כשהתלמיד נהנה מהשיעור ורץ לספר לחבר'ה

איילת לוין

הלימודים בתיכון עירוני ה' מבוססים על תכנית פדגוגית ייחודית הנשענת על שני עקרונות: "למידה מבוססת פרויקטים" (PBL) ולמידה בהעצמה אישית (SML). ליאת אפלבוים, מנהלת בית הספר היא האחראית לכך שתחת ניהולה הדברים מתנהלים אחרת, בעיניה חוויית הלמידה שיוצאת מתוך סקרנות הלומד, היא שמובילה למצוינות אישית.

הביקור שלנו בבית הספר, הצצה לחלק מהשיעורים ושיחה עם חמישה תלמידים שבקלות יכלו להתל בנו לחשוב שמדובר בסטודנטים בשנות העשרים לחייהם ולא תלמידים בכיתות ז' או ח', גרמו לנו להאמין במאת האחוזים בדבריה של אפלבוים: gאני מתייחסת לתלמידים שלי ומעוניינת במימוש הפוטנציאל של כל אחד ואחת מהם כאילו היו ילדיי".

כך עובדת השיטה

מחקרים רבים מראים כי למידה משמעותית מתקיימת כאשר נוצרת רלוונטיות בין תכנית הלימודים לבין "העולם האמיתי". היא נוצרת כאשר התלמיד שואל שאלות, מתמודד עם פתרון בעיות, ומביא את הייחודיות שלו לידי ביטוי. למידה משמעותית נובעת מהנעה פנימית, ויכולה להתקיים בסביבה דיאלוגית, מאתגרת ומאפשרת, בה הלומד מכיר את סגנונות הלמידה שלו. זו למידה המתקיימת בתוך "קהילת לומדות", המתנסה בגיוון דרכי למידה. קהילה לומדת היא למעשה עבודה בקבוצות קטנות.

מרכז הלמידה בשיטה הוא הצבת שאלות. השיעורים לרוב מתחילים ב"שאלה פורייה" – שאלה שמניעה למידה.

לדוגמא?

"השיעור הראשון בהיסטוריה בנושא היה על עליית הדתות – נצרות, יהדות ואיסלם. הוא נפתח כשהמורה כתבה על הלוח "כומר מגיע לכיתה. מה תרצה לשאול אותו?".

והשאלה נשאלת עוד לפני שהתלמידים למדו את החומר התיאורטי?

"כן. התלמידים מוציאים אייפונים, מחפשים את הערך 'כומר' בויקיפדיה ובאתרים אחרים ומעלים שאלות. הם מדברים עם ההורים שלהם בבית על הנושא וחוזרים עם שאלות חדשות. את החומר הם לומדים תוך כדי הצגת שאלות ולפי הדברים שמעניינים אותם. אנחנו מכסים את החומר בהתאם לתוכנית לימודים, אבל מגיעים למחוזות חדשים שלא מצפים להם. בעקבות שאלות הכיתה הגענו למצב שעשינו השוואה בין התנ"ך לברית החדשה כי זה עניין אותם. אני כמורה גיליתי יחד איתם ולמדתי מתוך ההשוואה הזו. אנחנו כבר לא מקור הידע היחיד. המורים הם מנחים. בשיעור ספרות, כשלמדנו חברות אמיתית מהי, תלמידי כיתה ז', בנוסף לשירים וסיפורים שבתוכנית הלימודים, למדו את קפקא. הסיפורים שלו נלמדים באוניברסיטאות וקשים להבנה גם למבוגרים ובכל זאת הגענו לזה כי זה עניין אותם".

נשמע כיף. אבל מה לגבי מבחנים וציונים? יש להם עדיין מקום בבית הספר?

"לא להתבלבל: יש אצלנו מבחנים. ההבדל הוא שהלמידה אצלנו מאפשרת למידה חווייתית ועמוקה יותר. אחת הדרכים הבסיסיות לעשות זאת היא באמצעות שעות לימוד רציפות. לא לומדים אצלנו שעה ביום אחד מקצוע מסוים ושעה נוספת ביום אחר, אלא תמיד שעות הלימוד במערכת הן בצמידות. קיבלתי מרחב פדגוגי על ידי מנהל החינוך העירוני מבתיה שוכן וזה מוכיח את עצמו. בנוסף למבחנים רגילים, כל התלמידים שלנו החל מכיתה ז' נבחנים על הצגת רפרנטים, עבודה אקדמית, בפני הכיתה, שכוללת פרזנטציות".

