(new)ויקטורי
הפיל הלבן של רכבת ישראל במודיעין

הפיל הלבן של רכבת ישראל במודיעין

בשנת 2014 הודיעה הרכבת על כוונתה להקים מגדל משרדים מעל לתחנת מודיעין מרכז, אולם ההצעה ליזמים לא הייתה אטרקטיבית מספיק וכעת מנסים לשנות את תנאי המכרז • במקביל, מחלוקת על היטל ההשבחה שתשלם הרכבת לעירייה, ופרוץ משבר הקורונה שמבריח שוכרים פוטנציאליים, מונעים את אכלוס קומת מסחר תת קרקעית בתחנה

הדמיית מגדל המשרדים בתחנת מודיעין מרכז (צילום: יח"צ)

לפני שש שנים הכריזה הנהלת רכבת ישראל על פתיחתו של פרויקט נדל"ני גדול, שאמור היה לעשות את צעדיו הראשונים בתחנת רכבת מרכז במודיעין.

במסגרת הפרויקט תוכננה בניית מגדל מעל מבנה הרכבת הסמוך לקניון בעיר, שיכלול שטחי מסחר ומשרדים, שהשכרתם או מכירתם הייתה אמורה להניב לרכבת ישראל רווחים משמעותיים ביותר.

בעיריית מודיעין סיפקו את האישורים הדרושים, משרד אדריכלים כבר שירטט את ההדמיות, והפרויקט אמור היה לצאת לדרך. אלא שרד דבר אחד שכחו אנשי הרכבת – את ממשלת ישראל. כגוף ממשלתי וציבורי לא יכולה הרכבת לפעול מבלי שיש בידיה הסכם מאושר עם הממשלה, המסדיר את נכסיה ואת פיתוח שטחי המסחר בהם. בלי הסכם כזה, כל הפרויקט תקוע.

גורם בכיר ברכבת הסביר השבוע כי "על פי ההסכם, השטח של תחנת הרכבת במודיעין והבניה יהיו מול יזם פרטי במסגרת הסכם b.o.t, כלומר היזם שיזכה במכרז יבנה את הבניין על חשבונו ויקבל אותו ואת הרווחים ממנו למשך 25 שנים, ואז יחזיר את הבניין לרכבת ולמדינה. כך נעשה גם עם כביש חוצה ישראל ופרויקטים נוספים בתחום התשתיות".

לדברי אותו גורם, כאן נעוץ המלכוד: "הרכבת יצאה למכרז ליזמים ואז התברר כי ההצעות שהתקבלו היו הרבה פחות אטרקטיביות מהמצופה. למעשה, היזמים שניגשו למכרז הציעו הרבה פחות על בניית הבניין במודיעין מעל רכבת מרכז". ברכבת החלו לברר את הנושא ואז התברר כי המוקש הוא "תקופת הזיכיון של עשרים וחמש שנים, שאינה כלכלית עבור היזמים", הסביר הבכיר.

כעת מנסים ברכבת ישראל לצאת במכרז חדש, בו תוגדל תקופת הזכיינות ל-49 שנים, אלא שהמדינה לא ששה לשנות את תנאי המכרז המקוריים, וכך למעשה הפרויקט מוקפא בשלב זה.

גם מתחת לפני הקרקע בתחנת רכבת מרכז לא שקט. כזכור, בקומה התת קרקעית בתחנה נבנו 1,000 מ"ר שיועדו לשטחי מסחר (חנויות ובתי קפה), אלא שגם פרויקט זה, שהיה אמור להיחנך כבר לפני מספר חודשים, תקוע בשלב זה. הסיבה לכך היא מחלוקת על היטל ההשבחה, שמונעת את פתיחת החנויות במקום. בעקבות המחלוקת מונתה שמאית חיצונית לבדיקת הנושא, שקבעה כי השטח המדובר מחוייב בהיטל השבחה בסכום של 5 מיליון שקל, אותם אמורה הרכבת לשלם לעיריית מודיעין. 

למתחם כבר ניתן טופס 4, המאפשר את אכלוס שטחי המסחר, כאשר לפני כחצי שנה היה אמור שוכר להיכנס למתחם ולפתוח בו חלל עבודה משותף גדול. בשל משבר הקורונה נסוג השוכר מכוונתו והמתחם נותר ריק.

גורם ברכבת ישראל אמר השבוע למודיעין NEWS כי "נמתין עד לאחר שוך הקורונה ואז נתחיל בשיווק מחדש של שטחי המסחר". מדוברות הרכבת נמסר: "נכון לעכשיו אנחנו מבקשים לא להתייחס לנושא עד שעניין ההסכם בין הרכבת למדינה לגבי המכרז יסתיים".

(new)שלומי תבלינים 18.5.20