השבט אומר את דברו

ערן קמינסקי
2015-11-11 00:00:00
2018-05-24 01:00:00

בעיר שבה ענייני החינוך מתנהלים בדרך כלל על מי מנוחות, נדיר למצוא מלחמות קשות בין בית ספר לעיריה עצמה. אבל זה בדיוק מה שמתחולל בימים אלה בגזרת "שבטי ישראל" – בית הספר הממלכתי דתי שבשכונת מוריה. השבוע הוא עמד בסכנת השבתה, זאת לאחר שהנהגת ההורים איימה בכך לאחר כנס חירום שערכו בתחילת השבוע בו השתתף גם מנהל בית הספר – אבי ברגר. לאחר איומי ההשבתה אמורה הייתה להתקיים היום (רביעי) פגישה בין נציגי ההורים לראשי מינהל החינוך בעירייה. אולם בהנהגת ההורים מתכוונים לקיים שביתת מחאה ביום שישי.

הסיבוב הנוכחי בקרבות בין מנהל בית הספר למינהל החינוך בעירייה ולמשרד החינוך (ראו מסגרת) החל לאחר דרישת משרד החינוך לסגור לאלתר שתי כיתות לא תקניות בשכבות ג'-ד' בבית הספר, שתי כיתות שנפתחו למרות שמספר התלמידים בשכבה היה קטן משמעותית מזה הדרוש לפתיחתן. בנוסף, גם בשכבות ה'-ו' יש שתי כיתות לא תקניות (מספרית), אולם אלו נובעות מההפרדה בין המינים הנהוגה בבתי הספר הדתיים החל משלב מסויים, וממומנות על ידי בתי הספר עצמם ומתקציבם.

כרגע מי שמשלם את המחיר הן שלוש מורות ומורה נוסף אשר לא מקבלים את שכרם ממשרד החינוך מאז תחילת השנה. אחת מהן אמרה השבוע ל"מודיעין News": "אני לא יודעת מי אחראי על זה ומי אשם. אני רק יודעת שאני לא מקבלת משכורת. אני מאוד מפחדת ממה שיקרה אם יסגרו את הכיתה ואשאר ללא עבודה. אומרים שזה לא יקרה, אבל אני עדיין חוששת. איפה אמצא עבודה עכשיו לאחר שהשנה כבר התחילה?".

במסגרת הסכסוך סגרה עיריית מודיעין את ברז הכספים והיא אינה מאפשרת העברת שכר דרך עמותת סחלבים למורי התל"ן. גורם בעירייה אמר השבוע כי הדבר נעשה בשל חשד להתנהלות בעייתית בנושא ונערך כרגע בירור בעניין. בנוסף נודע כי מערכת היחסים בין המנהל למפקח האזורי מטעם משרד החינוך היא בעייתית וכי לברגר נערך לאחרונה שימוע (ובעברית: מהלך שמתקיים לפני פיטורים אפשריים). בניסיון לברר את מהות הסיפור נחשפנו לחילופי האשמות הדדיים בין גורמים בעירייה למנהל ולרמזים על "התנהלות בעייתית" משני הצדדים. הורי התלמידים עומדים כרגע לצדו של המנהל ומפנים אצבע מאשימה אל העירייה.

הקרב על הצפיפות

אז מה בדיוק קורה בשכבות ג'-ד' העומדות כעת במוקד הסערה? שכבת ג' מונה כיום 76 תלמידים המחולקים לשלוש כיתות. צמצום השכבה לשתי כיתות יעמיד את מספר התלמידים על 38 בכל כיתה. בשכבת ד' יש 116 תלמידים בארבע כיתות, כאשר משרד החינוך דורש לצמצמן לשלוש.

איך נוצר מצב בו נפתחות יותר כיתות ממה שמתיר התקן? התשובה תלויה באת מי שואלים. גורמים בבית הספר סיפרו לנו השבוע כי מקור הבעיה בהתנהלות מינהל החינוך בשתי נקודות עיקריות: "אנחנו קיבלנו ממינהל החינוך את רשימות התלמידים באמצע יולי ועל פי המספרים האלו נערכנו לקראת פתיחת שנת הלימודים. גייסנו מורים ותכננו את התקציב ואת תקני שעות הלימוד. על פי המספרים שהועברו לנו תכננו פתיחת שתי כיתות נוספות בשכבות הנ"ל. שכבת ד' סיימה את השנה שעברה עם 112 תלמידים ובאמצע יולי העירייה דיווחה לנו על תשעה נוספים שיצטרפו. כלומר 121 תלמידים, שלפי התקן מאפשרים פתיחת כיתה רביעית. בראשון לספטמבר גילינו ש'שתו' לנו חמישה תלמידים. הם לא טרחו לעדכן אותנו לפני על התלמידים, שבסוף נרשמו לבית ספר אחר. עם התנהלות תקינה של מינהל החינוך כל זה לא היה קורה".

