לא הולכים לעבודה

"אני משנה חיים, לא את החדר", כך אומרת הלנה מור (41) מעצבת פנים ו'מלבישת בתים' ממודיעין המתמחה גם בעיצוב חדרי עבודה. בין לקוחותיה הרבים נמצאים אנשי עסקים מקומיים, שאת חלקם הכירה במסגרת אישית ועבורם עיצבה חדרי עבודה עם טאץ' אישי, ביחד עם שותפתה למקצוע אידית מרקוביץ' מהרצליה.

מור עיצבה בין השאר את חדרי העבודה של יועצת המס האישית שלה, של תרפיסטית במוסיקה ושל מעצבת גרפית, כולן ממודיעין, כן של בעלי בתים אחרים ברחבי הארץ. התוצאה הסופית, על פי הצילומים, מרהיבה, ומביאה לידי ביטוי בחדר סביבת עבודה מקצועית ביחד עם  טביעת אצבע ואמירה אישית – הן של בעלת המשרד והן של המעצבות.

מור, נשואה עשרים שנה ואם לשני ילדים מקסימים, יונתן בן ה-15 ויובל, כמעט בן חמש, עלתה לארץ מברית המועצות בשנת 1990 בהיותה בת 18 והתגוררה בין השאר בחיפה ובירושלים. לישוב נעלה הגיעה בשנת 2000, עד שעקרה עם משפחתה לשכונת המגינים במודיעין לפני כארבע שנים, בעיקר בשל העובדה שבנה הגדול כבר למד בעיר. היא למדה במסגרות אקדמיות לתארים מתקדמים, בהם תואר בהוראה ובהיסטוריה, ועבדה במשרדי פרסום מובילים במשך 15 שנה. בהמשך למדה באוניברסיטת בר אילן תקשורת ועיתונות, ולאחר מספר שנים השלימה תואר שני במינהל עסקים. לאחר 15 שנים בתחום הפרסום, העיזה לעזוב וללכת עם הלב. זה קרה לפני כארבע שנים, וההחלטה הייתה לעבור לעולם 'הלבשת הבתים', שהולך ותופס תאוצה. היא התמקצעה באמצעות קורסים בעיצוב פנים והום סטיילינג במכללת 'בנין ודיור', שם היא מלמדת כיום. את שותפתה למקצוע הכירה במהלך הלימודים, ולדבריה יש ביניהם שיתוף פעולה פורה.  

ביסוד העיצוב: תקציב, ייעוד החלל

מור מתחזקת בעצמה משרד ביתי, בממ"ד שבביתה, אך היא מרבה להסתובב בשטח, באתרי בנייה ובין לקוחותיה. מור:"נולדתי במינסק שבה הדירות היו אפורות, כמו שמי מוסקבה ביום סגריר במיוחד, הרהיטים היו זהים ופשוטים, אך הדמיון דרש הרבה מעבר למה שאימא רוסיה הייתה מסוגלת לספק לילדיה. שם נוצר אצלי הרעב לשינויים, לשילובים נועזים, להפיכת הבית לא רק למבצר, כלשון הפתגם, אלא למקום שכיף לחיות בו. שכן 'הום סטיילינג' עבורי הוא הרבה מעבר להזזת ארונות והדבקת טפטים. זו אמנות שבאמצעותה ניתן להפוך את הבית ליצירת מופת, לא פחות".

 מה כולל תהליך העבודה מול הלקוח?

