מכוונת גבוה

גיא רוטקופ, תצלום: שחר אלגזי
2013-11-06 00:00:00
2013-11-06 00:00:00

סקודה עברה דרך ארוכה, ארוכה מאוד, מאז שפולקסווגן רכשה את החברה בשנת 94' – בעולם, ובמיוחד בארץ. ממעמד של מכונית דרג ב' זולה למעמד של מתחרה לגיטימית במובילות הקבוצה. ונראה שצ'מפיון מוטורס, יבואנית סקודה, משלימה את המהלך עם האוקטביה החדשה, שמתומחרת מעל כל מתחרותיה הישירות (מלבד הגולף והג'טה של החברה האם). למעשה, במרבית המקרים האוקטביה הבסיסית יקרה יותר או זהה במחירה לגרסאות המאובזרות של המתחרים. אז נכון שכבר שנים ארוכות שאין לאוקטביה במה להתבייש, אך האם הדור החדש יצליח להצדיק את תוספת המחיר מול המתחרות? נהגנו כאלף ק"מ כדי לחזור עם התשובה.

מכיוון שכבר פתחנו בנושא, נתחיל עם נתון ה"כמה", והתשובה היא – החל מ-132,000 שקלים ל–1.2 ל' טורבו עם תיבה דו–מצמדית. אם תרצו את הגרסה המאובזרת, שמוסיפה בקרת אקלים, פנסי ערפל קדמיים, חלונות כהים מאחור וחישוקים קלים, תיפרדו מעוד 5500 שקלים. גרסת ה–1.4 ל' טורבו (140 כ"ס) מתחילה ב–140,000 שקלים, עם אותן שתי רמות אבזור (והפרשי מחיר).

סקודה דוגלת במכוניות שימושיות, לא סקסיות, והאוקטביה בפירוש לא חורגת מהמסורת. היא מזוהה בקלות כאוקטביה – אבל גם מציגה מגמת שיפור ברורה לעומת הדור הקודם. במבט ראשון נראה שהשינוי לא גדול, אבל אם תשימו אותן אחת ליד השניה תגלו הבדלים רבים – וכי הדור החדש נראה טוב יותר משמעותית, אבל עדיין קצת אפור. תוספות כמו החישוקים הקלים (בגרסה המאובזרת, או בתוספת מחיר) ותאורת הלד היפה שרואים בפרסומות (חלק מחבילה שכוללת פנסי קסנון עוקבי פניה – תוספת בעלות של כמעט 10,000 שקלים) משפרים את המראה, אבל מחריפים את שאלת המחיר.

כניסה לתוך תא הנוסעים מפגישה אותנו עם שפע של צבע שחור, אבל פס כסוף ונאה בדלתות, ועוד נגיעת כסף ליד ידית ההילוכים עוזרים לאווירה. העיצוב מעט מינימליסטי, אבל נאה, ואהבתי אותו יותר מזה שבלאון שביקרה אצלנו החודש. איכות החומרים טובה מאוד בחלק העליון ובקומת הביניים, ורק ליד ידית ההילוכים תמצאו פלסטיק נוקשה, מהסוג שבדרך כלל פוגשים כבר גבוה יותר.

במרכז הקונסולה תמצאו מסך מגע נאה עם גרפיקה יפה, שדרכו תשלטו בכל מה שתרצו. זה כולל את הבלוטות' המקורי, עם אפשרות חביבה לבחירה של מספרים בזיכרון של הרכב, כך שלא צריך לחייג מהנייד בנסיעה (שזה גם מסוכן, וגם עלול להיות יקר). רמת האבזור הבסיסית כוללת בנוסף גם בקרת שיוט, חיבור AUX+USB ובנוסף מתחבאים להם בתא כפפות קורא דיסקים וגם כניסת SD. חריג לטובה. בין המושבים ניתן למצוא מחזיק נשלף לטלפון, שנמצא במקום מחזיק הכוסות. חביב. התלונה היחידה נוגעת להעדרה של בקרת אקלים – בהתחשב במחיר, מאכזב לגלות כאן תפעול מזגן פשוט.

