סופה של התרנגולת שהטילה ביצי זהב

יהודה גולן
2037-02-01 01:56:00

בראש רשת הברחת הביצים הגדולה בישראל בשנים האחרונות עומדים תושב מודיעין ותושב מודיעין עילית. בתום חקירה משולבת של מספר גורמי ביטחון ומשרדי ממשלה נעצרו השניים לפני מספר שבועות, יחד עם עוד מספר פעילים ברשת. הם הודו במעשים המיוחסים להם והשבוע, עם הגשת כתב האישום נגדם, התבררו מימדי הענק של מעשיהם. השניים הם זוהר מזרחי ממודיעין – המואשם בפיקוד בפועל על הרשת – ושלמה רייזנר ממודיעין עילית – שלפי הודאותיו שימש כ"שר האוצר" של הרשת: האיש שתפקידו היה לטפל בכספים ובעיקר "להלבין אותם". זאת באמצעות ה"צ'יינג'" שבו עבד במודיעין עילית.

כתב האישום מייחס לשניים (בנפרד ובמשותף) ביצוע עבירות חמורות במשך כארבע שנים, בתחום הפלילי, בתחום עבירות המס ובעיקר – בפגיעה בבריאות הציבור.

הרקע וההודאה

ביום שני השבוע הגישה פרקליטות מחוז ירושלים לבית המשפט המחוזי בעיר את כתב האישום נגד מזרחי (42), מרדכי בוחבוט (52) תושב בית שמש ועוד שלושה נאשמים נוספים תושבי מזרח ירושלים, בגין הברחת ביצים שלא בפיקוח וטרינרי ותברואתי משטחי הרשות הפלסטינית לתוך ישראל. הם מואשמים גם במכירת הביצים לציבור הרחב מבלי שהביצים עברו כל פיקוח וטרינרי ושום בדיקה תברואתית כנדרש.

במקביל לכתב האישום נגד חמשת המעורבים בהברחה ושיווק הביצים הוגש כתב אישום גם נגד שלמה רייזנר, תושב מודיעין עילית, עובד ב"צ'יינג" להחלפת כסף בעיר החרדית. נגדו מפרט כתב האישום סעיפים הנוגעים לטישטוש מקורות הכספים שחברי הכנופיה גילגלו לכאורה – כעשרה מיליון שקל בשנה.

רייזנר, שלא מיוחסת לו מעורבות בהברחת הביצים, היה אחראי לפי כתב האישום לצד הכספי. הוא מואשם כי הסתיר והיסווה את מקור הכספים שהתקבלו מהברחות הביצים – תוך ביצוע עבירות הלבנת הון בהיקף כולל של כשבעה מיליון שקל, וכן הונאת מס הכנסה והונאת מע"מ. רייזנר שוחרר בתום הדיון למעצר בית מלא בפיקוח מלא של אחותו המתגוררת בבני ברק. הוא נדרש להפקיד ערבות ונאסר עליו ליצור קשר או מגע עם המעורבים בפרשה, כמו גם עם כל אחד מהלקוחות שהפקידו בשמם או בשם אחרים המחאות בידו. כן נדרש רייזנר להתייצב בתחנת משטרה או בבית משפט מדי יום.

לפי כתב האישום, רייזנר ומזרחי הם שני אנשי המפתח בפרשה. רייזנר כ"שר האוצר" האמור לדאוג לנושא הכספי ולהכשרת הכסף, ומזרחי כמפקד הקבוצה בפועל. לדיון הראשון בבית המשפט (בעת הארכת מעצרם לפני כשבועיים) הגיעה המשטרה מצויידת בהודאות של השניים במעשים. לאנשי הפרקליטות שהגישו השבוע את כתבי האישום כבר לא נותרה עבודה רבה במקרה זה, למעט העמקת החשדות נגד השניים ונגד חבר הקבוצה האחרים.

מי ומי בקבוצה

לפי כתב האישום, "לזוהר מזרחי יש עסק המספק ביצים לבתי עסק וללקוחות פרטיים בישראל. מזרחי שיווק את הביצים ביחד עם מרדכי בוחבוט, אשר שימש יד ימינו בניהול העסק. במהלך השנים 2011-2015 ייבא מזרחי כ-2.5 מיליון ביצים אשר הוכנסו שלא כדין לישראל משטחי הרשות, מתוך כוונה למכור אותן בלא שיעברו מיון ופיקוח". כך בפתיחה היבשה. בהמשך מפורט כי למזרחי כבר היו הרשעות קודמות בעבירות דומות ולמעשה כבר תלוי נגדו עונש מאסר על תנאי. בבקשה להארכת מעצרו הדגישה הפרקליטות את תעוזתו: "דבר לא עוצר אותו מלהמשיך ולבצע את העבירות שמסכנות את בריאות הציבור".

לפי כתב האישום, את הביצים המוברחות קנה מזרחי מהפלסטינים ג'אבר טמיזה, בלאל לקיראת ובנו עבד אלרחמאן – שלושתם תושבי מזרח ירושלים והסביבה. החמישה, מזרחי ובוחבוט ושלושת הפלסטינים, מואשמים כי שיווקו את הביצים במשך כארבע שנים לפחות, "בדרכי מרמה ובכך העלו את הסיכון להתפשטותו של חיידק הסלמונלה בקרב תושבי ישראל. חיידק שעל פי גורמי בריאות עלול לגרום אף למוות".

