מחלף שילת חוזר לחיים. תקציב עבורו עוד אין

יהודה גולן

נתחיל בבשורה הטובה: כשייבנה מחלף שילת – שאמור לשחרר את פקקי היציאה והכניסה של הציר המרכזי של מודיעין – תושבי שכונת הכרמים לא יגלו מול המרפסות שלהם גשרים גבוהים שעליהם דוהרות מכוניות אלא מחלף "שקוע". הבשורה הפחות טובה: המחלף, שהעיר ממתינה לא שנים רבות – לא יקום לפני שנת 2018. שתי העובדות החשובות האלו התבררו באחרונה, כאשר החברה הלאומית לדרכים ("מע"צ" לשעבר) הוציאה את תוכניות המחלף מההקפאה  העמוקה שבה הן היו. הסיבה – מבט מחודש על שני צירי הרוחב הארציים שמחברים את תל אביב וירושלים – כביש 1 וכביש 443.

בימים אלה בוחן משרד התחבורה שלוש אפשרויות להקמת המחלף. במקביל שוקדים במחלקת ההנדסה של העירייה על "התוכנית המועדפת" עליהם – כזו שבה כביש 443 יהפוך למשוקע (דוגמת מחלף כפר שמריהו) או שהכניסה לשדרות החשמונאים תהיה באמצעות מנהרה.

ראש העיריה חיים ביבס אומר על כך ל"מודיעין News": "הייתי מאלה שהתנגדו התנגדות נחרצת למחלף במתכונת הקודמת, שהיה מביא להרס האזור ומביא את הכביש לתוך הבתים בשכונת הכרמים. אמרתי את זה אז ואני אומר את זה היום: כל המחלף אז תוכנן רק עבור תחנת הדלק בצומת שילת. לשמחתי משרד התחבורה קיבל את עמדת העירייה ואנחנו הולכים על המחלף הקטן יותר, בצורת 'יהלום'".

ביבס גם חושף כי העיריה מקדמת – מול משרד התחבורה – סלילת כביש חדש שייצא ממודיעין עילית, יקיף ממזרח את לפיד, כפר האורנים וכפר רות ויפגוש את כביש 443 ליד מחסום מכבים. המטרה – הסטת התנועה מהעיר החרדית ומגוש טלמונים בצורה כזו שתאפשר לנהגים אלה להמשיך ישירות לירושלים, מבלי להכביד על צומת שילת.

דגם אמריקני – לא תודה

מחלף שילת הוא פרויקט בסדר גודל לאומי, אבל נכון לעכשיו הוא עדיין לא מתוקצב. בתוכנית הקודמת גילו  בעיריה כי ה"כנף" הדרומית של המחלף, שעולה בסיבוב מכביש 443 לתוך מודיעין, תיסלל בתוואי גבוה כך שהרמפות של המחלף יהיו ממש מול המרפסות של דיירי הבתים הקיצוניים בשכונת הכרמים. "הבנתי שתיווצר כאן מציאות בלתי נסבלת לדיירים בשכונה", אומר חנן ברנשטיין, לשעבר  מחזיק תיק התחבורה בעירייה.  "ביבס הבין מיד את המשמעות של הדבר והחליט שהעירייה תתנגד לתוכנית שכזאת. הצענו למשרד התחבורה להסיט את המחלף צפונה יותר או לחלופין – לסלול בתוואי המקורי מחלף 'דיימונד' קטן בצורת מעויין – מחלף שהזרועות שלו קצרות ולכן הדיירים לא ייפגעו. היה גם הבדל בעלויות סלילת המחלפים. בעוד שהמחלף הגדול עם הרמפות היה עתיד לעלות כשלוש מאות מיליון שקל, הרי שמחלף ה'דיימונד' היה אמור לעלות לא יותר מ-120 מיליון. לעירייה הציגו עוד אפשרות, של סלילת מחלף קטן יותר על פי דגם אמריקני, שלא הלהיב אותנו".

קברניטי העיר, שהתנגדו למחלף הגדול, טענו בדיונים כי אומדני הנסועה (כמויות הרכב שעוברות בשעה בכביש – י.ג) לא מבטאים את ההתפתחות העתידית של העיר שהולכת לכיוון דרום וכי כביש 431 יהיה הכביש המרכזי שעליו נוסעים רוב תושבי מודיעין לכיוון גוש דן ולכן לא צריך בכלל לסלול מחלף גדול ויקר כל כך.

דרישה נוספת שהעלו ביבס וברנשטיין מול משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל היתה שעד שלא מסיימים את הרחבת כביש 1 – לא יתחילו בבניית המחלף בצומת שילת. ברנשטיין: "תאר לך מצב שבו כביש 443 וכביש 1 בעבודות נרחבות. איזה פקקים היינו מקבלים בעיר מכל הכיוונים".

בסופו של דבר במשרד התחבורה החליטו שלא להחליט. ההתנגדויות של ביבס ושל מהנדס העיר ומחזיק תיק התחבורה ברנשטיין עזרו והתוכנית שקעה ונעלמה, אם כי היה ברור שכל עוד העבודות בכביש 1 לא יסתיימו, התוכנית לא תעלה חזרה.

