עיר בלי קליטה

גיא פישקין
2036-11-26 02:05:00
2036-11-26 02:05:00

את בעיות הקליטה בסלולר מכירים מקרוב תושבים רבים במודיעין, כאשר בחלק מהשכונות המצב חמור במיוחד • חבר המועצה ברוך בוחניק מסביר כי מספר האנטנות בעיר נמוך משמעותית מערים אחרות בגודל דומה, וכל אחת מהן מכסה שטח נרחב מדי •  הבשורות הטובות: כבר בחודשים הקרובים יוצבו אנטנות נוספות, כאשר העירייה מנהלת מגעים מתקדמים להטעמת הסיבים האופטיים בעיר

(צילום: imagebank)

אמנם אנו חיים במאה ה-21, בעידן הנראה כתור הזהב הטכנולוגי של האנושות, אבל אם תשאלו את תושבי מספר שכונות במודיעין הרי שתקבלו תשובה כי מבחינות מסויימות הסיטואציה בשטח מזכירה יותר מדינת עולם שלישי בלתי מפותחת.

מזה תקופה ארוכה שתושבי מספר שכונות בעיר מדווחים על בעיות קליטה בטלפונים הניידים, כאשר בחלק מהשכונות המצב קשה במיוחד והתושבים מתניידים בין חברות הסלולר השונות בתקווה למצוא את זו שתעניק להם קליטה מיטבית.

הקליטה הסלולרית ומהירות הגלישה באינטרנט הפכו כבר מזמן לכלי חשוב במיוחד בחיים של רבים מאיתנו, הזקוקים להם לצורכי עבודה, כאשר פרוץ משבר הקורונה שהכריח אותנו לעבוד מהבית רק הגביר את המצוקה של תושבי העיר שמתמודדים עם הבעיה.

ברוך בוחניק, חבר מועצת העירייה ומחזיק תיק תכנון אסטרטגי, טכנולוגיות וניהול ערים חכמות, מסביר מדוע תשתיות התקשורת בעיר אינן מספקות את צרכי התושבים ומספר על מהלכי העירייה והתקווה כי המצוקה תיפתר בקרוב.

''אנחנו נמצאים כעשור מאז קיבלה מועצת העיר החלטה להרחקה של אנטנות מאזורי מגורים, מתוך מטרה מוצהרת להגן על התושבים'', אומר בוחניק. ''בד בבד, לא התקדמנו מאז עם מודלים חכמים שהועלו במשך השנים ויכולים היו למנוע את בעיות הקליטה איתן אנחנו מתמודדים במספר רב של נקודות ברחבי העיר. לצערי המצב הנתון כיום רחוק מלהיות משביע רצון. יש אזורים שלמים בעיר שאין בהם בכלל קליטה, בעוד שבאזורים אחרים הקליטה חלשה מאוד. אנחנו ערים לביקורת של התושבים ופועלים יחד ובהובלת ראש העיר, שהחליט להציב את הנושא בראש סדר העדיפויות".

עוד מספר בוחניק כי אותן נקודות עיקריות בעיר בהן ישנן בעיות קליטה משמעותיות הן בעיקר בשכונות אבני חן, הפרחים, נופים וציפורים החדשות, וגם בשכונת מוריה הוותיקה. ''צריך להבין, בעשור האחרון אוכלוסיית העיר גדלה בצורה יוצאת דופן לקרוב ל-100 אלף תושבים, רובם עושים שימוש תכוף במדיות הדיגיטליות ופעילים ברשתות החברתיות, על אחת כמה וכמה בימי הקורונה שהגבירו משמעותית את הצורך בשימוש במחשבים ובמכשירי חכמים. בעיות הפריסה הסלולרית לא רק שמאטות את הגלישה באינטרנט, אלא גם מאלצות את המכשירים של כל אחד ואחת מאיתנו ''להתאמץ'' ולהתחמם הרבה יותר. זו הופכת להיות סכנה בריאותית שמחובתנו כעירייה לתת עליה את הדעת''.

