חלוצי החלל

יוסי קרל
2035-02-28 02:25:00
2035-02-28 02:25:00

חודשים של הכנות, אימונים, תיכנונים ותיקונים הגיעו השבוע אל שיאם: 11 קבוצות ממודיעין עלו לירושלים לגמר FIRST LEGO League שעסק במה שקורה מחוץ לכדור הארץ • הן חזרו הביתה עם תארים וכרטיסים לתחרויות המשך בעולם

זהו, הגענו לרגע המכריע. 11 קבוצות רובוטיקה ממודיעין, בתוכנית FIRST LEGO League, מחטיבות ביניים ומבתי ספר יסודיים, התחרו השבוע בתחרויות הארציות. התחרויות האלה הן תחרויות הגמר בהן נקבעות הקבוצות הכי טובות בארץ, וגם נקבע אילו קבוצות תייצגנה את ישראל בתחרויות בין לאומיות.

רגע לפני שנספר לכם אילו קבוצות הצטיינו ואילו קבוצות מודיעין ייצגו אותנו ברחבי העולם, נזכיר מהי תחרות FIRST LEGO League. בתחרות זו קבוצה של עד עשרה תלמידות ותלמידים, בגילאי כיתות ד'-ט', בונה רובוט מלגו המבצע משימות על שולחן מיוחד, מגדירה בעייה אנושית בתחום דעת המוגדר בתחרות, ומציעה לבעייה פיתרון. תחום הדעת השנה היה "מסע האדם בחלל" והקבוצות חקרו את הנושא, זיהו בעיות שונות הקרובות לליבן, חקרו והציעו פתרון מעשי לבעייה שזיהו.

התחרויות הארציות התקיימו השנה באצטדיון "ארנה" בירושלים, בימים שני ושלישי (108 קבוצות מכל הארץ השתתפו בתחרויות הארציות, והיות ולא ניתן לארגן תחרות כה גדולה, התקיימו שתי תחרויות ארציות נפרדות, עם כ-50 קבוצות בכל תחרות).

בבוקר התחרות מגיעה קבוצת התלמידים והתלמידים לאולם עם הרובוט שבנו, עם דגם ופוסטרים הממחישים את הבעייה שחקרו והפתרון שהציעו, בד"כ גם עם חוברות שכתבו בנושא, וגם חוברת מקצועית המתארת את המבנה והתוכנה של הרובוט. הקבוצה מתמקמת ב"פיט" שהוקצה לה ובדרך כלל מקימה דוכן ססגוני המדגים, ממש כמו בתערוכה מקצועית, את תוצרי החקר ואת הרובוט של הקבוצה.

טקס הפתיחה נותן הרבה כבוד למנטורים הצעירים, בדרך כלל תלמידי תיכון המנחים את הקבוצה, וגם למנטורים הבוגרים – מורים הורים ומתנדבים אחרים המסייעים וגם מנחים את הפעילות. ההתרגשות עצומה ומייד לאחר טקס הפתיחה מתחילות ההרצות של הרובוט. יש בזירה שמונה שולחנות זהים, ובספירת "שלוש-שתיים-אחד-לגו!" המפעילים של הרובוט בכל שולחן לוחצים על כפתור ברובוט. הרובוטים נבנו לפעול בצורה אוטונומי, לנסוע על גבי השולחן ולבצע משימות הקשורות למסע בחלל (כמו להוציא קוביות לגו מתוך מתקן מיוחד, קוביות המדמות "כריה" של משאבים לתועלת "תושבי" כוכב הלכת; או להפעיל מתקן מיוחד המדמה מדפסת תלת-מימד המתאימה לשימוש על גבי כוכבים רחוקים, ושמדפיסה, איך לא, חלקי לגו …)

בחודשים שלפני התחרות הקבוצות בנו ותיכנתו את הרובוטים שלהם כך שיבצעו כמה שיותר משימות, בצורה אוטונומית, ובזמן מוקצב של 2:30 דקות. ההפעלה של הרובוט מורכבת וכדי להגיע להפעלה מדוייקת נדרש אימון רב. הצלחת הרובוט בבצוע משימות בזמן המוקצב תלויה בהיבטים הטכנולוגיים (הבנייה ההנדסית שלו, שימוש במנועים, חיישנים, תמסורות גלגלי שיניים ואפילו מערכות פניאומטיות; וגם התכנות של כל המערכת), כמו גם במיומנות המפעילים. וכן, קצת מזל, אמנם לא הכרחי, אך בהחלט אינו מזיק.

