לאחר שלפני כחצי שנה אושרה במשרד האוצר הקצאת התקציב להקמת "קשת מודיעין" במסגרת הקמת קו הרכבת המהיר ירושלים-ת"א, פירסמה רכבת ישראל את פרטי המכרז לתיכנון וביצוע מקטע המסילה שאורכו כ-17 קילומטרים. זהו הוא אחד הפרויקטים התחבורתיים הגדולים ביותר הנבנים כיום במדינת ישראל ועלותו הכוללת של הקו המהיר ירושלים-מודיעין-תל אביב מוערכת ב-7 מיליארד שקל, כאשר מועד הפעלת הקו המתוכנן הוא שנת 2018.
הפרוייקט שיצא השבוע למכרז הוא הקטע שבין תחנת פאתי מודיעין לכיוון דרום מזרח דרך מחלף ענבה ועד לקו הישיר מתל אביב ליריושלים באזור שער הגיא. במסגרת המכרז יידרש הזוכה לבנות גשר מעבר מעל כביש 431 (גשר מספר 26) ובהמשך גם מעבר תת קרקעי. קטעי הקו העיקריים יהיו קטעי המסילה שמקביל לכביש 431 והקטע הנמשך מעל הכביש לכיוון מחלף לטרון.
הרכבת תאפשר רק לגופים תיכנוניים ומבצעיים גדולים מאד לגשת למכרז כשתנאי הסף הוא שהגוף הניגש למכרז יש ניסיון בלפחות שני פרוייקטים דומים גדולים בתחום הגישור, שכל אחד בהיקף 40 מיליון שקל ומחזור הכנסות ממוצע של 70 מיליון שקל בשנה.
הגשת ההצעות תימשך עד ל-6 לינואר 2016 וב-18 לנובמבר ייערך סיור קבלנים באתר, שבו יוצגו לקבלנים פרטי העבודה. במרכז נכתב בבירור כי תאריך היעד לסיום העבודות הינו 30 חודש מיום מתן צו התחלת העבודות בשטח, כלומר במהלך שנת 2018 עתידה מודיעין להתחבר לקו הרכבת המהיר לירושלים.
מפרטי המכרז עולה כי קו הרכבת יהיה מסילה כפולה, שעליה מתוכננות לנסוע רכבות חשמליות בקצב של שתי רכבת בשעה לכל כיוון. משך הנסיעה ממודיעין לירושלים יעמוד על 17 דקות בלבד, מתחנת פאתי מודיעין לתחנת בנייני האומה בבירה.
מאחר ולאורך הפרוייקט (בעיקר באזור צומת ענבה ולאורך כביש 431) יש אתרים ארכיאולוגים, נדרשה רשות העתיקות לבצע חפירות מקדימות לבירור מצב העתיקות בשטח. במכתב של רשות העתיקות לרכבת מחודש אוגוסט האחרון מאשרת רשות העתיקות לבצע את העבודות באזור צומת ענבה ולאורך כביש 431 ללא צורך בחפירות נוספות.
אורך המסילה הכוללת בקו המהיר מירושלים דרך מודיעין לתל אביב הוא 57 ק"מ, כאשר הרכבות הישירות צפויות לעשות את המרחק בין ירושלים לתל אביב בתוך 28 דקות בלבד.
כחלק מפרויקט "קשת מודיעין", שעלותו מוערכת בכ-400 מיליון שקל, סוכם בין עיריית מודיעין למשרד התחבורה והרכבת על שדרוג תחנת "פאתי מודיעין" מאחר וכמות הנוסעים העוברת בתחנה צפויה לגדול באופן משמעותי. כחלק מהשדרוג יוקמו ליד התחנה שני חניוני רכב גדולים ושטח התחנה יגדל משמעותית.
ראש העיריה חיים ביבס: "בשנים האחרונות אנחנו נמצאים בסדרת פגישות ודיונים עם משרד התחבורה ומשרד האוצר לקידום הפרויקט ואני שמח שהפרוייקט יצא לדרך. 'קשת מודיעין' היא בשורה גדולה לעיר שזוכה לחיבור ישיר לקו הרכבת הראשי של מדינת ישראל".
ביבס ציין עוד כי "קשת מודיעין מראה יותר מכל על כך שגם ממשלת ישראל מבינה את חשיבותה ומשמעותה של העיר מודיעין כאחת הערים הגדולות והמובילות במדינת ישראל, היום ובטח בראייה עתידית. חיבור העיר לקו, הקמת החניונים החדשים והמעבר התת-קרקעי יתרמו מאוד להתפתחותו של מרכז עינב עם אלפי נוסעים מאזור השפלה שיעדיפו להגיע לכאן, להשאיר את רכבם ולהמשיך ברכבת לירושלים. מרכז עינב יהפוך למרכז תחבורתי אזורי חשוב שממנו גם יצמחו שאר העסקים והחברות הפועלות בו".
בתמונה הדמייה. קו הרכבת יהיה מסילה כפולה, שעליה מתוכננות לנסוע רכבות חשמליות בקצב של שתי רכבת בשעה לכל כיוון.(צילום דובר העיריה)