(new)ויקטורי
הקול הנשי של מודיעין

הקול הנשי של מודיעין

ענבל פז לא היססה להפוך את הפגיעה המינית שחוותה לשיר שנכנס לפלייליסט של תחנות הרדיו • ענבל גרשקוביץ תוציא בקרוב אלבום שיצרה יחד עם עמיר בניון • תכירו את שתי הענבליות שמובילות את הסצינה הנשית המוזיקלית בעיר

(צילום: יח"צ)

ענבל פז (40), תושבת מודיעין ואם לשניים, לא תכננה להיות זמרת. היו לה חלומות להיות ווטרינרית ומסיבה זו גם עשתה תואר בביולוגיה, אבל בגיל 23 היא החלה בלימודי פיתוח קול, עזבה את המדעים ונשאבה לעולם חדש. "בעבר הקלטתי אפילו אלבום בנאשוויל בארצות הברית, אבל תמיד חזרתי לפיתוח קול", מספרת פז שמלמדת היום פיתוח קול בסטודיו פרטי בעיר.

את המוזיקה שלה כותבת פז באנגלית דווקא, שריד לימי ילדותה שהם התגוררה בארצות הברית לאחר שאביה איש הקבע יצא לשליחות. "הכתיבה שלי באופן אינטואיטיבי היא באנגלית. חזרתי לארץ בגיל 14, אמריקאית לגמרי, הייתי צריכה ללמוד שוב את השפה. גרנו בתל נוף, אבל בעצם כל חיי נדדתי בין בסיסים צבאיים".

אל ארצות הברית שבה פז לאחר סיום התואר הראשון, הפעם כדי להמשיך וללמוד פיתוח קול בנאשוויל, טנסי, בירת מוזיקת הקאנטרי המפורסמת של אמריקה. בנאשוויל למדה פז תחת הדרכתם של שני מורים, שלימדו בעבר שמות גדולים כמו ג'סטין ביבר וטיילור סוויפט.

לפני כארבע שנים, אחרי שלקחה הפסקה מהיצירה, החליטה פז לחזור לכתוב ולשיר. "התחלתי לכתוב וליצור והלכתי להקליט את החומרים. השיר הראשון יצא באוגוסט לפני שנתיים והושמע בכמה תחנות רדיו. אחרי מספר חודשים הוצאתי סינגל נוסף".

הסינגל השלישי - The other end, נכנס לפלייליסט של תחנות הרדיו ויצר הדים משמעותיים: "הוא הושמע הרבה", היא מעידה. "התראיינתי בעקבות כך אצל פאולה ולאון, זה יצר הרבה הדים בתקשורת והייתי מאוד גאה בתוצאה". מאחורי השיר שהביא לה חשיפה רבה, עומדת דווקא הטראומה שחוותה בעקבות פגיעה מינית שעברה כילדה. "הופתעתי מכמות האהבה שקיבלתי", היא משתפת. "קיבלתי הרבה תגובות מנשים אחרות. למשל מישהי שיתפה אותי בסיפור שלה וסיפרה שהשיר חיזק אותה. מישהי נוספת סיפרה לי שבעקבות השיר היא פנתה לטיפול לאחר שעברה הטרדה מינית. אני אדם מאוד פרטי, לא חושפת דברים, אבל הבנתי ששיר כזה עשוי לעזור לאחרות".

מה גרם לך להוציא את הסיפור שלך החוצה?

"היו בנות שנכנסו אליי לשיעור וראיתי שמשהו לא בסדר. אני תמיד שואלת ומתעניינת והתפתחו שיחות. מישהי סיפרה לי שמישהו נגע בה והיא קפאה במקום ולא ידעה מה לעשות, היא התביישה. הבנתי כמה בושה יש סביב העניין מצד הקרבנות. זה דרבן אותי להוציא את השיר. ידעתי שהמלים צריכות להיות המרכז, לכן ביקשתי מתלמידות שלי להשתתף ובסרטון כולן עומדות עם המלים. זה יצר את האפקט הרצוי. מצד אחד יש בשיר פגיעה ומצד שני תקווה. רציתי להעביר מסר שזאת לא בושה וזה לא קרה בגלל משהו שעשית. לפגוע זאת החלטה של הצד השני".

"את התקיפה המינית עברתי בגיל עשר", נזכרת פז. "לא ידעתי כמובן איך להתמודד עם זה ולא שיתפתי אף אחד. אף אחד גם לא שאל אותי למה השתניתי פתאום. הדחקתי וזה השפיע על המשך החיים, על המיניות והנשיות שלי. השיר הציף את זה מחדש, אבל בניגוד לילדה של פעם, היום היו לי כלים לטפל בזה ולהתמודד. גם רציתי לתת דוגמה לתלמידות שלי – זה קרה לי ואני בסדר".