המרווח מלפנים טוב מאוד (הרכב גדל במרבית הממדים), וגם גבוהים ימצאו שפע של מקום. משענת היד בין המושבים מתכווננת לגובה ולאורך, ההגה מתכוונן למרחק בטווח רחב ועוזר למצוא תנוחת נהיגה נוחה. מעבר למושב האחורי מפגיש אותנו עם מרווח ברכיים מפתיע לטובה, אבל עם מרווח ראש חסר לגבוהים. נציין לטובה את יציאת המיזוג הכפולה מאחור בין המושבים, ולרעה את העובדה שביחד עם מנהרת ה(אין) הינע, היא גוזלת כמעט את כל המקום לרגליים לנוסע האמצעי. תא המטען, כמו בדור הקודם, נראה כמו סוג של קסם – הוא פשוט ענק. הדלת החמישית הגדולה מאפשרת הטענה נוחה, ושפע ווי הקשירה והרשתות מקלים על שמירת הסדר במרחבי התא. יש גם שקע V12 תא המטען, כך שבכל הקשור לצד הפרקטי, האוקטביה בהחלט מספקת את הסחורה, ויותר מכך. הצד הבטיחותי, שהיה אחת מנקודות החולשה של הדגם הקודם, טופל כראוי עם שבע כריות אוויר כסטנדרט וציון ריסוק מלא של 5 כוכבים ב–E–NCAP.

אנחנו בחנו את גרסת ה–1.2 ל', שאמורה להיות אחראית לעיקר המכירות. מדובר במנוע חדש (למרות הנתונים שדומים לדור הקודם) שפגשנו כבר בגולף ובליאון. הוא מספק 105 כ"ס ו–17.8 קג"מ הזמינים מ–1400 עד 4000 סל"ד ומשודך לתיבת הילוכים דו–מצמדית עם שבעה הילוכים. לאור נסיונינו עם יחידת ההנעה הזו, לא הופתענו לגלות שהאוקטביה היא מכונית זריזה, במיוחד אם תבחרו במצב הספורט המצויין של תיבת ההילוכים. לא היה מזיק למנוע להיות שקט יותר, אבל בכל הקשור לכח אין לנו תלונות, גם אם הוא לא ממש אוהב להיות בסל"ד גבוה. תיבת ההילוכים עובדת יפה מאוד, ורק בזחילות פקקים או תמרונים עדינים היא יכולה להציק מדי פעם. למנוע מערכת עצור–סע, שנראית מעט להוטה מדי לכבות את המנוע גם אם מדובר בעצירה קצרצרה. מזל שההתנעה מהירה יחסית, גם אם לא הכי חלקה – וכמובן שניתן לבטל את פעולת המערכת בלחיצת כפתור. מנועי ה–TSI קטני הנפח ומוגדשי הטורבו מצטיינים בצריכת דלק נמוכה וזו עמדה בימי המבחן המאומצים על 13.4 ק"מ/ל' (שהספיקו לכ–650 ק"מ על מיכל בודד) ובשיוט נינוח נרשמה צריכת דלק של 18.4 ק"מ/ל'. בשני המקרים מדובר בנתונים מצויינים.

האוקטביה משתמשת בפלטפורמת ה-MQB החדשה של הקונצרן. המתלה הקדמי הוא מקפרסון, אבל מאחור תמצאו קורת פיתול בגרסת ה–1.2 וה–1.4 ל', ורק ה–1.8 ל' המוגדשת (שתגיע בעתיד) מקבלת את המתלה האחורי הרב חיבורי, ממנו התרשמנו לטובה בהשקת המכונית. בכל הקשור לנוחות, האוקטביה היא על הצד הנוקשה יותר. בעיר היא מתרסקת רק לעיתים נדירות, אבל מצד שני מתקשה להתמודד עם שיבושים בינוניים, יהיו אלו בורות או בליטות, ומגיבה עליהם בתנועה חדה ולא נעימה. גם שיבושים חדים מורגשים בתא, למרות מידת צמיגים שפויה – אפילו המאזדה 3, שביקרה במערכת בסמיכות, תפקדה טוב יותר על שיבושים חדים, למרות חישוקי "18. מחוץ לעיר היא הרגישה עסוקה, זזה על השיבושים הקטנים והבינוניים, ומרגישה לא רגועה אם הכביש לא איכותי. גלים גדולים, לעומת זאת, שוככו בצורה טובה. נציין גם את רעשי הכביש המאוד מורגשים בשיוט מהיר, ברמה שקשה להתעלם ממנה. מצד שני המנוע שקט בשיוט, כאשר הוא מסתובב קצת מעל ל–2000 סל"ד ב–100 קמ"ש.

האוקטביה מרגישה בטוחה בכביש המפותל, ובעיקר מאוד צפויה. ההגה מציע משקל סביר אבל תחושה מעט אלסטית. המתלים עובדים בסדר לרוב, ורק אם תגזימו תרגישו שחסר ריסון במתלה הקדמי דווקא. היא בהחלט לא מתמודדת על תואר 'המכונית לנהג' בקטגוריה, אבל קשה לבא אליה בתלונות בנושא, היא פשוט בסדר. יחידת הכח היא החלק הטוב בהיבט הדינאמי, עם כח זמין ומצב ספורט מצויין.