"בשיעורי תרבות ישראל הפיקו התלמידים דיוקן עצמי המבוסס על האומנות של חנוך פיבן. בשיעורי היסטוריה בנו התלמידים יום סיור בירושלים עם מפגש שלוש הדתות ועיצבו כרזה פרסומית. הצבנו בפני התלמידים משימה לבנות סיור לירושלים כדי שיוכלו לצאת לשטח ולראות במו עיניהם ולפגוש בסממני הנצרות לבקשת אחד התלמידים. הם בנו את המסלול בסיוע עם מדריך טיולים, הם קבעו עם מי ניפגש שם ועל מה נשים דגש בסיור. הכל התלמידים עושים בעצמם. כשעסקנו בשיעור היסטוריה במעמד האישה, התלמידים לא רק לחצו על מכשיר הסלולר ונכנסו לויקיפדיה. הם נפגשו עם יו"ר שדולת הנשים בכנסת ובנו סקר כדי לבדוק את הנושא לעומק. ולא פחות חשוב – התהליך מלווה במשוב מחולל למידה".

המשוב הוא לתלמידים או למורים?

"שבוע וחצי לפני ואחרי כל מבחן, בסיום יחידת לימוד, מועבר לתלמידים וגם למורים טופס משוב בו הם כותבים דגשים חיוביים או נקודות לשיפור. התלמידים למדו להשתמש בכלי הזה. הם יודעים שאצלנו אם יש לך משהו לומר – תאמר. לא להחזיק בבטן. אחד הילדים כתב למשל במשוב למורה 'את לא מסתכלת לכיוון שלי'".

כך נראה שיעור מבפנים

נכנסנו לשיעור מדעים עם המורה אסנת רוזנברג, כדי לראות את שיטת PBL בפעולה. התחושה הייתה שעברנו לעתיד. התלמידים השתמשו בעזרים הכיתתיים והאישיים הדיגיטליים וגם השפה בין המורה לתלמידים הייתה במינוחים הקשורים להם. זה הרגיש כמו הצצה לעתיד אבל בשביל תלמידי שנות האלפיים זה ההווה.

השיעור היה סיכום בנושא מסה ומשקל. בתחילת יחידת הלימוד התלמידים נכנסו למעבדה ועשו עבודת חקר עצמי בקבוצות קטנות בעזרת רמזים שקיבלו מהמורה, עד שהבינו לבד מה המושג שעליו לומדים. בתום הלימוד, גולת הכותרת של השיעור היה חידון כיתתי תחרותי שהתבצע דרך אתר gKahoot": התלמידים נכנסו לאתר דרך המכשיר הסלולרי שלהם, המסך שודר על הלוח והחידון התבצע און-ליין. לתלמידים הוקצתה חצי דקה למענה על כל שאלה ובתום הזמן הופיע גרף של התשובות הנכונות על הלוח, מספר המצביעים לכל תשובה ומהי התשובה הנכונה. ההתלהבות של התלמידים עלתה במהירות וכמעט כולם קמו על הרגליים והתקרבו ללוח לצפות בתוצאות. אם זה לא למידה חווייתית, מה כן?

קסם העתיד

במסגרת שיעורי חברה, במשך שעתיים בשבוע התלמידים עוברים סדנאות. מחנכות הכיתה ואפלבוים עצמה השתלמו ומשתלמות בתוכנית המבוססת על עקרונות  SML (Self-Managed Learning ) ומטמיעות את השיטה בקרב התלמידים. שיטה זו מושתת על גישה אסטרטגית ללמידה והתפתחות של הפרט בארגון, אותה הגה פרופ' איאן קניניגהם.

המורים והתלמידים עוברים תהליך של חמישה שלבים. הראשון הוא "אני בעבר": מאיפה הגעתי, מי אני, מה אני אוהב, במה אני חזק, מי תומך בי, מה המטרות שלי? בשלב זה לומדים גם מהן סוגי האינטליגנציות: חזותית, רגשית, בינאישית ואחרות. התלמידים לומדים על עצמם בעזרת שאלונים, שיחות עם ההורים על פי שאלות מנחות, משחקים והתנסויות בכל אחת מהאינטליגנציות. המטרה בשלב זה היא להכיר את חברי הקבוצה. לומדים על כללי השיח בקבוצה ולומדים להרגיש בנוח לשתף גם על החוזקות וגם על הדברים בהם הם מתקשים ורוצים לשנות.

השלב שני ושלישי: אני בהווה. בשלבים הבאים, רביעי וחמישי, בונים תכנית עבודה ובה מציינים מדדי הצלחה ודרכים מעשיות להגשמת מטרות התלמיד, כמו שעושים בעולם המבוגרים ובמקומות עבודה. התלמידים לומדים איך לקבל החלטות, תהליך החלטת קבלות נכון שמכין אותם לחיים, ואיך להשתלב עם אנשים שונים. מושם דגש על "אני והקבוצה" ולא על הפרט בלבד. יש דגש על החלטות בתוך הקבוצה, מה שיביא אותם להתערות באופן מיטבי בעתיד בעולם האמיתי החברתי והמקצועי. בנוסף לשיעורי חברה יש לתלמידים שיעור מנהלת הנקרא "דיאלוג מעצים".

