תמה הסאגה. השבוע הכריז איגוד האופניים על שני הרוכבים שנבחרו לייצג את ישראל באולימפיאדת פריז 2024 במרוץ אופני כביש, ובשורה התחתונה אין הפתעות. הפייבוריטים לקחו וזה נהדר, למודיעין. שניהם בני העיר, עם רזומה בעליות הקטלניות של גבעת התיתורה. מי ששרד את הנהגים של 443, קטן עליו המסלול לשאנז אליזה. איתמר אינהורן ורותם גפינוביץ'. מומלץ לשנן.
אינהורן רוכב מאז 2012, אז ראה את האח הגדול, בן, רוכב מקצועי בפני עצמו, וחשק בנעליו. בינתיים הגלגל התהפך. אין כמו אח גדול להכין אדם לחיים שם בחוץ. אח גדול זה מחשל. לראייה, הוא התחיל ב-500 וואט המקומית וטס קדימה. אחרי הכל, מדובר בספרינטר. בשש השנים האחרונות הוא רוכב עם ישראל פרמייר טק, ורושם את שמו באותיות של זהב בספרון ההיסטוריה של הענף בארץ. אינהורן בן ה-26 היה לישראלי הראשון שניצח שלב בתחרות בסבב המקצועני, ב-2021 בטור סלובקיה, כשבדרך הוא משאיר אבק לסגאן, ואת 2024 הוא פתח הכי חזק שאפשר עם ארבעה ניצחונות עד כה, כולל שני קטעים בטור רואנדה ושניים נוספים בטור טאיוואן. אינהורן עתיד לשבור בצורת בת 64 שנים, ולהפוך לראשון לייצג את ישראל באופני כביש לגברים, מאז הנרי אוחיון ויצחק בן דוד שעשו את זה ברומא 1960.
"אני שמח להיבחר לייצג את המדינה באירוע גדול כמו המשחקים האולימפיים, בעיקר בענף קשוח כמו אופני כביש" הוא הגיב בהתרגשות לבשורה, צפויה ככל שתהיה. "אני מרגיש את המשקל הלאומי על כתפי ואת האחריות שלי לייצוג המדינה. המטרה היא לעמוד באתגר הזה בכבוד ולסיים בתוצאה שנוכל להתגאות בה. בתור ספורטאי זו התרומה המשמעותית ביותר שלי למדינה בתקופה הנוכחית. למרות שאני כבר רגיל להתחרות במרוצים גדולים, להגיע לאולימפיאדה זה משהו אחר. אין ספורטאי שלא חולם להיות שם, וזה היה גם החלום שלי. ולייצג את המדינה במרוץ הכביש אחרי 64 שנה הופך את האירוע לעוד יותר חשוב ועוד יותר מרגש, ובוודאי שמדובר בציון דרך משמעותי מאד בקריירה שלי״.
המרוץ האולימפי ייצא לדרך ב-3 באוגוסט, בפריז, בהשתתפות 85 רוכבים בסך הכל. המדובר במסלול חתחתים בן 270 קילומטרים, הכולל עליות למכביר ופלוטון מצומצם. אבל אינהורן, כאמור, ספרינטר דווקא, אופטימי. ״יהיה קשה מאוד לשלוט במרוץ ואני בהחלט בונה על זה. טופ 40 יהיה הישג ראוי. מבחינתי, לייצג את ישראל באולימפיאדה זו העברת מסר של עם השואף לשלום״.
"זה החלום מגיל 17"
המרוץ לכרטיס האולימפי הסתיים עבור ישראל כבר באוקטובר 2023, כלומר, אשתקד. באיגוד האופניים ידעו שיש להם שני כרטיסים ביד לחלק, בגברים ובנשים. בגברים ישראל תפסה את המקום ה-37 מתוך 45 כרטיסים פנויים, ובנשים את המקום ה-43. אצל הגברים היה זה מאמץ משותף של קבוצת ישראל פריימר טק והנבחרת הלאומית, כאשר חלק מהניקוד הושג במסגרת לוח התחרויות של הקבוצה וחלקו במסגרת הלאומית. אינהורן השיג את מרבית נקודות הדירוג, בזכות שני ניצחונות במרוצים בפולין וניצחון בקטע בצ'כיה, וזכה בכרטיס לפריז בצדק, למרות שהמסלול הצפוי רחוק מלחייך לספירנטרים. במקרה הטוב, חיוך ציני. אך הוגן לציין את עודד קוגוט, עומר גולדשטיין, רותם טנא ונדב רייסברג שתרמו ניקוד נוסף בתחרויות עילית ובתחרויות עד גיל 23.