"כשהנושא הזה צף, ניצלתי את זה כדי לטפל בזה", היא מספרת. "לפני הוצאת השיר הייתי בטוחה שאני בסדר, לימדתי את עצמי לחייך דרך הכאב. אני משתמשת הרבה בחיוך כדי להסתיר סערות. פתאום כל החתיכות של הפאזל התחברו. מדהים איך דבר שקרה לפני כל כך הרבה שנים עיצב אותי, אבל התחלתי לעשות עם זה עבודה – מה אני רוצה לשמר ומה לשנות ולשפר. התגובות שקיבלתי מנשים אחרות הבהירו לי עד כמה אני יכולה להשפיע".

פז מעידה על כך שהחוויה שהדחיקה השפיעה גם על האמהות שלה. "אין לי ביקורת על איך ההורים שלי התנהלו, אבל זה השפיע עליי בתור אימא. אני מלמדת את הילדים שלי (בני שש ותשע. ל"ס) להיות חשדניים כלפי מבוגרים, אבל מבלי להיות חרדתיים. אם אני רואה שמשהו לא תקין אצלם, אני מיד מבררת. אני לא היסטרית, מפחיד אותי ללכת לקצה השני".

הסינגל הרביעי Eyes open shut -  - הוא גם אוטוביוגרפי. "השיר מדבר בעצם על התובנה שהגעתי אליה שיש להאמין לא למה שאנשים אומרים, אלא להתייחס להתנהגות שלהם. גם בפיתוח קול – האופן בו מגישים את השיר פיזית משמעותי אפילו יותר מהמלים. אנחנו נוטים להתעלם משפת הגוף של העומד מולנו ומאמינים למילים. המסר של השיר הוא "תפתחו את העיניים ותסתכלו באמת על מה שעומד בפניכם, ולא על מה שהייתם רוצים לראות". זה בא לידי ביטוי גם בקשרים הבינאישיים שאנחנו מנהלים. בדיקת הקשרים שלנו עם בני אדם היא אחד השיעורים הגדולים שאנחנו לומדים בחיים. אחד הדברים שאנחנו לומדים ומתרגלים יום יום בחיים האלו זה קשרים. אנחנו מתרגלים ליצור אותם, לומדים לחיות בתוכם ולעיתים לפרום אותם. לא כל אדם הנכנס לחיינו יישאר לנצח. רובם נכנסים לחיינו כדי ללמד אותנו שיעור ולהמשיך הלאה".

והתובנה הזאת באה לידי ביטוי גם בכתיבה שלך?

"כתיבת שירים עבורי זו דרך לחקור את העולמות הרגשיים שבי ולעבד את חוויות חיי. השיעור הזה החל אצלי לפני שנים רבות בשיחה רנדומאלית עם אבא שלי, בדרכנו חזרה הביתה מארה״ב. בעודי יושבת על המזוודה ומחכה לטיסה שלנו הוא ניגש אליי ואמר: "ענבלי, לעולם אל תתני לאף אחד לנצל אותך". מאותה נקודה נכנסו לחיי דמויות רבות ומגוונות שלימדו אותי להתמודד עם השיעור הזה, שלעיתים הוא כבד ובעוצמות שונות. דרך השיר  'Eyes open shut'צללתי עם המילים והלחן לרגשות ולחוסר האונים שהרגשתי בתוך הקשרים הללו. קשרים שהרגישו לי חד צדדיים, קשרים שבהם נתתי מעצמי ואת עצמי ונותרתי מחזיקה אוויר. בשיר ניסיתי להעביר דרך המילים שלעיתים אנחנו מכבים את האינסטינקטים שלנו, חיים עם עיניים פקוחות אך עצומות, מתעקשים לא לראות את האמת הכואבת שעומדת בפנינו, מחפשים תירוצים להתנהגויות של אחרים בכדי להצדיק לעצמנו את הסיבות שאנחנו נשארים בקשרים רעילים. בעיניים פקוחות אני יכולה לומר שלעיתים עזרה לאחר באה דווקא בצורה של שחרור ופרידה".

השיר, שיצא לאוויר לפני כחודש,  בעצם מבוסס על קולות רקע והושמע הרבה ברדיו. הוא נכתב בתחילה כבלדת פסנתר, אך לבסוף החליטה פז, יחד עם המפיק המוזיקלי עדי חייט, על הפקת הרמוניות לקול שלה.

לאחרונה גם הופיע פז בלונדון והתראיינה שם לרשתות תקשורת. "יש לי עוד מספר שירים ואני רוצה להמשיך ולשחרר אותם ולהופיע ברחבי הארץ", היא מסכמת.

ממתי כספי ועד לעמיר בניון

גם לענבל גרשקוביץ (41), אמא לאדר בת התשע ועמית בן הארבע, קריירה מוזיקלית מפוארת שהתחילה בעיר מולדתה, ירושלים, בשירת אופרה, נגינה על פסנתר וריקוד בלט. היא משיקה בימים אלה סינגל ראשון – "לכתוב את הרגש" (מלים: מנשה נתן) שהלחין עבורה לא פחות מעמיר בניון, הזמר המצליח תושב מודיעין. השיר נכנס לרשימת חמשת הנבחרים של רשת ג' והביקורות מצוינות.

את האלבום הראשון – "הבנה" - הוציאה בשנת 2014 ובו שיר ("חיכיתי שתגיע") ששרה בדואט עם בועז שרעבי.

