נושמים לרווחה

עדן משה לוין
2037-03-11 02:05:00
2037-03-11 02:05:00

בעלי המסעדות והברים במודיעין נראו השבוע נרגשים לחזור לעבודה, אחרי למעלה מחצי שנה עבור חלקם, והצעירים הציפו את מקומות הבילוי בעיר מיד עם החזרה לשגרה • עם זאת, מלבד הקושי לגייס שוב עובדים ולהתנהל תחת ההגבלות, כולם חוששים רק מדבר אחד – סגר נוסף

(צילום: מודיעין NEWS)

את מצב הרוח של בעלי המסעדות והברים במודיעין השבוע ניתן לסכם בשלוש מילים – חוששים אבל אופטימיים. לאחר השנה הקשה שעברה עליהם, כעת, עם מבצע החיסונים הנרחב, נראה שאולי הם יכולים לקוות שהפעם זה לתמיד, ולא רק עד הסגר הבא. סיירנו השבוע בערב הראשון לפתיחה המחודשת, ושמענו מבעלי מקומות הבילוי על התחושות שלהם, וגם את הביקורת על התנהלות הממשלה לאורך המשבר.

את הסיור שלנו התחלנו בקפית, שם פגשנו את המשנה לראש העירייה אלעד שמעונוביץ, שהגיע מלווה ברן שגב, מקום 3 ברשימת הצעירים ומי שהיה בעצמו בעלי מספר ברים בעיר בעבר. בית הקפה שהוקם לפני כשבע שנים היה עד למשבר שוקק ועמוס בסועדים, אולם כיום התמונה כמובן שונה.

בעלת המקום, נעמה צדקיהו, שהצטרפה למפלגת ימינה ושובצה במקום ה-18 בסבב הבחירות הנוכחי, מספרת: "קשה להיות עצמאי. בשנה האחרונה הפסדתי סכומי כסף עצומים, ואני עוד לא רואה איך המדינה מחזירה לי את זה".

באילו קשיים נתקלת הפעם?

"אחת הבעיות העיקריות היא שקשה למצוא עובדים. כמעט כל העובדים שלי יצאו לחל"ת ולא מוכנים לחזור, הם מעדיפים לקבל דמי אבטלה במקום לחזור לעבוד. עכשיו אני מתחילה התלמדות של עובדים, אבל זה לא פשוט. אם פעם הייתי מקבלת רק מגיל 18, היום אני מקבלת לעבודה גם נערים בגילאי 15-16", היא מספרת בתסכול.

כמי שהייתה חלק פעיל במחאת העצמאיים במהלך שנת הקורונה, לצדקיהו יש בטן מלאה במיוחד על ממשלת ישראל: "מחליטים כל מיני החלטות מגבוה מבלי להבין את השטח. כל העניין של מספר הסועדים שניתן להכניס למסעדה הוא ממש בעייתי. יש לי המון מקום והוא בכלל לא מנוצל".

במרחק כמה מטרים משם, עם הפרדה של שער ברזל קטן ושינוי משמעותי באווירה, שוכן הבר-מסעדה פאזה. כשהגענו למקום פתח לנו את הדלת בחיוך לירון קראדי, בעלי המקום, שהסביר שמכיוון והם חששו מהגעה המונית של לקוחות מיד עם הפתיחה המחודשת, וכיוון שעוד לא ביצעו "הרצה" של המקום, המקום ייפתח רק יום לאחר מכן. עם זאת, הוא הוסיף כי "ההזמנות מלאות לשבוע הקרוב".

גם קראדי, כמו רבים מבעלי המסעדות והברים, מגדיר את שנת 2020 כ"שנה שחורה". יחד עם זאת, הוא גם מביט אל העתיד ומקווה שהמקום יחזור לפעילות מלאה: "ציפיתי לפתיחה המון זמן. זה באמת מרגש לפתוח אחרי חצי שנה שהיינו סגורים. יש עוד דברים שצריך עדיין לסדר, אבל עד שהלקוחות יגיעו כבר נהיה מוכנים לקראתם".

הלאה אל המע"ר, שבתקופה זו התנועה בו עדיין דלילה למדי. לדעתו של שמעונוביץ, מדובר רק ב"עניין של זמן" עד שהתושבים יגדשו את המקום. נכנסנו אל פסטה בסטה, הממוקמת בתחילת השדרה, ושוחחנו עם אסף, מנהל המקום.

יש אנשים?

"יש רגיעה קלה. זה עדיין יום ראשון, אנשים רק חזרו משבת, ככה שהם עוד יגיעו בהמשך השבוע. בכל מקרה, נראה לי שיש חלוקה בין המע"ר לבין הקניון".

הלקוחות יושבים גם בפנים?

"כרגע עדיין לא. אתה יודע, תו ירוק, תו סגול. נחכה קצת אחרי הבחירות ונראה מה יהיה. עד אז אי אפשר באמת לדעת".

איך הייתה התקופה האחרונה?

"תדע לך שהשדרה תפסה תאוצה. בחודש האחרון היה אחלה חודש, וזו רק ההתחלה. לדעתי הולך להיות פה ממש חזק, ואחרי שנחזור לשגרה מלאה יהיה פה מפוצץ אני מאמין".

על אף שנפתח לראשונה לפני כחצי שנה, וכעבור מספר שבועות נסגר בעקבות ההגבלות, עושה רושם כי המנדה בר (MENDA) תופס תאוצה בקצב מסחרר. הדר בת ה-26, בעלת המקום, קיבלה את פנינו בחיוך ועל אף המסכה ניכר שהיא מתרגשת לפתוח מחדש. "לפני שנתיים פניתי לאלעד (שמעונוביץ. עמ"ל) וביקשתי ממנו שיעזור לי לפתוח בר במודיעין. הוא חשב שאני לא מדברת ברצינות, אבל הנה היום אני פה בפתיחה המחודשת. האמת, אני חושבת שאני מתרגשת היום יותר מאשר בפתיחה לפני חצי שנה. זה ממש חלום שהתגשם".