שיעורי ההעצמה, קידום תוכניות ייחודיות בבית הספר כמו תוכנית לקידום הבריאות, פעילויות שותפות ודיאלוג עם הקהילה מתבצעים ב"מרכז עתיד" שבתוך בית הספר הממוקם בתוך אחת הכיתות. זוהי כיתה גדולה במיוחד עם שולחנות עגולים. ברחבי העולם קיימים מרכזים ארגוניים, קהילתיים המאפשרים הערכות שיטתית לקראת העתיד ויצירתו. ביה"ס הסב רעיון זה למרכז חינוכי המעוצב כמקום מעורר השראה.

כמו באוניברסיטה

כדי לעמוד מקרוב על השיטות של עירוני ה' לא הסתפקנו בהרצאות של אנשי הצוות אלא ביקשנו לשמוע את הדברים ישירות מפי תלמידים. פגשנו חמישה: שי אוחנה, תלמידת כיתה ח', רון ברניר תלמידת כיתה ז', בר רוט תלמיד כיתה ח', שני ארליך תלמידת כיתה ח' ואמיר קטן, תלמיד כיתה ז'.

כיצד שיטת החינוך הייחודית תורמת לך?

בר: "הצגת השאלות תורמת לי במיוחד. כשלומדים נושא חדש השיטה הזו יותר דומיננטית. אני יכול להעיד על עצמי שהכלי הזה מאד עוזר לי, זה משתף אותי בשיעור ויוצר לי המון התעניינות. וזה מבטא את הייחודיות שלי, זה מפתח לי את הדמיון ודרך החשיבה".

שני: "קהילת למידה זה גם חלק מה-DNA של בית הספר. בשיעורים מחלקים אותנו לקבוצות ובה עושים את הפרויקט וכל אחד תורם מהידע שלו וכך מגיעים לתוצר סופי. למשל בפרויקט של תרבות ישראל eזהות ומקום' התמקדנו בערך eמחלוקת'. בקבוצה שלי הבנו שמחלוקת היא לטובת הכלל והיא עוזרת לשני הצדדים לצמוח וללמוד. חשבנו מה מבטא צמיחה בעולם האמיתי, ומתוך כך בחרנו שעל הספסל שנעצב יופיע שתיל שלאט לאט גדל ומתפתח".

אמיר: "אני אחד שרוצה לקבל את כל האפשרויות. כשהייתי ביסודי באמירים, תכנית למצטיינים, זה לא היה מיוחד כמו בבית הספר הזה. שם היה שגרתי. הייתי גם במועצת התלמידים ועדיין היה לי משעמם מאד. פה יש לי אתגרים. פתחו בפני את כל האפשרויות." .

שי: "ההבדל העיקרי מבחינתי בשיטת הלימוד פה שמקשיבים לנו. בית הספר הקודם פתח לי פחות דלתות להביע את עצמי, להכיר את עצמי. היינו מגיעים לכיתה עם מחברת, ספר, המורה מדברת, אחר כך יש מבחנים וזהו. גם פה יש את זה אבל גם מקשיבים לנו".

איך זה בא לידי ביטוי?

"יש לנו משוב לפני ואחרי מבחן. אנחנו לא מקבלים רק מבחן עם סימון של וי או איקס אלא נותנים לנו טיפים איך ללמוד למבחן. יש לנו שיעור אסטרטגיות למידה, אין דברים כאלה באף בית ספר אחר. היה מבחן שלמדתי אליו מספר ימים לפני. הייתי בלחץ מטורף והייתי בטוחה שאני נכשלת. הגעתי למבחן והיה לי קל, בזכות הטיפים שהמורה נתנה לי איך להירגע, איך לחלק את זמן הלימוד לכל נושא ועוד. כשלמדנו על מנהיגות הייתי צריכה להכין רפרט – כמו עבודה אקדמית שאנו מגישים ומציגים בסיום יחידת לימוד. אלה כלים לחיים שלא מקבלים באף בית ספר אחר, וזה בא לידי ביטוי בהצלחות. נותנים פה פחות דגש על ההישגים בסוף, כי בגרות נעשה, תואר נעשה לא משנה איפה. השאלה איך נרגיש בזמן הזה. אם נבוא לזה לידי חובה זה פחות משמעותי לחיים. אחרי שיום הלימודים מסתיים, יש ימים שאני נשארת פה עד שעות אחה"צ וגם עד הערב. אני בוחרת להיות פה לא כי מכריחים אותי".

