למנוע את הקטסטרופה

ערן קמינסקי
גורמי התכנון מקדמים את התוכנית החדשה להרחבת כביש 443, הכוללת מספר מחלפים חדשים, גם בצומת שילת, בה מסתמנות לא מעט בעיות. אור גרינפלד, מחזיק תיק התחבורה, מסביר איפה נקודות התורפה של התוכנית ולמה העירייה צפויה להתנגד
צילום: מודיעין News

שנה לאחר ההודעה כי התוכנית להקמת מחלף עצום בצומת שילת ירדה מהפרק, מקדמים גורמי התכנון תוכנית חדשה להרחבת כביש 443, ממחלף בן שמן ועד לצומת מכבים, שכבר עתה סופגת ביקורת מצד פעילי וארגוני הסביבה. גם בעיריית מודיעין בוחנים בימים אלו את התוכנית, וכבר מסתמנות מספר נקודות בה מהן מסתייגת העירייה.

כזכור, על פי התוכנית, הנמצאת עדיין בהליכי תכנון, כביש 443 המורחב יכלול שלושה נתיבים לכל כיוון, בנוסף לנתיב תחבורה ציבורית. בסך הכל אמור לצמוח הכביש לרוחב של כ-50 מטרים לאורך 12 קילומטרים. כחלק מהתוכנית יוקמו לאורך הדרך מספר מחלפים, בין היתר בצומת הפארק הטכנולוגי, צומת שילת וצומת מכבים, כאשר בצומת הכניסה למודיעין מתוכנן גם חניון חנה וסע.

כאמור, לתוכנית החדשה כבר קמו מתנגדים, ובראשם קרן קיימת לישראל. בריאיון לעיתון הארץ לפני כשנה אמרה עדי נוי, מנהלת מחלקת תכנון במרחב מרכז של קק"ל, כי "ביער בן שמן אין עוד מקום לתשתיות. הצענו לחברת נתיבי ישראל לבחון חלופה של העברת קטע הכביש במנהרה, אולם היא נפסלה על הסף. היא אכן יקרה יותר, אבל הערך הגבוה של היער מצדיק לדעתנו את ההשקעה". עוד הוסיפה נוי כי "אפשר גם לשקול מנהרות של חלק מהקטע שבו מדובר, ובכך לצמצם את הפגיעה ביער".

גם בעמותת תושבים משפיעים במודיעין, המנהלת כעת מאבקים סביבתיים נוספים, כבר מבקרים את התוכנית והשבוע אמרו למודיעין News כי "התוכנית המתגבשת להרחבת כביש 443 פי שניים מגודלו הנוכחי היא תוכנית הרסנית ומיותרת לתושבי מודיעין ובכלל. היא תגדיל את היקף התחבורה הפרטית על הכביש ותיצור פקקים ועומסים שיקשו על חיי תושבי העיר. הרחבת הכביש תסתיים בצומת מכבים, דבר שיצור צוואר בקבוק ועומס אדיר בדרך לירושלים. התוכנית מקדמת גם הגדלה של 6 מחלפים, שניים מהם מאוד בעייתיים לעיר מודיעין, שיגבירו רעש וזיהום אוויר בקרבת התושבים ויפגעו בבריאותם. מעבר לכך, תהיה פגיעה ממשית ביער בן שמן ובשטחים הפתוחים של מודיעין".

עוד הוסיפו בעמותה כי "תוכנית זו תגדיל את השימוש ברכב פרטי, ולכן גם אינה עולה בקנה אחד עם מדיניות הממשלה להפחית פליטה של גזי חממה בכדי למנוע את משבר האקלים. היא סותרת מדיניות ממשלתית נוספת של הפחתת השימוש ברכב פרטי ותיעדוף תחבורה ציבורית. אנו קוראים באופן נחרץ וברור לגורמי התכנון להתמקד רק בהוספת נתיב אחד לתחבורה ציבורית בכל צד של הכביש, דבר שיהווה הקלה של ממש על הנוסעים ממודיעין לתל אביב. אין צורך בתוכנית גרנדיוזית בעלות של מיליארדים רבים, בעיקר בעת הנוכחית".

