פעילי המאבק להצלת אזור עמק הצבאים הסמוך לכפר רות, כולל החברה להגנת הטבע, קיבלו בסיפוק את החלטת הוועדה המחוזית מרכז לתכנון השולחת את גורמי התכנון לחשב מחדש את התוכנית לסלילת הכביש שצפוי להכחיד את חיי הבר באזור.
כזכור, מדובר ברצועת שטח צרה בה חיים עשרות רבות של צבאים, בנוסף למגוון רחב של בעלי חיים אחרים כמו שועלים ותנים, צבועים, דורבנים, גיריות ועוד. התוכנית לסלילת הכביש קיימת כבר שנים רבות, זאת בשל העובדה כי למודיעין עילית, עיר בת 80 אלף תושבים שצפויה עוד לגדול, ישנה רק כניסה אחת, דבר שלא רק מסוכן בשעת חירום אלא גם יוצר עומסי תנועה קשים בכביש 446. עם זאת, גורמי התכנון מתעקשים לסלול את הכביש, שיהיה דו-נתיבי וברוחב של 24 מטרים, דווקא בצמוד ליישובים לפיד וכפר רות במקום בצמוד לגדר ההפרדה ממזרח. אקולוגים של רשות הטבע והגנים אמרו בעבר בריאיונות למודיעין News כי מימוש התוכנית במתכונת הנוכחית יביא להרס ערכי הטבע באזור והכחדת מגוון בעלי החיים בו.
הדיונים על גורל התוכנית נערכים בשתי וועדות – הוועדה לתכנון איו"ש והוועדה לתכנון מרכז – זאת בשל העובדה כי חלק מהשטחים באזור משוייכים למינהל האזרחי. לפני מספר חודשים דחתה הוועדה לתכנון איו"ש את בקשת גורמי התכנון לאשר את התוכנית, לאחר ששמעה את נימוקי המתנגדים.
בפרוטוקול הוועדה המחוזית נכתב לאחר דיון נוסף בתוכנית, מבחינת המשרד להגנת הסביבה "הנושא האקולוגי הינו הנושא המכריע ולכן יש מקום לדון בחלופת האפס, ולכל הפחות לדון בחלופות נוספות ישימות שהשפעותיהן מצומצמות בכלל ההיבטים הסביבתיים". עמדת משרד התחבורה בעניין השתנתה עם השנים, ולפני כחודש התקבלה התייחסות המשרד הממשלתי המצדיקה את קיומה של התוכנית מבחינה תחבורתית, אולם מבקשת את צמצום רוחב הכביש ותיאום עם מתכנני המחלף המתוכנן לקום בכביש 443.
עוד קבעו חברי הוועדה המחוזית כי הוועדה תדון שוב בתוכנית לאחר השלמת תסקיר ההשפעה על הסביבה, כאשר "התוכנית נדרשת להתמודד עם הרגישות האקולוגית של המרחב אותו היא חוצה". עוד החליטה הוועדה כי מסמכי התוכנית יכללו בדיקת אפשרות להקמת מעברים לבעלי חיים, כולל מעבר עילי, שיאפשרו את מעבר הצבאים משני צידי הכביש, ואת צמצום רוחב הכביש לנתיב אחד לכל כיוון, ללא מדרכות, שבילי אופניים ותאורה, וכן בחינת דרכים להאטת מהירות הנסיעה בקטעים הרלוונטיים על מנת "לצמצם את החיכוך שעלול להיות מסוכן בין בעלי החיים ובין המכוניות".