אצל הנשים גפינוביץ' צברה את החלק הארי של הנקודות שהביאו לישראל את הכרטיס, כשהתחרתה ללא הפסקה בתחרויות מסביב לעולם, עם אש בעיניים והחלום האולימפי. היא עשתה את זה. מגיע לה.
הרוכבת בת ה-31, אלופת ישראל ברכיבה נגד השעון ארבע פעמים, ופעם אחת באופני כביש, ניסתה לעשות את טוקיו קודם לכן, אבל ראתה את עומר שפירא מגשימה לה את החלום. אבל חלומות לא באמת מתנפצים, הם מחכים בסבלנות שיבואו לקחת אותם טרמפ. מי שהתחילה לרכב בקבוצת מצמן המקומית בגיל 13, סומנה לגדולות כבר כשהייתה נערה. היא עברה להתגורר בניכר כשהיא רוכבת בקבוצות אירופאיות נחשקות, בין השאר "דורה ורניר". היום היא ב-Hess cycling team האנגלית, ועם הגיל בא גם הניסיון. ב-2022 היא לקחה חלק בג'ירו ד'איטליה, אשתקד קטפה כסף וארד בתחרויות בסלובקיה, וקבעה היסטוריה לאומית כשהייתה לישראלית הראשונה בטור דה פראנס בגלגול הנוכחי. עכשיו היא ממשיכה מסורת שהחלה בריו 2016, כדי לרשום נציגות ישראלית שלישית ברציפות במרוץ האולימפי לאופני כביש. שלא ייגמר לעולם.
"ההתרגשות גדולה כרגע", התרגשה האולימפית המיועדת, "בעיקר לאור הימים הנוכחיים במדינה ובבית. אני חושבת שהקמפיין שהתנהל בשנתיים האחרונות הוכיח לי שיש לכל אחת ואחד מאיתנו יכולת להגשים חלומות. המשחקים האולימפיים היו חלום שלי מגיל 17, והכרטיס הזה הוא ההוכחה מבחינתי שגם אם זה לוקח זמן צריך להמשיך ולא לוותר. זה נכון בספורט, וזה נכון שבעתיים גם במאבק הנוכחי להשבת החטופים".
בכך משלים איגוד האופניים את הקמפיין האולימפי המוצלח ביותר עד היום, עם ארבעה רוכבים בשלוש הדיסציפלינות של רכיבת אופניים שיגיעו לפריז: מיכאל יעקובלב באופני מסלול, תומר זלצמן באופני הרים, ואיתמר אינהורן ורותם גפינוביץ' באופני כביש.
דפנה לנג, יו"ר איגוד האופניים בישראל, בירכה: "רותם ואיתמר עשו שניהם דרך מדהימה לאירוע השיא של רכיבת האופניים העולמית, ואנחנו מלאי גאווה על הנבחרת יוצאת הדופן שהצלחנו להעמיד לפריז. להצליח להכניס מתחרה בכל אחת משלוש הדיסציפלינות היה יעד אסטרטגי. זה הישג יוצא דופן בפני עצמו, ועכשיו אנחנו ממשיכים לכוון גבוה. יש גורמים רבים שסייעו לקמפיין הזה, אבל מעל כולם אני רוצה לברך את כל הרוכבים והרוכבות, שתרמו להשגת הניקוד בדרך לכרטיסים לפריז. בלי התרומה שלהם לא היינו מגיעים לכאן".
סילבן אדמס, נשיא הכבוד של האיגוד והבעלים של קבוצת ישראל פרמייר טק, בה רוכב אינהורן, הוסיף: "בחירתו של איתמר היא כבוד גדול. הוא יהיה רוכב הכביש הישראלי הראשון שמצליח להגיע לאולימפיאדה מאז שנקבעו הקריטריונים האולימפיים הקשוחים בשנות ה-60. אני רואה בבחירה של איתמר הוכחה להצלחת פרויקט האופניים של קבוצת האופניים המקצוענית שייסדנו, ישראל פרמייר טק, אשר העניקה לרוכבים כמו איתמר את ההזדמנות להתחרות ברמות הגבוהות ביותר של הספורט ולהשיג את הקריטריון האולימפי. הבחירה באיתמר היא ראויה בהחלט, שכן הוא הרוכב הישראלי היחיד עד היום שניצח מרוצי כביש בינלאומיים ברמה גבוהה. השנה הוא כבר ניצח ארבעה מרוצים, והציפיות שלנו ממנו היא להמשיך ולהצליח. אטוס לאולימפיאדה כדי לעודד את איתמר ואת שאר הספורטאים שלנו. בהצלחה איתמר!"