שנה לבחירות : מי יהיה ראש העיר הבא?

יהודה גולן
2017-10-19 01:00:00
2017-10-19 01:00:00

בדיוק בעוד שנה יתקיימו במודיעין הבחירות המוניציפליות ועבור חברי המועצה לא מדובר בהרבה זמן. חלקם כבר יודעים שלא ירוצו שוב, אחרים מתכוונים לחשוב ולהחליט בקרוב. דבר אחד בטוח – לראש העיריה הבא יקראו חיים ביבס. צילומי ארכיון 

בעוד שנה (נובמבר 2018) ילכו תושבי מודיעין לקלפי וישלשלו לתוכה שני פתקים: האחד לתפקיד ראש העיריה והשני למועצת העיר. תושבי רובע מכבים רעות ישלשלו פתק שלישי, לבחירת ועד הרובע. דבר אחד כמעט ברור כבר עכשיו – העובדה הפשוטה שחיים ביבס יהיה ראש העיריה הבא של מודיעין. לפחות כל עוד הדבר תלוי בו ובהחלטתו האישית.

ההכרזה של ביבס בראיון לגיליון ראש השנה של "מודיעין News", כי הוא רץ פעם נוספת לראשות העיריה טרפה כמה קלפים וכמה אופציות של כאלה שראו עצמם נכנסים לנעליו הגדולות של ראש העיריה המכהן. שנה לקראת המערכה ננסה להציג את המפה הפוליטית של מודיעין עם כמה שפחות ניחושים לגבי מי יעזוב ומי יבוא, מי יצליח ומי ייכשל.

* * *

ניתן לקבוע כי ביבס וסיעתו יהיו המנצחים הגדולים גם בבחירות 2018. ראש העיריה ביצע לא מכבר סקר פנימי שלא פורסם אך הגיע לידינו, ולפיו הוא זוכה ב-90% תמיכה מצד התושבים לתפקיד ראש העיריה. גם אילן בן סעדון, היחיד שמדבר על האופציה להתמודד על ראשות העיריה, ערך סקר לפני כמה חודשים אבל נתוניו לא פורסמו ולא הגיעו לידינו.

עם תשעים אחוזי תמיכה (לכאורה) בביבס, בן סעדון לא יתמודד מולו. השבוע שאלנו את כל חברי המועצה מה תוכניותיהם לשנה הבאה ובן סעדון שיגר אלינו את התשובה הבאה:

"הדבר היחיד שעומד תמיד לנגד עיניי הינו קידומה של העיר מודיעין-מכבים-רעות ושיפור איכות חיי תושבינו היקרים. נושא ההתמודדות על ראשות העיר אינו עומד על הפרק כעת ואין בכוונתי לעסוק בפוליטיקה אישית. אמשיך לפעול בשיתוף פעולה מלא יחד עם חיים ביבס, ראש העיר, כדי שעירנו תהיה עיר שטוב עוד יותר לחיות בה. אנו נעשה זאת בשילוב זרועות תוך קידום תכניות לפיתוחה של העיר ומציאת פתרונות יצירתיים לבעיות שורשיות".

האיש שלפחות "על הנייר" איתגר את ביבס בבחירות הקודמות היה שרון מעוז. שאלנו גם אותו מה תוכניותיו ולא קיבלנו תשובה. לפי הערכות רבות, מעוז סיים את ההרפתקה הפוליטית שלו ואין בכוונתו להתמודד בבחירות הבאות על מקום במועצה, ודאי לא על ראשות העיריה. ה"נעלם" היחיד כרגע הוא אותו "מועמד זהב" שאחת המפלגות הגדולות יכולה להצניח במודיעין, אבל גם כאן מדובר ב"נעלם" שיישאר נעלם: ביבס אמנם רץ ברשימה עצמאית אך הוא חבר ליכוד. ב"מחנה הציוני" כבר לא מנסים לחזור לקונצנזוס דרך ראשי עיריות, וסביר שגם אם היה מישהו שחשב לרוץ מטעמם – הרי שמזכ"ל העבודה ערן חרמוני, תושב מודיעין, ידע להגיד לו שלרוץ מול חיים ביבס זו לא התאבדות אלא סתם בדיחה גרועה.