לשמור על העיר

כאמור, גם בעיריית מודיעין כבר בוחנים את התוכנית, כאשר לאחרונה נחשף אליה אור גרינפלד, סגן ראש העירייה בשכר ומחזיק תיק התחבורה. "אני יודע שיש הרבה הסתייגויות", אמר השבוע גרינפלד. "גם מבחינה סביבתית יש לי הסתייגויות רבות. כשמתכננים כביש אתה לא מסתכל רק על הכביש. צריך לבחון גם יעדי ממשלה להפחתת פליטות גזי חממה, להסתכל על תיעדוף תחבורה ציבורית. נבחנו שם כמה חלופות לנתיבי תחבורה ציבורית שעליהם אני חושב שצריך לשים דגש, מעבר למעברים לבעלי חיים ולמטיילים. יש עוד כמה שנים עד לסוף תהליך התכנון".

מה יעלה בגורלו של מחלף שילת? ייבנה במתכונת מצומצמת כמו שהעירייה רצתה?

"בתוכנית, כפי שהציגו לי, יש תכנון למחלף בצומת שילת. אנחנו בעירייה כרגע מתנגדים למתווה הזה. גם לגבי החניון חנה וסע שמתוכנן שם אני חושב שהוא לא יקרה בסוף. יש את מה שהם הציגו ויש את הרצונות שלנו למנוע כל מה שיפגע בתושבי העיר. צריך להסתכל על כל המכלול של הצומת, עם ההרחבה של 446 וצוואר הבקבוק שייווצר, אבל המחלף לא אמור להיכנס לתוך העיר עד לאזור פאלאס מודיעין. לא ניתן לזה לקרות. בגדול, מדובר על מחלף מסיבי ולא במתכונת של יהלום מצומצם. הם הציגו כמה חלופות".

ומה יקרה אחרי צומת מכבים, שם תסתיים הרחבת הכביש?

"כן, זה מייצר צוואר בקבוק, ויש גם את המחסום בהמשך, שאם הוא הולך לתקוע את העיר אז צריך למצוא פתרונות. אני עדיין מנסה להבין את זה יותר לעומק. מדובר בשלבי תכנון מאוד ראשוניים. יש צוות מקצועי בעירייה, עם ראש העירייה ואיתי, שבוחן את התוכנית. התפקיד שלנו הוא קודם כל לשמור על העיר, ובמקביל להסתכל על כלל האזור. העיר גדלה, יהיה מחלף גם בצומת הפארק הטכנולוגי".

מדברים על המחלף בצומת שילת כבר למעלה מעשור ובסוף חזרנו לנקודת ההתחלה. אנחנו הולכים לקטסטרופה תחבורתית בשנים הקרובות?

"התוכנית הזאת נולדה כדי לתת פתרונות, אני מעריך, למצוקה הזאת. 446 הולך לכיוון של הרחבה, צומת שילת כרגע הוא מורכב ובשלב הבא של התפתחות העיר אני מאמין שיהיה מענה. צריך להסתכל גם על הנדסת התחבורה בתוך העיר שלנו, ויש צוות מקצועי בעירייה שלמדתי להעריך. יש שלוש כניסות לעיר לאורך 443, וצריך לדעת להסיט את התנועה גם לשם, ובמקביל לתת העדפה לתושבי העיר גם בצומת שילת. נכנסנו לתפקיד לפני חודשיים, אנחנו לומדים את זה ואני מסתכל על התוכנית הזאת כאבן דרך בקדנציה הזאת, כי היא תהיה מאוד משמעותית למציאות התחבורתית בעיר שלנו".

כתבות נוספות