לפי כתב האישום מכר מזרחי מדי שבוע לפחות 600 תבניות שבכל אחת מהן שלושים ביצים, במחיר ממוצע של 23 שקלים לתבנית. לצורך ההפצה העסיק מזרחי מובילים ישראלים, שכתב האישום מפרט את צורת עבודתם: "המבריחים היו מגיעים ברכבם למחסן מספר פעמים בשבוע ומעמיסים על הרכב בכל פעם עשרות תבניות של שלושים ביצים כל אחת. המבריחים היו מחלקים את הסחורה על פי הוראותיהם של מזרחי ומרדכי בוחבוט, ללקוחותיו של מזרחי באזור בית"ר עילית, בית שמש ומודיעין עילית ואז מאחסנים את הסחורה במקומות איחסון ששייכים למזרחי. עבור כל הובלה כזאת היו המבריחים מקבלים 200 שקלים כל אחד".

ההברחה

לפי כתב האישום, כדי לתאם את ביצוע ההברחות והמשלוחים נהג מזרחי להיפגש עם ג'אבר טמיזה במקומות מפגש משתנים ביהודה ושומרון. אחד המקומות הפופולאריים היתה חנות "אינגליש קייק" שבצומת גוש עציון או במחסום הביטחוני שליד בית"ר עילית. לאחר ביצוע ההזמנה וסגירת פרטי העיסקה היתה ההברחה מתבצעת כאשר את הכסף עבור הביצים המוברחות היה מזרחי משלם לקבוצה הפלסטינית, בעיקר באמצעות העברת מעטפה סגורה שהמתינה להם במקום קבוע במתחם תחנת הדלק שבצומת שילת.

לפי כתב האישום, במסגרת עסקיהם ועל מנת להגדיל את רווחיהם הכלכליים החמישה גם ביצעו עבירות פליליות רבות כולל "זיוף בנסיבות מחמירות", בכך שהשתמשו בחותמות מזוייפות כדי להטביע על הביצים חתימות המכשירות את הביצים כאילו מקורן מבתי גידול בישראל. וגם "קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועשיית מעשה העלול לגרום מחלה".

כמו כן מואשם מזרחי בביצוע שורת פעולות על רקע הונאה כספית, "זאת במטרה להסתיר או להסוות את מקור הכספים שהתקבלו ממכירת מיליוני הביצים המוברחות ובעבירות לפי חוק מס הכנסה ומע"מ".

החלוקה

כאמור, החלק המסוכן ביותר במעשי הקבוצה היה ההיבט הבריאותי. מפרט כתב האישום: "על מנת לשווק חלק מהביצים המוברחות בישראל כביצים אשר עברו את תהליך הבדיקה כנדרש, נהג מזרחי לבקש מספקי הביצים לדאוג להטבעת הביצים בחותמות הנחזות כחותמות אשר הוטבעו במכוני מיון ישראלים. החותמות המזויפות יצרו מצג כוזב, על פיו הביצים עברו את תהליך הבדיקה כנדרש והן אינן פגות תוקף ואינן מסוכנות למאכל. בשל מצגים כוזבים אלו, קיבלו הנאשמים במרמה כספים מלקוחות שונים".

בנוסף מואשם זוהר מזרחי שלא הוציא חשבוניות מס, לא דיווח על מלוא הכנסותיו לרשות המסים ולא שילם את המס אשר היה עליו לשלם. לצורך כך השתמש, בין היתר, בשירותיו של שלמה ריזנר ממודיעין עילית לשם ביצוע פעולות של הלבנת הון.

בהקשר לכך מפרט כתב האישום את היקפי הפעילות של מזרחי, שבמקביל להברחת הביצים משטחי יהודה ושומרון ומכירתם בישראל, שיווק גם ביצים שנרכשו כחוק. כתב האישום מפרט כי במהלך התקופה קיבל מזרחי מלקוחותיו סך כולל של 9,316,673 שקלים, אולם לשלטונות המס דיווח מזרחי על תקבולים בגובה של 5,390,607 שקלים בלבד.

כדי להסוות את הביצים המוברחות, "עירבב מזרחי בין ביצים מזוייפות ומוברחות לבין ביצים אותן קנה כדין בישראל, ומכר את כל הביצים בעסק שאותו ניהל. בנוסף, מזרחי עירבב במהלך פעולות עיסקו, בין התמורה ממכירת ביצים אותן קנה כדין ובין התמורה ממכירת ביצים מזוייפות ומוברחות, כך הוא מנע את האפשרות לאתר את הרכוש האסור".

