להקליט את העבודה

עדן משה לוין
2037-08-12 03:54:00
2037-08-12 03:54:00

יוזמה חדשה של יוני אלבז, מורה בעירוני א', הפכה את תלמידיו ליוצרי פודקאסטים ותכניות טלוויזיה: "הכל התחיל בגלל שאני משוגע לנושא"

(צילום: דוברות העירייה)

"הכל התחיל מכיוון שאני אדם משוגע, משוגע על הנושא. בילדותי הייתי תלמיד מאד כושל, התחלתי לקרוא רק בגיל 21 וכל המידע שספגתי היה רק דרך האזנה לרדיו, הוא היה כל עולמי. מאז אני בעיקר לומד דרך הקלטות, כך גם היה כשלמדתי באוניברסיטה. אני מקליט כל דבר בעל ערך לימודי: נחל זורם, גשם מטפטף, שיחה בין אנשים רחוב וכל דבר שעשוי לתרום ללמידה בכתה".

את הדברים האלו אומר יוני אלבז, מורה בתיכון עירוני א' במודיעין, שהפך את "שגעון ההקלטות" לשיטת לימוד חדשנית, אותה הוא מיישם עם תלמידיו בבית הספר וגם באקדמיה. "אני חושב שאני הראשון שהבאתי את צורת הלמידה הזו לארץ. אני עורך השתלמויות למורים, נותן הרצאות מטעם משרד החינוך וגופים שונים. לדוגמה, יש לי שיתוף פעולה עם אוניברסיטת בן גוריון, שם המירו חלק מהעבודות האקדמיות לתואר ראשון ושני לפודקאסט".

מלבד החדשנות שבעניין, שכוללת לא רק יצירת פודקאסטים אלא גם צילום תכניות טלוויזיה, מספר אלבז ששיטת הלימוד שלו הפוכה מזו המסורתית, כאשר התלמידים נדרשים לפני הלימוד המשותף להשקיע וללמוד בכוחות את עצמם על הנושאים השונים בהם יעסקו. "אני קורא לזה 'כיתה הפוכה', מספר אלבז.

תהליך יצירת הפודקאסטים מתחיל בחלוקת הכיתה לקבוצות מחקר. "בשלב מסוים אנחנו מפסיקים ללמוד לפי הספר והכיתה מתחלקת לקבוצות חקר, כאשר כל אחת בוחרת ומתחילים לערוך את העבודה, לחפש מידע ולברור ממנו מה שנדרש, ויוצרים מעין מסמך אקדמי מכל הדברים שאספו",

מה ההבדל המהותי בין עבודה רגילה ליצירת פודקאסט?

"בעבודת חקר רגילה מכניסים לקלסר, מקבלים ציון ובזה פחות או יותר נגמרת העבודה. כאן הדברים שונים, הם עוברים תהליך נוסף. בתוך הקבוצה הם מתחלקים לדמויות. לדוגמה עבודה על עולם הדבורים. אחת בתפקיד המדריכה, היא בקיאה בעולם הדבורים והיא מצרפת אליה עוד שתי חברות והן מנהלות דיון משותף. לבסוף הקבוצה מגיעה למסקנות מעשיות שאותן היא מפיצה. המיומנויות שהתלמידים רוכשים מהתוכנית הזו גבוהות לאין שיעור ממיומנויות שהם מקבלים בדרכי למידה אחרות. הם למעשה שותפים לתהליך מתחילתו ועד סופו: מאיסוף החומר והקלטת הפודאקאסט ועד להפצתו ברשתות החברתיות".

עם הפצת הפודקאסט מקבלים התלמידים ברשתות החברתיות תגובות והערות, כאשר הפודקאסט שיצרו עשוי לסייע למורים אחרים שרוצים ללמד את הנושא. בנוסף, התלמידים בעצמם מלמדים ומעבירים הרצאות לשאר הכתות על הנושא בו עסקו, ועוברים "מלומד למלמד", כלשונו של אלבז.

"אנחנו גם עושים תכניות אירוח טלוויזיוניות שמצולמות באולפן וירטואלי", מספר אלבז. "העיקרון הוא אותו עיקרון, רק במקום שיקליטו ויהפכו את זה לפודקאסט זה הופך לתוכנית טלוויזיה מצולמת וערוכה, בה משולבים קטעי וידאו ודברים נוספים".

מה החזון לעתיד?

"אני מארח את התלמידים שלי בכל מיני כנסים. שנה הבאה ניכנס לתחרות בינלאומית בעזרת צירוף מורים לאנגלית, שיערכו יחד עם התלמידים תכנים שיופצו בתחרויות בינלאומיות. אני רוצה שהם יכנסו לתוך העולם הגדול".

כתבות נוספות

"ריאל לעולם לא מתה"

הופעה היסטורית של שוערה השלישי של ריאל מדריד הקנה לה את הכרטיס לחצי גמר ליגת האלופות

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

המשך קריאה »