החיים בנתיב המהיר

5,500 מתושבי מודיעין מחזיקים במנוי פעיל לנתיב המהיר בדרך לתל אביב. אלפיים מתוכם השתמשו בנתיב לפחות פעם אחת, ו-1,300 תושבים נוספים השתמשו בנתיב ללא רכישת מנוי. כך עולה מנתונים שחושף השבוע לראשונה סמנכ"ל השיווק של הנתיב המהיר, אבי בן ארי. עוד עולה כי לפחות 400 מכוניות המגיעות ממודיעין משתמשות מדי חודש בנתיב המיועד לרכבים בתפוסה מלאה (שלושה נוסעים ומעלה), מספר שאינו כולל את הנוסעים המגיעים ממודיעין ומשתמשים ברכבי חברה או ברכבים צבאיים, כך שהמספר הריאלי, ככל הנראה, גבוה יותר. "מודיעין היא העיר שהנתיב המהיר נתפר במיוחד עבורה", מסביר השבוע בן ארי ומוסיף כי המחסום העיקרי המונע מנהגים נוספים להשתמש בכביש הוא התפיסה הרווחת והכל כך ישראלית של  "לא להיות פראייר ולשלם כסף עבור הנסיעה". "זה לא כביש לעשירים בלבד", מבהיר בן ארי ויוצא להגנת הנתיב, שבשנתיים שעברו מאז סלילתו זכה ללא מעט השמצות.  

לא יעלה כסף – עד שהחוק ישתנה

בינואר 2011 הסתיימה סלילתו של הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב. אורכו 13 קילומטרים, הוא מקביל לכביש 1 (ונבנה על חלק ממסלוליו המקוריים), ומשתרע בין מחלף נתב"ג ועד אחרי מחלף קיבוץ גלויות. הזכיין שמפעיל את הכביש הוא חברת 'הנתיב המהיר', אך בעלת הבית שבנתה אותו, מתחזקת אותו ומרוויחה ממנו היא חברת 'שפיר הנדסה', שזכתה במכרז הממשלתי. סביר להניח שאין אדם שנוסע בבוקר על כביש 1 לכיוון תל אביב שאינו מכיר את פקק התנועה הקבוע והארוך בפאתי העיר הגדולה. מטרת העל בסלילת הנתיב המהיר הייתה דילול הפקק הזה וקיצור זמן הנסיעה. לכן, בקטע בו מתרכז רוב העומס, בין נתב"ג לנתיבי איילון, נסלל נתיב נוסף, הוא הנתיב המהיר. באתר הבית של החברה מסבירים: "נתיב זה מיועד בראש ובראשונה לתחבורה ציבורית ולרכב רב נוסעים (ארבעה נוסעים), וכן למנויים המשלמים אגרת נסיעה". בנוסף, הנתיב מפעיל שירות 'חנה וסע', המציע מתחם חנייה של כאלפיים מקומות. החניון מאפשר לכל המעוניין להשאיר בו את רכבו, ללא תשלום, ולהגיע לתל אביב ולרמת גן באמצעות שירות השאטלים, אף הוא בחינם. "לא יהיה תשלום על השאטלים או על החניון", מבהיר בן ארי, "וזו התחייבות שקבועה בחוק. זה לא יעלה אף פעם כסף, אלא אם ישנו את החוק. חייבים להבין שמדובר בפרויקט לאומי שחוזר לידי המדינה בעוד 22-23 שנה, כמו כביש 6 ומנהרות הכרמל, והכל נעשה בפיקוח". מאז שנסלל נספרו בנתיב המהיר למעלה מ-120,000 נסיעות בחודש, וכ-2,000 מכוניות אכן ממלאות את החניון עד אפס מקום מדי יום.

האלגוריתם קובע את המחיר בזמן אמת

"זה ממש פרויקט חברתי", אומר בן ארי, "שנותן פתרון לכולם – לא רק לסמנכ"לים ולמנהלים שנכנסים אליו ומשלמים סכום שנע בין 7 ל-75 שקל ומקצרים את זמן הנסיעה לעבודה. חשוב לציין כאן את כל השאר: הנתיב נותן מענה לכל מי שנוסע ממודיעין לעבודה, שיכול להחנות בחניון את הרכב, לנסוע בשאטל למקום העבודה, ולחזור בחינם. זה עוזר לכל מי שנוסע ביחד ומתארגן ברכב אחד, ויכול לעבור בנתיב בחינם, וכמובן שזה נותן שירות לתחבורה הציבורית, כי גם אוטובוסים נוסעים בחינם".

מה תדירות השאטלים?

