איפה הילד? כאן!

איילת לוין
2013-12-12 00:00:00
2013-12-12 00:00:00

שש פעמים בשנים האחרונות נחרדו תושבי ישראל למשמע תינוק שנשכח במכונית ומצא את מותו בחנק או מכת חום. בכל הפעמים התלוותה לטרגדיה השאלה "מדוע עוד לא פיתחו אמצעי טכנולוגי שיסייע להימנע מאסון כזה"?, ואז שוכחים מהעניין. אך תלמידי שכבת ח' בבית הספר "אור" בכפר אורנים לא שכחו.

מה שהחל ברצון להפיח בתלמידים רוח של יזמות הוביל לפיתוח מערכת להצלת חיים בשם "בייבי סייב", שמיועדת בדיוק למנוע אסונות מהסוג הנ"ל. מדובר במתקן שמתחבר לכסא התינוק במושב האחורי, ומופעל רק כאשר הנהג קם מכסאו. אם המערכת מזהה שכסא התינוק מאוייש – היא מגיבה בהתראה קולית מיידית. ההתראה תיפסק רק כשהנהג ישב חזרה במקומו או כאשר ירים את התינוק מכיסאו. המערכת מושתתת על שני מפסקים: האחד בכרית עליה יושב התינוק והשני באזור תיבת ההילוכים (ככל הנראה מתחת לבלם היד). בין המפסקים יחבר כבל מידע.

את הקורס "יזמות צעירה" מעביר רפאל ינובסקי, שעשה לפני שלוש שנים הסבה מתחום האינטרנט להוראה. "הבנתי שאם נותנים לילדים הגה בידיים ואת האפשרות לפתוח את הראש הם פורחים. אני רוצה  שכמה שיותר ילדים ייחשפו לפרויקטים מסוג זה ולצורת חשיבה מחוץ לקופסא גם מחוץ לבית הספר בו אני מלמד", הוא אומר.

חפשו אותם בקניון

הקורס התחיל בקיץ האחרון, שגם בו אירעו אסונות מהסוג המדובר. "חשבתי לנכון להציף את המקרים והבעיה הזו בפני התלמידים", אומר ינובסקי. "הפיתרון אליו הגיעו התלמידים אינו מוצר טכנולוגי גרידא לשם משחק או שיפור איכות החיים אלא מדובר בהצלת חיים. הוא הציף בפני התלמידים את הבעיה ונתן דרור לרעיונותיהם ומשם כיוון אותם".

לאחר שהחליטו על המוצר המושלם לפתרון הבעיה הכיתה התחלקה למספר קבוצות הזהות למחלקות בדיוק כמו בחברה עסקית. מחלקת הבנייה, מחלקת האינטרנט, מחלקת תוכן, מחלקת שיווק ומחלקת האלקטרוניקה.

התלמידים פתחו דף פייסבוק (שבו כבר 350 חברים), החלו לבצע עבודת שיווק ולבנות דגמים. במסגרת תהליך השיווק עד כה הם פנו ל-YNET, ליחצ"ן רני רהב ולמנהלת השיווק של רשת קניוני עזריאלי. לעזריאלי הם פנו במטרה לקבל מהם דוכן ולהסביר לעוברים ושבים על המוצר וכיצד ניתן להרכיב אותו. כרגע הם נמצאים לקראת בניית האבטיפוס ועומדים להכין סרטון הסברה שיעלה ביו-טיוב, בו יסבירו על המוצר וכיצד ניתן להרכיבו באופן עצמאי. במידה ורפאל יצליח למצוא מימון הם יכינו מארזים עם חלקי המערכת וימכרו אותם במחיר עלות.

ינובסקי: "החוש העסקי שלהם מתפתח מאד והם תופסים בטחון עצמי, מרגישים חלק מעולם הגדולים. בנוסף לכך התהליך של הצפת בעיות שוב ושוב לאחר שהם חושבים שהגיעו לפתרון הטוב ביותר גורם להם לחשוב אחרת, לא לקבל דברים כמובנים מאליהם, לחשוב לעומק ומחוץ לקופסא".

איפה לשים את המפסק?

מספר התלמיד עומר עובדיה: "אני מרגיש שאני עושה שינוי, אני עושה משהו בעל המשמעות הגדולה ביותר – הצלת חיים. ההנאה הגדולה עבורי היא לחשוב על רעיון והיכולת להוציא אותו לפועל".

יובל דפני: "זה גורם לי להרגיש חלק מקבוצה וממשהו גדול יותר. יזמות צעירה אפשרה לי להכיר ולהתחבר עם ילדים שלא הייתי מתחבר אליהם ככל הנראה בצורה אחרת".