ניפגש בשנת 2018

אבל העבודות בכביש 1 מתקדמות בקצב  ובגופים הממשלתיים, כלומר משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל, כבר רואים את סיומן. לכן החליטו שהגיע הזמן להחיות שוב את התוכנית. אמנם נותרו ארבע שנים עד לסיום העבודות בכביש 1, "אבל חייבים כבר עכשיו להתחיל בהכנות כלומר לבצע את הפקעת הקרקעות בצומת שילת לטובת הרשות המקומית ולעשות את כל שינויי התב"ע הנדרשים", מסביר ברנשטיין.

שינויים כאלה לוקחים שנים. אם זה להפקיע את הקרקעות שבצומת שילת בכל הליכי החוק ולרשום את הקרקעות לטובת העירייה כדי שניתן להתחיל בתיכנון. אחר כך יש לבחון את החלופות ולבחור אחת. בשלב הבא יתבצע תיכנון ראשוני ואחר כך תיכנון מפורט של המחלף. כל השלבים האלה יימשכו כמה שנים, כך שבשנת 2018 (בערך) ניתן יהיה לגשת לסלילת המחלף החדש.

לדברי אנשי המקצוע, עיריית מודיעין השיגה הישג גדול מאד בכך שהצליחה למנוע סלילת מחלף שהיה חוקי לכל דבר ועניין, על פי תב"ע שקיימת כבר עשרים שנה, ובכך לחסוך הרבה עגמת נפש וכאב ראש ממאות דיירים שמתגוררים בבתים הקיצוניים של שכונת הכרמים. "אין לי ספק שההתנהלות המוניציפאלית של העירייה היתה מיטבית ואפקטיבית", אומר ברנשטיין. "העירייה עמדה באופן נחרץ מול כל הרשויות, כולל משרד התחבורה ומע"צ וקידמה מהלך תחבורתי ראוי ביותר בכל קנה מידה, שיתן פתרון אופטימלי לעומס התנועה בכביש 443 ובכניסה לעיר ומנעה מאד פגיעה סביבתית בשכונת הכרמים".

(צילום: אינגריד מולר)

2014-09-10 01:00:00
2014-09-10 01:00:00

כתבות נוספות

הביאו לנו נחת

תלמידי מודיעין רשמו השבוע הישגים מרשימים במיוחד: מדליית ארד באולימפיאדת הכימיה ומקום רביעי בתחרות מדעים בינלאומית

שיטת בן סעדון

מאז פיטוריו ממשרת סגן ראש העירייה בשכר מטיח אילן בן סעדון בעירייה האשמות חמורות, שאף גובלות בפלילים, מבלי שיציג ראיות כלשהן או שיגיש תלונה לגורמים הרשמיים כפי שמצופה מנבחר ציבור • בשבוע שעבר חשף את עצמו לתביעת דיבה, לאחר שהאשים בפומבי את מהנדס העירייה כי היטה את המכרז על מגרש בזק, ואף טען כי בעירייה "טיפלו" בתיעוד הישיבה בה תמך בשינוי ייעודו של המגרש

גם להם מגיע בית

סניף איחוד הצלה במודיעין זכה סופסוף למבנה קבע משלו, הודות לתורמים מארה"ב, שישמש להכשרות מקצועיות

הביאו לנו נחת

תלמידי מודיעין רשמו השבוע הישגים מרשימים במיוחד: מדליית ארד באולימפיאדת הכימיה ומקום רביעי בתחרות מדעים בינלאומית

המשך קריאה »

שיטת בן סעדון

מאז פיטוריו ממשרת סגן ראש העירייה בשכר מטיח אילן בן סעדון בעירייה האשמות חמורות, שאף גובלות בפלילים, מבלי שיציג ראיות כלשהן או שיגיש תלונה לגורמים הרשמיים כפי שמצופה מנבחר ציבור • בשבוע שעבר חשף את עצמו לתביעת דיבה, לאחר שהאשים בפומבי את מהנדס העירייה כי היטה את המכרז על מגרש בזק, ואף טען כי בעירייה "טיפלו" בתיעוד הישיבה בה תמך בשינוי ייעודו של המגרש

המשך קריאה »

על הצד השקוף

זוג זקנים שמנסים להיאחז בחיים מול חברה שרואה בהם מיותרים. קומדיה אנושית ומרגשת עם ציניות, הומור ומחשבה לעתיד

המשך קריאה »

100 אלף תושבים, סניף דואר אחד

המשבר בדואר ישראל פוגע גם בתושבי מודיעין: הסניף בסולומון סנטר נסגר, זה שברעות עומד בפני סכנת סגירה ולתושבים נותר רק הסניף בקניון • אבל יש גם בשורות טובות: בעירייה מנסים למנוע את סגירת הסניף ברעות, ובדואר מתכננים פתיחת סניף חדש בשכונת מוריה

המשך קריאה »

תוכן שיווקי » אולי יעניין אותך