תפנית נוספת בפרשת אורן מזרחי

יהודה גולן, צילום פרטי
2013-09-10 01:00:00
2036-11-24 01:55:00

פרקליטות המדינה הטילה ביום חמישי האחרון בבוקר פצצה חדשה לתוך פרשת הריגתו של הנער אורן מזרחי ז"ל מרעות, תוך הטלת מלוא כובד המשקל והדגשת מידע השופך אור נוסף על נסיבות המקרה, ואשר ייתכן כי ישנה את פני הדברים.

אם המעורבים חשבו שלפני חודשיים הסתיימה הפרשה, שבמרכזה מותו של מזרחי ז"ל  מפליטת כדור אקדח בו שיחק חברו ושהיה שייך לאביו של החבר, ואם היה מי שהאמין שאבי הילד ההורג, שהורשע באי שמירה נאותה על נשק, יבצע עבודות שירות  ולאחר כך יעזבו הוא ומשפחתו את העיר לשליחות ארוכת שנים בחו"ל ובני משפחת מזרחי לא יראו עוד את משפחת היורה תקופה ארוכה, כפי שכביכול סוכם בין הצדדים לבין ביהמ"ש – הרי שכולם – כולנו, למעשה – התבדינו, ובגדול.

בית משפט השלום טעה

ביום חמישי האחרון בשעות הבוקר, ממש בדקה ה-90, יומיים לפני ה-1 בספטמבר, שהיה המועד האחרון שקבע בית המשפט להגשת עירעור על גזר הדין, הגישה פרקליטות המדינה, באמצעות הפרקליטים עו"ד מירב עמר ועו"ד אור ממון, את העירעור לבית המשפט המחוזי בלוד.

בעירעור, המתייחס לקלות העונש שהוטל על האב בעל האקדח, מבקשת הפרקליטות להחמיר בעונשו, כמי שנשא באחריות לכך שבנו הצליח להניח את ידיו על האקדח, אותו בחר האב משום מה לאחסן במגירת שידה, בעוד שבביתו קיימת כספת. הפרקליטות ציינה גם בכתב האישום כי גם המפתחות למגירת השידה היו בהישג ידו של הנער, שהיה בעת האסון בן 13.

פרקליטות מחוז המרכז מבקשת להרשיע את האב בגין גרימת מוות ברשלנות – סעיף עליו זוכה במשפט, ולכן גם הצליח לחמוק מרישום פלילי.

בהודעת הערעור שהוגש בסוף השבוע מעבירה הפרקליטות את מלוא כובד המשקל של טיעוניה לפרט משמעותי במיוחד, שלכאורה לא זכה לתשומת הלב הראויה בדיון בערכאה הראשונה. הפרקליטות טוענת כי: "טעה בית המשפט קמא (השלום. י.ג.), עת קבע שהמשיב לא יכול היה לצפות את התרחשות הנזק, זאת בפרט עת בנסיבות תיק זה היו צריכות להידלק בפני המשיב מספר נורות אזהרה, שכל אחת מהן בפני עצמה – ובוודאי שכולן כמכלול – היה בהן ללמד על מידת הרשלנות ומידת הצפיות של התרחשות הנזק". נציגי פרקליטות המדינה פירטו את הנורות האדומות שלדעתם התריעו על הסכנה הצפויה:

מטווח באורוגוואי

"כארבעה חודשים לפני האירוע, לקח המשיב את בנו למטווח מאולתר במדינת אורוגוואי, בעת ששהו שם בחופשה משפחתית. במהלכו של המטווח איפשר האיש לבנו, שאינו מורשה בנשק, לירות ולתפעל נשק בצורה עצמאית, ובין השאר להכניס מחסנית לנשק, לדרוך את הנשק, לכוון ולירות בכלי הנשק, לפרוק את הנשק, וכן תירגל איתו מצבי ירייה שונים. במהלך השהייה באורוגוואי ירה הנער במספר מטווחים מאולתרים כחמישים כדורי אקדח".

לדעת הפרקליטות בכך תרם האב המורשע לפוטנציאל היתכנות האסון שאירע: "בכך שידר המשיב (הנאשם) לבנו כי נשק הוא 'משחק', שאפשר לעשות בו שימוש במקומות מאולתרים, ואף יצר אצל בנו פיתוי ויכולת לנסות ולהגיע לכלי הנשק שהוחזק בביתו".

עוד מוסיפה הפרקליטות: "בנו של המשיב סיפר והראה למשיב מידע שהוא אסף באתרי האינטרנט בקשר לכלי ירייה, והנאשם היה מודע להתעניינותו של בנו בנושא. בנו של המשיב ידע היכן מוחזק הנשק בבית והמשיב ידע שהבן יודע. המחסנית של האקדח, טעונה בכדורים, הייתה במגירה מתחת למגירה בה הוחזק הנשק – דבר המאפשר חיבור קל ומהיר בין התחמושת לנשק – וזאת בניגוד להנחיות משרד הפנים. המנעול במגירה בה הוחזק הנשק היה בעל מנגנון נעילה פשוט  ביותר, שאינו מונע פתיחת המגירה באמצעות מפתחות נוספים, וזאת בשים לב לכך שבחדר הסמוך לחדר השינה, הוחזק כד ובו כ– 65 מפתחות, מתוכם כאמור, 5 המתאימים למנעול. בנוסף, גם המפתח שהיה בשימושו של המשיב הוחזק באופן שאינו מונע גישת בלתי מורשים אליו, וזאת בפרט עת שהמשיב לא היה בבית".

