המגמה: יהיה מעניין

ערן קמינסקי

סינית, ארכיאולוגיה, לימודי ארץ ישראל והנדסת מערכות עם התמחות ברובוטיקה –  אלו רק חלק מהמגמות החדשות שאמורות להיפתח בשנת הלימודים הבאה בבית הספר הצומח עירוני ה' במודיעין. המגמות החדשות והמסקרנות הוצגו בפני התלמידים והוריהם בערב מגמות שנערך בשבוע שעבר בעירוני ה', שרק השנה עבר למשכן הקבע החדש שלו ברחוב אבני חן. בפני תלמידי כיתות ט', המסיימים השנה את לימודיהם בחטיבת הביניים, הוצגו המגמות השונות בדוכנים נפרדים על ידי המורים תוך התייחסות לעיקרי הנושאים שיילמדו במגמה, ואפשרו לתלמידים וההורים לשאול שאלות, להתנסות ולחקור.

התלמידים שיעלו בשנה לכיתה י' יוכלו לבחור מתוך מגוון רחב של מגמות בהן אמנויות העיצוב בהתמחות של תקשורת חזותית ואמנות ברמה של 11 יחידות לימוד, כימיה, ביולוגיה, פיזיקה, מדעי החברה עם התמחות בקרימינולוגיה ופסיכולוגיה, ספרות, ערבית ותאטרון. זאת כאמור לצד מגמות ייחודיות שנחשפו ביריד, בהן סינית ברמה של 5 יח"ל, ארכיאולוגיה ולימודי א"י ברמה של 5 יח"ל והנדסת מערכות בהתמחות של רובוטיקה ברמה של 15 יח"ל.

 "ארכיאולוגיה זה חלום שמתגשם"

500 תלמידים לומדים השנה בעירוני ה', "בית ספר צומח" שרק בשנה הבאה יהפוך לתיכון של ממש, כשתלמידי ט' יהפכו לתלמידי י' וכשיתחילו לפעול המגמות. ליאת אפלבוים, מנהלת בית הספר, מספרת על תהליך בחירת המגמות, שנעשה בשיתוף התלמידים: "היה לנו נורא חשוב לעשות תהליך בשיתוף הקהילה ולא לבוא ולהנחית שום דבר. זה גם מאוד מתאים לרוח בית הספר, שעובד בשיטת למידה מבוססת פרויקטים".

איך נבחרו המגמות האלו?

"כבר באוקטובר התחלנו תהליך בירור יחד עם התלמידים. מה מעניין אותם, מה הצרכים שעולים וכולי. התגבשנו ל-25 מגמות אפשריות כאשר התלמידים התחלקו ל-25 קבוצות וכל קבוצה בדקה מגמה בכמה פרמטרים: הראשון הוא 'מה יוצא לי מזה?' אילו יתרונות זה ייתן לבוגרי המגמה באקדמיה או בצבא. הפרמטר השני היה 'מה יהיה החומר שיילמדו תלמידי המגמה' והשלישי הוא 'מה תנאי הסף של משרד החינוך ואיך בית הספר ערוך לזה?'. אחרי מיפוי של כל המגמות התכנסנו ל-12 אפשרויות שאנחנו מעוניינים לפתוח. אני מאמינה שכולם ייפתחו, אבל זה עניין של היצע וביקוש. יש גם מגמות משולבות, למשל מגמת הנדסת מערכות שקיבלנו אישור לפתוח למרות שאנחנו בית ספר חדש ללא ניסיון בהגשה לבגרויות במגמות טכנולוגיות".

מאיפה הגיעה הרעיון לפתוח מגמת ארכיאולוגיה?

"ארכיאולוגיה זה חלום שמתגשם. זה התחיל מכך שבתוך בית הספר יש אתר ארכיאולוגי ובו מערת קבורה וגת. רשות העתיקות החליטו להשאיר את האתר בשטח בית הספר ואנחנו אמרנו שחייבים לעשות עם זה משהו. התחלנו לחקור את הנושא ופתחנו את הרעיון למגמה, שזאת מגמה מדהימה בה עיקר העשייה היא מעשית ולא רק עיונית. אחת המטלות של תלמידי המגמה תהיה להשתתף בחפירות ארכיאולוגיות במודיעין, כאשר אנחנו רוצים שתלמידי י"ב גם ימשיכו לפתח את האתר שבתוך בית הספר".

איך מגבשים תוכנית לימודים למגמת ארכיאולוגיה?

"הסתכלנו על מגמות כאלו שכבר פועלות. יש כאלה, זה לא משהו תלוש. המגמה עוסקת גם בלימודי ארץ ישראל ואחת הבגרויות תהיה לבחור מסלול טיול בירושלים ולהדריך קבוצה. תהיה גם בחירה בחבל ארץ, הצפון במקרה שלנו, כאשר תהיה פה בחינה עיונית ומעשית".

מי יהיו המורים?

