נהגי מודיעין כלקוח אסטרטגי

יהודה גולן,

בוקר. השעה שבע ורבע ובצומת שילת כבר מתקבצים משכימי הקום. לא לעשות בריכות בקאנטרי ולא כדי לשמוע את ציוץ ציפורים, אלא לתפוס טרמפ בדרכם לעבודה בגוש דן הפקוק. אבל א התעכבנו בצומת שילת והמשכנו אל חניון ה"חנה וסע" במורד כביש 443, ליד מבוא מודיעין. שם המגרש כבר מלא כמעט כולו. המכוניות זורמות למקום ונהגים ממהרים לאוטובוסים לכיוון ירושלים ותל אביב.

גם צומת שילת וגם החניון במבוא מודיעין הם מה שמזין את ה"נתיב המהיר", אותו קטע כביש שצמוד לכביש 1 שמכניס – רק את מי שמוכן לשלם או שהתארגן על "קארפול" – במהירות לתוך תל אביב.

בימים עמוסים ממש ובשעות השיא התעריף בנתיב המהיר יכול להגיע ל-105 שקלים, עבור הזכות לנסוע בו בערך רבע שעה וליפול לתוך הפקק של קיבוץ גלויות בנתיבי איילון. "אבל אם אתה רופא מומחה שלוקח 700 שקלים לייעוץ של חצי שעה או עו"ד שממהר לדיון בבית משפט, 105 שקלים בבוקר הם באמת לא סכום משמעותי עבורך", מסביר אבי בן ארי, סמנכ"ל השיווק של הנתיב המהיר.

ותודה לליסינג של עובדי ההייטק

את אבי פגשנו השבוע בשעת בוקר עמוסה בחדר המצב של הנתיב המהיר בשפירים. שם הוא מסביר לנו מדוע חברת הנתיב המהיר רואה דווקא בתושבי מודיעין את היהלום שבכתר, את גרעין הלקוחות הכי טוב שיש. "בתוך שבוע שבועיים אנחנו פותחים במבצע רחב לשווק את הנתיב המהיר לתושבי מודיעין והסביבה", הוא מציג בגאווה פלאייר מעוצב וצבעוני, שאמור לשכנע את המודיעינים להשתמש בנתיב בבקרים הקשים.

אנחנו רק פסיק קטן בנפח התנועה. עיר של פחות ממאה אלף תושבים. זה שווה את המאמץ השיווקי?

בן ארי משיב במבט נוזף: "אתה יודע כמה מנויים רשומים בסך הכל בנתיב המהיר?" הוא שואל ולא ממתין לתשובה. "110 אלף מנויים. וכמה אתה חושב הם ממודיעין הקטנה שלך? יש 15 אלף שעליהם אנחנו יודעים כי הם בעלי רכב פרטי. אנו מעריכים שיש עוד כארבעת אלפים המחזיקים ברכבי חברה בליסינג, קציני צבא והייטקיסטים. כך שהעיר הקטנה שלך תורמת לנתיב המהיר נפח של קרוב לעשרים אלף נהגים. זה כמעט חמישית מהעסק שלנו. אתה קולט?"

ומה אנחנו מבינים מזה?

"שיש לתושבי מודיעין והסביבה כלי אדיר שהוא גם בחינם, ושיכול לחסוך להם חצי שעה ואפילו שעה בבקרים, בלי בלגן ופקקים, בלי עצבים ובלי שריפת דלק מיותר על הכביש".

איך בחינם? זה הרי 105 שקלים בשעת השיא וכשהגעתי אליך הבוקר השלט ציין 54 שקלים.

"הרבה מאד משתמשים בנתיב המהיר ולא משלמים שקל. בוא נצא החוצה כדי שתראה בעצמך.

בדרך אני מוצא בחישוב מהיר כי אם במודיעין יש שלושים אלף בגירים, 19 אלף שמשתמשים בנתיב המהיר זה בהחלט לא מעט. ואז אנחנו נכנסים לרכב שלו ועושים סיבוב במגרש החניה הענק. "הוא מכיל אלפיים מקומות חניה וכבר כמעט מלא לגמרי בשמונה בבוקר", אומר אבי. "בקרוב נתחיל בבניית קומה שניה לחניון. כלומר עוד אלפיים מקומות. המגרש הזה כבר לא מספיק".

