ביד אחת מתכננים, ביד השנייה קוטעים

ערן קמינסקי
במהלך הדיון ב-800 ההתנגדויות שהוגשו לתוכנית לסלילת הכביש שיחבר את מודיעין עילית ל-443, ויהרוס את עמק הצבאים, התברר כי עם פרוץ המלחמה הופסקו העבודות להרחבת כביש 446
צילום: מודיעין News

המאבק הסביבתי נגד התוכנית לסלילת כביש 4431 ממודיעין עילית לכביש 443, שתעבור בלבו של עמק הצבאים שממזרח לכפר רות, מגיע כעת לנקודת רתיחה.

בשבוע שעבר החלה ועדת התכנון של איו"ש לדון בהתנגדויות שהוגשו לתוכנית, כאשר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" נמסר כי הוגשו כ-800 התנגדויות, הן בידי תושבי האזור והן בידי גופים כמו החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים וארגונים סביבתיים נוספים.

כזכור, מדובר ברצועת שטח צרה הנמתחת מאזור מחסום מכבים בכביש 443 ועד למודיעין עילית, בה חיים עשרות רבות של צבאים, בנוסף למגוון רחב של בעלי חיים אחרים כמו שועלים ותנים, צבועים, דורבנים, גיריות ועוד. התוכנית לסלילת הכביש קיימת כבר שנים רבות, זאת בשל העובדה כי למודיעין עילית, עיר בת 80 אלף תושבים שצפויה עוד לגדול, ישנה רק כניסה אחת, דבר שלא רק מסוכן בשעת חירום אלא גם יוצר עומסי תנועה קשים בכביש 446. עם זאת, גורמי התכנון מתעקשים לסלול את הכביש, שיהיה דו-נתיבי וברוחב של 24 מטרים, דווקא בצמוד ליישובים לפיד וכפר רות, במקום בצמוד לגדר ההפרדה ממזרח. אקולוגים של רשות הטבע והגנים אמרו בעבר בריאיונות למודיעין News כי מימוש התוכנית במתכונת הנוכחית יביא להרס ערכי הטבע באזור והכחדת מגוון בעלי החיים בו.

מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסרו השבוע כי העמותה והחברה להגנת הטבע הציגו חלופה לכביש, בדמות כביש שייצא מדרומה של מודיעין עילית ויעבור בצמוד אליה עד לחיבורו לכביש 446, אולם לדבריהם גורמי התכנון תומכים בהקמת כביש 4431 משום שקל יותר לבצע אותו. עוד טענו כי בחירת גורמי התכנון אינה מבוססות על נתונים, ואף סותרת סקרי תנועה שהציגו להם בעבר.

עוד התברר במהלך הדיונים כי העבודות לביצוע הרחבת כביש 446, שכבר פעלו בהילוך גבוה בשנה וחצי האחרונות במקטע שבין לפיד למודיעין עילית, נקטעו בשל המלחמה וסיומו של הפרויקט יידחה. כזכור, מדובר על הרחבת הכביש המוביל מצומת שילת לעיר החרדית, דרך לפיד וחשמונאים, לשלושה נתיבים שאחד מהם יהיה נתיב תחבורה ציבורית. במכתב מטעם חברת נתיבי ישראל שהוצג בדיון עולה כי בחברה מעריכים בזהירות, עוד בטרם ביצעו ניתוח יסודי בעניין, כי השלמת הפרויקט תתבצע רק בשנת 2025. לגבי חלקו השני של הפרויקט, במקטע שבין צומת שילת ללפיד, שאמור להתרחב גם הוא לשלושה נתיבים, כלל לא יצא עד היום המכרז הממשלתי, כך שמועד סיום צפוי כלל אינו על הפרק. עוד צויין במכתב כי ללא הקמת ה"מפרידנים" (מיני-מחלפים) בצומת שילת וצומת כפר רות, "יידרש פתרון תנועתי נוסף על מנת להתמודד עם נפחי התנועה החזויים בכביש 446 בכלל ובמודיעין עילית בפרט".

כתבות נוספות