לא כל אחד יכול להיות מפעיל כלי טייס בלתי מאויש • כדי להתקבל לקורס היוקרתי צריך להיות או כזה שהתקבל לקורס טייס • או "פליט" של שירות משמעותי אחר • הפרס – חתימה של חמש שנים בקבע • ג' ור' – שני קצינים ממודיעין שסיימו את הקורס – חושפים את מה שניתן לספר
(צילום: דובר צה"ל)
ביום רביעי שעבר הסתיים קורס מפעילי כטמ"ם (כלי טייס מאוישים מרחוק). הטקס התקיים בבסיס פלמחים בנוכחות מפקד חיל האוויר, קצין תותחנים ראשי ומפקד בסיס פלמחים.
כשאנחנו שומעים בחדשות ש"כלי טייס של חיל האוויר" ביצע משימה כלשהי ברור שמדובר בכטמ"ם כלומר במטוס ללא טייס. למרות שבצה"ל לא אוהבים לייחס למטוסים ללא טייס מידע מפורט על יכולות הכלים שאותם מטייסים המפעילים, ומקפידים להדגיש כי מדובר בכלי טייס לצורך תצפית או איסוף מודיעין בלבד
בקורס האחרון שהסתיים השבוע היו גם שני חבר'ה ממודיעין שהפכו למפעילי כטמ"ם – טייסים לכל דבר פרט לעובדה שהם יושבים בקרון הפעלה על הקרקע במקום בתא הטייס. היכולות הנדרשות מהם גבוהות, הן במישור הטכני של הפעלת כלי הטייס והמיומנויות בהפעלת מערכות הכלי והן במישור המנטלי של מהירות תגובה, יכולת קבלת החלטות ועוד.
בגלל הצורך ברמת יכולת גבוהה, מי שמגיע לקורס כטמ"ים הם בדרך כלל חניכי קורס טייס שלא סיימו את מסלול ההכשרה כטייסים ושיש להם ותק של שנה ויותר בקורס טייס. כלומר – מיומנויות טייסה שנרכשו כבר ובעיקר בעלי התכונות החיוביות שהביאו אותם לקורס הטייס עצמו.
השבוע שוחחנו עם השניים: סג״ם ג׳, בן 20, וסג"מ ר' בן 21 שסיימו כאמור השבוע את הקורס בהצלחה וישתלבו במערך הכטמ"מים של חיל האוויר.
כמו טייסים, גם מפעילי הכטמ"מים מזוהים רק באות הראשונה של שמם וטישטוש פניהם בצילומים. בשונה מטייסים שנדרשים לחתום תשע שנות קבע מסיום הקורס, ומפעילי הכטמ"ם נדרשים לחמש שנים בלבד.
ג' מספר כי הוא אוהב גלישת גלים, סנובורד והטסת טייסנים עוד מגיל צעיר. בתיכון הרחיב את לימודיו במגמות מחשבים ותנ"ך, ובמקביל היה פעיל מאד בתנועת הנוער הצופים כבר מכיתה ד' ואחר כך אף הדריך בגדוד וכיהן כראש צוות פעילים. ג. הוא אח הבכור לשתי אחיות, אביו טכנאי מחשבים ועוסק בנדל"ן ואמו מנהלת שיווק בתיאטרון לילדים ולנוער.
ביולי 2017 התגייס ג. לקורס טייס מספר 180 וסיים בסוף השלב הבסיסי. הוא בחר להגיע לקורס מפעיל בשל הרצון לשרת בתפקיד משמעותי: "קורס מפעיל מלמד אותך את החשיבות של מערך הכטמ"ם ומבהיר עד כמה הוא רלוונטי וחשוב. מרגישים כבר במהלך הקורס כיצד הוא משתלב בלב המבצעיות, ובמהלכו למדתי על מקצוענות ועל ערכי הקצין".
ספר קצת על התחושות שלך עם סיום הקורס.
"יש התרגשות גדולה לקראת תחילת העבודה המבצעית בשטח".
איך התחושות מסתדרות עם כך שלא סיימת את קורס הטייס?