ההלבנה

לאחר ביצוע ההברחה וקבלת הכסף, הגיע שלב הלבנת הכספים. מזרחי העביר על פי כתב האישום את הצ'קים שקיבל בתמורה לביצים לחלפן רייזנר "על מנת שרייזנר יפדה אותם למזומן ויחזיר למזרחי את הכספים במזומן, או שיעבירם לחשבונותיהם של מזרחי עצמו, או לחשבון הבנק של אשתו. בסך הכל קיבל רייזנר לידיו כספים בהיקף של 12,486,767  שקלים, אותם הפקיד בצ'יינג' בשמו של מזרחי וגם תחת מספר שמות אחרים, כדי להטעות את הרשות לאיסור הלבנת הון. הסכום שלגביו ביצע רייזנר את העבירות הלבנת ההון מסתכם בסך של 7,328,772 שקלים".

הפרקליטות ביקשה מבית המשפט לחלט לאחר הרשעת הנאשמים את רכושם, כולל דירת הגג של מזרחי במודיעין וכן מספר כלי רכב וכן כספים שנתפסו עליו בהיקף של עשרות אלפי שקלים, וכן את דירתו של שלמה רייזנר במודיעין עילית וכן את רכבו וכספים שנתפסו במזומן בחיפוש שנעשה בביתו בסך 12,110 שקלים ועוד 16,087 דולרים.

החקירה נוהלה על ידי צוות חקירה משותף לימ"ר ש"י, יחידת יהלום ברשות המיסים, חוקרי מע"מ ירושלים וחוקרי יחידת "פיצו"ח" במשרד החקלאות. הפרקליטות מבקשת לעצור חלק מהנאשמים עד תום ההליכים המשפטיים נגדם, כמו כן הוגשה בקשת חילוט כספים שנתפסו במהלך החקירה.


הביצה שהתחפשה

משאיות עם דפנות כפולות מול שינויים בדפוסי החתימה. כך נראית המלחמה הבלתי פוסקת שבין המבריחים לאלה שצריכים לתפוס אותם

"כיום, בעקבות הפירסומים, הציבור מתחיל להפנים את הסכנה בביצים שלא תחת פיקוח ועובדה שאנחנו מתחילים לקבל עשרות טלפונים ודיווחים מאזרחים. כמו מישהי שטילפנה אתמול וסיפרה כי מישהו פרק מטנדר כמה תבניות ביצים והניח בחדר מדרגות. היא הבינה כבר שבטמפרטורות החמות, משהו לא תקין ודיווחה לנו". כך מספר רואי קליגר, מנהל יחידת "פיצו"ח" במשרד החקלאות – היחידה שתפקידה לשמור על גבולות המדינה סגורים בפני תוצרת חקלאית שאינה מפוקחת.

קליגר מציין את שיתוף הפעולה ההדוק ובעיקר את המודיעין המדוייק שהביא לתפיסת "כנופיית מזרחי". כשאני שואל אותו על אנשים כאלה, שמבצעים פעילות עבריינית "מאחורי הגב" של המשפחה, הוא ממהר לתקן: "במקרה הזה אשתו ידעה ואפילו נעצרה לחקירה".

אבל מה שחשוב בעיקר היה המידע המדוייק על שיטות העבודה: "שלושה מוקדי מידע שקיבלנו סייעו מאד בפיצוח התיק: סימון הביצים, הפצת הביצים ללקוחות וניהול הכסף והלבנתו. לגבי סימון הביצים, חברי הכנופייה עירבבו ביצים חוקיות ממכוני מיון בארץ ביחד עם ביצים מוברחות. אבל כשמצאנו ביצים שיגרנו מיד בזמן אפס ממש צוותים למכוני המיון עם דוגמאות ושם, בבדיקה, אמרו מיד האם זאת חותמת מזוייפת או לא".

איך הם יודעים?

"כי גם למכוני המיון יש טריקים משלהם והם משנים כל כמה ימים סימן קטנטן בחותמת, פסיק או נקודה. כך שהם רואים מיד אם החותמת מזוייפת או לא. כך עלינו על הביצים המוברחות".

ולגבי  ההפצה והשיווק?

"זה לא קל להבריח ביצים במחסומים, למרות שהיום הכל עובד על רכבים עם דפנות כפולות ומשאיות עם אלפי ביצים מוסלקות ייראו לך רגילות לגמרי. אבל שוב, מידע מוקדם ומודיעין הם הכלים הטובים ביותר לשים יד על 'מעיין נובע' כמו שתפסנו זה הישג אדיר וגולת הכותרת שלנו. עבדנו חודשים והכנו את הקרקע לחשיפה הזאת. ואני אומר באחריות שבלי מידע מקדים שמיקד אותנו, לא היינו תופסים אותם".

(צילום: אינגריד מולר ואתר "חדרי חדרים")

כתבות נוספות

כשהמציאות מתערבבת בעבר

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה במודיעין, שיצויין בעוד פחות משבועיים, יכללו הפעם גם אירועים המוקדשים להנצחת ה-7 באוקטובר והמלחמה בעזה

מדורגים גבוה

תושבי מודיעין מדורגים במקום ה-2 בארץ בדירוג האשראי שלהם, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו. במקום הראשון – גבעתיים

מדורגים גבוה

תושבי מודיעין מדורגים במקום ה-2 בארץ בדירוג האשראי שלהם, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו. במקום הראשון – גבעתיים

המשך קריאה »