטה, מצלמות תנועה ולהתחיל לחלק דוחות על מהירות מעל המותר".

גם ורד אגסי-מזרחי, תושבת נוספת ברחוב, מספרת: "אני מאוד מקווה שזה באמת יקרה, משום שעד היום שמעתי את ההבטחה הזאת כבר שלוש פעמים. במידה ובאמת זה יקרה אני מאמינה שזה ייתן פתרון מסויים לבעיה".

למה רק מסויים?

"כי יש כאן צורך בהתקנת פסי האטה ואכיפה של מהירות הנסיעה. אני שמחה שהם מתחילים במשהו, אבל צריך עוד".

איך נראית השגרה בכביש?

"אני גרה בבית הפינתי, הכי קרובה לכביש. יש לי כבר חיוג מקוצר בטלפון למד"א, מכיוון שאני זאת שמתקשרת אליהם בממוצע פעם בשבוע עם אותו סיפור. אתה שומע את הבום ועד הרגע שאתה טס למטה מתהפכת לך הבטן כי אתה לא יודע מה בדיוק תראה שם. זה ריטואל קבוע. אני רצה עם הטלפון ומתקשרת למד"א, ואחר כך מביאה מהבית שמיכות או מים לבקשת הצוות הרפואי שמגיע למקום. זה כאילו אני כבר מתנדבת במד"א".

ממתי זה ככה?

"זה נמשך ככה מאז שיש כאן צומת מרומזר והשכונה התאכלסה, כבר קרוב לשנתיים. הסיבה היא מאוד פשוטה: יש כאן רמזורים משלושה כיוונים שלא מסונכרנים ביניהם בצורה טובה. האדום מאוד ארוך והירוק קצר. המשמעות היא שהנהגים כבר בכתום טסים לצומת, בלי להסתכל לרגע לפני שהם חוצים אותה. שלא לדבר על אלה שעוברים באדום ומגיעים במהירות שאני יכולה להעריך במאה קמ"ש. זה נס שעד היום לא נהרג פה מישהו. כבר שנה שבכל בוקר אני נמנעת מלנסוע שם ועושה עיקוף דרך הגשר גבעת סי".

מדוברות העירייה נמסר: "מבחינת מקרי תאונות הדרכים שאירעו בצומת עולה כי מרבית התאונות נגרמו כתוצאה מכניסה לצומת לא באור ירוק. הסדרת התנועה באזור, אשר מבוצעת בימים אלה על ידי התקנת הגלאים, נועדה לתת פתרון מיטבי לוויסות פעולת הרמזורים בצמתים, בהתאם למצב התנועה בזמן אמת. זאת לאחר ניתוח מצב התנועה על ידי גורמי המקצוע, אשר מעלה כי הארכת משך הזמן האור הירוק תמנע נסיעה שלא בהתאם לתמרורים".

(new)שלומי תבלינים 18.5.20