"אני חייב לומר שהיו לי תחושות מעורבות כשהציעו לי ללכת לקורס מפעילי כטמ"מים, כי נחשפתי לקורס טייס ואז הגיע פתאום טוויסט בעלילה ונפלתי מהקורס ולזה אתה לא מצפה. וזה היה בום פסיכולוגי כזה".
איך זה השפיע עליך?
"בהתחלה כשהציעו לי את התפקיד אמרתי לעצמי 'מה אני צריך את זה'? אבל רק אחרי שנכנסתי יותר לעומק ושמעתי הסברים מפורטים התחלתי להבין כמה אתה מחובר לעולם המבצעי וכמה התפקיד תורם ומשמעותי".
איזה כלים תפעיל?
"הוכשרתי בקורס להטייס את מטוס ה'זיק' (הרמס 450 – י.ג) שהוא הכלי המרכזי במערך הכטמ"מים של חיל האוויר. עכשיו אני עובר הכשרה על הכלי המתקדם יותר שהוא ה'כוכב' (הרמס 900 – י.ג)".
מהם סוגי המשימות שלך?
"בעיקר סיוע לכוחות קרקעיים שחוצים את הקווים. למעשה אנחנו משמשים כמצלמה מעופפת, לצורכי אספקת מידע ללוחמים ולאיסוף מודיעין".
היית כבר במשימות מבצעיות במהלך הקורס?
"לא, אבל האימונים שלנו בקורס היו למעשה מעל שמי עזה ובמסגרת האימונים ראינו וצפינו באנשים ממש ואז אתה מבין עד כמה אתה מגיע ללב העשייה המבצעית בתפקיד הזה, מה שהופך את התפקיד למעניין בטירוף".
מעכשיו עוד חמש שנות שירות ומה אחר כך?
"להמשיך בתחום התעופה. אני מטייס טייסנים מגיל צעיר והתחום מעניין אותי כבר שנים, אז או שאשאר בחיל האוויר כי מערך הכטמ"ם בצה"ל הולך ומתפתח בצעדי ענק, או שאשתחרר ואעבור לעבוד בתעשייה".
סג״ם ר׳, בן 19, ממודיעין, מתגורר בשכונת השבטים ולמד בישיבת בני עקיבא 'לפיד' בעיר כשהוא מרחיב את לימודיו במגמת פיזיקה, מתמטיקה, גמרא ותנ"ך. ר' היה בצופים הדתיים בשבט דרור, הדריך חניכים במשך שלוש שנים וכן הדריך בקורס מדריכים בצופים והכניס אותם להדרכה. לאחר הלימודים היה כשנה וחצי בישיבת ההסדר "מאיר הראל" באופקים. הוא בעל תחומי עניין רבים: משחק כדורסל, חובב ריצה, מנגן בפסנתר ואוהב לקרוא ולטייל.
בינואר 2017 התגייס ר' לקורס טייס 179 והפסיק את השתתפותו בקורס בסוף השלב הראשוני. "התפקיד של מפעיל כטמ"ם מאוד משמעותי ומגיע עד הקצה של התרומה בחיל האוויר״, הוא אומר השבוע. "הרצון לתרום לביטחון הוא אחת הסיבות שבשבילן הגעתי לקורס, שמכשיר אנשים בגובה העיניים".
מה זה אומר "בגובה העיניים"?
"יש לחניכים קשר מאוד טוב עם המפקדים וזה מסייע לתהליך הלמידה. תוך כמה חודשים אתה הופך להיות בלב ליבו של מערך הכטמ"ם ומרגיש חלק מאוד גדול מהתרומה שרצית לתת".
מרגישים שזה משהו חדש ומתפתח ושאתה חלק מדבר ששווה לעשות?
"בהחלט. התפתחות התחום של כלי הטייס המאוישים מרחוק גדולה מאוד והמערך הזה רק הולך ומתרחב לכיוון שיהיו הרבה כלי טייס ללא טייס בשמים ואז יפחת הסיכון לחיי אדם, מה שתורם מאד לביצוע המשימה בצורה הכי טובה והכי שקולה״.
ר' הוא האמצעי במשפחה של חמישה אחים: אחותו היא קצינה בצה"ל ואחריו יש שלושה אחים קטנים – גיל בן 16, רועי בן 12, וגיא בן השבע. אמו היא עורכת דין ואביו הוא רואה חשבון במקצועו.
