(new)ויקטורי
מחלף שילת: שלב הביקורת החל

מחלף שילת: שלב הביקורת החל

בעקבות פרסום מודיעין NEWS על התכנית להקמת המחלף העצום עלו השבוע קולות המפקפקים בנחיצות פרויקט בכזה סדר גודל, במקביל לביקורת על כך שהנושא לא הוצג בפני ועדת התכנון • חבר המועצה איתי אלמוג-בר: "דוגמה לחוסר שקיפות והסתרה" • דוברות העירייה: "תכנון המחלף יוצג בפני חברי המועצה"

הדמיית המחלף (צילום: מתוך התכנית)

השבוע החלה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של מחוז מרכז לדון בפרטי התכנית להקמת מחלף עצום בצומת שילת אותה פרסמנו כאן בשבוע שעבר, כאשר במקביל כבר מתחילים להישמע קולות במועצת העירייה הקוראים להתנגדות העירייה למתכונת שהוצעה. בנוסף, כמה מחברי ועדת התכנון והבנייה המקומית אף אמרו השבוע, שלא לייחוס, כי "היה ראוי שפרויקט שכזה יובא לדיון בפורום הוועדה לתכנון ובניה של העירייה".

כזכור, על פי תכנית המחלף אותה פרסמנו מדובר בהשקעה של 300 מיליון שקל, במסגרתה יוקמו שישה גשרים ושלושה מעברים תת קרקעיים, במתכונת שתשנה לחלוטין את פני הכניסה לעיר. כאמור, סביר להניח כי יחלפו לא מעט שנים עד תחילת העבודות, כאשר התכנית כולה מתבססת על הגידול הצפוי באוכלוסיית העיר לרמה של 250 אלף תושבים עד לשנת 2040.

"לשמור על האינטרסים של התושבים"

מ"מ יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובניה וסגן ראש העירייה, מויש לוי, הגיב השבוע לתכנית: "זהו פרויקט עצום ממדים ומניסיון אני יודע שפרויקטים כאלה עד שהם מגיעים לקו הסיום עוברות שנים רבות, אבל אנחנו בעירייה צריכים כבר היום לראות בעיניים פקוחות את העתיד הרחוק יותר של העיר מבחינת גודל האוכלוסייה, כי הרי העיר צפויה בשלב האיכלוס השני שלה להתרחב לרבע מיליון תושבים ונצטרך כמובן מחלף כזה שיסדיר את הכניסה לעיר".

עם זאת הוסיף לוי כי "אולם אנחנו צריכים לדאוג לשני דברים נוספים: האחד הוא לשמור על האינטרסים של התושבים שלנו, בעיקר אלה שמתגוררים באזורים הקרובים לשטח המחלף, כלומר שכונת הכרמים ושכונת הפרחים באזור רחוב שומרי החומות, והדבר השני הוא שאנחנו צריכים לראות כיצד מחלף כזה משתלב בפרויקטים אחרים בתחום התחבורה כמו המחלף המתוכנן בצומת יאיר פרג, שנועד לחבר את הכביש העוקף מלטרון לכביש 443, וכיצד הוא ישתלב עם שאר הכניסות והיציאות מהעיר".

גם חבר הוועדה לתכנון ובנייה, חבר המועצה אלעד שמעונוביץ, התייחס השבוע לנושא: "התוכנית לא נדונה בוועדה המקומית, וככל שאני יודע היא נמצאת רק בתכנית החומש הבאה של משרד התחבורה. ההדמיות והתכנונים של הצומת כפי שהם מוצגים כרגע מוגזמים וגדולים בכמה מידות על הצורך בשטח. אין ספק שהפרדה מפלסית בצומת שילת תסייע רבות לזרימת התנועה והקלות בפקקים, אבל אפשר לעשות זאת באמצעות שיקוע כמו במחלף הסירה בהרצליה ולא עם כנפיים מסועפות בצדדים".

עוד אמר שמענוביץ כי "רוב הבינוי המאסיבי, לרבות מסוף התחבורה הציבורית, נמצא בשטח של חבל מודיעין והוא לכיוון לפיד ולא בשטחה של העיר. יש גם מספר חלופות שנבחנות, אין עדיין החלטה סופית על המודל, ואנחנו נפעל שהתוכנית תתאים לצרכים של העיר עם הסתכלות עתידית של מעבר למערכות הסעת המונים ולא של עוד כבישים ומחלפים".

