"הסטורי של אווה" בגרסת ה-7 באוקטובר

רותי בוסידן
ארבעה תלמידים ממודיעין זכו לאחרונה במספר ההצבעות הגבוה ביותר ברשתות החברתיות בפרויקט הסברה של משרד החוץ, לאחר שבהשראת המיזם שתיווך את השואה לקהל הצעיר בעולם הם מספרים את סיפורם של הנופלים במלחמה
צילום: פרטי

לפני מספר שנים שטף את הרשתות החברתיות מיזם יוצא דופן להנצחת השואה, שתחת הכותרת "הסטורי של אווה" תיווך את הזוועות שהתרחשו לבני הנוער. כעת, לאחר אירועי ה-7 באוקטובר, יוצא דווקא ממודיעין מיזם דומה, שינסה להגיע אל הקהל העולמי הצעיר ולסייע במאמצי ההסברה של מדינת ישראל.

על המיזם חתומים ארבעה בני נוער ממודיעין, שייצגו את העיר בתחרות ארצית מטעם משרד החוץ. על מיזם THE UNTOLD STORY חתומים יונתן עזרא מתיכון מו"ר, נועם כהן מלמד מעירוני ב', אורי שטיינמץ מבית הספר הדמוקרטי ושחר אלבוחר מעירוני ד'. בשלב הגמר של התחרות זכו המיזם שלהם בתואר "חביב הקהל", לאחר שהשיגו את מספר ההצבעות הגבוה ביותר ברשתות החברתיות.

המיזם של ארבעת התלמידים ממודיעין מספר למעשה את סיפור חייהם של הנופלים והנרצחים במלחמת "חרבות ברזל", כאשר העמוד שהקימו כולל סרטונים קצרים בהם בני המשפחה והחברים מספרים על הנופלים.

"הפרויקט הזה התחיל כשקיבלנו הזמנה מטעם עיריית מודיעין להשתתף בקורס של משרד החוץ של מסבירים צעירים", מסביר יונתן עזרא, "חלק מאיתנו הגיע בגלל שהשתתפנו בעבר במשלחת לארצות הברית שייצגה את ישראל ומודיעין. שלושה מאיתנו היו במשלחת הזאת, וקיבלנו את האפשרות ואת הזכות לייצג את מודיעין ולהשתתף בקורס".

הקורס מתקיים בשיתוף פעולה של מכון יעדים ומשרד החוץ ונקרא "שגרירים צעירים", במסגרתו מתחרות קבוצות שונות מרחבי הארץ על מיזם ההסברה שיזכה לתמיכה מלאה מצד משרד החוץ. "הקורס אמור להכשיר אותנו להיות מסבירים ועובדי הסברה צעירים של משרד החוץ, שפועלים מתוך המחלקה לדיפלומטיה ציבורית", מוסיף נועם כהן מלמד, "המיזם שלנו לוקח השראה מ'הסטורי של אווה'. לקחנו את הרעיון והתאמנו אותו לתקופה שלנו. המטרה היא לעשות על כל חלל מעין 'היי לייט' על החיים שלו – מי הוא היה ומה אהב. הכוונה היא לעשות שלושה סרטונים – בראשון נספר על הבן אדם שהיה, בשני על מה עשה בצבא והשלישי יוקדש לסיפור נפילתו, כולל ראיונות עם חברים, חיילים ובנות זוג. כל סטורי כזה יסתכם בשבע דקות לכל בן אדם ואז בעצם אמורים להיות לנו כ-1,500 היילייטים באינסטגרם על כל נופל. היופי הוא שכל נופל מקבל  את הבמה באופן שיישמר לעד ברשתות החברתיות".

אורי שטיינמץ מוסיף: "בגלל שהאינסטגרם היא רשת חברתית שנמצאת בכל העולם, סרטונים כאלה יכולים לעזור להסברה הישראלית ולהראות לכל העולם שמאחורי המספרים יש אנשים ואת הסיפור שלהם".

מה למדתם בקורס?

שחר אלבוחר: "משרד החוץ הבין שההסברה זה כבר לא הדיפלומטיה כמו שמכירים אותה. הם רצו לפנות אלינו, לדור הצעיר, שייכנס לנעליים האלה. הם העבירו לנו תכנים שאמורים לעזור לנו בהסברה הישראלית. התחלנו להבין מי הם ארגוני הטרור, להבין מה זה אומר יוזמה חברתית הסברתית, וניסו לתת לנו את הכלים והמיומנויות כדי שנוכל להיות שגרירי הסברה".

שטיינמץ: "במהלך הקורס, בשלב מסוים לחלק מהמשתתפים הייתה פגישה עם שר החוץ, והוא אמר משפט מאוד יפה: 'אנחנו כבר זקנים וצריכים אתכם'".

עזרא: "צריך לתת הרבה קרדיט לעיריית מודיעין על האפשרות שנתנה לנו לייצג את העיר בקורס ובמשלחת. אלה דברים גדולים שהעירייה עושה למען הנוער בעיר".

אז איך גורמים לקהל בעולם לשנות את דעתו עלינו?

עזרא: "העולם לא רואה אותנו כמו שאנחנו רואים את עצמנו, ולכן ההסברה החוצה חשובה יותר מאי פעם. אנחנו לא צריכים לשכנע את האנשים שחיים בישראל שאנחנו הטובים, אנחנו צריכים להראות לעולם את הצדק של מדינת ישראל ומה אנחנו צריכים כדי להתקיים".

שטיינמץ: "אני חושב שעכשיו, במיוחד במלחמה, רואים מה עולה בטוויטר ובטיקטוק, אינספור פוסטים נגד ישראל שמשווים את ישראל אפילו לנאצים במקרים מסוימים. דווקא עכשיו, בזכות מיצג כזה שמציג את החיילים והאזרחים שנפלו, יראו מה באמת הלך פה. יש חשיבות מאוד גדולה להראות לעולם מה היה פה באמת".

אלבוחר: "הפרויקט שלנו לפי דעתי יכול להעביר את המסר שאנחנו רוצים, כי בסופו של דבר אנחנו רוצים לשנות תדמית לאותם חיילים ולהראות שהם היו בני אדם. שהיו אזרחים, שהיו להם ערכים, חברים וחיים, ויש להם את המקום שמגיע להם דווקא מהנקודה הזאת".

כהן מלמד: "הפרויקט שלנו בא להראות את הבן אדם שמאחורי המקרה, שהיה בנובה או היה חייל, שהוא אהב לנגן, שהייתה לו חברה, שהוא תכנן בדיוק להציע לה נישואים. זה גורם להבין בדיוק מה קרה פה, וכשיעלו 1,500 פוסטים תהיה לזה השפעה עצומה".

כתבות נוספות