מצב התחבורה הציבורית בישראלית, כידוע לכל, הוא עגום למדי. אמנם בתקופה הנוכחית נבנית הרכב הקלה ותוכנית המטרו של גוש דן יוצאת לדרך, אבל מענה מספק לנוסעים עדיין אין והבעיות רבות מספור.
גם ברשויות המקומיות הבינו את חומרת המצב כבר מזמן, כאשר בעיריית מודיעין ממתינים בימים אלו למכרז התחבורה החדש (שקיומו נדחה בשל המלחמה) כדי לתקן את טעויות העבר, ובעיריות השונות מחפשים כיצד ניתן למצוא פתרונות בעצמן.
בשבוע שעבר נערך במודיעין כנס "תחבורה בידיים שלכם", בו השתתפו קובעי "מדיניות מקומית" ביוזמת ארגון "תנועה ישראלית", ארגון "תחבורה היום ומחר" ועיריית מודיעין. מטעם העירייה השתתפו בכנס ראש העירייה חיים ביבס וסגנו אור גרינפלד, מחזיק תיק התחבורה במועצה. עוד השתתפו: מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה במועצת העיר; זוהר זולר, מנכ"ל צוות אב לתחבורה בירושלים; ליאור אשכנזי, מנהלת רשת חברי מועצה בארגון "תנועה ישראלית"; תמר קינן, מנכ"לית ארגון "תחבורה מהיום למחר"; ועמיר קינן, סמנכ"ל תחבורה ציבורית באגד.
ראש עיריית מודיעין, חיים ביבס, אמר בכנס: תחום התחבורה הציבורית דורש פתרון מיידי ויסודי בשיתוף עם הרשויות המקומיות. אנחנו נמצאים במשבר מתמשך שרק הולך ומחמיר. פתרונות התחבורה הציבורית הקיימים היום לא נותנים מענה אמיתי שמאפשר לתושבים לוותר על הרכב הפרטי שלהם. התכנון התחבורתי חייב להיעשות בשיתוף פעולה עם הרשות המקומית, שמכירה היטב את הצרכים של התושבים. רק ככה תהיה הלימה בין התחבורה הציבורית לצרכים של התושבים. למשל, אפשר לייצר בסביבת תחנת תחבורה ציבורית חניונים בשיטת "חנה וסע" שמאפשרים לתושב להגיע ליעד בצורה מסודרת עם תחבורה ציבורית, ובכך לעודד שימוש בתחבורה ציבורית ולהקל על עומסי התנועה״.
אור גרינפלד הוסיף: "התחבורה בישראל מהווה מרכיב קריטי בחיי היום-יום, וישנה חשיבות רבה למתן סמכויות לרשויות המקומיות בנושא זה, כי אנחנו מכירים את התושבות והתושבים שלנו הכי טוב והכי מקרוב. כולנו מבינים ששיתוף פעולה יכול להגיע רק במתן הסמכויות הנכונות לשלטון המקומי, והדרך להפוך את המערך הזה למערך מתפקד היא לגרום לרשויות המקומיות ליזום, ולא להיגרר כמו שקרה עד עכשיו. הדרך לתחבורה ציבורית טובה, תשתיות עירוניות מתאימות ומניעה של תאונות דרכים עוברת דרך הרשויות המקומיות, והמדינה צריכה להבין את זה.
מיטל להבי מעיריית תל אביב, המתמודדת עם בעיות תחבורתיות קשות בשל העבודות להקמת המטרו והרכבת הקלה, אמרה: "המפתח הוא להפוך מרשות נגררת לרשות מובילה. במקום להיסחף אחרי החלטות של משרד התחבורה, שלא תמיד מכיר את הרשות המקומית, לייצר את התוכניות בעצמנו באמצעות צוותי מקצוע ולהציע אותן. לא לומר 'אין לי את הסמכות ולכן אין לי אחריות'. יש לנו אחריות על התושבים שלנו ויש לנו אחריות לספק את הפתרונות".
זוהר זולר, מנכ"ל צוות אב לתחבורה בירושלים, אמר: "אומנם מנכ"ל תוכנית אב לתחבורה ירושלים מנהל בעבור מדינת ישראל תקציב המונה מיליארדי שקלים, אבל זכות החתימה שלי עומדת על אלפים בודדים. גוזר הדבר שלמרות שאין לי סמכות עדיין כל האחריות היא שלי. היעדר הסמכות לא מרפה את ידיי לקדם ולדחוף את העגלה. עצתי היא לתכנן, לתכנן ולתכנן. אסור בתכלית האיסור שתוכניות יעכבו טרקטורים. תוכניות סטטוטוריות מאושרות בסוף ייצרו פרויקטים"
ליאור אשכנזי מ"תנועה ישראלית" הוסיפה: "תחום התחבורה ברמה המקומית סובל מבעיות רבות – החל מסמכויות רבות ומפוזרות בין גורמים שונים מקומיים וארציים, עובר צורך באיזון בין החלטות לא פופולריות לבין תכנון ארוך טווח, וכלה בהרחבת "המטלות" על כתפי הרשות המקומית ללא תקצוב תואם, כמו אכיפת חוק הקורקינטים אשר ייכנס לתוקף בקרוב. הכנס נועד להרחיב את הידע הקיים ברמה המקומית, לצד חיזוק הקשר בין חברי המועצה המחזיקים/מקדמים תחום זה ברשויות השונות. הריכוזיות של השלטון המרכזי בישראל, שבאה לידי ביטוי כמובן גם בתחום התחבורה, מובילה לכך שקבלת ההחלטות מתרחשת רחוק מהתושב ועל כן אינן עונות בהכרח על הצרכים בשטח, כפי שהשלטון המקומי יודע לזהות היטב".
תמר קינן, מנכ"לית "תחבורה מהיום למחר", אמרה : "בהרבה רשויות מקומיות אין את הידע ואין את ההבנה לקדם את התחבורה הציבורית בשטחי הרשות. הכנס הראה היום הרבה מאוד דוגמאות לאיך אפשר לקדם תחבורה ברמה המקומית. אם רשות מקומית יודעת לעבוד טוב מול משרד התחבורה, היא יכולה להשיג הישגים משמעותיים על ידי קידום התחבורה הציבורית, הפסקת השימוש ברכב הפרטי והרחבת ההליכתיות בעיר".
עמיר קינן מאגד סיכם: "מדינת ישראל לא יודעת לשמור על החברות הלאומיות שלה, שהן אלה שמתגייסות תמיד במשברים ובזמני חירום, וחבל שכך. אגד מתמודדת עם אתגרים מורכבים בחודשים האחרונים. בצפון ובדרום נאלצנו לרדד משמעותית את השירות, אך יחד עם זאת לנסות לשמור על שגרה ולתת מענה לתושבים. קושי גדול היה עם נהגים מקרית שמונה, שהיינו צריכים לשכנע אותם להישאר בעיר למרות שהמשפחות שלהם התפנו לערים אחרות ברחבי הארץ. בנוסף, אנחנו צריכים להמשיך לטפל בתחזוקה של כל האוטובוסים של החברות הפרטיות. אנחנו מתמודדים עם החשש מתרחיש עלטה, שהוא דרמטי, שכן בצי שלנו יש 400 אוטובוסים חשמליים, ולכן נערכנו לשימוש באוטובוסים שנוסעים על דיזל . תרחיש נוסף הוא התקפת סייבר, ואנחנו מתרגלים הפעלת מערך היסעים ללא מחשבים".