התחזית: צפיפות בכבישים

יהודה גולן
2035-10-23 02:44:00
2035-10-23 02:44:00

הפארק הטכנולוגי של מודיעין נועד במקור לאכלס בעיקר חברות הייטק, והכבישים שלו תוכנו בהתאם, אבל בינתיים הוא פשט צורה ולבש חליפה חדשה של מרכזים לוגיסטים – מה שחייב את הכפלת כל הכבישים וסלילת הכיכרות מחדש • שיתוף הפעולה בין דואר ישראל לאמאזון ועלי באבא מבטיח שיירות בלתי פוסקות של משאיות מכאן ולכאן

על פניו מדובר בשני אירועים שאין ביניהם קשר. האחד הוא פרוייקט הרחבת הכבישים ברחבי הפארק הטכנולוגי של מודיעין והשני הוא כניסתה של חברת אמזון העולמית למודיעין (אם כי בעקיפין באמצעות הסכם הפצה עם דואר ישראל שהמרכז המקוון שלו להפצת חבילות שוכן בפארק הטכנולוגי בשדרות הרכס). לכך יש להוסיף את הודעתו השבוע של קונצרין "עלי באבא" ("עלי אקספרס") כי הוא משיק תוכניץ הפצה חדשה ומהירה במיוחד לשוק הישראלי. למותר לציין כי גם תוכנית זו מבוססת על המחסן הלוגיסטי החדיש והגדול במדינה – זה שהקימה חברת דואר ישראל בפארק הטכנולוגי של מודיעין. המשמעות היא אחת – בחודשים הקרובים צפוי האיזור שלנו לעבור שינוי מהותי מבחינת התעבורה המסחרית שמתבצעת בו. ובעיקר – בכבישים שלו.

רון ברזני, מנכ"ל מינהלת אופק שמפתחת את הפארק, אומר שפרוייקט הרחבת הכבישים היה מתוכנן כחלק מהליך הקמת הפארק הטכנולוגי. ובכל זאת אי אפשר להתעלם מהתיזמון של השלמת הרחבת הכבישים החדשים עם כניסת אמזון לביצוע הסכם ההפצה עם הדואר ועם המהלך של "עלי". "הגענו לשלב האחרון של פיתוח הפארק הטכנולוגי", אמר ברזני. "זה כולל כמובן הרחבה של כבישי הגישה לפארק מכיוון העיר, שזו כמובן השדרה המרכזית. גם מכיוון כביש 443 שזו שדרות הרכס, ומכיוון כביש 431 שזה כביש 4 העירוני לכיוון פאתי מודיעין ושדרת המעלה".

עם הרחבת ארבעת קטעי הכבישים שעליהם מדבר ברזני יונגש למעשה הפארק הטכנולוגי מכל כיווני היציאה והכניסה אליו מכביש 1 מכביש 431 מכביש 443 ומהעיר עצמה כך שתנועת הרכבים אליו וממנו תהיה שוטפת יותר וקלה יותר.

כבר הרבה זמן נדרשה הרחבת הכבישים בפארק הטכנולוגי ולו מהסיבה הפשוטה שההצלחה הנדל"נית של הפארק הביאה לכך שהמגרשים בפארק נחטפו במכרזים והאזור נבנה במהירות יחסית גדולה הרבה מעבר למה שתיכננו. כך נוצר מצב שבו נבנו מרכזים לוגיסטיים גדולים (רמי לוי, שופרסל ועוד) במהירות יחסית. גם כיום נמצאים בשלבי בנייה עוד מספר מרכזים לוגיסטיים כמו מרכז של חברת אמות השקעות ועוד. במקביל, כבישי הפארק הטכנולוגי תוכננו במקור ככבישים שישרתו חברות הייטק (מישהו אמר "פארק טכנולוגי"?), ולא במיוחד משאיות וכלי רכב כבדים. המתכננים חשבו יותר על רכבי ליסינג של עובדי הייטק.

אלא שהשינוי במהותי בגישה והכנסת זרוע לוגיסטית גדולה בשלב איכלוס הפארק הציפה את המקום במשאיות. אפשר לראות בשעות הבוקר את שורת המשאיות שממתינות בתור להיכנס למרכז הפריקה של המתחם הלוגיסטי של שופרסל כדי להבין את המעמסה הכבדה שירדה על כבישי הפארק. עשרות משאיות של חברות מזון ממתינות לצד הכביש לתורן להיכנס לפרוק את המוצרים, עד שרכבים כמעט ואינם יכולים לעבור בכביש.

ברזני אמר לפני מספר חודשים כי יעשה סוף לתופעה, וכי יפעיל את השיטור העירוני לחלק דו"חות לנהגי המשאיות. "נטפל בבעייה", הוא הבטיח. מספר המשאיות הממתינות צומצם אמנם אבל עדיין מדובר על עשרות משאיות שנוסעות בכביש הצר של רחוב צלע ההר.