"בשעות הלחץ – כל חמש דקות, בבוקר זה עד 10:00-11:00. אחר כך מדי רבע שעה. בשעות אחר הצהריים אני שולח אוטובוסים ריקים לתחנות, כדי שיהיה לאנשים איך לחזור למכוניות שלהם ולא יתעכבו לרגע. גם אם בצהריים מגיע טלפון וצריך לרוץ בחזרה, לקחת את הילד מהגן או בית הספר, אתם לא תלויים באף אחד, יש שאטלים סדירים במשך כל היום, שלוקחים אתכם חזרה לחניון ולמכונית שלכם".

איך נקבע התשלום בנתיב?

"המטרה היא שייסעו בנתיב כמה שיותר מהר, כשיש לחץ בכביש אני מתחיל להעלות את המחיר. יש אלגוריתם שלם שמחשב את זה ומפוקח על ידי משרד האוצר. האלגוריתם נותן חיזוי של תנועה עתידית – כמה מכוניות נוסעות בנתיב, כמה מתוכננות להיכנס, ולאיזה מחיר צריך להעלות כדי שלא ייכנסו הרבה מכוניות נוספות".

כל כמה מכוניות עולה המחיר?

"כל אלף מכוניות פחות או יותר, אבל זה לא יהיה מדויק לחשב זאת כך, כי יש עשרות משתנים שקובעים את העלאת המחיר. החישוב לוקח בחשבון כמה אוטובוסים יש בנתיב, כמה משאיות, כמה מכוניות צפויות להיכנס מכביש 4, שגם ממנו יש חיבור לנתיב, מהירות הנסיעה, וכדומה".

ישראלים לא פראיירים

מי לא משלם?

"נכים עם תו חניה כחול, אוטובוסים, חוץ מאוטובוס פרטי זעיר, מוניות שירות בקווים מוגדרים מראש, מכוניות בתפוסה מלאה. חשוב לומר שסביב תשע בבוקר המחיר יורד ל-7 שקלים, וזה לא אומר שאין פקק בכביש 1 מגנות עד לתל אביב, אלא שאין לחץ בנתיב המהיר, אז לא צריך להעלות מחיר. אין קשר בין 'יש פקק או אין פקק' בכביש 1 למחיר בנתיב. הבעיה היא", מחייך בן ארי, "שגם כשיש פקק בכביש 1, והמחיר הוא רק שבעה שקלים בנתיב, אנשים לפעמים נמנעים מלהיכנס אליו". התשובה מדוע – ברורה: אף ישראלי שמכבד את עצמו לא רוצה להרגיש פראייר. "יש כאן בהחלט חור שחור שכזה", מסביר בן ארי, "אנשים עוברים בנקודת ההתחלה בנתב"ג, רואים שאין פקק בכביש 1, כי הפקק מתחיל כמה קילומטרים לאחר מכן, והם יודעים שייתקעו בו, אבל כרגע הם עוד נוסעים ב-120 קמ"ש, אז למה לשלם כסף? גם אם זה רק שבעה שקלים. לא עושים את החישוב שאם הם יעמדו 20 דקות בפקק שאליו הם ממש אוטוטו מגיעים, זה יעלה להם לפחות ליטר דלק עם המזגן, וככה הם שרפו יותר משבעה שקלים שהנסיעה בנתיב הייתה עולה להם, וגם היו מגיעים בזמן קצר יותר לתל אביב".

פחות 2,000 מכוניות ביום

בן ארי אמנם היה שמח לדבר רק על יתרונות הנתיב המהיר, אך אי אפשר להתעלם מהחסרונות. אחד הוא נקודת היציאה מהנתיב לדרכי איילון, והפקק הקבוע במשפך עם הבאים מכביש 1. "היציאה היא אחרי המשפך", מבהיר בן ארי, "כך שאין בעיה עם החיבור, אבל יש הרבה שמתלוננים וטוענים שלקחו נתיב מהכביש ועשו מסלול בתשלום כדי להרוויח כסף. בסופו של דבר, הנתונים מלמדים שאם לפני שנתיים וחצי היה פקק עצום בין נתב"ג לקיבוץ גלויות, היום יש חצי פקק. הנתיב הוריד אלפיים מכוניות מהכביש, שחונות בחניון. זה כבר אלפיים מכוניות פחות לפקק. בנוסף, הוא הוריד את האוטובוסים שנוסעים בחינם בנתיב, והוריד את כל המכוניות שמשתמשות בנתיב – וכבר הפקק התקצר והנתיב עזר לכולם, גם למי שלא משתמש בו".

אם המטרה היא להקל על התחבורה הציבורית, למה אין תחנת רכבת במתחם החניון?