 

* * *

 

ברמת הסיעות, כאן לבטח יהיו שינויים. נתחיל בסיעתו של ביבס המונה כרגע שישה חברים. התגברות כוחו של ביבס וההערכה שינצח בקלילות את המערכה על ראשות העיריה עשויה להגדיל את מספר חברי הסיעה. ביבס רוצה "להכניס דם חדש" לסיעה ולרענן את השורות, וכך לנצל את המומנטום שלו כראש עיריה מצליח ואהוד על התושבים. ההערכה היא שסיעתו של ביבס תגדל משישה לשבעה ואולי אף שמונה מנדטים, כשיש סיכוי לשני חילופים בהרכב הסיעה.

מועמדת רצינית מאוד לסיים את דרכה הפוליטית היא הילה בן אליעזר. גם ורד גל בחרי נרשמה כ"מתנדנדת" וכך היא השיבה לפנייתנו: "כרגע עדיין עסוקה בעשייה של הקדנציה הנוכחית ובניית תוכניות לקדנציה הבאה, אבל הכל עוד פתוח".

מי שלבטח ישודרג יהיה חבר המועצה אלעד שמעונוביץ, שביבס מטפח על תקן יורש כבר שנים רבות. שמעונוביץ, שזכה לנקודות זכות רבות בציבור על הובלת פרוייקט "מחיר למשתכן" בעיר לדיור מוזל, אמר לנו כך: "מבחינתנו המטרה בבחירות הקרובות היא ליצור הלימה גדולה ככל שניתן בין התושבים המעניקים לביבס את תמיכתם לראשות העיר לבין מתן תמיכתם ברשימה שלנו למועצת העיר. זה היה האתגר שלנו גם בבחירות האחרונות וזה עבד לא רע. זה היעד גם בבחירות הקרובות. חשוב לביבס להציג רשימה איכותית למועצה כדי להגדיל את התמיכה בו".

נראה שהוא יתמודד מול עצמו בבחירות לראשות…

"נכון שהמצב האידיאלי הוא שיהיה יותר ממתמודד אחד לראשות העיר, אבל העובדה שביבס יהיה כנראה המועמד היחיד מצביעה בעיקר על האהדה והפופלריות הגדולה לה הוא זוכה".

 

* * *

 

הסיעה השניה בגודלה במועצה היא "אילן למודיעין" עם ארבעה חברים. בן סעדון רואה עצמו כיורש טבעי של ביבס (כאשר זה יפנה את הבמה כמובן ולא שניה אחת קודם) ובינתיים הוא חולם לחזור על ההישג מהבחירות האחרונות וכמובן להגדילו. יש מי שטוען כי בן סעדון הגיע לתקרת הזכוכית שממנה אפשר רק לרדת ומנבא לסיעתו שניים עד שלושה חברים במועצה הבאה בלבד.

הסיעה לא ממש מגובשת ולא מציגה חזית אחידה. הדוגמה הטובה ביותר היתה בהצבעה על אישור פתיחת עסקים במע"ר בשבת: בן סעדון וגבי אדרי חובש הכיפה הצביעו נגד פתיחת העסקים בשבתות. בעיר ששלושת רבעי מתושביה חילונים ורבים משוועים לפתיחת עסקים בשבתות, לא בטוח שזה יסייע לסיעה.

אבל המטרה היא בכל זאת ארבעה חברים במועצה הבאה וכנראה שיהיו חילופי גברי בקרב הסיעה. המתלבטים כרגע הם גבי אדרי שביקש "סבלנות עד להחלטה", ובוריס פרלמן, שהודיע כי בתחילת 2018 הסיעה תתכנס להחליט מה עושים בעניין הבחירות ואז תתקבל החלטתו האם להתמודד. דן ליכטמן הודיע כי הוא בכל מקרה יתמודד למועצת העיר הבאה.

 

* * *

 

סיעת "הבית היהודי" שבראשות מיכאל חרל"פ וג'וני קליין, תמשיך להישען על האוכלוסיה הדתית לאומית של שכונות מוריה, השבטים ואבני חן. חרל"פ ימשיך להיות הדומיננטי בין השניים וישקיע הרבה בגיוס כוחות חדשים, כך שסיעתו צפויה להשיג שני מנדטים לפחות ואולי אף שלושה, אם הם יצליחו לנגוס קולות מהאגף המסורתי של בן סעדון ומצביעי חבר המועצה ברוך בוחניק. חרל"פ כמובן ירוץ וגם ג'וני קליין הודיע כי ירוץ, "אבל חשוב לזכור אני צריך לעבור את הפריימריס בבית היהודי לפני שאכנס לרשימה למועצת העיר" (כך חרל"פ).

