בקרוב: מהפיכה בחניונים הציבוריים ברחבי העיר

יהודה גולן
2017-06-06 01:00:00
2017-06-06 01:00:00

לתושבי מודיעין מומלץ להתחיל לתרגל שימוש באפליקציות, כי בעוד מספר חודשים יחלו להסב את מגרשי החנייה הציבוריים בעיר למגרשים מבוססי "חנייה חכמה". המשמעות: נהגים יוכלו לדעת מראש לאיזה חניון עדיף להם להגיע, היכן יש מספיק מקומות חנייה פנויים, ואף להזמין מראש מקום חנייה.

החניון הראשון שיעבור את המהפך הוא חניון מרכז הספורט העירוני בשדרות עמק זבולון. השבוע הודיעה העירייה כי היא פונה ליזמים בבקשה לקבל הצעות לביצוע פרוייקט זה. "לא מדובר במכרז פומבי", אומר רון ברזני – מנכ"ל מינהלת אופק, "אלא בבקשה לקבל הצעות לפרוייקט מצד חברות וקבלנים שמסוגלים להרים אותו"?

הבא אחריו יהיה כנראה חניון פארק ענבה, שם צפויים שינויים מרחיקי לכת בתחום החנייה, בעיקר נוכח הנחיית ראש העיריה לדאוג לכך שמכוניות המגיעות מחוץ לעיר לא יציפו את המקום. המטרה היא כמובן למנוע את הצפת הפארק במבקרים שאינם תושבי מודיעין (במיוחד בחגים ומועדים), אך לעשות זאת באופן חוקי.

רון ברזני, מה תעשו בחניית הפארק הגדול בעיר?

"נתקין שם מערכת שיודעת לקרוא לוחיות רישוי של רכבים. נקים מאגר של מספרי רישוי של תושבי העיר, כמובן אלה שירצו בזה, כך שנוכל בקלות לראות האם מגיעים לחנייה בפארק רכבים מחוץ למודיעין".

ואיך תמנע מהם להיכנס למקום?

"כשנראה שמתחילים להיכנס רכבים כאלה, פקחי העירייה יקבלו התראה ויגיעו לחנייה, שם ידאגו הפקחים שאלה שמגיעים מחוץ לעיר ישלמו על החנייה. אנחנו בוחנים כרגע אפשרות שביציאה מהחנייה יהיה מחסום והנהג שאינו ממודיעין יוכל לעבור אותו רק לאחר ששילם. בנוסף אנחנו שוקלים מדבקה על רכב תושבי העיר שיזהה אותם בכניסה וביציאה מהחניון".

הרי ברור שמדובר בעיקר בחרדים ממודיעין עילית. אלה הם לא באים ברכבים פרטיים אלא באוטובוסים…

"בחניון של פארק ענבה לא יחנו אוטובוסים. הנושא עדיין בחשיבה ולקראת קבלת החלטות, אבל המטרה היא שנגיע למצב שיהיו לנו מינימום של רכבים מחוץ לעיר שייכנסו לאזור הפארק".

בוא נחזור לחניון מרכז הספורט. מה יהיה שם?

"שידרוג החניונים בעיר הוא חלק מפרוייקט 'עיר חכמה' שרץ במודיעין כבר כמה חודשים. הספק שייבחר יקים מערך חנייה משוכלל ומתקדם שיכלול שלטים מוארים שיודיעו על כמה מקומות חנייה פנויים ישנם עדיין בחניון, הוא יספק גם אפליקציה ייעודית שתשרת את הנהגים שיחפשו חנייה בחניון הספורט ובנוסף לכך הנהגים יוכלו גם להשתמש באפליקציה העירונית כדי לתכנן את החנייה שלהם".

מה צריך לתכנן בחנייה?באים לחניון וחונים.

"אני רוצה שהתושבים יידעו מראש מה מצב החנייה. נניח שאתה גר בשכונת השבטים ורוצה להגיע לבריכה במרכז הספורט. האפליקציה אומרת לך שנותרו בחניון עוד עשרה מקומות חנייה, אבל הנסיעה לחניון מהבית היא רבע שעה ואתה מעריך שעד שתגיע כל מקומות החנייה כבר ייתפסו. אז אתה מחפש באפליקציה חניון אחר קרוב שבו יש יותר מקומות חנייה פנויים, כך שבטוח יהיה לך מקום חנייה כשתגיע למקום".

כמה חניות ציבוריות יש בכלל בעיר?

"קרוב לאלף מקומות חנייה בכמה חניונים, אבל יתווספו עוד חניונים עם הגידול בעיר".