איך היה לעבוד איתו?

"בועז הולך על פי מה שהוא מרגיש. כתבתי את השיר וביקשתי משלמה צח, איתו עבדתי, לבקש חוות דעת מבועז. בועז ביקש את השיר כדי שיקשיב לו בדרך לאילת, שם הבן שלו מתגורר. באמצע כביש הערבה הוא התקשר לשלמה צח ואמר שהוא רוצה לעשות איתי דואט. בשיא התעוזה אמרתי לשלמה שזה לא שיר שנועד לדואט. שלמה ענה לי "זה יהיה דואט!". הקלטנו את השיר ביום ההולדת ה30 שלי".

גרשקוביץ עמדה להוציא את האלבום והייתה אימא לתינוקת בת חודשיים, כשפנו אליה מהפקת העונה הראשונה של להיט הריאליטי "The Voice". "לא רציתי להשתתף, אני לא טיפוס של תוכניות ריאליטי, אבל בשלב מסוים הבנתי שזה יחשוף את הקהל לאלבום שלי. באודישן, בו שרתי את 'הללויה' של לאונרד כהן, הסתובבו ארבעת המנטורים ואני בחרתי באביב (אביב גפן. ל"ס), אבל בדיעבד הבנתי שזאת הייתה טעות. בשלב הדו קרב , כשהמנטור מחליט מי ממשיך הלאה, נפלתי וסיון טלמור עברה לשלב הבא. היא אומנית מדהימה ובחורה מקסימה".

האלבום יצא ואחר כך נולד גם עמית. "ההיריון היה לא קל וזה לא אפשר לי להופיע", נזכרת גרשקוביץ. "ואז הגיעה חופשת הלידה. בעצם חייתי שנה וחצי ללא מיקרופון. הרגשתי שמשהו צריך לקרות כדי שיהיה שינוי שיחזיר לי את התשוקה ליצירה, את ההתרגשות ממה שאני עושה".

וזה קרה?

"לבעלי יש משפחה בפרגוואי. כשעמית היה בן חצי שנה, גיסתי הציעה שנעבור לגור שם. תוך חודשיים מכרנו הכל, ארזנו את הילדים והכלבה וטסנו לחיות בפרגוואי. חיינו שם שנה, השנה הכי טובה בחיי. הקמתי הרכב מקומי, חוויתי את התרבות, הופעתי בברים. הייתה לנו אופר שטיפלה בילדים ובמשק הבית, למדנו ספרדית, היה לי כייף נורא".

האידיליה הסתיימה לאחר שנה, כאשר בן זוגה של גרשקוביץ ביקש לחזור ארצה, ומכן החל פרק חדש. "הייתי צריכה להתחיל הכל מחדש. אחרי ארבעה חודשים קפצתי לחנות חיות במודיעין, ושם פגשתי את עמיר בניון שכבר הכרתי בעבר כשהייתי בת 23".

איך הייתה ההכרות עם בניון?

"בזמנו היה לו קלידן בהרכב שהכיר בינינו. עבדנו כמה חודשים, היה חיבור מצוין ועשינו שלוש סקיצות. כשהרגשנו שאפשר להתקדם עם זה עשינו פגישה יחד עם האמרגנים. בגלל חילוקי דעות ביניהם נפרדו דרכינו. עברו מאז 16 שנה וכשנפגשנו בחנות חיות, אחרי שיחה קצרה, הבנו שאפשר לחזור לעשות דברים יחד והוא הכיר לי את המפיק אודי תורג'מן, שהוא גאון מוזיקלי".

במשך שנתיים עבדו גרשקוביץ  ותורג'מן יחד: "עשיתי הרבה דברים בחיים וחשבתי שאני יודעת מי אני. בעבודה עם אודי גיליתי על עצמי הרבה דברים שדייקו אותי יותר בסגנון, בצבע, במה שאני רוצה לייצג. לא כל מפיק מוזיקלי יודע לעשות את זה, להוציא את האומן החוצה עד הסוף, עם חיבור לאישיות שלו. האלבום הזה כרגע בעבודה, חלק מהשירים בו הם של עמיר וחלק אני כתבתי והוא הלחין. יש לי ולעמיר שיתוף פעולה מיוחד. הוא חבר טוב ואומן מוערך, זה כבוד גדול עבורי לעשות איתו אלבום. השילוב בינינו יוצר סגנון חדש".

בעבר הופיעה גרשקוביץ לצידם של מתי כספי וריקי גל כזמרת לווי במופע המשותף של השניים. "זאת הייתה חוויה מיוחדת", היא מספרת. "אני אדם מאוד סוליסט, אוהבת את הבמה לעצמי, אבל כשהציעו לי להיות זמרת לווי של מתי לא היססתי. הוא אדם מדהים וריקי זמרת גדולה. הופעתי איתם במשך שנתיים".

כיום מופיעה גרשקוביץ באירועים שונים וסוגרת תאריכים להופעות עם שירים מהאלבום העומד לצאת. "אני יוצרת כל הזמן. כל שיר הוא בעצם לידה מחדש של חיים".

(new)שלומי תבלינים 18.5.20