(new)ויקטורי
"המחלף לא יקום גם בעוד 500 שנים"

"המחלף לא יקום גם בעוד 500 שנים"

גורמי התכנון הציגו בפני בכירי עיריית מודיעין ומועצת חבל מודיעין את פרטי התכנית להקמת מחלף הענק בצומת שילת, וזכו בתגובה למתקפה חריפה ביותר מצד ביבס, שאמר: "השתגעתם לגמרי? אין לכם מושג בתחבורה"

(צילום: מודיעין NEWS)

לפני כשבועיים חשפנו כאן לראשונה את התכנית להקמת מחלף הענק בצומת שילת, כאשר בעיריית מודיעין הסתפקו בתגובות מינוריות לפיהן התכנית מקודמת בשיתוף ראש העירייה ומהנדס העיר.

השבוע, בתום דיון בתכנית בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, שהקלטותיו הגיעו לידי מודיעין NEWS, מתברר כי בעיריית מודיעין מתנגדים בחריפות לתכנית המוצעת. גורמי התכנון שהציגו את התכנית בפני בכירי עיריית מודיעין ומועצת חבל מודיעין באמצעות אפליקציית הזום, הופתעו לנוכח מתקפה חריפה עליהם מצידו של ביבס, כאשר גם שמעון סוסן ממועצת חבל מודיעין לא חסך בביקורת.

"הביאו את ה"צ'ק פוסט" למודיעין"

לאחר דברי הפתיחה ניתנה זכות הדיבור לביבס, ש"הבטיח" לחברי הוועדה כי "המחלף הזה לא יוקם גם עוד חמש מאות שנים!". לאחר מכן הוסיף ביבס התבטאויות קשות, שאת חלקן נביא בכתבה הזו, ואמר כי "העיר מודיעין פחות נהנית מהמחלף הזה. מי שנהנה יותר הם אלה שבאים מירושלים ומתל אביב. מה עשו כאן? לקחו את מחלף הצ'ק פוסט והביאו אותו למודיעין. לזה אני מתנגד לחלוטין גם במחיר שניקח את המחלף הזה ונזרוק אותו לפח ונהרוג אותו בבתי משפט, כי מישהו התבלבל כאן לגמרי והמחלף הזה לא יקום בכניסה לעיר מודיעין".

עוד הוסיף ביבס כי "לא לוקחים כניסה יפה לעיר והורגים אותה עם כניסה מכוערת של שילת והסביבה, ויסלח לי שמעון סוסן יו"ר חבל מודיעין. עבדתי קשה מאד כדי לקחת את העיר הזאת ולהביא אותה למה שהיא הגיעה, ולנקות אותה ממשרד הבינוי והשיכון ומכל מיני זבל שהיה לנו כאן, ופתאום יום אחד באים ודוחפים לנו לכאן מחלף צ'ק פוסט באמצע העיר! וזה לא יקרה! גם במחיר שאני אלך לבחירות על העניין הזה".

ביבס הסביר את הסתייגויותיו מהתכנית בעובדה כי למעשה הבנייה העתידית של מודיעין תהיה מרוחקת מאזור צומת שילת, כאשר תושבי השכונות החדשות צפויים להשתמש בעיקר בכניסה המערבית לעיר דרך כביש 431 והפארק הטכנולוגי. "יש לנו בעיר תכנית מתאר עם 24 אלף יחידות דיור, שכל תושביה ישתמשו בצומת הבאה בכלל".

כזכור, התכנית להקמת המחלץ העצום כבר עלתה לדיון לפני שמונה שנים, כאשר בעיריית מודיעין התנגדו אז לפרויקט גרנדיוזי שכזה ולחצו להקמת מחלף קטן יותר. השבוע חזר ביבס על הדברים: "צריך היה לעשות מחלף יהלום אחד קטן וכך לפתור את בעיות הכניסה לעיר ולא ליצור מפלצת. באים ורוצים לפרק לנו פארק שלם בכניסה לעיר שרק עכשיו גמרנו לבנות אותו, וכיכר יפה עם מזרקה ליד הדיור המוגן. אני לא מוכן שיפרקו מטר מהפארק הזה! ואני מסתכל בתוכניות ורואה שגם צריך להזיז קו מתח גבוה. אתם יודעים מה זה להזיז קו מתח גבוה? שנתיים לקח לי לשכנע את חברת החשמל להזיז בעיר קו כזה".