למתי לכוון את השעון?

המתחם בנוי כאליפסה ענקית. הכניסות מכביש 1 משני הכיוונים מנקזות את הבאים ממודיעין וירושלים וגם מהכיוונים האחרים, בעיקר מראשון לציון, אשדוד ורחובות. מול החניה רציפי אוטובוסים שבהם מצטופפים הנהגים. הרעיון פשוט – מחנים בחינם את הרכב עולים לאוטובוס ונוסעים בחינם למרכז תל אביב. בן ארי: "שלושים אוטובוסים עושים למעלה משלוש מאות סבבי נסיעות שאטל ביום למרכז עזריאלי ולמתחם הבורסה ברמת גן. כל דקה שתיים יוצא אוטובוס וזה פנטסטי. אנשים לא רצים ולא ממהרים. הכל בנחת כי הם יודעים שאם יחמיצו אוטובוס אחד עוד שתי דקות ייצא עוד אחד".

 

חדר השליטה. 18 אלף מתוך 110 אלף משתמשים הם תושבי מודיעין

ליד האוטובוסים אפשר למצוא "חאפרים": נהגים ברכב פרטי שרוצים לחסוך את עלות הנסיעה ומבקשים להעלות טרמפיסטים כדי לנהוג ברכבם הפרטי לתוך תל אביב במהירות ובחינם במקום בשאטלים. בן ארי מסביר: "יש הרבה נהגים שצריכים להשתמש ברכב במהלך היום ולא רוצים להשאיר אותו בחניון. אז הם אוספים כאן עוד שלושה נוסעים וכך מקבלים פטור מתשלום בעמדת הבידוק. זו זכותם כמובן".

מרציפי האוטובוסים אנו פונים לעמדות הבידוק, לשם מגיע רכב לבן שבו שלושה נוסעים ונהג. סדרן הבדיקה מציץ פנימה, סופר את הראשים ומזין את הנתונים למחשב. לאחר שלוש שניות הרכב משוחרר לנתיב המהיר לנסיעת חינם. "אנחנו בעצם הכביש היחיד בישראל שהנסיעה בו אמנם עולה כסף, אבל רוב המשתמשים בו נוסעים חינם לגמרי", חוזר בן ארי.

אז על מה אתם מרויחים?

"זה הרי פרוייקט של המדינה ולכן אנחנו מקבלים תשלום מהמדינה על כל משתמש בו. המטרה המוצהרת של הנתיב המהיר היא להוריד את מספר כלי הרכב שנכנסים לתל אביב ולמרכז הארץ. הנהנים הראשונים והעיקריים של הנתיב המהיר הם נוסעי התחבורה הציבורית, שיכולים להגיע במהירות רבה יותר ובאמינות רבה יותר ליעד כי זמן הנסיעה קבוע וידוע".

מה היתרון הכי חשוב למשתמשי הנתיב המהיר מעבר לחיסכון בכסף ובזמן?

"בתיכנון זמן הנסיעה. הלקוח שלנו מכוון שעון מעורר לפי ההחלטה אם הוא משתמש בבוקר בנתיב המהיר או לא. זה עושה לו הפרש של עוד חצי שעה או שעה על הכביש. בנתיב המהיר אין הפתעות והנהג יודע בדיוק כמה זמן יקח לו עד הכניסה לתל אביב, מה שלא קורה בכביש הציבורי".

אבל אפליקציית וייז יודעת לתת את הנתון הזה לכל אחד…

"וייז הפסיקו לספק לנהגים מידע על הנתיב המהיר. מבחינתם אנחנו לא קיימים".

למה?

"לא יודע. אולי שיקולים מסחריים. לא יודע. הם פשוט מתעלמים מהנתיב המהיר בכל ההמלצות שלהם על מסלולי הנסיעה לנהגים שהם מספקים. למה? ככה".  

