יער מכבים: עוד ניצחון לתושבים

יהודה גולן
2036-05-07 02:41:00
2036-05-07 02:41:00

בפעם השנייה בתוך שנה ביטל פקיד היערות של קק"ל את רישיון הכריתה שניתן לחברת מקורות, עצר למעשה את העבודות להנחת צינור המים לירושלים ומתח ביקורת על התנהלות החברה • מקורות: "נלמד את ההחלטה ונפעל על פי הדין"

(צילום: אלי גל)

המאבק נגד תוואי הנחת צינור המים ביער מכבים הסתיים בפעם השנייה בניצחון התושבים המתנגדים, זאת לאחר שפקיד היערות של קק"ל ביטל גם הפעם את רישיון הכריתה שניתן לחברת מקורות.

זו הפעם השנייה בשנה האחרונה שסוהיל זיידאן, פקיד היערות של הגוף המאשר כריתת עצים בישראל, עוצר את חברת מקורות מלהניח את הצינורות הגדולים, זאת למרות שגם הפעם אישרה עיריית מודיעין את התוואי בו ביקשה מקורות לבצע את העבודות.

מדובר על קו המים החמישי העולה מהשפלה לירושלים, שעובר ביער מכבים בקטע שבין מבוא חורון למודיעין עילית. מאבק התושבים, שאלפים מהם חתמו על עררים נגד התוואי המוצע, החל כבר לפני כשנה לאחר שמקורות קיבלה אישור לכריתת מעל למאה עצים. פקיד היערות שסייר במקום בפעם הראשונה הורה למקורות לשנות את התוואי, אולם למרות זאת תוואי החפירה נותר במקומו ובמקורות טענו כי "לאור התנגדות הציבור צומצמה רצועת התשתית ונחסכה פגיעה משמעותית ביער".

בעקבות ההתנגדויות שוב החליט סוהיל זיידאן לצאת לסיור בשטח, ובפברואר הגיעו לסיור ראשי מקורות ואנשי קק"ל מלווים בפעילי המאבק מתושבי מודיעין. השבוע כתב זיידאן בהחלטתו כי "לא נחה דעתי לאחר הסיור לגבי שני תחומי פעילות של חברת מקורות בפרויקט זה – רוחב רצועת העבודה והנזק האקולוגי והפצע שייווצר ביער מכבים", ובכך הודיע על החלטתו לביטול היתר הכריתה בפעם השנייה.

זיידאן התרשם כי תוואי החפירה והעבודות גדולים מאד בהיקפם, וכי ביער מכבים ייחפרו עשרות אלפי מ"ק שופכת עפר, תוך כדי שימוש במספר גדול של כלי עבודה וציוד מכני והנדסי, כך  שהדבר לא מותיר ספק באשר לאפשרות שייפגעו עצים רבים אשר פגיעתם אסורה על פי תנאי הרישיון. זיידאן קבע בהחלטתו באופן ברור כי "עקירת עצים בני עשרות שנים תוביל להריסה של מערכת אקולוגית שלמה הנתמכת על ידם, ומערכת זו כוללת גם מאות שיחים עצים צעירים ושכבת תת יער".

פקיד היערות גם מתח ביקורת קשה על כך שמקורות לא ממש התייחסה לדרישת קק"ל לבחון תוואי חדש: "נראה שלא נבחנה על ידי מקורות החלופה שהוצגה בעת בחינת הערר הראשון שהתקבל, והיא הזזת קו ה-30 אינץ' צפונה והצמדתו ככול שניתן לתוואי כביש 443.  מקורות נאחזת בכוונתה להעביר את הצנרת בתוואי יער מכבים, ולא נחה דעתי שאכן נבחנו כלל החלופות האפשריות".

בחברת מקורות הגיבו בצורה דיפלומטית על ההתפתחות. דוברת החברה אמרה כי "מקורות קיבלה את החלטת פקיד היערות והיא לומדת אותה ותפעל על פי דין". עם זאת ציינה הדוברת כי "העבודות מבוצעות מכח היתר בנייה שניתן למקורות".

גדעון בכר, יו"ר עמותת 'תושבים משפיעים במודיעין' שעוסקת בנושא הטבע ושמירת איכות הסביבה בעיר, אמר בתגובה: "אני מקווה שהחלטת פקיד היערות תהיה קריאת השכמה גם לעיריית מודיעין, שעד היום פעלה בניגוד לרצון וטובת תושבי העיר בהקשר זה. היינו מצפים שעיריית מודיעין תתמוך בעמדת התושבים להסיט את מסלול בניית הצינור, ולא תעניק את הסכמתה האוטומטית לפגיעה כה קשה בטבע שלנו. מצער שהעירייה אינה קשובה לקולות העולים מן השטח ולרצון הרחב של תושבי העיר למנוע פגיעה מיותרת ביער מכבים".

מדוברות עיריית מודיעין נמסר: "העירייה העניקה לחברת מקורות היתר להנחת קו מים ארצי באזור העיר כאשר בין השאר צינור זה אמור לספק בין השאר מים למאגר המים "מתתיהו" המספק מים לשכונות העיר. מעבר לכך, החלטה שתתקבל הינה בין חברת מקורות לקק"ל."

כתבות נוספות

"ריאל לעולם לא מתה"

הופעה היסטורית של שוערה השלישי של ריאל מדריד הקנה לה את הכרטיס לחצי גמר ליגת האלופות

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

המשך קריאה »