תקיפה אווירית

יהודה גולן
2014-06-17 01:00:00
2014-06-17 01:00:00

העירייה ביקשה השבוע להצטרף כמשיבה לעתירות של הרשויות המקומיות הדורשות לשנות את סדרי הטיסות בנתב"ג (בהן כפר סבא, ראש העין והמועצה האזורית חבל מודיעין). ביום ראשון הקרוב צפוי להיערך בבית המשפט המחוזי בלוד דיון בעתירת היישובים הסובלים מהרעש ובעירייה ביקשו מתושבי מודיעין להגיע בהמוניהם לבית המשפט ולהפגין נוכחות מסיבית בדיון, שאליו יגיע גם ראש העיריה חיים ביבס ובכירים נוספים בעירייה, בהן גם היועצת המשפטית עו"ד דנה טוכלר-חפץ.

חשוב להבהיר: עיריית מודיעין והיישובים הנ"ל נמצאים באינטרסים מנוגדים. תוואי הנחיתה שטוב למודיעין רע להן – ולהיפך. עיריית מודיעין דורשת העירייה להפעיל את מסלול 21, כפי שתוכנן מלכתחילה, ולפעול על פי הוראות תוכניות המתאר הארצית (תמ"א), הקובעות כי המסלול המועדף לנחיתות הוא מסלול 12. העותרות מתנגדות לכך.

עוד הוסיפה העירייה בתגובתה כי על פי החלטת מנהלת רשות התעופה האזרחית נחיתות על מסלול 30 (נחיתות העוברות בשמי העיר) תתאפשר רק במקרים מיוחדים של עומס או תנאי מזג אוויר, בעדיפות אחרונה לעומת מסלולים אחרים.

בשבוע שעבר פורסם כי הושלמו העבודות להקמת מסלול 21 החדש והוא צפוי להיפתח באופן מלא לאחר הדיון בבית המשפט. על פי תכנית העבודה של רש"ת (רשות שדות התעופה) ורת"א (רשות התעופה האזרחית), מסלול 21 הוא המסלול עליו אמורות לנחות מרבית הטיסות. מהלך זה צפוי להפחית משמעותית את מספר הנחיתות העוברות באזורנו.

בחמש השנים האחרונות עתרה העירייה שלוש פעמים לבג"ץ בדרישה למנוע מעבר מטוסים בגובה נמוך מעל שכונות המגורים בעיר. לפי העיריה "המאבק השיג חלק ממטרותיו, אולם לאחר שלא מצא פגם המצדיק את התערבותו בקביעת תהליך הנחיתה שחלף מעל העיר דחה בית המשפט העליון את העתירה".

"אתם לא מבינים בנחיתות!"

השבוע נפגש חבר המועצה שרון מעוז עם ראשי רשות שדות התעופה, בהם אודי בר עוז סמנכ"ל המבצעים של רשות שדות התעופה, איריס רז מנהלת היחידה הסביבתית ברשות שדות התעופה ויוסי זוהר – מרכז הניטור של רשות שדות התעופה.

בפגישה מתח בר עוז ביקורת על עיריית מודיעין, שהגישה תלונה ואיימה לפנות לבית המשפט: "אתם לא מבינים כלום בתעופה!, אם רוצים לדבר איתי, אני מוכן. אבל בלי איומים ללכת לבית משפט. אין לעיריית מודיעין שום טיעון שאפשר לבוא איתו לבית המשפט ואתם לא מבינים מה מותר ומה אסור בעניין הנחיתות".

מעוז ביקש מבר עוז לקבל מידע עדכני כדי שיוכל למסור לתושבים והדגיש את עניין ניטור הרעש: "לא מנטרים רעש מעל מודיעין כבר כמה שנים", אמר. ובר עוז השיב: "גם מעל תל אביב אנחנו לא מנטרים רעש ושם טסים פי מאה יותר מאשר מעל מודיעין".

אנשי רשות שדות התעופה אישרו כי "חברת אל על אחראית על נפח של שליש ממספר הנחיתות בנתב"ג וכי אין הגבלה על שעות הנחיתה של מטוסים בנתיב העובר מעל מודיעין, כך שלמעשה בכל שעות היום והלילה מטוסים אכן עוברים מעל העיר".