הצלחת להחזיר את העובדים מהחל"ת?

"העובדים יצאו לחל"ת, אבל ברוך השם כולם חזרו. התקשרתי לכל העובדים שהיו בפתיחה לפני כחצי שנה, וכולם אמרו שהם חוזרים. זה ממש כיף שזה ככה".

איך חוזרים לעבוד?

"גייסתי את כל מי שצריך, אפילו אימא ואבא הגיעו כדי לתמוך ולעזור לי בפתיחה היום. כל כך חיכיתי שאוכל סופסוף לפתוח את המקום, שאפילו הגעתי בבוקר והתחלתי לנקות ולהבריק את המקום בעצמי".

הלקוחות חיכו לפתיחה?

"כן, בעיקר הצעירים שחיפשו כל הזמן הזה איפה אפשר להשתחרר ולבלות. עכשיו שפתחנו אני יודעת שהם יגיעו, כי הרבה לקוחות שלנו חיכו להזדמנות לצאת שוב לבלות".

חיזוק נוסף לתיאוריה שבעיקר הצעירים הם שחזרו לבלות בברים קיבלנו גם במכבים, בביקור בשמבזולה בפארק המים. למרות הנחיות הקורונה המקום נראה גדוש במבלים, ועומר שרגא, אחד מבעלי המקום, מספר: "זה הכי כיף שיש, אי אפשר להסביר את זה. אחרי שבע שנים שאנחנו פתוחים נהיה פה קשר שהוא מעבר ל'לקוחות' רגילים. הם נשארו איתנו גם כשהיינו סגורים והיו כאלה שאפילו הציעו לעזור. נהיו יחסי חברות אמיתיים".

נראה שהלקוחות חיכו לחזור לא פחות ממכם.

"כן, זה אפילו מעבר ליציאה. יש כאלו שהגיעו רק בשביל לפרגן לנו, הם שמחים איתנו. אין יותר כיף מזה"

איך עברה עליכם התקופה האחרונה?

"עברנו חצי שנה קשוחה, וגם הפתיחה עכשיו הייתה קשה. אין עובדים, כולם יצאו לחל"ת והרוב לא חזרו. אבל יש לנו מזל שיש כאן גרעין קשה של עובדים שנשארו איתנו כמה שנים, והם איתנו פה עכשיו".

ואיך נראית הפתיחה עד עכשיו?

"פתחנו לגמרי, גם אם לא היה כל כך זמן להתארגן. אבל רצינו לתת אוויר, גם לנו וגם ללקוחות. רק שלא יהיה עוד סגר והכל יהיה בסדר.

מצייתים להנחיות?

"אנחנו עומדים בכל הדרישות. תו ירוק בפנים, תו סגול בחוץ, מדידות חום, הצהרות בריאות. עושים הכל. כיף זה לא, אבל אם זה מה שצריך לעשות כדי לפתוח אז נעשה. גם הלקוחות מבינים שיהיו עכשיו 'חבלי לידה' ונצטרך מהם יותר סבלנות, אבל הם מקשיבים בסופו של דבר".

עוד מסעדה שחוותה על בשרה את השלכות הסגר היא רוזה במרכז עינב. המסעדה שבימי שגרה מלאה בלקוחות, מצאה עצמה סגורה במשך כחצי שנה. כבר כשהגענו ניתן היה לחוש בתכונה הרבה של הלקוחות שחיכו לפתיחה. אחד מהם סיפר: "מדובר במסעדה שהיא ממש כמו משפחה. אנחנו רק חיכינו לפתיחה ומתרגשים מאד להגיע לכאן".

מי שהיה צריך לדאוג לכך ש"הספינה לא תטבע" הוא חן גזולי, בעלי המסעדות רוזה ולוציאנה. אחרי כל הקשיים שהיו בדרך, לרגע אפשר לחשוב שבכלל לא היה סגר ומדובר בעוד ערב שגרתי במקום. "ממש מטורף מה שהלך פה היום. אתם חושבים שעכשיו מלא, אבל אם הייתם מגיעים בצהריים הייתם רואים שכל השולחנות היו מלאים לגמרי".

כמו בעלי מסעדות וברים אחרים, גם גזולי נתקל בקשיים לגייס עובדים: "כל העובדים יצאו לחל"ת. הרבה מהם חזרו, אבל עדיין חסרים לי 30% מכוח האדם הרגיל שלנו. רובם פשוט החליטו לקבל דמי אבטלה או לחילופין לעבוד בשחור. קשה ממש להשיג עובדים".

אפשר בכלל לעבוד עם ההגבלות על התפוסה?

"אפשר, כן. אנחנו שומרים כמובן על ההנחיות. מותר לנו להכניס 100 לקוחות בפנים ו-100 בחוץ. אנחנו מכניסים פנימה רק על פי התו הירוק, שומרים מרחק בין השולחנות ועושים מה שצריך. החזקנו מעמד בסגר הזה והלקוחות חזרו כמו שאתם רואים, ואני ממש מקווה שלא יהיה עוד סגר כי זו כבר תהיה מכה קשה מדי בשבילנו".

כתבות נוספות

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

"עמית סוסנה היא השראה"

לאחר שהתראיינה לעיתון ניו יורק טיימס וסיפרה כיצד נפגעה מינית בידי מחבלי חמאס בשבי בעזה, הגיבו הבוקר משפחות החטופים

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

המשך קריאה »

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

המשך קריאה »