מקצה שיפורים

איילת לוין
2014-09-15 01:00:00
2036-10-11 03:16:00

"תכלה שנה וקללותיה תחל שנה וברכותיה". עם פתיחת שנת הלימודים הבאה הורים רבים מברכים את שובם של הילדים למסגרת של מערכת החינוך ומקבלים את יתרונותיה בזרועות פתוחות. יחד עם ברכה זו מגיעה גם "קללה": חשוב שהילדים גם יצליחו במסגרת הזו ולא תמיד זה פשוט עבורם. כדי שהם יצליחו, לפעמים, הם צריכים דחיפה לעבר היעד ואת זה רשת המרכזים לשיעורים פרטיים "ליה מרכזי למידה" במודיעין מציעה. זאת באמצעות שיטה להקדמה של תוכנית הלימודים הבית ספרית בשילוב תמיכה ויחס אישי מעבר למה שבדרך כלל ניתנים. 

סיון אוחיון, הבעלים של "ליה מרכזי למידה" היא בעלת תואר בחינוך, מנהל עסקים וסינית מהאוניברסיטה העברית. שם הייתה מצטיינת דיקן ומצטיינת תואר. היא יודעת דבר או שניים על מה שמוביל להצלחה בלימודים.

היא החלה "להעביר את זה הלאה" במתן שיעורים פרטיים בודדים כבר עם שחרורה מהצבא. במהלך השנים מספר התלמידים הלך וגדל, מה שהביא אותה לפתוח את הסניף הראשון של מרכז הלמידה בגבעת זאב, כשהייתה תושבת ירושלים. לפני שנה פתחה את הסניף במודיעין (במגדלי דימרי) שהצטרף לסניף הוותיק. כיום לומדים אצלה ועם צוות המורים שבאמתחתה למעלה מ-250 תלמידים, מכיתות א' ועד י"ב.. הלימוד נעשה בקבוצות קטנות של עד שישה ילדים או ביחידים ובתדירות קבועה – לכל קבוצה יש יום ושעה קבועים בשבוע והם לומדים עם  צוות מורים אקדמי תוך שימת דגש והתאמה לתוכנית הלימודים השנתית של משרד החינוך.

נענה גם ב-12 בלילה

ביום ראשון הקרוב תתחיל במכון שנת הלימודים החדשה. אוחיון מציינת כי חשוב לה שהקבוצות תהיינה הומוגניות והילדים ילמדו במסגרת אותה הקבוצה במהלך השנה. ההרשמה ללימוד בקבוצות תיסגר אחרי החגים, למעוניינים להצטרף לשיעורים באופן פרטי יכולים לעשות זאת במהלך שנת הלימודים.

במרכז הלמידה המקומי יש שלוש כיתות לימוד. בקרוב ייפתח גם מתחם להכנת שיעורי בית ולימוד למבחנים, שם יוכלו הילדים בכל הגילאים לקבל תמיכה מיידית (מעבר למתכונת הקיימת של מרתונים לפני בגרויות).

אוחיון: "המוטו שלנו הוא להקדים את תוכנית הלימודים הבית ספרית בצעד אחד לפחות. אנחנו לא מרכז לשיעורי עזר. התלמידים לומדים בהתאם לתוכנית הלימודים של משרד החינוך, אבל מקדימים את החומר הנלמד".

מה קורה כשמגיע ילד שמאחר, כלומר יש לו פער מהחומר שנלמד בכיתה?

"במקרה כזה קודם סוגרים כמובן את הפערים ורק אז מתקדמים הלאה".

מה צורת התקשורת שלכם עם התלמידים אחרי השיעורים?

"הלימוד במכון ליה לא מסתכם בשעת לימודים אחת מלאה אלא אנחנו זמינים לתלמידים בכל רגע נתון. יש לנו קבוצות בוואטס אפ, אנחנו עונים לטלפונים בשעות מאוחרות, קורה גם ששולחים לנו תרגילים בשעה 12 בלילה, כי נתקעו עם תרגיל ולמחרת יש להם מבחן. הם מקבלים את פתרון התרגיל בזמן. אין מקרה שפונים אלינו בשאלה מחוץ לשעות השיעור במרכז והיא נותרת ללא מענה. אנחנו בקשר הדוק גם באי-מיילים, למשל אם יש מבחן באנגלית התרגולים בספרי הלימוד פחות אפקטיביים מאשר במתמטיקה כי אין את הפתרונות בספרים והם לא יכולים לבדוק את עצמם, לכן אני שולחת להם קישור במייל לאתרים דרכם הם יכולים לעשות תרגול ולבדוק את עצמם.

"בנוסף, באתר שלנו יש אפשרות להכניס סיסמא אישית לכל משפחה וההורים מקבלים דיווח מלא על התלמיד באופן שבועי – איך היה, מה נלמד, מה קצב ההתקדמות של הילד, האם יש תרגול לקראת מבחן ויש גם קבצים להורדה עם שיעורי הבית ועבודות נוספות".