השפיע גם על הנדל"ן

אנו ממשיכים עם בן ארי לחדר השליטה של המתחם. מול מסכי ענק וצגי מחשב שמראים בכל העת את תפוסת כלי הרכב בנתיב ועם הרבה צבעים (בעיקר אדומים) שמלמדים כי העומס הולך וגדל מרגע לרגע, הוא מסביר לי כי "הנתיב המהיר הוא בראש ובראשונה נתיב תחבורה ציבורית, וכלי רכב רבי תפוסה תחבורה ציבורית וכלי רכב עם 4, ולעתים 3 נוסעים, יכולים לעבור ללא תשלום בנתיב".

 

חניון הנתיב המהיר. "אם אתה רופא מומחה שלוקח 700 שקלים לייעוץ של חצי שעה או עו"ד שממהר לדיון בבית משפט, 105 שקלים בבוקר הם באמת לא סכום משמעותי עבורך"

למה בעצם אתם מתמקדים בתושבי מודיעין? ממה שסיפרת רובם כבר משתמשים רשומים אצלכם..

"כי לתושבי מודיעין הנתיב המהיר הוא הכי אפקטיבי בהרבה מובנים. כמו זמן, נוחות, עצבים, שלא לדבר על דלק. לדעתנו זה אפילו משפיע על ערך הנדל"ן בעירכם".

כיצד?

"לפני חמש שנים, כשפתחנו את הנתיב המהיר, ראינו מיד את החלק המשמעותי של מודיעין בתמונת השימוש בנתיב. בעיקר בגלל נוחות להגיע לעבודה בגוש דן או לשירות בקריה עבור אנשי הקבע. אני יודע משיחות עם הרבה משתמשים ממודיעין שחלקם קיבלו החלטה לעבור לגור בעיר בגלל הנתיב המהיר. זה הפך לשיקול אצל מי ששאל את עצמו 'האם לקנות דירה בכפר סבא או מודיעין?' ויש גם השפעה מהצד השני: למעסיקים, הנתיב המהיר הפך לכלי לגיוס עובדים, בעיקר בהייטק. היום זה חלק מהתנאים ומעסיק יכולת לפתות עובדים גם באמצעות הטבה של מימון השימוש בנתיב המהיר. אומרים לי את זה תושבי מודיעין, בעיקר הייטקיסטים שבהם".

התיאוריה נשמעת הגיונית למדי….

"סיפרו לו בעיקר זוגות צעירים, שלפני שהחליטו לקנות דירה הם עשו גם בדיקות דרך. הם ביצעו נסיעות מבחן בבוקר לעבודה, מדדו זמנים, ומודיעין זכתה בניקוד גבוה בגלל הנתיב המהיר. זה הגביר את תנועת הרוכשים לתוך העיר. בחור צעיר שגר באזור כפר סבא סיפר לי שלוקח לו בבוקר שעה וחצי להגיע לעבודה ברמת החי"ל. מישהו ממודיעין סיפר לי שבחצי שעה ארבעים דקות הוא כבר בעבודה ברמת החי"ל. זה הבדל משמעותי".


לנהגים משתלם לקחת טרמפיסטים

נעמה קציר ממודיעין מחפשת אותם מדי בוקר בצומת שילת. דוד רוזנטל ממודיעין עילית עולה על הרכב המארח בשמחה. שני סיפורי משתמשים לדוגמה

נעמה קציר ממודיעין עובדת בתל אביב ומגדירה עצמה כ"משתמשת כבדה" בנתיב המהיר. "הנתיב המהיר זה הדבר הטוב ביותר שקרה לי, ופשוט הפרוייקט הוא משהו גאוני לגמרי", היא אומרת. לדבריה, היא משתמשת הרבה בשאטלים לתוך תל אביב אבל גם לוקחת טרמפיסטים, אם היא צריכה את רכבה במהלך היום לפגישות ולא רוצה להשאיר אותו בחניון בשפירים.

איפה את מוצאת את הטרמפיסטים?

"או בצומת שילת או שאני מגיעה לחניון בשפירים וליד רציפי האוטובוסים אוספת עוד שלושה ויאללה לתוך תל אביב. זה נוח, חינמי לגמרי ורגוע בלי הפקקים. לפני כן, בנסיעה בכביש 1 הפקוק, זה היה מתיש לגמרי והייתי מגיעה סחוטה פיסית ונפשית לעבודה".