"יש מקום לתחנה. אני לא יודע שום דבר נוסף בעניין, מה השיקולים ומדוע אין שם תחנה, אבל יש תחנה קרובה בכפר חב"ד". בהקשר לרכבת בן ארי מציין פרט נוסף, שאולי עונה על השאלה הזו: "קו הרכבת היחידי בארץ שבשנתיים האחרונות דיווח על הקטנת מספר הנוסעים הוא הקו ממודיעין לתל אביב", הוא אומר, "והסיבה היא הנתיב המהיר, בעיקר החניון והשאטלים. בהיבט הכלכלי כמובן שעדיף לי שאנשים ייסעו בנתיב ולא יחנו שם, אבל זה פרויקט חברתי ואנחנו מציעים את כל קשת האפשרויות לציבור".

ובאותו הקשר, הנתיב המהיר כבר מביא רווחים?

"קשה לומר, כי זה פרויקט של עשרים ומשהו שנה, אבל זה לא פשוט. זכינו במכרז ואי אפשר עכשיו לקום וללכת. יש עשרות רבות של אוטובוסים שנוסעים כל יום וכל היום בחינם. בסופו של יום המטרה היא לא לתת פתרון רק לעשירים אלא לכולם".

מה התכנון לעתיד?

"יש אפשרות לנתיב מהיר גם במקומות אחרים – כביש 5, כביש החוף, אבל זה עדיין לא קונקרטי. מתוכנן קו שאטל נוסף שיגיע לשדרות רוטשילד בתל אביב, ולרחובות אלנבי ויהודה הלוי".

רגע לפני שאנו מסיימים את השיחה מבקש בן ארי לציין עובדה שככל הנראה אינה ידועה לכלל הנוסעים: "הרישום כמנויים הוא בחינם, ללא כל התחייבות, אבל כל מי שנוסע בנתיב חייב להיות מנוי".

ואם אני נתקלת בפקק, ורוצה בדחף של רגע להיכנס לנתיב ולשלם במזומן?

"יש עמדת תשלום, אבל זה בזבוז זמן ומחטיא את המטרה של הנסיעה המהירה. אני מעדיף שתכנסי לכביש ללא מנוי, תגיעי לעבודה, ואז תעשי את המנוי. אפשר להשלים עד סוף היום את התהליך. נסעת, נרשמת מאוחר יותר, ואין שום בעיה. החיפוש אחרי הרכב ושליחת דרישת התשלום בדואר רשום עולה לי יותר. רק תירשמו כמנויים ותיהנו מהנתיב שלנו".

צילום פרטי

כתבות נוספות

ועכשיו למאני טיים

עירוני מודיעין הפסידה לנתיבות, מובילת הטבלה, אבל הבטיחה את מקומה בפלייאוף ותחכה כעת לראות מי יהיו היריבות במאבק על העלייה

בריא וצבעוני

השבוע במדור: מרק כתום חורפי עם טוויסט מרענן, וירקות פריכים בטעמים מפתיעים

צפוף פה, צפוף

חודשיים אחרי הפתיחה החגיגית של מועדון הגריי במע"ר ומבקרים רבים במקום מדווחים על צפיפות בלתי נסבלת: "אי אפשר לזוז, אפילו המלצרים לא מצליחים להגיע לשולחנות" • בעלי המועדון: "נמשיך להביא מוזיקה ותרבות איכותית שישמחו את תושבי מודיעין"

ועכשיו למאני טיים

עירוני מודיעין הפסידה לנתיבות, מובילת הטבלה, אבל הבטיחה את מקומה בפלייאוף ותחכה כעת לראות מי יהיו היריבות במאבק על העלייה

המשך קריאה »

צפוף פה, צפוף

חודשיים אחרי הפתיחה החגיגית של מועדון הגריי במע"ר ומבקרים רבים במקום מדווחים על צפיפות בלתי נסבלת: "אי אפשר לזוז, אפילו המלצרים לא מצליחים להגיע לשולחנות" • בעלי המועדון: "נמשיך להביא מוזיקה ותרבות איכותית שישמחו את תושבי מודיעין"

המשך קריאה »

שיטפון של מאומתים

מספר המאובחנים חיובי לקורונה זינק השבוע ועומד על 4,489, כשקרוב ל-1,300 מהם תלמידי מערכת החינוך • תושב אחד מאושפז במצב קשה ובעירייה חידשו את מתווה החירום לסיוע לקשישי העיר

המשך קריאה »

המכה החמישית

אמנם שר האוצר טען כי בתי העסק במודיעין מלאים עד אפס מקום, אולם בשטח תמונת המצב שונה לגמרי ובעלי העסקים בעיר מדווחים על ירידה של עד ל-80% בתנועת הלקוחות: "אנשים מפחדים להגיע. אנחנו משאירים את העובדים בבית וחיים מהחסכונות" • ויש גם מי שמרוויח מהמצב

המשך קריאה »

תוכן שיווקי » אולי יעניין אותך