זינוק של 51% במספר הפריצות לבתי עסק בעיר בשנה החולפת

יהודה גולן

נתוני הפשיעה במודיעין נחשפים: למרות שהמשטרה לא מפרסמת את המספרים, מסיבות השמורות עימה, ל"מודיעין News" הגיעו הפרטים והנתונים לגבי המתרחש בעיר בתחום הפלילי בשנה החולפת.

הנתון הכללי המעודד הוא שבתחום העבירות, בסך הכל חלה ירידה. זאת בארבעת הסעיפים המרכזיים שהם התפרצויות לדירות, התפרצויות לבתי עסק, התפרצויות לכלי רכב וגניבות כלי רכב. בכל ארבעת הסעיפים הללו, בסך הכל, חלה ירידה של 14.2% במספר האירועים שדווחו למשטרה במהלך שנת 2015 מול שנת 2014. מספר העבירות בשנת 2015 היה 307 בעוד שבשנת 2014 נרשמו 356 עבירות.

אבל בפילוח העבירות על פי סוגיהן צץ מיד נתון מדאיג במיוחד והוא בתחום ההתפרצויות לבתי עסק. בשנת 2015 נרשמה עלה חדה של 51% במספר ההתפרצויות לבתי עסק. מ-31 בשנת 2014 ל- 47 בשנת 2015.

 

הפריצה הגדולה של 2015. מיליון שקל ממחסני "טיראדור" באיוזר המלאכה. (צילום מתוך מצלמות אבטחה)

בתחום זה זכורות במיוחד ההתפרצויות הגדולות שאירעו בשנה החולפת, בהן הפריצה הגדולה למפעל "טיראדור" שבאזור המלאכה (אז שהו לא פחות משמונה פורצים במשך שעות ארוכות במקום ומילאו משאית שלמה בציוד גנוב בשווי כמיליון שקל) וכן הפריצה לחנות "יין בעיר", שגם אליה נכנסו הפורצים ורוקנו סחורה בשווי עשרות אלפי שקלים.

לעומת זאת, בתחום הפריצות לדירות ולבתי מגורים חל היפוך במגמה כשבסעיף זה נרשמה ירידה חדה של 50% במספר הפריצות מ-126 פריצות בשנת 2014 לשיעור  של 63 פריצות בשנת 2015. נתונים אלה כוללים גם את הפריצות לבתים במכבים ורעות – השכונות החביבות בעיר על פורצים, לפחות לפי הסטטיסטיקה.

בתחום גניבות כלי הרכב חלה ירידה של 9.8% בשנת 2015 כשבתחומי העיר נגנבו 101 מכוניות, בעוד שבשנת 2014 נגנבו בעיר 114. בתחום הפריצות לכלי הרכב (כלומר פריצה לרכב וגניבה מתוכו ללא גניבת הרכב עצמו) חלה עליה 7.8%: בשנת 2015 נרשמו 96 פריצות לכלי רכבילעומת 89 בשנת 2014.

 

2016 נפתחה רע מאוד

תחילת שנת 2016 אינה מבשרת טובות. חודש וחצי בלבד לתוך השנה החדשה ומגמת הפשיעה בעיר מציגה עליה משמעותית לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מספר האירועים הפליליים בעיר מאז ה-1 בינואר כבר עומד על 56. זאת לעומת 28 אירועים בלבד בחודש וחצי המקבילים של שנת 2015. כלומר – זינוק של 100%.

 בתחום ההתפרצויות לבתי עסק נרשמו בתחילת 2016 שבע פריצות לעומת שלוש בתקופה המקבילה של 2015. בהתפרצויות לדירות נרשמו מאז תחילת השנה הלועזית 18 התפרצויות לעומת ארבע בתקופה המקבילה אשתקד (עליה של 350%). בתחום גניבות הרכב נרשמו מתחילת השנה 26 מקרי גניבה לעומת שישה בתחילת 2015 (עליה של 333%.) רק בתחום ההתפרצויות לכלי רכב מבלי לגנוב אותם חלה ירידה מתחילת 2016 – 5 לעומת 15 אשתקד, ירידה של 67%.