משתפרת

האוקטביה החדשה לקחה את הנוסחה הטובה של הדגם הקודם, ושדרגה אותה. היא שיפרה את הבטיחות, עם אבזור עדיף וציון ריסוק משופר, שיפרה את תחושת האיכות בתא ואת המרווח בתא הנוסעים ואפילו את תא המטען. יחידת ההנעה עדיין זריזה וחסכונית (עם ההערה הקבועה על העידון בתנועה צפופה) ולמעשה למעט נוחות הנסיעה הבינונית ורעשי הכביש, האוקטביה החדשה היא מכונית טובה מאוד.

הבעיה העיקרית שלה היא התחרות הקשה בסגמנט, שמלא במכוניות מצוינות, ותג מחיר שמצב אותה מול הגרסאות המאובזרות של המתחרים – רקע שמדגיש את החוסרים ברשימת האבזור. במחיר הזה, חישוקים קלים ובקרת אקלים צריכים להיות כלולים, ולא להיות תוספת יקרה. כך שכן, זו בהחלט מכונית טובה, אפילו טובה מאוד, עם אסים של שימושיות וצריכת דלק בשרוול. אבל התמחור פוגע באטרקטיביות של החבילה, ובשוק מוטה המחיר והאבזור שלנו, מציב אותה בנקודת פתיחה מעט בעייתית.

סקודה אוקטביה 1.2 DSG

מנוע 4 ציל', קדמי, רוחבי, 1197 סמ"ק

תזמון 8 שס', תזמון משתנה, מגדש טורבו

הספק/סל"ד 105 כ"ס/4500-5500

מומנט/סל"ד 17.8 קג"מ/1400-4000

תמסורת הנעה קדמית, דו-מצמדית, 7 היל'

מתלים קדמיים מקפרסון, מוט מייצב

מתלים אחוריים קורת פיתול

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים

מערכות עזר ABS, ESP

צמיגים 205/55-16 קונטיננטל פרמיום קונטקט 5

בסיס גלגלים 268.6 ס"מ

אxרxג 146.1X181.4X465.9 ס"מ

משקל 1255 ק"ג

תא מטען 568 ל'

מיכל דלק 50 ל'

מהירות מרבית (יצרן) 196 קמ"ש

0 ל-100 קמ"ש (יצרן) 10.5 שנ'

צריכת דלק (ממוצע מבחן) 13.4 ק"מ/ל'

דרגת זיהום 4

מחיר 132,000 ש''ח 

אחריות 24 חודשים

ציון מבחן ריסוק (E–NCAP*****

בטיחות מבוגרים 93%

בטיחות ילדים 86%

הולכי רגל 66%


 

הכתבה מתוך מגזין אוטו

כתבות נוספות

צפירת אמת

פרשת החיילות-סוהרות שהוקרבו בידי שירות בתי הסוהר כדי להשיג "שקט תעשייתי" היא מהחמורות שידעה המדינה

דלתות מסתובבות

אחרי עונה טובה בקריית שמונה נדב נידם, שגדל בעירוני מודיעין, רצה לחזור למכבי תל אביב ואל המאמן שנתן לו צ'אנס ראשון בליגת העל. מבול ההחתמות הביא אותו בסופו של דבר בהשאלה אל הפועל ירושלים

כשמימון וצה"ל נפגשים במודיעין

השבוע בעיר: שירי מימון מגיעה לעיר עם להיטיה הגדולים ובליווי תזמורת צה"ל, לילה של כוכבים בגבעת רגב, חגיגת קיץ במע"ר והופעה של הגרובטרון

טובה לסביבה?

אישור תכנית המתאר החדשה קבע עובדות בשטח גם בנושא סוגיות סביבתיות רבות, ובקרב הפעילים הירוקים הדעות חלוקות

צפירת אמת

פרשת החיילות-סוהרות שהוקרבו בידי שירות בתי הסוהר כדי להשיג "שקט תעשייתי" היא מהחמורות שידעה המדינה

המשך קריאה »

דלתות מסתובבות

אחרי עונה טובה בקריית שמונה נדב נידם, שגדל בעירוני מודיעין, רצה לחזור למכבי תל אביב ואל המאמן שנתן לו צ'אנס ראשון בליגת העל. מבול ההחתמות הביא אותו בסופו של דבר בהשאלה אל הפועל ירושלים

המשך קריאה »

טובה לסביבה?

אישור תכנית המתאר החדשה קבע עובדות בשטח גם בנושא סוגיות סביבתיות רבות, ובקרב הפעילים הירוקים הדעות חלוקות

המשך קריאה »