מעוז יצא מהפגישה בהרגשה מעורבת: "סוגיית נחיתות המטוסים והמאבק בעקבותיה עלו כבר בשנת 2009. אז התרענו והזהרנו מפני הצפוי לקרות. בעקבות החלטת רשויות התעופה לפתוח נתיב נחיתה מעל מודיעין הוקם מטה מאבק כנגד הנחיתות מעל העיר, במסגרתו אף הובלנו שיירה של כאלף איש לנתב"ג. תחילתו של המאבק הביא להידברות בין עיריית מודיעין מכבים רעות לרשות שדות התעופה, רשות התעופה האזרחית ומשרד התחבורה".

אתה בעצם עוקף את העיריה? 

"הדגשתי גם בפני בר עוז כי אינני לוקח חלק או צד בצעדים המשפטיים אותם נוקטת העירייה והעומד בראשה. אני שמח שסוף כל סוף, ראש העירייה החליט לעשות משהו בנידון, אולם התרשמותי שבשלב זה, מטרתם של צעדים אלו הינה לצאת ידי חובה בלבד"

איך זה עובד בעצם?

המטוסים הנוחתים בנתב"ג משתמשים בשתי שיטות עיקריות לנחיתה. הראשונה היא שיטת LDA  שהיא נחיתה בעזרת מכשירים. המטוסים הנוחתים בנחיתת מכשירים עוברים בנתיב מעל השכונות הדרומיות מוריה השבטים וכן רעות ומכבים ולאחר הפניה לכיוון צפון המטוסים חולפים גם מעל לשכונות משואה, המגינים, אבני חן, הכרמים והנביאים.

השיטה השניה היא שיטת GNSS – שהיא נחיתה בעזרת ניווט לוויני. הנחיתה בשיטה הזאת היא בנתיב פחות מטריד לתושבי העיר, העובר מעל אזור ליגד ויער בן שמן. כך גם בנחיתה רגילה של ראיה בעין של הטייס. בר עוז ציין בפגישה כי "חברת אל על עצמה איננה מוסמכת עדיין להנחית מטוסים בשיטת הנחיתה הלווינית GNSS", לכן עקב נפח הנחיתות הגבוה שלה, היא אחראית לחלק גדול מהרעש שממנו סובלים תושבי מודיעין. "אל על תקבל את ההסמכה בעוד כשלוש שנים", ציין בר עוז.

בחלק מהמטוסים כיום מותקנת מערכת GNSS המאפשרת להם לנחות ללא הצורך לחלוף מעל מודיעין, אולם, אם במטוס לא מותקנת המערכת ולטייס אין יכולת לנחות בראייה, אזי הנחיתה תתבצע בשיטת LDA והנתיב יחלוף מעל מודיעין. הסיבה שבמקרים אלו תושבי העיר חווים "רכבת אווירית" נובעת מהעובדה, שברגע שמטוס אחד נזקק לנחיתת LDA, יתר המטוסים באותה נקודת זמן יעברו לאותו נתיב מטעמי בטיחות.

מעוז ציין בתום הפגישה כי "לטענת רש"ת  ורת"א, העומס בנתיב הנחיתה מעל מודיעין אמור לפחות בעתיד. הבעיה היא, שבמקביל לפתיחת נתיב הנחיתה החדש, נחתם הסכם 'שמיים פתוחים', שבפועל יגרום להגדלת כמות המטוסים הנכנסים לישראל וכך העומס יגדל שוב".

מה הבעיה העיקרית כיום לדעתך?

"הבעיה העיקרית היום היא שאין גוף מפקח, מבקר ואוכף את ההגבלות וההסכמות אליהם הגיעו בג"ץ, רש"ת, רת"א, משרד התחבורה, משרד להגנת הסביבה ועיריית מודיעין עצמה. בבדיקה שקיימתי בנושא מיפוי וניטור הרעש על-ידי המשרד להגנת הסביבה, מודיעין איננה מנוטרת כלל וכך נוצר מצב שאין בקרה על ההתחייבויות של רש"ת והנחיות המשרד להגנת הסביבה שלא לעבור את סף הרעש של 60 דציבלים".

(צילום שרון מעוז)

כתבות נוספות

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

"עמית סוסנה היא השראה"

לאחר שהתראיינה לעיתון ניו יורק טיימס וסיפרה כיצד נפגעה מינית בידי מחבלי חמאס בשבי בעזה, הגיבו הבוקר משפחות החטופים

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

המשך קריאה »

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

המשך קריאה »