המשטרה העירונית בדרך

השבוע קיימה ועדת הביטחון העירונית, בראשות חבר המועצה דן ליכטמן, ישיבת עבודה שבמהלכה גילו גורמי הביטחון כי בתחום הפשיעה הכללית חלה ירידה של ממש בשנת 2015 במימדי הפשיעה בעיר, כשמדובר בירידה דו ספרתית. השוטר הקהילתי רס"ר שלומי ברג סירב להציג את הנתונים המספריים מכיון שהמשטרה לא מפרסמת את הנתונים המספריים, אולם יחד עם זאת הוא ציין כי בתחום הסמים ומעורבות בני נוער בשימוש ובסחר בסמים חלה עליה מסויימת.

גם כאן לא פירט ברג את המספרים אלא הסתפק באמירה הלקונית על "עליה מסויימת" בתחום הסמים ובני הנוער.

בהקשר זה של פשיעה בעיר אמר ליכטמן: "ישנה פעילות מודיעינית חזקה מאד בעיר במטרה למנוע כניסת כנופיות עברייניות מחוץ לעיר לבצע כאן פריצות וגניבות ובתחום זה רושמת המשטרה הצלחה גדולה מאד. המצב הביטחוני המתוח והאינתיפאדה החדשה הביאו לכך שיש פעילות גבוהה של ביקורות ובדיקות מצד שוטרים, כולל ביקורות פתע, מחסומים ותיגבורי כוחות בעיר וחלק מהפעילות המשטרתית הזאת מסייעת ללא ספק בהורדת היקף הפעילות העבריינית בעיר בכלל".

שני נושאים חשובים נוספים עלו לדיון במהלך הישיבה: האחת היא המשטרה העירונית שאמורה לצאת לדרך בקרוב והשני המצב הביטחוני במהלך אינתיפאדת היחידים והקירבה של העיר לקו הגבול מול הרשות הפלסטינית.

לגבי המשטרה העירונית דיווח יעקב כהן, ראש אגף השירות בעירייה, כי "שריקת הפתיחה ניתנה לפני שבועיים בלבד ואנחנו מכינים כעת את המכרזים לגייס את הפקחים העירוניים שישתתפו במשטרה העירונית. תאריך היעד לתחילת הפעילות הוא 1 באפריל". הוא סיפר כי המשטרה העירונית תורכב מ-28 איש: 14 שוטרים ועוד 14 פקחים, "שילבשו מדים דומים מאד למדי שוטרים".

בסיס המשטרה העירונית יוקם בקרוונים שמאחורי תחנת הדלק דור אלון בכניסה לעיר והמשטרה העירונית תקבל לידיה ארבע ניידות, והמנדט שלהם יהיה לעסוק בעיקר באירועי איכות חיים, כגון הפרות סדר, הקמת רעש, חניה לא חוקית, סיכסוכי שכנים, ונדליזם וכו'.

אבל גם המשך האינתיפאדה מטריד את גורמי הביטחון בעיר. שמוליק כהן קב"ט העירייה אמר כי "יש הרבה אירועים על כביש 443 ואנחנו מתייחסים אליהם, אבל אנחנו לא חיים מאירוע לאירוע אלא התכוננו לכל תרחיש, מבחינתנו האינתיפאדה החדשה הזאת היא כבר בעצם שיגרה לכל דבר".

יו"ר הועדה דן ליכטמן לא אהב את ההגדרה של שיגרה לאירועי טירור: "אני די חרד מכך שאתם מגדירים את האירועים הביטחוניים כשיגרה", אמר. לגבי המשטרה העירונית הוסיף כי "מבחינתי הדד ליין הוא ראשון לאפריל ואני אעמוד על כך שבתאריך היעד נראה את המשטרה העירונית בפעילות ברחובות העיר".

כתבות נוספות

"ריאל לעולם לא מתה"

הופעה היסטורית של שוערה השלישי של ריאל מדריד הקנה לה את הכרטיס לחצי גמר ליגת האלופות

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

המשך קריאה »