חרל"פ יודע שהפיצול במחנה הדתי פגע במפלגתו בבחירות האחרונות ולכן הוא נחוש לנסות ולאחד כוחות מחדש: "המשימה החשובה ביותר היא להמשיך בעשייה הרבה לטובת הציבור ולא להיגרר לפוליטיקה", הוא אומר. לדבריו, תפקידו כמחזיק תיק התיכנון והבנייה מאפשר לו לפעול למען הציבור בכלל "אחד הפרויקטים החשובים שאני מקדם בימים אלו כמחזיק תיק הבינוי היא תוכנית ההרחבות. חשוב לי מאד שלציבור הדתי, לציבור המסורתי והציבור החילוני שמאמין במסורת ישראל ושמאמין במדינת ישראל יהיה כיף לגור בעיר. הכוונה היא להמשיך ולהנגיש את שרותי הדת לכולם כי המסורת היהודית שייכת לכולם".

וזהו?

"חשוב לנו גם לשמור, ובמיוחד בתקופת הבחירות, על היחסים הטובים בין הציבור הדתי והציבור החילוני ולהמשיך לחבר קבוצות וציבורים שנמצאים משני צדי המתרס. אני מאמין גם שהפעילויות הרבות שאנחנו עושים בחודשים האחרונים לקראת הבחירות לאיחוד הציבור הדתי והמסורתי והחילוני שמאמין במסורת ישראל ובתרבות יהודית, יישאו פירות לקראת הבחירות וייתן לקבוצה הרחבה שאנו מייצגים, מנדט גדול להמשיך קדימה".

* * *

רשימת "יחד מכבים רעות" בהובלת אייל הנדלר ספגה מכה פוליטית בבחירות האחרונות כאשר כוחה הצטמצם משלושה מנדטים לאחד בלבד. הסיעה אפילו לא הצליחה לקבל לידיה את תיק הרובע אותו מחזיק שלמה פסי מסיעתו של ביבס. הנדלר החזיק בקדנציה הנוכחית את תיק אזורי התעסוקה והמלאכה ולא נראה שהשאיר בהם חותם מיוחד. יחד עם עומס העבודה גדול כיזם נדל"ן והחקירות שבהן נתונה אשתו סטלה (מנכ"ל בזק) – ספק גדול אם נראה אותו בזירה הפוליטית אחרי נובמבר 18. פניה אליו לקבל הבהרות בנושא לא נענתה.

ברובע מכבים רעות יש למעשה ואקום גדול, כי למרות ההון האנושי והעובדה שמתגוררים ברובע הרבה קצינים בכירים לשעבר – יש שחיקה קשה בכוחו של הרובע להשפיע בבניין העירייה ולא ברור מי יוביל את הנציגות בבחירות הבאות.

תושבי מכבים רעות מצביעים כאמור בפתק שלישי גם לוועד הרובע, שבגדול לא ממש תיפקד. בעיקר עקב מחלוקות וסכסוכים פנימיים. קבוצה אחת הובלה על ידי כפיר כהן שגם נבחר ליו"ר ועד הרובע, אך כמעט ונעלם במהלך הקדנציה ולא ברור אם יתמודד שוב. קבוצה אחרת הובלה ע"י אריה פישביין, שגם לא השאיר חותם משמעותי. מי שכן הצליחו לבלוט מעט יותר בתוך ועד הרובע הם ג'וקי ניב וטלי ססובר, שגילו נמרצות ופעלתנות ואולי ימשיכו לקדנציה נוספת. או בוועד הרובע או אפילו ינסו להשתלב במועצת העיר. בכל מקרה סימן השאלה סביב רובע מכבים רעות וייצוגו הפוליטי בבחירות הבאות גדול מאוד.

* * *

סיעת "שחר עושים חינוך" של מויש לוי ומירב פלג תמשיך להוות ציר חשוב בקואליציה ותילחם על מעמדה להיות הסיעה השנייה בגודלה במועצה מול סיעתו של בן סעדון. לוי – מחזיק תיק החינוך וסגן ראש העיריה – הפך ליד ימינו של ביבס והוא רואה עצמו בבחירות של 2023 כיורשו של ביבס בלשכת ראש העיריה. אלא שגם הוא יודע שהכל תלוי ביכולתו לבסס את כוחו. כלומר לשמור על סיעתו בגודלה הנוכחי לפחות, עם שאיפה לעלות לשלושה מנדטים ואולי ארבעה. לוי הצהיר על ריצתו בשנת 2023: "אתמוך בביבס בבחירות הקרובות וביום שבו הוא יחליט לעבור לאתגרים אחרים מחוץ למודיעין, אתמודד על תפקיד ראש העיר". מירב פלג, שותפתו לסיעה, אישרה תתמודד שוב למועצת העיר ברשימת "שחר עושים חינוך".

