דרך חקלאית שרובדה באספלט מאפשרת לתושבי המועצה האזורית גזר להגיע במהירות לאיזור מרכז עינב ולמודיעין • בעירייה ובמועצה השכנה רוצים להפוך את הדרך לכביש תקני והארגונים הירוקים כבר מתנגדים • קק"ל: "אנו דורשים גם לבטל את הדרך במתכונת הקיימת ולהחזיר את התנועה לכלים חקלאיים בלבד"
דרך חקלאית סלולה בחלקה, שיוצאת מנקודה חבויה ליד מרכז עינב, אמורה להפוך לכביש סלול ותקני. כך מבקשות לעשות עיריית מודיעין והמועצה האזורית גזר. אורכו הכולל של הכביש יהיה כשלושה קילומטרים והבקשה להפוך אותו למציאות כבר נמצאת על שולחן הוועדה המקומית לתכנון ובנייה במודיעין.
הדרך הארעית משמשת כיום בעיקר את תושבי המושבים והקיבוצים שמעבר לכביש 1. חלקם משתמשים בו כדי להגיע למודיעין עצמה ורובם כדי לעשות קניות במרכז עינב. בארגונים הירוקים מזהירים שאם התוכנית תצא לפועל תהיה בכך חסימה של המסדרון האקולוגי הקיים באיזור. בקק"ל כבר מודיעים שאם התוכנית תקודם הם יבקשו להחזיר את המצב הקיים כיום לקדמותו, לסגור את הדרך הקיימת לתנועת מכוניות ולאפשר תנועת כלים חקלאיים בלבד.
נהגים רבים כבר זיהו את קיצור הדרך המשמעותי והתנועה בדרך החקלאית הקיימת הפכה לעמוסה. מדובר בעיקר בתושבי המועצה האזורית גזר שמגיעים בדרך קיצור בנסיעה של מספר דקות למרכז עינב לבצע את קניותיהם. השבוע נסענו למרכז עינב ועל פי המפה שהופקדה בתוכנית הסלילה מצאנו את הדרך החקלאית היוצאת מהפינה הדרומית מזרחית של מרכז עינב, סמוך לאולמי האחוזה ואולם התצוגה של חברת טובול.
נסיעה של כשבע דקות – שעוברת גם מתחת לכביש 1 – על הדרך החקלאית הביאה אותנו לפאתי כביש 424 ולמושבי השפלה משמר אילון, קיבוץ גזר, יד רמב"ם ובית חשמונאי. באותה נסיעה קצרה חלפו בכביש עשרות רכבים פרטיים, לא נראה ולו רכב חקלאי אחד. ברור כי הדרך הפכה בפועל לכביש לכל דבר.
אלמלא הדרך החקלאית הזו, תושבי היישובים שמעבר לכביש 1 יצטרכו לעשות סיבוב ענק כדי להגיע למרכז עינב, או שיפנו את תוכניות הקנייה שלהם לרמלה. כבר לפני מספר שנים, כשראש המועצה האזורית גזר הקודם פטר וייס כיהן בתפקיד, הוא גילה כי בכוונתו לקדם את התוכנית ואמר אז: "הרבה מאד מתושבי המועצה האזורית מבצעים את קניותיהם במרכז עינב". גם חיים ביבס התייחס לנושא ואמר כי "רבע מהקניות שנעשות במרכז עינב הן של תושבי המועצה האזורית גזר. לעיר מודיעין יש עניין לקדם את הדרך הזאת".
