עוצו עצה ותופר?

יהודה גולן
2014-01-26 00:00:00
2035-03-28 10:39:00

גוברים הסיכויים שהרב דוד לאו ממודיעין יהיה "הרב הראשי האשכנזי" האחרון בהיסטוריה של מדינת ישראל. השבוע החליטה ועדת שרים לחקיקה לאשר את הצעת החוק של שרת המשפטים ציפי לבני, שעל פיה אחרי הקדנציה הנוכחית של הרבנים הראשיים ייבחר רק "רב ראשי" אחד לישראל.

עד כמה מדובר במהלך מהותי מלמדת העובדה שלאו עצמו – למרות שההחלטה לא תשפיע עליו – בחר שלא להשיב לשאלותינו. גם אביו – הרב ישראל לאו (שכיהן כרב ראשי לפני עשרים שנה) לא רצה להתייחס לנושא העדין.

על הנעשה במודיעין יכולה להיות להחלטה משמעות קרובה יותר. מזה שנים נשמעת כאן הקריאה לבטל את כפל (שלא לומר שילוש) התפקידים ולהעמיד על העיר רב אחד בלבד. נכון לעתה – בעקבות "עלייתו בדרגה" של לאו, אין לעיר "רב אשכנזי". בכיסא הרם חולקים יצחק אלחרר ויעקב צ'יקוטאי. האחרון אמר לנו השבוע כך: "מבחינה רעיונית ואידיאולוגית אולי דווקא יש מקום לכהונת רב ראשי אחד. אבל שיהיו לצידו עוזרים, כי עומס העבודה הוא עצום".

אך גם צ'יקוטאי יודע שהחלטות לחוד ומציאות לחוד: "מספיק שיהיה שינוי פוליטי כדי שהצעת החוק תיקבר. הרי כך קרה לפני עשור כשמשרד הדתות הפך ליחידת סמך במשרד ראש הממשלה. והנה, כשהתחלף השלטון, המשרד חזר לחיים. הדברים נזילים ופתוחים לגמרי".

חבר מועצת העיר אבי אלבז נשמע חד משמעי בעניין: "צריך לפרק לגמרי את הרבנות הראשית, שממילא אף מגזר בישראל לא כפוף להם. החרדים נשמעים לרבנים שלהם בלבד, הדתיים לאומיים רואים ברב לאו וברב יוסף רבנים חרדים ולאחר ההפסד של הרב סתיו במירוץ לרבנות הם ממש לא מקבלים את סמכותם של לאו ויוסף. והחילונים? אנחנו לא צריכים בכלל רבנים. הכי טוב שיפריטו את שירותי הדת וכל אזרח – כשיצטרך את השירות הזה – יקנה אותו בכסף. כמה כבר אנחנו החילונים צריכים שירותי דת? גם את המועצות הדתיות צריך לפרק כי הן רק מקור ליצירת ג'ובים ובזבוז כספי ציבור של מיליונים, שעדיף להפנות למדע, לחינוך ולסל התרופות".

הרב לאו עצמו ביקר בשבוע שעבר ביישוב הסמוך לפיד, שם הוזמן לקבוע מזוזה בדלת חדשה שהותקנה בבית הכנסת. לאו הוזמן על-ידי הרב של לפיד יהודה ישרים, שסיפר לנו על הביקור: "מטרתו של הרב לאו היא להיות 'הרב של כולם'. במסגרת זו הוא מגיע ליישובים חילונים כדוגמת לפיד. אכן המציאות הראתה שגם הציבור החילוני רוחש אהדה רבה לרב לאו, ואת זאת הוכיחו עשרות רבות של אנשים חילונים שחבשו את ספסלי בית הכנסת הקהילתי, בלפיד. למותר לציין שבית הכנסת היה מלא וגדוש בגברים ונשים".

(צילום: באדיבות הרב יהודה ישרים)

כתבות נוספות

"ריאל לעולם לא מתה"

הופעה היסטורית של שוערה השלישי של ריאל מדריד הקנה לה את הכרטיס לחצי גמר ליגת האלופות

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

המשך קריאה »