מה היו "אזורי הצמיחה" שלכם ששיתפתם בשיעורי חברה, בשיטת sml? 

אמיר: "בכל מפגש אנו מדברים. פשוט מדברים המון, לומדים על עצמנו ומקבלים כלים לעתיד. לא הייתי מודע לזה שאני שאנן. לא הייתי לומד למבחנים או הייתי לומד מעט מאד. אבל בסופו של דבר הייתי מקבל מאה. דיברו איתנו במרכז עתיד שלא תמיד זה יישאר ככה, יהיו תקופות עכשיו או בעתיד שזה יהיה קשה יותר, וצריך להשקיע ומזה פיתחתי לעצמי שיטת למידה. חמישה ימים לפני המבחן אני לומד כל יום בין עשרים לארבעים דקות וככה אני מגיע מוכן".

שי: "מהיסודי אני בנאדם מאד לחוץ. היה לי קשה לפתוח את זה מול התלמידים ואת אזורי הצמיחה שלי, 'הקשיים'. אבל עשיתי את זה. אני עדיין בנאדם לחוץ אבל הרבה פחות".

שאיפות לשנים הבאות?

בר: "כשאהיה גדול אני מכוון להיי-טק. אבא שלי בתחום השיווק בהיי-טק ואני רוצה ללכת בדרך שלו. אני יודע שהולכות להיפתח פה מגמות מאד מעניינות אז ללמוד חלל, מחשוב ורובוטיקה".

שי: "אני הולכת לחקור משהו. מאמינה שזה יהיה קשור לחקר המוח. זה בוודאות הולך לקרות, אם אני רוצה לעשות משהו כל האמצעים כשרים. ושאיפה נוספת שלי היא לעבוד על העצמה של האחר, ולא רק שלי".

בתמונה: שיעור במדעים בעירוני ה'. הסמארטפונים פתוחים, המורה מסבירה על המסך המרכזי (צילום איילת לוין)

2015-01-11 00:00:00
2015-01-11 00:00:00

כתבות נוספות

שעתם הקשה של המנהלים

הגל הנוכחי של הקורונה מעמיד את מנהלי בתי הספר במצב בלתי אפשרי, בו מלבד המאומתים והמבודדים נעדרים מהלימודים גם תלמידים רבים שהוריהם חוששים לשלוח אותם ללימודים • מנהלי בתי הספר במודיעין מספרים איך בכל זאת מצליחים לשמור על שגרת לימודים כאשר רבע מהמורים נעדרים

הפתרון למחסור בסייעות?

עיריית מודיעין תשיק בקרוב קמפיין פרסומי לגיוס חיילים משוחררים כתומכי הוראה בגני הילדים והצהרונים, ותעניק להם מלגה של עד ל-8,000 שקל בתום שישה חודשי עבודה

שנת שיא

רגע לאחר סיומה של שנת 2021 חושפים מתווכי הנדל"ן המקומיים את העסקאות הגדולות של השנה: וילה במכבים שנמכרה בקרוב ל-9 מיליון שקל, עסקת השיא לדירת 3 חדרים והדירה הכי יקרה במגדלי דמרי

שעתם הקשה של המנהלים

הגל הנוכחי של הקורונה מעמיד את מנהלי בתי הספר במצב בלתי אפשרי, בו מלבד המאומתים והמבודדים נעדרים מהלימודים גם תלמידים רבים שהוריהם חוששים לשלוח אותם ללימודים • מנהלי בתי הספר במודיעין מספרים איך בכל זאת מצליחים לשמור על שגרת לימודים כאשר רבע מהמורים נעדרים

המשך קריאה »

הפתרון למחסור בסייעות?

עיריית מודיעין תשיק בקרוב קמפיין פרסומי לגיוס חיילים משוחררים כתומכי הוראה בגני הילדים והצהרונים, ותעניק להם מלגה של עד ל-8,000 שקל בתום שישה חודשי עבודה

המשך קריאה »

שנת שיא

רגע לאחר סיומה של שנת 2021 חושפים מתווכי הנדל"ן המקומיים את העסקאות הגדולות של השנה: וילה במכבים שנמכרה בקרוב ל-9 מיליון שקל, עסקת השיא לדירת 3 חדרים והדירה הכי יקרה במגדלי דמרי

המשך קריאה »

חותכים את התור

מתחם בדיקות נוסף החל לפעול בעיר, בחניית הספריה העירונית, ובעירייה מקווים כי יחד עם השקת מתחם הדרייב אין בפארק הטכנולוגי יצומצמו העומסים הכבדים שנרשמו בשבוע שעבר

המשך קריאה »

תוכן שיווקי » אולי יעניין אותך