הארגונים הירוקים כמובן מתנגדים לביצוע התוכנית. בתחילת החודש שיגר יואב לקטוש, מתכנן מחוז המרכז של קק"ל, מכתב לאדריכלית נעמי גלברט (שהכינה את התוכנית), בו הוא מביע מורת רוח והתנגדות לתוכנית. המכתב מופנה גם למהנדס העיר צחי כץ ולעוד גורמים במשרד להגנת הסביבה ולרשות הטבע והגנים. וכך מצויין במכתב: "שטח התוכנית היה בעבר יער סטטוסטורי בתמ"א 22 שקיבל הקלה במסגרת התכנית המאושרת לאזור שירותים, מלאכה ותעשיה זעירה וחלקו נותר בייעוד יער. התכנית מציעה להעביר דרך על שטח שבחלקו הנו בייעוד יער. הדרך אותה מבקשת התכנית לאשר מהווה חלופה לדרך חקלאית קיימת, שרובדה באספלט והפכה לכביש עם היקפי תנועה לא מבוטלים שמחבר בין ישפרו סנטר ליישוב משמר איילון ולכביש 424. הדרך הקיימת והדרך המוצעת חוצות שטח בעל ערכיות סביבתית גבוה שהנו חלק מפרוזדור אקולוגי צר ופוגעות בשטחי יער בתמ"א 22 שהם שטחים פתוחים 'לא מופרים'. הם משאב במחסור חמור ובעלי משמעות עצומה לבעלי החיים שנעים במרחב זה. לפיכך קק"ל מתנגדת לתוכנית זו ואף דורשת להחזיר את הדרך הקיימת לרמת שירות של דרך חקלאית לא סלולה תוך שיקום השטח שנפגע".
גדעון בכר, תושב העיר ואיש עמותת "תושבים משפיעים במודיעין": "אנחנו מתנגדים סלילת כביש חדש בין מרכז ישפרו לכביש 424. העמותה קוראת לעירית מודיעין לבטל את התוכנית. כרגע מדובר בדרך המוגדרת כדרך חקלאית הממוקמת בלב לבו של המסדרון האקולוגי הלאומי והמרכזי ביותר של מדינת ישראל, תוך שהיא עוברת בצוואר בקבוק צר ביותר. הקמת הכביש משמעותה פגיעה קשה ביותר בטבע במדינת ישראל ברמה הלאומית, שבשנים האחרונות ספג מכות קשות עד כדי הצטמצמות של עשרות אחוזים. היא תגביל עד למאוד את יכולתם של בע"ח כגון הצבי הארץ-ישראלי הנמצא בסכנת הכחדה עולמית, לנוע לאורך המסדרון ותגביר את תמותת בע"ח כתוצאה מדריסה, כפי שכבר קורה היום לצערנו הרב בכבישים שבאזור ישפרו. במידה והכביש החדש גם יכלול תאורה ייווצר גורם מרתיע נוסף למעבר בע"ח במסדרון הזה וזיהום אור לילי שיחצה את צוואר הבקבוק של המסדרון האקולוגי. הכביש יוצר קיטוע של שטחים איכותיים המיועדים לשמש ע"פ תוכניות המתאר כאזור יער ופארק."
תגובות
בעירייה ביקשו שלא להגיב לנושא בטענה שמדובר בתוכנית ששייכת מועצה האזורית גזר. "רק קטע של מאתיים מטרים שייך למודיעין והשאר באורך שניים וחצי קילומטרים שייך לגזר, לכן ראוי שתפנה לגזר", אמר דובר העירייה.
פנינו גם לחברת המועצה הילה בן אליעזר המחזיקה בתיק איכות הסביבה. תשובתה: "אינני מכירה את הנושא ועלי ללמוד במה מדובר".
תושבת גזר: "זה מקצר כל כך הרבה שאני לוקחת את הסיכון"
ע. היא תושבת בית חשמונאי שעובדת במודיעין והיא משתמשת בכביש על בסיס יומי. היא מספרת: "זה כביש קיצור משמעותי עבורי כי אני נוסעת לעבודה יום יום על הכביש. זה לוקח לי עשר דקות בערך להגיע מהבית למרכז עינב".
ואם אין כביש כזה?
"אם הכביש לא היה קיים הייתי נאלצת לנסוע מסביב דרך כביש 431 והנסיעה היתה אורכת הרבה יותר זמן משמעותית. עבורי זה פתרון נהדר. את כל הקניות והסידורים אני וכל מי שגר במושבים לידנו עושה במרכז עינב".
את יודעת שמדובר בדרך חקלאית שאסורה בנסיעה לרכבים רגילים?
"כן יש שלט גדול בכניסה שמודיעה שהנסיעה היא באחריות הנהג וכי הנסיעה מותרת רק לכל רכב חקלאיים אבל זה מקצר כל כך הרבה שאני לוקחת את הסיכון הזה".