"העבודה שלי מתחילה מהקשבה. אני מתיישבת ומקשיבה ללקוח, כדי לעמוד על האישיות שלו, שמאוחר יותר תמצא את ביטוייה בעיצוב. אנו סוקרים ביחד את העיצוב הנוכחי, מסתכלים על כל חריץ וכל כתם כדי לגבש דרך פעולה אופטימלית. השלב הבא הוא גיבוש אסטרטגיית העיצוב. אינני מציעה פתרונות מוכנים שכבר בוצעו בעבר, שהרי שהמשרד או הבית  אמור להיות ייחודי, שונה, מקורי, אך יחד עם זאת, נוח, חם ומחבק. כשהתכנית עומדת על תילה, מה שנשאר זה להפשיל את השרוולים ולגשת לעבודה. אני בודקת האם חדר העבודה ישמש רק למטרה זו או גם למטרות נוספות, כמו חדר אורחים או חדר לימוד, והאם יגיעו לחדר זה לקוחות. אני גם מבררת את התקציב שיועד לנושא, מה עיסוקו של הלקוח ומי לקוחותיו. פעמים רבות אני מבקשת מהלקוח להדגים עבורי מה קורה שמגיעים אליו למשרד. לדוגמה: ללקוחה שמטפלת גם בילדים וגם בזוגות מבוגרים במסגרת עבודתה כפיזיותרפיסטית, היה נדרש לשלב באותו החלל שתי פונקציות שונות, מעין חלוקה – שהילדים ירגישו שהמקום ידידותי עבורם, וגם עבור הזוגות שיגיעו לייעוץ (בשעות שונות), שלא יחשבו שהגיעו לגן ילדים… בחרנו בצבעים רגועים לריהוט בכמה גוונים. כל הריהוט נקנה מ'איקאה' והכורסאות בכלל נמצאו בבוידעם, ולאחר שידרוג וריפוד מחדש בבדים איכותיים, הצלחנו ליצור חדר מעוצב לכולם".   

 כיצד ניתן לעבוד במשרד שמהווה חלק מהבית הפרטי?

 "כיום נהוג יותר לעבוד מהבית, במקום לשלם ארנונה על המשרד, חשמל, שכירות חודשית. במידה ומחליטים לעבוד מהבית, חלק גדול מההוצאות הביתיות הופכות להוצאות מוכרות של העסק מבחינת מע"מ ומס הכנסה. הבעיה היא שלא תמיד קיים מקום מוגדר בבית שיוקדש אך ורק לעבודה. גם בבית קטן ניתן ליצור בעזרת עיצוב נכון משרד קטן/נישה, המיועד לעבודה בלי הפרעות, כי כשאין הגדרת מקום משרדי, מאוד קשה לעבוד".

אפשר גם להמתין

מה ההשקעה הכספית הנדרשת לעיצוב מקצועי?

"ההשקעה, כולל השכר שלי, מתחילה בסכום של 7,000 שקל ומעלה, ויש גם כאלה שהשקיעו כחמישים אלף שקל במשרד, ובמקרה הזה מדובר בחלל שצריך להיות די גדול, ארבעים מטר בערך, בו נדרש לבנות גם חדר שירותים. אף פעם לקוחות לא אמרו לי 'כסף זו לא הבעיה',

אבל יש לקוחות שאומרים לי שהם לא ממש יודעים מה התקציב שלהם לביצוע ואני אומרת להם 'אתה יודע, אבל אתה לא מודע'. אני תמיד מקבילה זאת לתהליך של רכישת רכב חדש וכמה תקציב עומד לרשות הרוכש. אם יש לו רק 150 אלף שקל, הרי לא ייכנס לסוכנות לקנות  'מרצדס', נכון?  התקציב מאוד תלוי במצב הפיננסי של הלקוח, ולפעמים יש מספיק כסף על מנת 'לפנק' את המשרד, לדוגמה, בריהוט יותר מושקע. לפעמים יש תקציבים נמוכים וחלומות גדולים, ואני תמיד אומרת שאני מעצבת אבל לא קוסמת. אם לקוח מעוניין בשיפוץ נרחב, לדוגמה כניסה נפרדת וכל הריהוט חדש, אני מבהירה מה ניתן לעשות במסגרת התקציב המוגדר. ניתן בהחלט ליטול הלוואה או להמתין מספר חודשים עם השיפוץ עד להשגת התקציב הרצוי. הבסיס החשוב בדרך כלל הוא יותר השקעה בתשתית, כמו חשמל או אינסטלציה, ולאחר מכן ואפשר להלביש את המשרד, לרהט ולצבוע".

אילו דברים חשובים חייבים לקחת בחשבון בהסבת מקום לחדר עבודה?
"דבר ראשון חשוב להגדיר את אזור העבודה, גם אם זו פינת עבודה קטנה. דבר שני – לעשות סדר ולהיפטר מכל הדברים שלא שייכים לעסק. לערוך סדר בניירת ולומר לעצמכם 'מפה פותחים דף חדש'. דבר שלישי – להבין מבחינת הנוחות מה הכרחי למי שעובד במשרד – המחשב, פקס, מדפסת ועוד אביזרים ומיכשור שדורשים תשתיות חשמל מתאימות. חייבים גם לראות אם הכל מותאם.                    