לסיכום אמר ביבס כי "העיר מודיעין, שצריכה הכי פחות את המחלף הזה, משלמת את המחיר הכי גבוה למחלף הזה וזה לא יהיה. מצידי שיחזרו למחלף הישן הקטן, אין לי עניין לעשות משהו טוב למישהו אחר כדי לעשות משהו רע לעיר שלי".

כמו כן מתח ביבס ביקורת על התכנון להקים מסוף תחבורה ציבורית נרחב אזור צומת שילת, בשטח בו נמצאות כעת המשתלות הנטושות. "העיר מודיעין לא צריכה את התחנה המרכזית החדשה בשילת. ישב פקיד במשרד התחבורה ותכנן מרכז תחבורה ללא צורך, כשיש חניון חנה וסע על כביש 443 שאין בו שימוש. משרד התחבורה זרק שם מיליונים ולא משתמשים בזה, אלא רק לטסטים לקטנועים. לכן אני מציע לפני שנכנסים להפקדה לשבת ולעשות חשיבה מחדש, שום דבר לא יזוז פה. מבחינתי הדבר הכי חשוב הוא מחלף בצומת הבאה. יש לנו את כל הכניסות והיציאות שאנחנו זקוקים להן, ואני יכול לחיות במצב הנוכחי עוד עשרים שנה".

בשלב זה החריף ביבס את הטון ותקף את גורמי התכנון: "כל התחבורה הציבורית בעיר נראית כמו הפרצוף של מי שתכנן אותה. השתגעתם לגמרי? אין לכם את ההבנה בכלל מה זה? אני יודע שזה מעליב, אבל צריך לומר את זה: התחבורה הציבורית בעיר על הפנים. מה אתם רוצים, מנהרות שיהיה בהם פשע? התחבורה הציבורית היא כישלון אחד גדול, אין לכם מושג. אתם רוצים לעשות תחנה מרכזית בצומת שילת?! זו דוגמה לניתוק הטוטאלי בין מה שלמעלה לבין השטח".

אנשי הוועדה ניסו בשלב זה להרגיע את הרוחות, אולם ביבס המשיך ותקף את אחת מנציגות גורמי התכנון ואמר: "את מדברת שטויות, אין לך מושג ואין לכם מושג בתחבורה בכלל".

מהנדס העיר: "אף אחד לא הקשיב לנו"

במהלך הישיבה חשף ביבס כי "טעויות" בתכנון התחבורה הציבורית כהגדרתו, עלו עד כה 120 מיליון שקל. "אנחנו והתושבים שלנו משלמים את המחיר, ואני לא מוכן להוציא עוד שקל על טעויות כאלה".

מהנדס העיר, צחי כץ, שהשתתף בישיבה, הוסיף: "אף אחד לא הקשיב לנו לגבי המתנ"ח (מסוף התחבורה הציבורית. י"ג) וההערות שלנו. הרי יש במודיעין תחנה מרכזית, לא צריך לגרום לתושבי מודיעין להגיע למתנ"ח בשילת. לא צריך את השטות הזאת. אנחנו חיים פה ולא משרד התחבורה, ואני אומר לכם שלא צריך כאן מתנ"ח".

בהמשך הישיבה תקף ביבס את גורמי התכנון על התכנית לפיה חלק ממחלף שילת ייכנס למעשה לתוך העיר, עד לצומת המזרקה מול בית הדיור המוגן פאלאס מודיעין. "לא תכנסו מטר בתוך העיר! שלא ישקמו, שלא יגעו בדבר בתוך העיר, שלא יגעו בכלום כאן בעיר. כל הדבר הזה הוא בטעות יסודו, כי תיכננו הכל רק לפי התחבורה הציבורית. המחלף הזה לא יקום. אני ושמעון סוסן נראה לכם. אתם רוצים לפתור את בעיות התחבורה של קריית ספר והורגים אותנו?".