ממצגת שהכין בוחניק, הממפה את הסיבות העיקריות לבעיות הקליטה בעיר ומשווה את מצבנו לערים אחרות בארץ, עולה תמונה עגומה למדי. מספר האנטנות המוצבות בעיר (נכון לאפריל 2020) עומד על 62 בלבד, זאת לעומת המתרחש בערים אחרות בגודל דומה למודיעין: רחובות (86), רעננה (71), הרצליה (132) וכפר סבא (78). כתוצאה ממיעוט האנטנות בעיר מכסה כל אחת מהן שטח נרחב בהרבה מזה שבערים אחרות: רדיוס של 498 מ"ר במודיעין, לעומת 147 מ"ר בלבד בתל אביב, בה מוצבות 791 אנטנות.

מיעוט אנטנות הסלולר המוצבות בעיר משפיע גם על ההספק המירבי (בוואטים) שמייצרים מכשירי הסלולר של תושבי העיר. בוחניק, האוחז גם בתיק הבריאות במועצת העירייה, מסביר כי לנושא זה יש גם השלכות בריאותיות על הציבור המשתמש בסלולרי: "לצד הרצון לשפר את חוויית התושבים כדי לאפשר להם לעבוד או ללמוד מהבית, אנו לא פחות חוששים מהאפקט הבריאותי. הציבור נוטה אולי לפחד מהאנטנות, אבל החשש שלנו הוא מפני המכשירים הניידים שכולנו מחזיקים בהם, שהם בגדר ''פצצה מתקתקת'' לאור העובדה שהם מתחממים משמעותית במרחב בו המרחק בין האנטנה לטלפון גבוה''.

בעיית תשתיות נוספת בעיר נוגעת לחיבור האינטרנט ומהירות הגלישה, זאת בשל העובדה כי חיבורה של כלל העיר לסיבים האופטיים עדיין רחוק מלהתממש. יש לציין כי התשתית כבר קיימת, אולם חברת בזק החלה רק עתה את הניסיונות הראשוניים בחיבור בנייני מגורים לתשתית החדשה והמתקדמת יותר.

למרות כל הנאמר לעיל, ישנן גם חדשות טובות, או לפחות כאילו המפיחות תקווה. עיריית מודיעין, בהובלת ראש העירייה חיים ביבס ובוחניק, מנהלת בחודשים האחרונים מגעים מתקדמים מול משרד התקשורת, המרכז לשלטון מקומי וספקיות התקשורת המובילות, במטרה לקדם תכנית פריסה כלל עירונית שתכלול הטמעת הסיבים האופטיים בפועל, בנוסף להצבת אנטנות סלולאריות בנקודות קצה בהן אין קליטה כיום. ''באופן הזה נרוויח גם בריאות עם פחות אנטנות וקישוריות משופרת, בדגש על קליטה חזקה ואיכותית יותר באזורים הבעייתיים", אומר בוחניק. "הבעיה היא שהמודל הכלכלי לפיו המדינה מתגמלת את ספקיות התקשורת אינו רווחי עבורן. כך נוצר מצב שיש סיבים אופטיים רק בבניינים גבוהים עם ריבוי דיירים, בעוד שביתר הבניינים הנמוכים אין פתרון ראוי והם חוזרים לנקודת הכשל בה זקוקים לתקשורת סלולרית או לאינטרנט אלחוטי (Wi-Fi). אנחנו נחושים לשנות את המצב הזה''.

באילו צעדים העירייה נוקטת?

''ראש העיר נפגש לאחרונה עם שר התקשורת, יועז הנדל, לבחינת נושא הסיבים האופטיים ואף שוחחתי בעצמי עם יועץ השר בנושא. במקביל, קיימתי דיון עם המשרד להגנת הסביבה כדי שיסייעו לקדם דיון עם ספקיות התקשורת ולהוביל לתוכנית מיפוי אסטרטגית כלל עירונית. אני שמח לבשר שכבר בחודשים הקרובים אלו צפויות למקם 2-3 אנטנות לשיפור התקשורת ברחבי העיר. אני מאמין שהצבת הנושא בסדר חשיבות עליון תסייע להוביל את השינוי אליו אנו חותרים, אף על פי שישנה תלות רבה בהחלטות ממשלה. התחושה היא שכולם רוצים להוביל לשינוי, שכן הצורך מובן ולשם פנינו מועדות".

כתבות נוספות

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

"עמית סוסנה היא השראה"

לאחר שהתראיינה לעיתון ניו יורק טיימס וסיפרה כיצד נפגעה מינית בידי מחבלי חמאס בשבי בעזה, הגיבו הבוקר משפחות החטופים

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

המשך קריאה »

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

המשך קריאה »