צריך מקום הולם לשולחן עבודה, רצוי שיהיה שולחן גדול ותמיד עדיף שולחן נקי. הכסא חייב להיות נוח כי יושבים עליו שעות רבות ולעיתים לא שמים לב איך עלולים לפגוע  בבריאות במידה והכסא לא מתאים. תאורה גם היא חשובה – להחליף תאורה מרכזית ולהוסיף כל מקרה מנורת שולחן חזקה ויעילה. לגבי סדר במשרד – פעמים רבות קיימים מדפים פתוחים ובלגן טוטאלי. אם במשרד יש הרבה ניירת, קלסרים, ושלל קופסאות שונות, יש להחליף אותם לצבע אחיד. להעיף את כל הקלסרים המכוערים בשחור לבן, ולבחור צבע אחד".

לנשים יש יותר רגש

מה חשוב לך בעיקר כמעצבת?  

"אני מאוד אוהבת צבעים וגם התמקצעתי בתחום הזה ואני מלמדת אחרים. אני אומרת שאסור להגזים בצבע, כדי להימנע מתוצאה של רתיעה, אבל יש חוקים לשילוב צבעים. הבסיס הוא שהבן אדם יתחבר ויבחר צבע אחד בולט, עליו נוסיף וניתן כמה נקודות אחיזה שימקדו תשומת לב אליהם. אני אומרת תמיד לא לוותר על צבעים, כי הם מוסיפים שמחה".

תוך כמה זמן ניתן להוציא לפועל תכנון והקמת  משרד ?

"יש לקוחות שניתן להגיע לידי פתרון וביצוע של צורכיהם אפילו תוך שתי פגישות, כמו שהגעתי למעצבת הגרפית שם הייתה רק בעיית 'הלבשה' ומציאת פתרונות אחסון שהיו חסרים בכל הבית. הלקוחה רצתה שחלק מהדברים הפזורים בבית יאוחסנו במשרדה, ושלא יראו אותם. בפגישה השנייה כבר קיימנו ביחד סיבוב בחנויות שונות, וגם כאן זה מאוד תלוי תקציב. בדרך כלל אני לא מוצאת כאן בעיר את המוצרים אלא קונה בראשל"צ או בתל אביב. יש לי אנשי מקצוע מצוינים עימם אני עובדת, ואני מדריכה אותם לגבי רצון הלקוח. אצל אחת מהלקוחות במודיעין שיפוץ המשרד היה במסגרת שיפוץ כולל של הבית, כאשר את המרתף ייעדו לחדר העבודה. היה נדרש שם לבנות חדר שירותים, וזה כלל בין השאר הוצאת היתרי עבודה, אותם קיבלנו מהרשות באמצעות מהנדס עימו אנו עובדות. רק בשלב מאוחר יותר  עשינו את הלבשת המשרד, ולא רצינו שהוא יפתח בטרם הושגו כל היתרי הבנייה". 

האם לדעתך נשים שמות לב יותר מגברים לסביבת עבודתן?

"בוודאי. לדעתי בכלל בעסקים שבהן יש נשים יש יותר רגש ויכול להיות שנשים מצליחות פחות בגלל הרגש שלהן, אם כי אני לא יכולה לומר שגברים לא מונעים מאהבת המקצוע. לדעתי יש יותר נשים שעובדות מהבית מאשר גברים במצב דומה. כיום כבר בגיל 35-45 יש נשים שמרשות לעצמן לצאת לעצמאות תעסוקתית, ויש מקצועות שלא היו קיימים בכלל לפני עשור. כמו שחשוב לנו כנשים להתאפר ולהתלבש יפה, ואנחנו לא עושות זאת בשביל הגברים אלא בשביל עצמנו, כך נשים עובדות אוהבות להשקיע בסביבת עבודתן, בעיקר כדי שיעבירו את זמנן במקום נעים. ביקרתי ביום שישי האחרון אצל לקוחה עתידית שחושבת לפתוח עסק לבישול ביתי. היא מחפשת כרגע בית מתאים בעיר מודיעין, ומה שהכי חשוב לה הוא שיהיה במקום מטבח מפואר ומאובזר בו תבשל. היא אמרה לי שזה חשוב לה  כדי שיהיה לה חשק לקום בבוקר ולהיות שם". 