"חברתי לרשות העתיקות והמורים יהיו מורים שלמדו לימודי א"י וארכיאולוגיה. יש כאלה. גם אני למדתי בתואר הראשון לימודי א"י. אני עוד שוקלת אם ללמד בעצמי במגמה".

 מוכנים למהפיכה הסינית

ספרי לנו, בעברית כמובן, על מגמת הסינית…

"בעיני וגם בעיני התלמידים, סינית זאת השפה העכשווית. זאת מגמה מאוד מיוחדת מפני שמעבר ללימודי השפה, התלמידים ילמדו גם על התרבות הסינית. בכל התנהלות כיום מול הסינים בעולם העסקי, אתה חייב להכיר את הניואנסים הייחודים שלהם, את התרבות הסינית. יש לנו מורה שהשגנו כבר לפני חודש. אתמול היא הייתה כאן וערכה שיעורי טעימה לכל הכיתות. אחד האבות אמר לי שבטורקיה יש שלושה גשרים גדולים. את הראשון בנתה האימפריה העותמנית בימי גדולתה, את השני בנו האמריקאים בשיא עוצמתם ואת השלישי בנו עכשיו הסינים. וזה נכון ומצביע על חשיבות הכרת התרבות והשפה הזאת בעולם של היום".

מה עוד מיוחד בתפריט המגמות החדש שלכם?

"מגמת אמנויות העיצוב גם היא מיוחדת. ההתעסקות תהיה בעיקר בתקשורת חזותית – בניית אתרים, עיצוב סלוגנים, באנרים וכולי. ממש הכנה לעבודה בעולם הפרסום".

זה בא על חשבון המגמות המסורתיות?

"לא, ממש לא. כולן קיימות. יש מגמות כימיה, פיזיקה, ביולוגיה ותיאטרון. במדעי החברה עשינו שינוי כשהלכנו על שילוב של התמחות בפסיכולוגיה וקרימינולוגיה. הכי קל היה לי לשבת עם אנשי משרד החינוך ובלי לשבור את המוח להחליט שאני פותחת חמש שש מגמות ונגמר הסיפור. בעיני חשוב מאוד שהיום ילד ילמד במגמה שמעניינת אותו. מעבר לזה, מאוד יפה בעיני לראות את ההתגייסות של התלמידים לתהליך, את הרצינות והמחוייבות שלהם לבדוק ולחקור כל נושא לעומק". 

בתמונה דוכן הארכיאולוגיה בערב הצגת המגמות (צילום: דובר העיריה)

כתבות נוספות

תסתדרו לבד

מצוקת כוח האדם במוסדות החינוך לגיל הרך מכה במודיעין במלוא העוצמה, ובסחלבים לא יפעילו ככל הנראה צהרונים לילדי כיתות ג'. העמותה: "במידה וייקלטו צוותים חדשים נשמח לתת מענה גם לתלמידי כיתות ג׳״

שעתו הקשה

דוח מבקר העירייה לשנת 2021 חשף סדרת ליקויים והתנהלות לא תקינה באגף הביטחון והחירום בעיריית מודיעין, והטיל את האחריות על העומד בראשו, שמוליק כהן. דוברות העירייה: "מדובר על אחד העובדים הטובים והמסורים ביותר"

המשבר בהיי טק הגיע למודיעין

יצרנית הרחפנים האוטונומיים פרספטו מהפארק הטכנולוגי בעיר הודיעה על פיטורי 12% מעובדיה: "בהתייחסות לתכנית ארוכת טווח של החברה, אנו נאלצים להיפרד מאנשים מוכשרים"

מנהל חדש לבית הספר נוף הרים

לאחר שהמנהלת הראשונה של בית הספר הממלכתי-דתי בשכונת נופים סיימה את תפקידה, מונה השבוע לתפקיד יוסף מנדל, שכיהן קודם לכן כסגן מנהל ברשת אמי"ת

תסתדרו לבד

מצוקת כוח האדם במוסדות החינוך לגיל הרך מכה במודיעין במלוא העוצמה, ובסחלבים לא יפעילו ככל הנראה צהרונים לילדי כיתות ג'. העמותה: "במידה וייקלטו צוותים חדשים נשמח לתת מענה גם לתלמידי כיתות ג׳״

המשך קריאה »

שעתו הקשה

דוח מבקר העירייה לשנת 2021 חשף סדרת ליקויים והתנהלות לא תקינה באגף הביטחון והחירום בעיריית מודיעין, והטיל את האחריות על העומד בראשו, שמוליק כהן. דוברות העירייה: "מדובר על אחד העובדים הטובים והמסורים ביותר"

המשך קריאה »

המשבר בהיי טק הגיע למודיעין

יצרנית הרחפנים האוטונומיים פרספטו מהפארק הטכנולוגי בעיר הודיעה על פיטורי 12% מעובדיה: "בהתייחסות לתכנית ארוכת טווח של החברה, אנו נאלצים להיפרד מאנשים מוכשרים"

המשך קריאה »