גם שמעון סוסן, יו"ר המועצה האזורית חבל מודיעין, הביע התנגדות תקיפה: "נראה לכם שנשב בשקט? אתם מקשיבים לנו אבל בסוף אתם עושים את מה שאתם רוצים לעשות, אז איפה ההקשבה? אני מתנגד לתכנית נחרצות. אתם באים לחסל יישוב שלם, את שילת. עם כל הכבוד שצריך להקים מחלף, אנחנו מתנגדים ודורשים שהתוכנית לא תופקד. שילת וכפר רות היו כאן לפני שהיה בכלל משהו באזור... והיום אמצעי הייצור שלהם הולכים להרוס ולחסל אותם וזו תחנת הדלק בעיקר. ומצד שני מזיזים קו מתח גבוה לקרבת הבתים של שילת והופכים את היישוב לחצר האחורית. רוצים לגמור את המשתלות ואת חנות הפרחים פלורוז. פתרון לא יהיה, אבל מפגע בטוח יהיה".

"בונים במקום הלא נכון"

ביקורת נוספת על התכנית הגרנדיוזית הביע השבוע חבר מועצת עירית מודיעין, איתי אלמוג בר, שהוא אדריכל במקצועו. "תראה, המחלף הוא עצום, אבל בהתאם לתכנון מודיעין תגיע לרבע מיליון איש. אם זה מתאים מבחינת קיבולת תנועה זה יכול לומר מהנדס כבישים לא אדריכל".

אם כך מה ההשגות שלך לגבי המחלף כאדריכל?

"בחנתי את התוכנית האדריכלית לעומק. ראשית, הכניסה לתוך העיר מכביש 443 תהיה קרובה לבתי התושבים וזה אומר זיהום, אקוסטיקה לא טובה ועוד מפגעי רעש".

בתוכנית מציינים שיסללו שם את הכביש בעזרת "אספלט שקט".

"אתה יודע מה זה אספלט שקט? מערבבים את האספלט עם חתיכות של צמיגי רכב ממוחזרים ואלו סופגים רעשים. זה מקטין את הרעש, אבל עדיין מדובר על זיהום. דבר נוסף חשוב לא פחות, הן הכניסות והיציאות מהעיר. תראה, מחלף גדול כזה בעצם לא ישרת את העיר כמעט. את מודיעין עילית כן, את יישובי בנימין כן, אבל אנחנו לא נהנה ממנו. העיר מודיעין עומדת להתרחב אבל לכיוון אחר לגמרי, כלומר לכיוון מערב ודרום. כל התושבים ישתמשו ביציאה מהעיר לכיוון כביש 431 או כביש 3 ללטרון, או ייצאו מהיציאה המערבית של הפארק הטכנולוגי. שם צריך להקים מחלף"

כלומר אתה אומר שמקימים מחלף במקום לא נכון?

"בדיוק. נפח התנועה מהיציאה מהעיר יהיה די דומה בשנים הבאות, מאחר שהרוב כבר יוצאים מכביש 431. דבר נוסף, כשאני בוחן את השרטוטים אני רואה בעיה גדולה להולכי רגל שיצטרכו לעבור את הצומת בהליכה של מאות מטרים, חלקם במנהרות תת קרקעיות וגם בשעות החשיכה. ובכלל, תראה את הצומת לכיוון ירושלים. אני לא רואה היכן אוטובוסים שנוסעים על 443 לכיוון הבירה בכלל יעצרו להעלות ולהוריד נוסעים. בחנתי את כל נושא הולכי הרגל. מעבר ממודיעין לכיוון שילת הופך להיות טרק ארוך. היה עדיף להקים גשר הולכי רגל, שהוא פחות מפחיד ממנהרה חשוכה. לסיכום, המחלף לא כל כך עוזר לנו בעיר, מרכז התחבורה שבונים יקשה על החיים שלנו והולכי רגל ורוכבי אופניים ייפגעו מאד".

(new)שלומי תבלינים 18.5.20