———————————————
 

כך תעצבו חדר עבודה סימפטי:

  • בכדי ליצור משרד נשי, חם, כייפי, לא חייבים חדר נפרד, אפשר גם ליצור פינה נחמדה שתהווה משרד בשעות העבודה:
  • מקמו את שולחן העבודה ליד החלון, גם בגלל התאורה הטבעית שיכולה לעזור לעבודתנו בשעות היום ומחמיאה לעור הפנים שלנו, וגם בגלל הנוף שתמיד מוסיף לאווירה.
  • רכשו ריהוט מכל חומר שרק תרצו. אין שום חוקים, אין הגבלה, ואל תפחדו משילובי חומרים.
  • דאגו לשולחן גדול דיו כדי להכיל גם את המיחשוב וגם את מעמדי האיחסון ההכרחי לעבודתכן. וכמובן, מקמו עליו משהו שמעודד לעבודה – משהו לנשמה.
  • שבו על כיסא נוח ואל תשכחו את בריאות הגב והרגליים. הכיסא לא חייב להיות הכיסא המשרדי שאנחנו רגילים לראות. הדפסים, פרחים, צבעים, כיסא משוק הפשפשים עם ריפוד משודרג לטעמנו – כל אלה יכולים לעשות את העבודה בצורה מושלמת.
  • תלו מדפים שונים בכל מיני גבהים, צרו נישות עם מדפים ומלאו אותם בחומרי עבודה, בספרים, בקופסאות אחסון מכל מיני חומרים, סוגים וצבעים.
  • הוסיפו פרחים אמיתיים וצבעוניים לחלל העבודה.
  • זכרו, שאין שום חוקים ברורים ואין כללים כיצד המשרד צריך להיראות. השתוללו, העזו – כי כאן האזור שלכן בלבד ורק אתן מחליטות במרחב הפרטי שלכן.

כתבות נוספות

תסתדרו לבד

מצוקת כוח האדם במוסדות החינוך לגיל הרך מכה במודיעין במלוא העוצמה, ובסחלבים לא יפעילו ככל הנראה צהרונים לילדי כיתות ג'. העמותה: "במידה וייקלטו צוותים חדשים נשמח לתת מענה גם לתלמידי כיתות ג׳״

שעתו הקשה

דוח מבקר העירייה לשנת 2021 חשף סדרת ליקויים והתנהלות לא תקינה באגף הביטחון והחירום בעיריית מודיעין, והטיל את האחריות על העומד בראשו, שמוליק כהן. דוברות העירייה: "מדובר על אחד העובדים הטובים והמסורים ביותר"

המשבר בהיי טק הגיע למודיעין

יצרנית הרחפנים האוטונומיים פרספטו מהפארק הטכנולוגי בעיר הודיעה על פיטורי 12% מעובדיה: "בהתייחסות לתכנית ארוכת טווח של החברה, אנו נאלצים להיפרד מאנשים מוכשרים"

מנהל חדש לבית הספר נוף הרים

לאחר שהמנהלת הראשונה של בית הספר הממלכתי-דתי בשכונת נופים סיימה את תפקידה, מונה השבוע לתפקיד יוסף מנדל, שכיהן קודם לכן כסגן מנהל ברשת אמי"ת

תסתדרו לבד

מצוקת כוח האדם במוסדות החינוך לגיל הרך מכה במודיעין במלוא העוצמה, ובסחלבים לא יפעילו ככל הנראה צהרונים לילדי כיתות ג'. העמותה: "במידה וייקלטו צוותים חדשים נשמח לתת מענה גם לתלמידי כיתות ג׳״

המשך קריאה »

שעתו הקשה

דוח מבקר העירייה לשנת 2021 חשף סדרת ליקויים והתנהלות לא תקינה באגף הביטחון והחירום בעיריית מודיעין, והטיל את האחריות על העומד בראשו, שמוליק כהן. דוברות העירייה: "מדובר על אחד העובדים הטובים והמסורים ביותר"

המשך קריאה »

המשבר בהיי טק הגיע למודיעין

יצרנית הרחפנים האוטונומיים פרספטו מהפארק הטכנולוגי בעיר הודיעה על פיטורי 12% מעובדיה: "בהתייחסות לתכנית ארוכת טווח של החברה, אנו נאלצים להיפרד מאנשים מוכשרים"

המשך קריאה »