יותם גיתאי: "השתדלנו להביא מוצר שיהיה יעיל, אבל היה חשוב לנו גם שהעלות שלו תהיה זולה וכל משפחה תוכל לקנות ולהרכיב אותה. זה משהו בסיסי שחייב להיות בכל רכב".

במה שונה המערכת שלכם ממערכות התראה אחרות?

יובל דפני: "בחנו את האלטרנטיבות הקיימות ומצאנו בהם חסרונות. למשל מערכת התראה דרך המכשיר הסלולרי, מה קורה אם הסוללה נגמרת? יש התראה שמחוברת למפתחות, אבל מה אם הוא ישכח את המפתחות באוטו? חשבנו על כל האפשרויות על מנת לבנות את המוצר היעיל והנוח ביותר.  ההבדל העיקרי הוא המחיר".

מה קורה אם יש חילוקי דעות?

"בכל רעיון, נושא ומוצר שאנחנו בוחנים אנו תמיד מעלים יחד עם רפאל יתרונות וחסרונות ועל פי זה מחליטים כיצד להמשיך, כך היה גם עם ההחלטה היכן למקם את המפסקים, היו שתי אופציות. להתקין את המפסק שבצד נהג הרכב במושב שלו או מתחת לידית הבלם. האפשרות השנייה נבחרה באמצעות בחינה של שתי האלטרנטיבות ולפי זה החלטנו מה האפשרות המועדפת ביחד עם ההכונה של המורה".

במה שונה דרך ההוראה של רפאל לעומת מורים בשיעורים אחרים?

כולם עונים כמעט פה אחד: "הוא נותן לנו חופש לבטא ולהחליט. הוא משתף אותנו ולא קובע עבורנו. הוא מכוון ונותן לנו את הכלים כיצד להגיע להחלטות הנכונות".


המקרה האחרון – במודיעין עילית

לפי נתוני "בטרם" (המרכז הלאומי לבטיחות ובריאות ילדים), מאז 2008 ועד יולי האחרון דווח בתקשורת על 205 תינוקות שהושארו לבד ברכבם, מתוכם 188 נפגעו או כמעט נפגעו ו-12 מהם מתו. יש עוד עשרות ואולי אף מאות מקרים שלא דווחו או פורסמו. "מדובר במגפה. רק לפני שבועיים סיפר לי חבר על נהג ששכח את הילד שלו ויש עוד הרבה מקרים כאלו", אמר לנו השבוע סבו של חנוך חיים בוימל, הפעוט שנפטר בשנה שעברה לאחר ששכחו אותו במכונית במודיעין עילית.

בקיץ הקודם הסיע נ', ששימש כמלמד בתלמוד-תורה בשכונת ברכפלד, ילדים ופעוטות לשיעור. כולם יצאו מהמכונית למעט חנוך חיים בן הארבע. לאחר מספר שעות הוא התגלה במכונית ללא רוח חיים. בספטמבר האחרון הורשע נ' בבית משפט השלום ברמלה בגרימת מוות ברשלנות במסגרת עסקת טיעון. במסגרתה הודה במעשה, ההגנה תבקש שיוטל על הנאשם עונש של שישה חודשי עבודות שירות.בקרוב ימשיך המשפט והוא יקבל את גזר דינו.

דיברנו עם סבו של חנוך חיים בוימל, ישראל אלטר לייכטר, על הפרויקט שרוקמים התלמידים של כפר האורנים.

"עצם הדבר שעוסקים בנושא זה מבורך. יחד עם זאת אני חושב שאין תחליף לגורם האנושי. עד היום לא המציאו פטנט שהוא מושלם למניעת שכחת ילד באוטו. גם אף מוצר עד היום לפי מה שידוע לי לא קיבל את האישור של מכון התקנים הישראלי. מבחינתי העלאת המודעות בנושא וההשתדלות חשובה מאד, בפרט שילדים עושים את זה. בזכותם ההורים שלהם מעורבים יותר בנושא ואני מאמין שכל ילדי בית הספר וההורים ישמעו על המוצר שהילדים מפתחים".

היית מעוניין לשתף עם התלמידים פעולה?

"בהחלט הייתי שמח. אני מזמין אותם ליצור עימי קשר ואעזור להם בכל מה שאני יכול".

(צילום לינור לוי)

כתבות נוספות

חקרו, בנו, זכו

אחרי שנבחרות הרובוטיקה של האולפנה ושל אמי"ת בנים העפילו לגמר העולמי, חזרו הנבחרות הצעירות ממודיעין מתחרות גדולה עם הישגים מרשימים

חקרו, בנו, זכו

אחרי שנבחרות הרובוטיקה של האולפנה ושל אמי"ת בנים העפילו לגמר העולמי, חזרו הנבחרות הצעירות ממודיעין מתחרות גדולה עם הישגים מרשימים

המשך קריאה »