הציון למשרד החינוך: נכשל

ערן קמינסקי
2015-05-20 01:00:00
2015-05-20 01:00:00

עונת הבגרויות של תשע"ה היא הסוערת ביותר שידעו תלמידי ישראל, ובכללם תלמידי מודיעין. הסיבה – החלטת משרד החינוך לשנות במפתיע את האופן שבו מתקיימים המבחנים, בגלל ההדלפות שנחשפו בשבוע שעבר. התוצאה היתה, בעיקר, בלגאן אחד גדול. כך חוו תלמידי העיר על בשרם בחינה אחת במתכונת המחודשת, שלאחר יום אחד בלבד של ניסוי לא מוצלח – בוטלה.

בשבוע שעבר פירסם משרד החינוך נהלים חדשים לאופן חלוקת השאלונים לבתי הספר והנחיות לגבי מועד הגעת התלמידים לבחינות. על פי הנהלים החדשים – שכאמור הוחלו ומייד בוטלו – חייב משרד החינוך את התלמידים להגיע לכיתות בהן נערכות הבחינות 45 דקות לפני המועד ולמעשה להיות ב"הסגר" עד לפתיחת המבחן. זאת עד שבתי הספר ידפיסו את טפסי המבחנים, דבר שהתגלה ככרוך במאמץ לוגיסטי רב.

הנהלים החדשים עוררו תרעומת רבה בקרב צוותי בתי הספר התיכוניים והתלמידים עצמם. בעשרות בתי ספר בארץ נערכו הפגנות ומועצת התלמידים הארצית אף איימה להשבית את הלימודים ולשבש את קיום הבחינות. בסופו של דבר נערך הניסוי רק ביום שני, בו נערכו הבחינות בשפות בבוקר ואחר הצהריים. בערב יום שני כבר הודיע משרד החינוך על ביטול הנוהל החדש, ובמקומו הוחלט כי התלמידים לא ישהו ב"הסגר", אך יחוייבו להפקיד את הטלפונים הסלולריים שלהם חצי שעה לפני מועד הבחינה.

על פי הנהלים החדשים, מחצית מבתי הספר יקבלו את השאלונים ישירות ממשרד החינוך באמצעות שליחים, ללא תיווך של סניפי הדואר. מלווה מחוזי יעקוב אחר העברת הטפסים ויוודא שהם לא מועברים לאחרים. זאת בניגוד לנוהל הקודם (שנקבע אך באחרונה), על פיו הבחינות יועברו בדואר האלקטרוני לבתי הספר שידפיסו וישכפלו בתוך 45 דקות את כל העותקים. בשאר בתי הספר ימונו שני "נאמנים" מטעם בית הספר, שיאספו את מעטפת הבחינות מסניף הדואר. הנאמנים יחתמו על מעטפת המבחנים בסניף הדואר ויופקדו על שמירתם עד לחלוקת הבחינות.

דיווח מהשטח: "יום נוראי"

מורה באחד מתיכוני העיר סיפרה לנו השבוע על האופן בו ניסו בבית ספרה להתמודד עם הנהלים החדשים: "זה היה אסון. ואצלנו זה עוד עבר באופן טוב יחסי כי כל הצוות, כולל מנהלות, רכזות, יועצות וכולם, נרתמו ורצו לצלם, למחוק, לחלק ולהסביר. היה בלגאן מטורף. אבל שוב, אצלנו זה היה בלגאן מסודר כי הצוות שלנו מקצוענים ברמות. בקיצור, היה יום נוראי והפיתרון של משרד החינוך נוראי. עברנו את זה בסדר, אבל הבסדר הזה נוראי".

טל, תלמידת כיתה י"א בתיכון מו"ר, סיפרה איך זה הרגיש מהצד של התלמידים: "זה באמת היה נורא. ייבשו אותנו בכיתה 45 דקות וגם ככה הייתי נורא לחוצה מהבגרות הזאת כבר כמה ימים לפני. גם הצוות של בית הספר רצו שם בטירוף כדי להספיק להדפיס את כל הבחינות. זה היה די מגוחך ואני שמחה שהם ירדו מזה, כי אין לי מושג איך הייתי עוברת ככה גם את הבגרות המתמטיקה שמלחיצה אותי עוד יותר. חוץ מזה, כל השנים טוחנים לנו במוח על ערכים וכאלה, ובסוף אנחנו חשודים אוטומטית כמדליפים?! זה די מעליב".