רשלנות חוזרת ומתמשכת

בהודעת העירעור מסכמים הפרקליטים: "רשלנותו של המשיב אינה מעשה רגעי של היסח הדעת אלא רשלנות חוזרת ומתמשכת, המתעצמת עם חשיפת הקטין לשימוש בנשק ועם חשיפתו המודעת למקום המחבוא של האקדח. התביעה סבורה כי ברשלנותו זו גרם המשיב למותו של אורן ז"ל".

עם הגשת העירעור ועם קבלתו לדיון בבית המשפט המחוזי, אליו עובר כעת התיק, תהיה התוצאה המיידית עיכוב בעבודת השירות שנגזרו על האב המורשע, אותן ביקש לבצע בהדרכת נערים בקורס צלילה.

בכך למעשה נפתחת מחדש פרשת מותו של אורן מזרחי ז"ל, על כל משמעויותיה, כולל ההשלכות הרגשיות, הפסיכולוגיות, החברתיות וכמובן הפליליות, בעיקר לנוכח העובדה ששתי המשפחות המעורבות מתגוררות באותו יישוב ונתקלות זו בזו בתדירות גבוהה, בעיה סבוכה כשלעצמה, שגם בית המשפט המחוזי בלוד יצטרך להיות יצירתי בפתרונה.

תחושה שהצדק בכל זאת ייעשה

בקרב בני משפחת מזרחי, שלאורך כל המשפט נהגו להגיע לדיונים אולם לא הביעו מחאה או התנגדות לכך שהעונש שנגזר על הנאשם לא כלל מאסר בפועל ולא רישום פלילי, ישנה תחושה שבכל זאת הצדק ייעשה מבחינתם, ושבית המשפט המחוזי יחמיר את עונשו של הנאשם.

אי התנגדות בני משפחת מזרחי לפסק הדין נעוצה אולי בהסדר הכספי שנפסק לטובת משפחת מזרחי ושאותו הגדירה השופטת ליאורה פרנקל מבית משפט השלום כ"סכום נכבד", ששני הצדדים לא רצו לפרטו. סיבה אפשרית נוספת לאי הבעת ההתנגדות לעונש הקל היא רמיזתה הברורה של השופטת פרנקל למשפחת מזרחי, שאם יוטל על הנאשם עונש המחייב רישום פלילי, הוא לא יוכל לצאת לשליחות הממלכתית אליה יועד בזמנו, ובני משפחת מזרחי ייאלצו להמשיך ולראותו ביישוב.

"אנו לא מוצאים שום נחמה בכך שהמדינה עירערה על העונש והמשפט ייפתח מחדש. שום דבר לא יחזיר אלינו את אורן, את הגלגל אי אפשר להשיב לאחור", אמר בעצב אייל מזרחי, אביו של אורן ז"ל, שקיבל הודעה טלפונית מהפרקליטות על התפנית הדרמטית בתיק.

ההסדר המוסכם על הצדדים לא יתבצע

הסברה הרווחת במודיעין עד כה הייתה כי אכן הנאשם ירצה את עבודות השירות שהטילה עליו השופטת פרנקל בערכאה הקודמת, וכי מה שנראה לכאורה הסדר מוסכם על שני הצדדים, במסגרתו תקבל משפחת מזרחי פיצוי כספי ובתמורה לא תתנגד שלנאשם לא יהיה רישום פלילי על העבירה, יתבצע.

הטרגדיה התרחשה בחודש אפריל 2009, כאשר אורן מזרחי ז"ל, אז בן 12 וחצי, נורה מאקדחו של הנאשם. האקדח אוחסן על ידי הנאשם בביתו ברעות ללא קיום כללי הזהירות הנדרשים בחוק, ותוך הפרה של הנחיות הבטיחות המחייבות. במהלך משחק אחז בנו של הנאשם באקדח ולחץ על ההדק, וכתוצאה מכך נורה קליע אשר פגע בראשו של אורן, פצע אותו אנושות וגרם למותו. 

ב-26 ביוני 2012, בהכרעת הדין שניתנה בבית משפט השלום ברמלה על ידי השופטת פרנקל, הורשע הנאשם בסעיף אישום של 'הזנחת שמירה על כלי ירייה', וזוכה כאמור מעבירה של גרימת מוות ברשלנות. בתאריך 17.6.13, ביטלה השופטת פרנקל את החלטתה זו, והודיעה על ביטול הרשעתו של המשיב ותחת זאת הטילה עליו 350 שעות עבודות שירות למען הציבור, וכן צו מבחן למשך חצי שנה. שופטת בית משפט השלום חייבה גם את הנאשם לתרום תרומה בגובה 25,000 שקל על שמו של אורן ז"ל, על פי בחירת הורי המנוח. כמו כן חולטו האקדח והתחמושת של הנאשם והושבו לרשותו.

קרן אור באפלה – בן חדש במשפחת מזרחי

ובינתיים, מתוך העצב העמוק של בני משפחת מזרחי עולה ומבצבצת קרן של שמחה: במהלך חודש נובמבר הקרוב אמורה סיגלית מזרחי, אמו של אורן ז"ל, ללדת תינוק חדש. אביו של אורן, אייל, סיפר כי הם מאושרים לקראת הלידה הצפויה וכי רבים בעיר מחבקים את סיגלית כשהם רואים כי היא הרה ושמחים בשמחתם של בני המשפחה, "לצערי אנחנו סיפור טראגי כאן, אבל בכל זאת מדובר בקרן אושר אחת", אמר אייל ל'מודיעיןNews' בסוף השבוע.

כתבות נוספות

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

"עמית סוסנה היא השראה"

לאחר שהתראיינה לעיתון ניו יורק טיימס וסיפרה כיצד נפגעה מינית בידי מחבלי חמאס בשבי בעזה, הגיבו הבוקר משפחות החטופים

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

המשך קריאה »

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

המשך קריאה »