לא פוחדת להעלות לרכב שלך אנשים זרים כטרמפיסטים?

"את רוב הטרמפיסטים שאני אוספת בצומת שילתאני כבר מכירה. חלקם תושבי העיר וברובם אלה קבועים. גם בשפירים, בשעת בוקר, זה אנשים שממהרים לעבודה. אנשים נורמטיבים שהולכים לעבוד. הסיכון הוא אפסי".

קרה שלא הצלחת לאסוף מספיק טרמפיסטים?

"הכי הרבה שאני זוכרת שחיכיתי לטרמפיסטים היה חמש אולי שבע דקות, לא יותר".

* * *

דוד רוזנטל ממודיעין עילית הוא משתמש "כבד" בנתיב המהיר, למרות שאין לו מכונית כרגע. "אני עובד בתל אביב וכל יום אני מגיע לעבודה בלי שום בעיות, בטרמפים ובנתיב המהיר".

איך?

"בבוקר אני יוצא ממודיעין עילית לצומת שילת, שם בדרך כלל עוצרים לי אלה שאוספים נוסעים לרכב כדי לנסוע בחינם בנתיב המהיר. אם לא, אז אני יורד בשפירים ושם עולה על השאטלים או תופס טרמפ ברציפי האוטובוסים".

ואיך אתה מסתדר בדרך חזרה?

"יש סידורים ויש פטנטים. למשל אני עולה על קו 11 ברחוב יגאל אלון בתל אביב, שזה ליד העבודה שלי, ודרך לה גארדיה עם שאטל או טרמפ או שילוב של שניהם, עד למודיעין. זה לוקח חצי שעה עד לצומת שילת".

אתה ממליץ על הסידור הזה?

"בהחלט. לא קורה שאני מאחר לעבודה. הנתיב המהיר הפך את עניין הטרמפים למשהו זמין, בטוח, מהיר ונוח. אני ממש לא מחכה הרבה לטרמפ. בשילת בדרך כלל בתוך חמש דקות אני כבר על רכב לכיוון שפירים, כי בעניין הזה הנהג רוצה יותר לתפוס טרמפיסטים מאשר הטרמפיסטים רוצים לתפוס טרמפ. זה הכל חיסכון בכסף".

צילום חברת הנתיב המהיר

2018-07-12 01:00:00
2018-07-12 01:00:00

כתבות נוספות

גם להם מגיע בית

סניף איחוד הצלה במודיעין זכה סופסוף למבנה קבע משלו, הודות לתורמים מארה"ב, שישמש להכשרות מקצועיות

על הצד השקוף

זוג זקנים שמנסים להיאחז בחיים מול חברה שרואה בהם מיותרים. קומדיה אנושית ומרגשת עם ציניות, הומור ומחשבה לעתיד

100 אלף תושבים, סניף דואר אחד

המשבר בדואר ישראל פוגע גם בתושבי מודיעין: הסניף בסולומון סנטר נסגר, זה שברעות עומד בפני סכנת סגירה ולתושבים נותר רק הסניף בקניון • אבל יש גם בשורות טובות: בעירייה מנסים למנוע את סגירת הסניף ברעות, ובדואר מתכננים פתיחת סניף חדש בשכונת מוריה

על הצד השקוף

זוג זקנים שמנסים להיאחז בחיים מול חברה שרואה בהם מיותרים. קומדיה אנושית ומרגשת עם ציניות, הומור ומחשבה לעתיד

המשך קריאה »

100 אלף תושבים, סניף דואר אחד

המשבר בדואר ישראל פוגע גם בתושבי מודיעין: הסניף בסולומון סנטר נסגר, זה שברעות עומד בפני סכנת סגירה ולתושבים נותר רק הסניף בקניון • אבל יש גם בשורות טובות: בעירייה מנסים למנוע את סגירת הסניף ברעות, ובדואר מתכננים פתיחת סניף חדש בשכונת מוריה

המשך קריאה »

תוכן שיווקי » אולי יעניין אותך