איך התלמידים מסתדרים עם השוני ברמות ביניהם?

"יחס אישי בא לידי ביטוי גם בהתאמת חומר המבחן לתלמידי הקבוצה. הקבוצה הומוגנית מבחינת רמת התלמידים, אבל הקבוצות מורכבות גם מתלמידים מבתי ספר שונים ולכן למרות שכולם לומדים את אותו החומר לפעמים יש שוני בחומר הלימוד למבחן וכל תלמיד מקבל אי-מייל עם החומר הרלוונטי עבורו. אנחנו התומכים והפסיכולוגים גם של ההורים וגם של הילדים ועושים הכל כדי שהתלמיד יצליח, בעזרת חיזוק הביטחון העצמי של התלמידים, עוזרים להם להתמודד להם עם לחצים לפני מבחן וחוסר ארגון או בהתמודדות עם בעיות אחרות".

זה הזמן לדוגמה.

"אנחנו מתחברים לכל ילד ומבינים איפה צריך לשים אצלו דגש. אם יש לו בעיה בארגון הזמן למשל, אנחנו בונים לו מערכת שעות ומחייבים אותו לעדכן אותנו בהודעה או בשיחה טלפונית כשסיים את המטלות לאותו יום. אני מגיעה לפעמים לבקשת ההורים לישיבות של וועדות שילוב ונפגשת עם מנהלי בית ספר להיות מעודכנת במצב התלמידים. המורים לפעמים מתקשרים אלי במקום להורים אם יש בעיה עם תלמיד או קבוצת תלמידים".

עבודה מול בתי הספר

עד לא מכבר היתה אוחיון עצמה אוספת את כל התלמידים והייתה עובדת כל יום עד השעות המאוחרות של הערב. עד שהחליטה לצרף מורים שעוברים אצלה הכשרה ומלמדים על פי מערכי השיעור שלה. אוחיון: "המורים אצלנו צעירים ומדברים אל התלמידים בגובה העיניים. חשוב לי גם כשתלמיד מגיע אל המכון בפעם הראשונה הוא ילמד שיעור ראשון אצלי ויבדוק גם אותי אם הסגנון ושיטת הלימוד מתאימים לו. גם אם אחר כך הם לומדים אצל מורים אחרים. המורים שהוכשרו על ידי עם שלוחה ישירה שלי".

איך מתבצע השיבוץ לקבוצות?

"כל תלמיד עובר אבחון כדי לקבוע את רמתו ולפיו משובץ לקבוצה. הקבוצה הומוגנית מבחינת רמה, אבל לאו דווקא מבחינת גיל, יש ילדים מתקדמים שצריכים אתגר וחומר הלימוד בשכבת הגיל שלהם בבית הספר אינה מספיקה עבורם והם נכנסים לקבוצה בכיתות גבוהות יותר". 

מהם חידושי השנה שנפתחת כעת?

"השנה נפתח קורסים באנגלית למבוגרים, לחידוד האנגלית ואנגלית עסקית וגם למי שלא יודע אנגלית כלל. אני במגעים לפתוח שיעורי תגבור בתוך בתי הספר בראשון לציון ורחובות. במודיעין אני מתכננת לשים דגש גדול יותר השנה בדומה לגבעת זאב, הסניף הוותיק יותר, לשנות את תכנית הלימוד בתוך בית הספר עבור ילדים שמתקשים. אם יש לילד פערים והוא ממשיך להיכשל זה פוגע ביכולת שלו להשתפר, במקרה כזה אני יושבת עם המורה בבית הספר ויחד אנחנו מתאימים לו את המבחנים בבית הספר בהם הוא יכול לחוות תחושת הצלחה. זה גורם לו להרגיש טוב ומגביר את יכולת ההתקדמות שלו. לא כל מורה או בית ספר משתפים פעולה, אבל הרוב כן".

(צילום פרטי)

כתבות נוספות

שני חשודים נוספים נעצרו בפרשת הנער הנעדר

המשטרה הודיעה בסוף השבוע על מעצרם של שני חשודים נוספים, במקביל להארכת מעצרו של סלמון אברמוב מירושלים, החשוד במעורבות בפרשה. הוריו של קליינרמן: "סומכים על המשטרה שתבצע כל פעולה שצריך על מנת לאתר את מויישי"

עולם בצבעים

יעקב גילה, צייר ממודיעין, השיק לאחרונה תערוכה חדשה במרכז הרב תחומי: "אני מושפע מחלונות ראווה בניו-יורק, מטיול בולענים בים המלח, ממופע ריקוד"

זה עולה לנו

לאן נעלמה המחאה האותנטית? לא הכול ניתן לפתור באמצעות מחאה ברשתות החברתיות

עולם בצבעים

יעקב גילה, צייר ממודיעין, השיק לאחרונה תערוכה חדשה במרכז הרב תחומי: "אני מושפע מחלונות ראווה בניו-יורק, מטיול בולענים בים המלח, ממופע ריקוד"

המשך קריאה »