אותו גורם בבית הספר הוסיף כי בהנהלה נחושים שלא להיכנע לדרישות משרד החינוך ולאפשר מצב בו הכיתות בשכבה יהיו בנות 38-39 תלמידים. "פה יילכו על זה עד הסוף. למה שילדי שבטי ישראל יסבלו? הרי כל המחקרים מראים שאין למידה משמעותית עם כמות תלמידים כזאת בכל כיתה".

בסביבת בית הספר עוד הוסיפו כי חלק מהבעיה מקורה בשינויים באזור הרישום שעשתה העירייה, וטוענים כי מינהל החינוך איפשר ל-12 תלמידים המתגוררים בסמוך לשבטי ישראל להירשם לבית ספר אחר בשכונת מוריה – "משואת נריה". לדבריהם שינוי זה דורש את אישור משרד החינוך. גורמים בעירייה הכחישו השבוע כי נעשה שינוי שכזה.

חמישה ילדים שינו את המשוואה

בינתיים בהנהגת ההורים בשבטי ישראל יצאו למאבק בהחלטה ומגבים את בית הספר. גורם בהנהגת ההורים אמר השבוע: "אם תבוצע הדרישה של משרד החינוך יהיו בבית הספר שמונה כיתות של 38/39 ילדים. מה שהפר את האיזון ויצר את הבעייה ברגע האחרון אלו ילדים שנרשמו לבסוף לבתי ספר אחרים. בית הספר מסוגל לממן עד שתי כיתות לא תקניות, ואכן כך היה כל השנים. אם בגלל הפיצול המגדרי או עקב הצפיפות. כלומר – השנה לא ניתן לממן פיצול בשכבות ג' וד' כי יש לממן את הכיתות הנפרדות בשכבות ה'-ו'. אנחנו ההורים איננו מוכנים שישחקו בילדינו ככלי משחק. איננו מוכנים שחודשיים לאחר תחילת שנת הלימודים יערבבו לילדינו את הכיתות וישנו להם את המחנכות. איננו חושבים שזה סביר שמשרד החינוך מקצה תקנים לכיתות לפי 4-5 תלמידים שהחליטו באופן שרירותי ללכת לבית ספר אחר ולא לבית הספר בשכונת מגוריהם. הרי אילו היו לומדים בבית הספר השכונתי לא היה בעיה כלל עם התקנים. לא סביר שתקן של כיתה שלמה מונח על כתפו של ילד אחד שהחליט שלא בא לו ללמוד בשכונה שלו, ובגלל זה ילמדו בשכונה 40 ילדים בכיתה במקום 27 ילדים בכיתה. משהו לא בסדר בשיטה של משרד החינוך והילדים שלנו משלמים את המחיר. ההורים בבית הספר מרגישים שהעירייה הפקירה אותם ואת ילדיהם ולא דאגה לנתב את התלמידים בין בתי הספר בשכונה באופן שלא יווצר עומס בלתי סביר על הכיתות בבית הספר שבטי ישראל. כיצד המנהל יכול להיערך לשנת הלימודים, לגייס מורים ולבנות מערכת אם ברגע האחרון נעלמים לו תלמידים ונעלם לו התקן? ושוב – מדוע הילדים שלנו צריכים לשלם את המחיר?".

הערכה: זה ייגמר בפשרה

אז איך יסתיים המשבר? בבית הספר העריכו השבוע כי זה ייגמר בפשרה: "הכיתות לא ייסגרו. בסוף עניין השכר ייפתר כשהרשות תיתן משהו, משרד החינוך ייתן משהו וגם ההורים". במשרד החינוך הסתפקו השבוע בתגובה לקונית כי "העניין בבדיקה". אולם גורם במשרד הוסיף כי השבוע "צפויות בשורות בעניין".

מדוברות העיריה נמסר: "העירייה רואה בחומרה את התנהלות מנהל בית הספר, שלא פעל על פי נהלי משרד החינוך ופתח כיתות לא תקניות, תוך שהוא מעסיק מורים ללא ידיעת משרד החינוך והעירייה וגורם להם נזק רב. זאת שכן העסקתם הופסקה מאחר והם הועסקו שלא כדין. העירייה דיווחה על מקרים אלה למשרד החינוך במכתב תלונה חריף נגד המנהל ובו דרישה לטפל משמעתית במנהל, לרבות השעיה או פיטורין".