גם אתה הפסקת את קורס הטייס. איך זה השפיע עליך בהמשך הדרך?
"זה לא פשוט להפסיק חלום של הרבה שנים להפסיק את הקורס. צריך הרבה תעצומות נפש להמשיך הלאה אחרי שנה וחצי בקורס טייס".
ומה עושים? איך מתגברים?
"החלטתי שאני ממשיך הלאה והנחו אותי שני דברים: האחד – שיכנעתי את עצמי שעשיתי את המקסימום מבחינתי, השקעתי את כל מה שאני יכול ואני שלם עם עצמי והכל בסדר. הדבר השני שהחלטתי הוא להביט קדימה ולזכור שהתגייסתי לצה"ל כדי לשרת את המדינה. לא רציתי את הכתר והגלימה של המלך, והבנתי שמצאתי את התפקיד שהכי מתאים לי ובסופו של דבר הרי אני כן עוסק בטייס. לא?"
איך היום אתה מביט על התפקיד החדש שלך בחיל האוויר?
"היום אני מציב את המשימה במרכז. אם בקורס טייס ההטסה היא המרכז, הרי שכאן ביצוע המשימה היא המרכז והשגת המשימה הוא הדבר החשוב ביותר והעיקר בעבודה שלי. לכן אני צריך לבצע את המשימה בעזרת כלי הטייס שלי ואיתו אני יכול להביע את עצמי הרבה יותר, לקבל החלטות בצורה שקולה יותר וזה יתרון גדול שאני מביא לתפקיד".
גם ר' כמו ג. הוכשר בקורס על מטוס ה"זיק" וגם הוא מעריך כי בהמשך יעבור הכשרות והסבות לכלים חדישים שייכנסו בעתיד למערך הכטמ"מים של חיל האוויר. ר' לא בטוח אם ימשיך לאחר תקופת שירותו בחיל: "השמיים הם הגבול מבחינתי ואם אמשיך בחיל האוויר כמובן שארצה להתקדם. אם לא אמשיך בצבא אז חינוך הוא התחום שלי".
איך מגיעים לקורס?
לקורס מפעיל כטמ"ם מגיעים חניכי קורס טייס אשר הפסיקו השתתפות לאחר כשנה ומעלה בקורס, יוצאי יחידה 5252 "זיק" בחיל התותחנים, וכן במקרים מיוחדים קצינים מצטיינים (למשל מתכנית "תלפיות") או קצינים שבאו מרקע אווירי (מפקדי מגדל פיקוח, מטייסי חוץ, קצינות סימולטור ועוד).
הכשרת מפעילי הכטמ"ם מתבצעת בבית הספר לכטמ"ם שנמצא בבסיס פלמחים. ההכשרה נמשכת כחצי שנה, במהלכה נלמדים תכנים קרקעיים, מתבצעות טיסות במאמנים (סימולטורים), סדנאות שטח, גיחות בקרון בליווי מדריכים, חונכות, למידת דמות המפעיל (אדם, קצין, מפעיל) והתנסות בתפקידי קצונה.
בתום הקורס החניכים מקבלים את סיכות המפעיל ממפקד חיל האוויר ומשובצים לטייסות והיחידות המבצעיות בבסיסי חיל האוויר השונים. לאחר סיום הכשרתם חותמים מפעילי הכטמ"ם חמש שנות קבע ובהמשך יוכלו להגיע לתפקידי מטה או הדרכה, בשילוב הטסה מבצעית כפעם בשבוע בטייסת.
מערך הכטמ"ם נמצא בצמיחה גדולה בשנים האחרונות. זאת ניתן לראות במספר הבוגרים בקורסים, בעלייה בנפח הפעילות (כיום כטמ"ם מבצע 70% מכלל הטייסות המבצעיות בחיל האוויר) ובמגוון המשימות. המערך הוא העיניים של צה"ל בשמיים.
ממשימות המערך: סיוע לכוחות האוויר והקרקע באיסוף מודיעין איכותי, זיהוי עמדות שיגורים, זיהוי חדירות מחבלים, מניעת פגיעה בבלתי מעורבים, ליווי תקיפות, ליווי תרגילים ומעצרים, ליווי כוחות חי"ר, הגנה על הגבולות ועוד.