(new)ויקטורי
רכב חשמלי - איך ואיפה אפשר לטעון אותו?

רכב חשמלי - איך ואיפה אפשר לטעון אותו?

המשוואה היא פשוטה: יותר עמדות טעינה חשמליות, משמען יותר רכבים חשמליים שלא מזהמים והתוצאה היא הפחתה בזיהום האוויר

(צילום: UNSPLASH)

בעשורים האחרונים ובשנים האחרונות בפרט, נדמה שנושא זיהום האוויר נמצא יותר ויותר בכותרות גם בשל פגעי מזג האוויר וגם בשל המודעות הגוברת לנושא. חוק השקיות, חינוך למחזור עוד בגנים ובבתי הספר, וציבור שהולך ומפנים שינויים בהרגלי הצריכה- כל אלה כבר כאן. ועכשיו - גם רכב חשמלי.

גם בעולם הרכב לא פסחו על העניין ובשנים האחרונות כמות הרכבים החשמליים שנוסעים בכבישים הן בעולם והן בישראל, הולכת וגדלה. היתרון של הרכבים החשמליים הוא שהם לא מזהמים את האוויר ואינם מרעישים, כך שתרומתם לאיכות הסביבה היא מיידית.

לא מדובר בטרנד חולף או סמל סטטוס לעשירים, מדובר על פתרון אמיתי לבעיית זיהום האוויר ויצרניות הרכב הגדולות הבינו שהן יכולות להרוויח כאן פעמיים: גם ממכירת הרכבים החשמליים וגם מתדמית של חברות ירוקות יותר. נתוני המכירות באירופה, אסיה וארצות הברית כבר מראים מגמה ברורה של עלייה ברכישת רכבים חשמליים וכך גם בישראל, שיש בה יותר ויותר רכבים חשמליים כאלה והשימוש בהם עולה בהתאם.

בשונה מרכב המונע על ידי בנזין, רכב חשמלי דורש חשמל ועל כן יש צורך בתשתית מתאימה לכך. במקום תחנות דלק, ישנן תחנות טעינה חשמליות. הכוונה היא לעמדות טעינה שבהן מגיעים עם הרכב החשמלי, מחברים את כבל הטעינה לרכב וכך הסוללה שברכב נטענת.

זמן הטעינה תלוי בסוג הרכב והסוללה שבו ובהספק של המטען החשמלי. ככל שעמדת הטעינה היא בהספק גבוה יותר, זמן הטעינה קצר יותר ועל כן ישנה חשיבות לתשתית טעינה מהירה לרכבים. הפתרון, אם כן, הוא הקמת תשתית טעינה מהירה וזמינה, דבר שקיים כבר בכל העולם. מעבר לכך, במקומות שבהם קמו יותר תחנות טעינה מהירות, הדבר הביא לקניית יותר רכבים חשמליים שלא מזהמים.

בישראל, משרד האנרגיה החליט להקים ולפרוס עמדות טעינה חשמליות לרכבים ברחבי הארץ ובשנה האחרונה כבר הוקמו מעל מאה עמדות טעינה כאלה, תוכלו למצוא את פריסת עמדות הטעינה כאן. התוכנית של משרד האנרגיה היא לאפשר הקמה של כאלפיים וחמש מאות נקודות טעינה חשמליות בהשקעה של כשלושים מיליון שקלים עד לשנה הבאה.

עמדות הטעינה החשמליות בישראל הוקמו במרכזי קניות ולאורך כבישים מהירים, דבר המאפשר נסיעה רצופה. מעבר לעמדות הקיימות כבר, מבוצעות כמה וכמה עבודות תשתית להקמת עמדות טעינה בנקודות נוספות. כך למשל, בכל קניוני עזריאלי בארץ, החלו בהתקנת עמדות טעינה כשהתוכנית היא שיהיו בהם מאה ועשרים נקודות טעינה לרכבים חשמליים בסיום העבודות.

עמדות נוספות הוקמו בקמפוס מייקרוסופט בהרצליה פיתוח, שמאכלס כאלפיים עובדים ויהיו בו למעלה משבעים נקודות טעינה עבורם. גם בתל אביב, בכל חניוני אחוזות החוף שברחבי העיר, יותקנו שבעים נקודות טעינה, כשעשר מהן הן עמדות לטעינה מהירה. הזמינות והמידע על העמדות יגיעו מאפליקציה ייעודית.

כאמור, הפריסה היא בכל הארץ וגם בים המלח ישנה עמדת טעינה כשבתכנון הקמה של עוד עמדות דומות באזור, במקומות התיירותיים וברחבי הנגב. המטרה של פריסת תשתיות הטעינה במקומות הללו היא לאפשר לתיירים שמגיעים עם רכב חשמלי נסיעה ארוכה במרחבים וגם עידוד קנייה של רכב כזה למקומיים שלא יצטרכו להיות תלויים רק בתחנות דלק.

כאמור, המשוואה היא פשוטה: יותר עמדות טעינה חשמליות, משמען יותר רכבים חשמליים שלא מזהמים והתוצאה היא הפחתה בזיהום האוויר וסביבה נקיה ושקטה יותר. כעת נותר לקוות שהמדינה תמשיך לפרוס כמה שיותר עמדות טעינה חשמליות ובכך תעודד שימוש ברכבים חשמליים לטובת העתיד של כולנו. 

(new)בשר בכפר, מוזל בכפר 26.8.20