נושא נוסף כאוב לא פחות שנובע מתנועת המשאיות הכבדה הן הכיכרות בפארק. אלה תוכננו כמובן במקור לנסיעה של כלי רכב פרטיים. כיום הכיכרות הצרות (בחלקן לפחות) לא יכולות להכיל משאיות ענק מסוג סמי טריילרים או טריילרים שמסתובבות בכיכר. אלו, בגלל אורכן, "חותכות" בעת נסיעתן בתוך הכיכר הפינות של מדרכות, פוגעות בשולי הכיכר, פוגעות בצמחיה וגורמות נזק לאבני השפה.

ועכשיו אם כל זה לא היה מספיק כדי להכביד על כבישי הפארק, הגיעה חברת אמזון וחתמה לפני חודשיים על הסכם הפצה בלעדי של חבילותיה עם חברת דואר ישראל שמחזיקה את מרכז חלוקת החבילות הארצי שלה בפארק הטכנולוגי. הרומן של אמזון עם דואר ישראל נמשך כבר זמן רב, אמזון שילחה את חבילותיה ללקוחותיה בישראל באמצעות דואר ישראל אולם בהחלטה אסטרטגית הצדדים נפרדו ואמזון עברה למשלחים אחרים. אחרי הקמת המרכז המקוון של הדואר במודיעין בשלה הדרך לחידוש השותפות ואכן הסכם ההפצה נחתם.

מה שצפוי להתרחש בחודשים הקרובים הוא גידול חד בתנועת המשאיות לתוך הפארק הטכנולוגי, וממנו החוצה. עד כמה יהיה הגידול בתנועת המשאיות לא ברור אבל ברור שמדובר בהרבה מאד משאיות שיעבירו חבילות מנתב"ג לתוך אזור מודיעין ומשם לאחר מיון במרכז המקוון, ייצאו החבילות במשאיות של הדואר לסניפי הדואר ולבתי הלקוחות בכל הארץ.

בתוכניות מינהלת אופק החלו להיערך למצב כבר לפני כחודשיים שלושה החלה עבודת תשתיות רחבת היקף בשלושה מוקדים על עורקים מרכזיים בפארק. המוקד הראשון הוא השדרה המרכזית. כל הקטע הסמוך למגרש הכדורגל ופארק המים החדש, מאזור בניין "של טק" שבכניסה המזרחית לפארק ועד לשדרות עמק זבולון בואכה שכונת אבני חן מבוצעת עבודת הרחבה של הכביש משני מסלולים לארבעה מסלולים.

אבל העומס הגדול של משאיות יגיע מכיוון אחר מכביש 431 (כביש 1) ומכביש 443 שני הכבישים שמוליכים לנתב"ג שם נוחתות החבילות מאמזון. מינהלת אופק מבצעת בכבישים אלה עבודות מסיביות בכביש הדרומי של הפארק הטכנולוגי. לכיוון היציאה לתחנת הרכבת פאתי מודיעין מרחיבה אופק את שדרות המעלה עם אזור המזלג שאליו מתנקזים הרחובות צלע ההר והמעיין, כשבכניסה הזאת לפארק הכביש עובר מעל ואדי ענבה "כאן אנחנו הולכים לבנות גשר נוסף מעל נחל ענבה בצמוד לגשר הקיים, כך שמספר הנתיבים יוגדל משניים לארבעה נתיבי תנועה מעל הגשר", אמר רון ברזני. ראוי לציין כי היעדר הגשר יצור בוודאות צוואר בקבוק, שכם כל הכבישים במתחם יהיו ארבעה-מסלוליים, אך בהיעדר גשר כפול כל התנועה תיתקע שם. בהערכה זהירה ניתן לומר שבניית הגשר – גם אם באופן מואץ במיוחד – תימשך לכל הפחות שנה (וקרוב לוודאי, לפי לוחות הזמנים בעבר – שנתיים ומעלה).

לאורך הכבישים שאותם מרחיבים כיום ייבנו גם מדרכות להולכי רגל ושבילי נסיעה באופניים. גם בשדרות הרכס, שם ממוקם מתחם החבילות של הדואר ושל אמזון, מרחיבים את הכביש בנקודות מסויימות ובכיכרות. למרות שבקטע של קילומטר אחד בשדרות הרכס נבנו חמש כיכרות, מה שלא מקל במיוחד על נסיעת משאיות כבדות.

כתבות נוספות

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

"עמית סוסנה היא השראה"

לאחר שהתראיינה לעיתון ניו יורק טיימס וסיפרה כיצד נפגעה מינית בידי מחבלי חמאס בשבי בעזה, הגיבו הבוקר משפחות החטופים

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

המשך קריאה »

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

המשך קריאה »