שוכן: הייתי מחליטה אחרת

בתיה שוכן, ראש מנהל החינוך בעיריית מודיעין, סיפרה השבוע מה עמד מאחורי החלטות משרד החינוך: "כמו שכולם יודעים הייתה הדלפה ונוצרה בעיה קשה. אנחנו נמצאים היום בעידן הטכנולוגי ובניגוד לעבר, בו הדלפה הייתה מגיעה לקבוצה קטנה, היום שאלון שמודלף מגיע להמון תלמידים. זה עמד במצב שמוסדות אקדמיים איימו שלא יתחשבו בציונים של השנתון הזה בבואם בעתיד להירשם לאותם מוסדות. וזאת הייתה הסכנה הגדולה והמניע לשינוי הנהלים. מדובר על שני מחזורים – י"א ו-י"ב וזה נזק מאוד משמעותי לאוכלוסיה מאוד גדולה. לעיני כולם עמדה קודם כל טובת התלמידים".

מה התחושה שלך לגבי שינוי הנהלים כפי שנוסה השבוע?

"לדעתי האישית זאת החלטה מאוד קשה ומורכבת ואני לא הייתי מחליטה אותה. זאת החלטה קשה בשני מישורים: במישור התפעולי, במיוחד בבתי ספר גדולים, קשה מאוד לעמוד בשכפול של הרבה מאוד דפים ושאלונים. זה מאוד מורכב. המישור השני הוא המישור הרגשי של התלמידים שנמצאים בלחץ, מתח וחרדה לפני הבחינה ונאלצו במשך 45 דקות להימצא בכיתות מבלי להיות אדונים לזמן שלהם. זאת תחושה לא פשוטה.אני יותר ממבינה את התרעמות התלמידים, זה אמור להיות זמן של רוגע לפני הבחינה. צריך לזכור שהמטרה הייתה לבודד את התלמיד משאלון שיגיע אליו לפני הזמן. ברגע שתלמיד מקבל בוואטסאפ שאלון לפני הזמן באותו רגע הוא פסול. ככה, גם עם הייתה הדלפה התלמיד לא נפגע".

איך נערכתם לנוהל החדש?

"הייתה היערכות מאוד מסיבית ליישום הנוהל החדש. הייתה התגייסות של כולם כדי שהתלמידים לא ייפגעו בתנאים מאוד קשים ומורכבים. בראשון אחר הצהריים קיימנו פגישה עם מנהלי בתי הספר, בדקנו שבכל בית ספר יהיו שלוש מכונות שכפול ואם צריך גם העברנו מכונות מבתי ספר יסודיים לתיכונים. ווידאנו שלכולם יהיו מספיק דפים, טונרים ושנהלי העבודה יהיו ברורים לכולם".

ואיך זה עבר על המערכת?

"מיום ראשון הפעלנו חדר מצב עירוני בו אני והמפקחת מטעם משרד החינוך קיבלנו עדכונים און ליין לגבי התארגנות בתי הספר. בסופו של דבר הכל שוכפל בזמן והבחינות החלו במועד. במקביל נעשו מהלכים עם גורמים מקצועיים והוצעו חלופות אחרות. לא מקבלים החלטות מסוג זה ברגע אחד, חייבים לוודא שהחלופה האחרת תהיה טובה. יו"ר השלטון המקומי, שהוא גם ראש העיר שלנו, עלה למשרד החינוך עם שתי חלופות ביד והחלופה שהתקבלה היא נגזרת של מה שביבס הביא איתו".

היו חשדות להדלפות גם במודיעין?

"אני לא שמעתי על שאלונים שהודלפו. למשרד החינוך יש את מה שנקרא 'רמזור', המדרג את רמת השמירה על טוהר הבחינות בבתי הספר. כל בתי הספר במודיעין מדורגים כ'ירוק'. כלומר מעולם היו בהם מקרים של אי שמירה על טוהר הבחינות".

מה דעתך על הנוהל החדש שנקבע בשני בערב?

"עוד אין לנו את כל הפרטים ויש פן לוגיסטי מורכב, אבל זה הרבה יותר טוב. העניין של להגיע לכיתה חצי שעה לפני מועד הבחינה היה נהוג גם קודם. שוב, התלמידים יפקידו את הטלפונים שלהם בכספת בבית הספר ואני ממליצה לתלמידים פשוט לא לבוא באותו יום עם הטלפון. חשוב שהתלמידים יגיעו רגועים. כל המבחנים קשים ועל כולנו מוטלת האחריות למנוע הדלפות כדי שיוכלו להיבחן בשקט ולהצליח. כולנו מגוייסים למטרה הזאת".

(צילום ארכיון)

כתבות נוספות

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

"עמית סוסנה היא השראה"

לאחר שהתראיינה לעיתון ניו יורק טיימס וסיפרה כיצד נפגעה מינית בידי מחבלי חמאס בשבי בעזה, הגיבו הבוקר משפחות החטופים

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

המשך קריאה »

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

המשך קריאה »