* * *

ולסיעות היחיד במועצה ונתחיל באבי אלבז: ללא ספק הפעלתן החרוץ והדינמי מבין חברי המועצה, איש אופוזיציה קלאסי, שמטריד ללא הרף את ראש העיריה בשאילתות, הצעות לסדר ורעיונות יצירתיים יותר ופחות.

אלבז פתח את הקדנציה כשותפו של ביבס בקואליציה, ותוך זמן לא רב נבעט ממנה לאחר שבאופן עקבי סירב ליישר קו עם הראיס. באחרונה הוא ספג מכה נוספת לאחר שלא הצליח להוציא לדרך את אוטובוס השבת שתנועתו "מודיעין חופשית" פעלה להפעיל. כישלון כספי? כשלון תדמיתי? סירוב להשתתף בכיסוי ההוצאות מצד חברי התנועה? כל אלה היוו הבעת אי אמון בדרכה של "מודיעין חופשית" והעניקו תחמושת לחרל"פ, קליין ושאר חובשי הכיפות הסרוגות שחגגו. על רקע הכישלון אלבז יצטרך להשקיע הרבה מאמצים וכספים כדי להיכנס שוב למועצה: "אנחנו מגבשים בימים אלה תוכנית פעולה שאני עדיין לא יכול לפרט", אמר לנו השבוע.

* * *

גם ברוך בוחניק החל את הקדנציה בקואליציה ובינתיים עזב אותה, לא מעט הודות לעידודו של חיים ביבס. בוחניק הוא חבר מועצה פעיל למדי ומרבה לאתגר את ביבס משמאל, מימין ומכל כיוון אפשרי. ובעיקר בכל הקשור לצביונה הדתי של העיר, כפי שבוחניק היה רוצה לראות.

כדי להצליח באיתגוריו לא היסס בוחניק לשתף פעולה גם עם שני שרון מעוז ואפילו אבי אלבז, אבל שום דבר משמעותי לא יצא מזה. ביבס הצליח בקלילות להפיל אחת לאחת את כל ההצעות לסדר שהעלה בוחניק, כשהוא מזכיר לו שוב ושוב כי "במודיעין יש עדיין 70% חילוניים ואני מחוייב לתושבים החילונים של העיר ולכך שהעיר תישאר חילונית".

* * *

שחר מי און מ"יש עתיד" כבר הודיע כי ירוץ בבחירות הקרובות שוב. הוא נשאר חבר בקואליציה וגם הוא נשען על תושבים חילוניים במודיעין וצפוי לשמור על כוחו ואולי אפילו להגדיל את הסיעה לשני מנדטים. האג'נדה של מי און מתאימה להרבה מאד תושבים ותמיכתו בפתיחת עסקים בשבתות עשויה להביא לו קולות לא מעטים.

"פוליטיקה לא חייבת להיות מילה גסה", הוא אומר לנו השבוע. "ואם רוצים לשפר דברים, חייבים לעשות זאת דרך הפוליטיקה. כרגע מועצת העיר היא המקום להשפיע. זה המקום לעשות שינוי אמיתי. אני אמשיך להתמודד בבחירות הבאות בכוונה להגדיל משמעותית את כמות המנדטים שלנו במועצה".

מי און ציין עוד כי "המסר שנעביר הוא שההתמקדות שלי היא עירונית, והעבודה במועצת העיר היא נקייה לחלוטין ממפלגות. לא משנה עבורי מי הצביע יש עתיד, או ליכוד, או עבודה – או לכל סיעה אחרת. העבודה כאן היא עניינית, ונועדה לתרום לעיר ולכל התושבים, ואין להקשרים הפוליטיים שלנו השלכות על הביצוע בשטח".

* * *

ונקנח בשרון מעוז, שהתמודד מול ביבס על ראשות העיריה (לכאורה כמובן) והצליח לתעל את המוממנטום לפחות כך שייבחר למועצת העיר. הוא התחיל את הקדנציה בקול תרועה רמה ובהפצצה של הצעות לסדר, שאילתות ועוד הבעות עמדה ונוכחות תקיפה מול ביבס. באמצע הקדנציה הוא מונה לתפקיד יו"ר ועדת הביקורת של העירייה ואז השתנה הטון הלוחמני והפך למאופק יותר. האם זה יעזור לו לשרוד במועצה או להידחק החוצה? ימים יגידו.

כתבות נוספות