קיצור תולדות הסכסוך

המתח בין "שבטי ישראל" לעיריה ולמשרד החינוך לא התחיל השבוע.כבר לפני שנתיים "שוחררה" מבית הספר מורה, שנשכרה על-ידי ברגר ללא אישור מלמעלה

כאמור, זאת לא הפעם הראשונה בה נוצר חיכוך בין מנהל בית הספר שבטי ישראל, למינהל החינוך בעיריית מודיעין ומשרד החינוך. בחודש שעבר פרסמנו כאן כי חודש וחצי לאחר פתיחת שנת הלימודים בוצע פיצול בשכבת א', שמנתה שלוש כיתות וצומצמה לשתיים. השכבה פתחה את שנת הלימודים כשהיא מונה רק 64 תלמידים, מספר הרחוק משמעותית מזה הדרוש לפתיחת כיתה שלישית (79). למרות זאת פתח המנהל כיתה שלישית, אולם הדבר לא התקבל בעין יפה בעירייה ובמשרד החינוך שדרש את סגירתה. לאחר עיכוב קל, עקב בקשת ההורים להכין את הילדים לשינוי, התבצע בסופו של דבר צמצום מספר הכיתות והילדים התמיינו מחדש.

שנתיים קודם לכן אירע בשבטי ישראל מקרה דומה לזה המתרחש כיום כאשר ביום בהיר אחד הודיעה אחת המחנכות לתלמידיה שהיא עוזבת את בית הספר. ההורים, שהופתעו מהבשורה, ערכו בדיקה שהעלתה כי המורה לא קיבלה שכר על עבודתה מאז תחילת שנת הלימודים. ההסבר שניתן להורים הוא "חוסר בתקנים ותקציב עבור שכרה". באותה תקופה התפלאו ההורים ואיימו בהשבתה אם הנושא לא ייפתר. הנהגת ההורים נכנסה לתמונה, פנתה למנהל בית הספר, אבי ברגר, שלדבריהם ענה כי "בית הספר נקלע לקשיים".

מאחר ובית ספר אינו זה שאחראי על תשלומי משכורות המורים, נראה היה כי הבעיה היא בשעות התקן המוקצבות לבית הספר וחריגה שהתבצעה בהן. "יש מורים שהורידו להם בשעות הקביעות ללא עדכון מראש", סיפרו אז הורים. "המורים מפחדים לדבר, כי מורה שדיברה מצאה את עצמה בבית ללא עבודה". הורה אחר טען ש"עשו הצגה שלמה רק בשביל להשתיק אותנו, וההחלטה התקבלה מראש ולפי זה התנהלו העניינים".

לטענת גורמים פנימיים, בבית הספר עבדו באותם ימים מספר מורים שבתחילת השנה הובטח להם תקן ושכר עבור עבודתם, אך כאשר התברר שאין מספיק תקנים לכולם, הוחלט בהנהלה מי יהיו המורים שיקבלו משכורת ויישארו ומי ייאלצו להמתין או לעזוב. המורה המחנכת נמנתה על הקבוצה השנייה.

בתמונה: שבטי ישראל, השבוע. שכבות ג' ו-ד' במוקד הסערה. (צילום אינגריד מולר)

כתבות נוספות

שני חשודים נוספים נעצרו בפרשת הנער הנעדר

המשטרה הודיעה בסוף השבוע על מעצרם של שני חשודים נוספים, במקביל להארכת מעצרו של סלמון אברמוב מירושלים, החשוד במעורבות בפרשה. הוריו של קליינרמן: "סומכים על המשטרה שתבצע כל פעולה שצריך על מנת לאתר את מויישי"

עולם בצבעים

יעקב גילה, צייר ממודיעין, השיק לאחרונה תערוכה חדשה במרכז הרב תחומי: "אני מושפע מחלונות ראווה בניו-יורק, מטיול בולענים בים המלח, ממופע ריקוד"

זה עולה לנו

לאן נעלמה המחאה האותנטית? לא הכול ניתן לפתור באמצעות מחאה ברשתות החברתיות

עולם בצבעים

יעקב גילה, צייר ממודיעין, השיק לאחרונה תערוכה חדשה במרכז הרב תחומי: "אני מושפע מחלונות ראווה בניו-יורק, מטיול בולענים בים המלח, ממופע ריקוד"

המשך קריאה »