יש לציין כי במקביל לתכנית להקמת מחלף שילת, בצומת בה עוברים מדי יום כ-70 אלף כלי רכב כך על פי פרטי התכנית, מושלמות בימים אלו העבודות להקמת "קשת מודיעין", שתחבר את העיר אל קו הרכבת לירושלים, והחלו העבודות להקמת קו הרכבת לראשון לציון לאורך תוואי כביש 431, שישפיעו אף הן על המצב התחבורתי באזור.

"חוסר שקיפות והסתרה"

גורמים בכירים בעירייה ציינו כי על פניו נראה שהמחלף הינו גדול מדי עבור העיר, גם בגרסתה העתידית כאשר יתגוררו בה 250 אלף תושבים. "היה ראוי שמשרד התחבורה ורשות התכנון יביאו את הפרויקט קודם כל לדיון בעיריית מודיעין, ורק אחר כך יניחו את התוכנית לפתחה של הוועדה המחוזית לתכנון ובניה", אמר אחד מהם השבוע.

מי שהעביר השבוע ביקורת על התנהלות העירייה הוא חבר המועצה מטעם סיעת 'מודיעין חופשית', איתי אלמוג-בר, שאמר: "מתברר כי ראש העירייה יחד עם מהנדס העיר שותפים לעבודת התכנון של התכנית שנמצאת בתכנון כבר תקופה ארוכה. אני תוהה מדוע לאורך כל התקופה לא מצאת לנכון לשתף את תושבי העיר בתכנית ומשמעותה, וגם לא שיתפת את כל חברי מועצת העיר בכך. זו דוגמה לחוסר שקיפות והסתרת נושאים שיש להם משמעות עצומה לחיי תושבי העיר שעשויים להיפגע מהתכנית החדשה. מדובר בהתנהלות שגויה לחלוטין מבחינה ציבורית, ואני קורא לך בשם סיעת מודיעין חופשית לשתף את חברי המועצה ואת התושבים בתכנית על מנת שיוכלו להציע הצעות לשיפורה, בבחינת "מוטב מאוחר מאשר לעולם".

מדוברות העירייה נמסר: "ראש העיר כבר הודיע בעבר כי תכנון המחלף יוצג בפני חברי המועצה, כפי שנעשה כבר בעבר במיזמים גדולים דומים בעיר ובהם תכנון המע"ר, מוזיאון מורשת מודיעין, תכנון בית המלון, תכנון שדרות החשמונאים ועוד. יחד עם זאת,  מאחר ורוב השטח עליו ייבנה המחלף, כלל אינו שייך לעיר הנושא נדון בוועדה המחוזית, כאשר את התכנית מקדמת החברה הלאומית לדרכים. תכנית המחלף מיועדת לאזור מודיעין ולאוכלוסייה שתגור באזור זה בשנת 2040. במהלך התכנון הוצגו מספר חלופות לעירייה ולמועצת חבל מודיעין, והתקבלו הערות הרשויות ופותחה חלופה מיטבית, כאשר בדיון הקרוב, שייערך בשבוע הבא יציגו עיריית מודיעין מכבים רעות ומועצת חבל מודיעין את השגותיהן בנוגע לתכנון. המחלף, יאפשר לנוסעים לכיוון ת"א וירושלים, לנסוע בחיבור ישיר ללא רמזור. התכנון המוצע מסיט את כביש 443 צפונה ומרחיק אותו מהעיר. חלקים מהמחלף ייבנו על התוואי הקיים והחלק המשמעותי כאמור, למעשה מוסט צפונה. חשוב לציין כי עוד טרם תכנון שכונת "כרמים", שוריינו שטחים לטובת המחלף. יחד עם זאת, החלופה שנבחרה אינה משתמשת בכל אותם שטחים והחלק הלא מנוצל, יפותח כחיץ ירוק (שטח ציבורי פתוח) ולא יהיה סיפוח של שטחי עיריית מודיעין מכבים רעות לטובת הכביש, כפי שנטען בכתבה בשבוע שעבר. בתום הדיון הקרוב ייערכו תיקונים בהתאם השגות הרשויות המקומיות ובהמשך ייפתח שלב ההתנגדויות בו יוכל כל תושב האזור להציג את דעתו לוועדה המחוזית."

(new)שלומי תבלינים 18.5.20