למה המכרז אינו רגיל ופתוח?

"כי בניגוד למכרז שאני מציע לבוא ולבצע עבודות, כאן החלטנו לבקש מהצד השני הצעות. זה יכלול גם את אספקת הטכנולוגיות, כולל חיישנים ואפליקציות ותוכנת ניתוח של נתוני החנייה בחניון. זה יותר נוח לנו לעבוד בצורה כזאת, כי במכרז הייתי צריך לומר להם באלו טכנולוגיות לעבוד ואני מעדיף שהם יבחרו את הטכנולוגיה המועדפת עליהם".

החדשה העיקרית היא כנראה דבר הקמתו בקרוב של חניון סלול ומוסדר מאד מול היכל התרבות. על מגרש העפר שבו חונים כיום בצורה אקראית יוכשר חניון חכם מסודר ומתקדם שיהיה בו מקום למאות כלי רכב. ובאשר לשאר חלקי העיר, ברזני מבאר: "בקרוב נתחיל גם בהסדרי חנייה משוכללים באזורי המסחר והתעסוקה בעינב ובפארק הטכנולוגי. גם שם החניונים הציבוריים יהפכו ל'חכמים'. אני מעריך שבתוך כמה חודשים לנהגי מודיעין תהיה חווית חנייה הרבה יותר מהנה, פחות ביזבוז זמן בחיפוש חניות וקיצור הליכים, נוחות  וחסכון בזמן כמובן".

 

* * *

 

במודיעין מתנהל כבר למעלה מחצי שנה פרוייקט נקודתי בפארק ענבה של "עיר חכמה" אותו מבצעת חברת בזק, שהבטיחה  שניתן יהיה לחסוך הרבה כסף עירוני ולספק שירות לאזרח שאפילו יקדים תרופה למכה. דוגמה? חיישנים יזהו עליה מעבר לנורמה ברמת הרעש באזור מסויים, כשרמת החריגה תעבור את רמת הדציבלים המותרת, יזהה החיישן שמדובר כנראה במסיבה רועשת, ועוד לפני שאזרחים יתלוננו במוקד העירוני או במשטרה, החיישן ישדר למוקד וזה ישגר ניידת למקום הרעש להשקיט את המבלים.

עוד דוגמה – היום עיריות משלמות הרבה מאד כסף לפינוי אשפה. קובעים סבב פינוי למשאיות זבל והן נוסעות, מגיעות לפח זבל מלא או ריק למחצה בלי אבחנה בעצם, ביזבוז זמן, נסיעה, דלק ושעות עבודה של פועלי מחלקת התברואה. בעזרת המערכת החכמה חיישן שמותקן ליד פח האשפה ישדר האם הפח מלא או לא, אם הפח מלא ישלחו מאית אשפה לפינוי ואם לא ידלגו על המקום, שוב – חסכון בדלק זמן ונסיעות, או סנסור שמוצמד למערכת הביוב ומזהה הצפות של ביוב עוד לפני שההצפה עולה מעל לפני השטח.

מודל העיר החכמה של בזק מבוסס על שלושה מרכיבים מרכזיים: פריסת תשתית סיבים אופטית וטכנולוגיה אלחוטית מתקדמת, התקנת סנסורים באופן מודולרי עם סוללות שמאפשרות לסנסור אורך חיים של חמש עד עשר שנים!! ועל פי צרכי הרשות הספציפית ומערכת ניהול ומידע מרכזית שמבצעת אינטגרציה בין אלפי הסנסורים הפזורים ברשויות העירוניות.

בנוסף, ניתן להוסיף אפליקציית עיר חכמה שכל תושב יוכל להוריד לטלפון האישי שלו, באמצעותה יוכל לצפות בזמן אמת במקומות מרכזיים בעיר, ליהנות מגלישה חינם בעיר, לקבל הודעות מהעירייה ולשלוח הודעות למוקד העירוני. מדובר בפלטפורמה פתוחה המאפשרת הוספת שירותים חכמים מרגע הבשלתם, כך שהשירות רק ילך ויתפתח עם הזמן. מודל העיר החכמה של בזק נבנה תוך כדי שיתוף פעולה עם חברות סטארטאפ ישראליות המציעות פתרונות חכמים.

בצילום: היכל התרבות במודיעין – אחרי שנים בעפר, האספלט והסדר בדרך (צילום ארכיון)

כתבות נוספות

"ריאל לעולם לא מתה"

הופעה היסטורית של שוערה השלישי של ריאל מדריד הקנה לה את הכרטיס לחצי גמר ליגת האלופות

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

המשך קריאה »