לכל קבוצה מוקצה לו"ז ביום התחרות, עם השעה המדוייקת בה יריצו את הרובוט בזירה. הניקוד שכל רובוט מקבל מוצג על צג גדול, וככל שניקוד הרובוט גבוה יותר כך הקבוצה מדורגת ראשונה בזירת הרובוט. כדי לנטרל את אלמנט המזל ולתת הזדמנות נוספת לקבוצה שלרובוט שלה ארעה תקלה בהרצה (או שהמפעילים שלו עשו טעות) – כל קבוצה מריצה את הרובוט שלוש פעמים, כל פעם למשך 2:30 דקות, וההרצה הכי טובה "נחשבת" עבור הקבוצה.

השיפוט האמיתי

החלק הכי משמעותי בתחרות לא קורה בזירה. כל קבוצה פוגשת למשך 22 דקות צוות שופטים מנוסה ומציגה בפניו את המחקר שערכו. במשך חמש דקות הקבוצה מציגה, תוך שימוש באמצעי המחשה שהקבוצה בחרה לפתח (למשל דגם) את הבעייה שזיהו, פתרונות קיימים בעולם לבעייה, ואת הפתרון המוצע על ידי הקבוצה. השופטים שואלים את ילדי הקבוצה שאלות על עבודת החקר ומתרשמים ממידת העמקה.

כולנו קראו השבוע על שלושת היזמים של SpaceIL שהיו צריכים לשכנע גופים שונים בנכונות הרעיון שלהם. הילדים בוגרי תוכנית FIRST LEGO League כבר מנוסים בסיטואציות כאלה. לאחר הצגת עבודת החקר הם מציגים גם את התכנון ההנדסי של הרובוט שבנו ושוב עוני על שאלות, ולבסוף מסבירים ומדגימים איך התנהלו כקבוצה וגם איך שיתפו את הקהילה בעשיה שלהם.

השופטים בחדרי השיפוט, לאחר שראיינו את כל הקבוצות, מעניקים גביעים בתחומים כמו חדשנות פרוייקט החקר או תכנות הרובוט ואפילו פרס ההשראה לקבוצה שבפעילותה נתנה השראה לאחרים. הקבוצות הטובות ביותר, שהצטיינו בכל התחומים, יכולות לזכות בגביע האליפות. חמש הקבוצות עם ההישגים הבולטים ביותר בכל תחרות ארצית מוזמנות לייצג את ישראל בתחרות בינלאומית.

והזוכים הם…

31 קבוצות פעלו השנה במודיעין. הקבוצות התחרו לפני כחודש בתחרויות אזוריות, ו-11 מהן עלו לתחרויות הארציות (בכל הארץ עלתה בממוצע קבוצה אחת מתוך 5, במודיעין 11 מתוך 31). גם בתחרות הארצית היו לקבוצות ממודיעין הישגים מרשימים מאד. קבוצת "כיפה בוטס" מחט"ב אמי"ת בנים זכתה ביום שני בפרס האליפות (מקום שלישי) ותייצג את ישראל בתחרות בינלאומית באורוגוואי. הקבוצה פיתחה גרב מיוחדת הפותרת בעיות של זרימת דם ושל דלדול מסת העצם אצל אסטרונאוטים.

קבוצת Iron Tuskers, תלמידי כיתה ט' בחט"ב אורט עירוני ד' זכו בגביע המחקר על פתרונות שהציגו לבעיית השינה של אסטרונאוטים בחלל.

קבוצת Olympus תלמידי כתה ז' בחט"ב אורט עירוני ד' זכו בגביע התיכנות על השיגיהם בתחום.

קבוצת Choco Cows, תלמידי כיתות ח' בחט"ב אורט עירוני ד' הפליאו בביצועי הרובוט שלהם בזירה, השיגו 224 נקודות, מה שהציב אותם במקום הרביעי (מתוך 54) בזירת הרובוט.

קבוצת Tigers, תלמידות כיתה ט' בחט"ב אמית בנות, זכו גביע המקצועיות האדיבה (מקום שני).

קבוצת Core 'N' Good, תלמידי כיתה ז' בישיבה התיכונית בני עקיבא זכו בפרס התיכנות על הישגיהם בתחום.

קבוצת תלמידי כיתה ח' בישיבה התיכונית בני עקיבא זכו בגביע האסטרטגיה והחדשנות על ההיבטים המקוריים והמיוחדים ברובוט שבנו.

תם ולא נשלם. נעקוב אחר הישגי הקבוצות ממודיעין בתחרויות הבינלאומיות.

כתבות נוספות

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

"עמית סוסנה היא השראה"

לאחר שהתראיינה לעיתון ניו יורק טיימס וסיפרה כיצד נפגעה מינית בידי מחבלי חמאס בשבי בעזה, הגיבו הבוקר משפחות החטופים

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

המשך קריאה »

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

המשך קריאה »