נוכחים נפקדים

יהודה גולן
2035-01-02 02:35:00
2035-01-02 02:35:00

חברי מועצת העיר מתפארים ברשימת הוועדות שהן עומדים בראשן, אבל בדיקה שביצע "מודיעין News" מגלה כי חלק מהוועדות כלל אינן מתכנסות וחלק אף פורקו בגלל מיעוט משתתפים בישיבות. בפעם הבאה שעניין שלכם לא יטופל כראוי, יכול להיות שזו הסיבה

תושבי מודיעין יודעים שבעיריה שלהם פועלות ועדות מקצועיות לנושאים שונים וכי בראש כל ועדה עומד חבר מועצה. מה שהם לא יודעים הוא שרבות מהוועדות הללו קיימות, בפועל רק "על הנייר", וזאת הודות לחברי המועצה עצמם.

ועדת הדת פורקה השנה כשהסיבה לפי דובר העירייה היא "אי השתתפות חברי הוועדה בדיונים". גם הוועדה לקשרי חוץ הפסיקה לפי שעה את פעולתה "עקב מיעוט משתתפים". ועדת הבריאות, בראשות גבי אדרי מסיעת אילן למודיעין, מקרטעת כשחבריה לא נפגשו בשנת 2015 אפילו לא לישיבה אחת. אדרי עצמו אומר שבתקציב של 15 אלף שקלים לשנה הוא לא יכול לעבוד ("אני צריך לשנורר כספים לבריאות?", אמר לנו). גם הוועדה לשירותים חברתיים בראשות אילן בן סעדון וועדת המתנדבים (בראשות בוריס פרלמן מסיעת אילן למודיעין) קיימו אפס דיונים בשנה האחרונה.

 

גם שאר הוועדות לא מתכנסות בתדירות גבוהה. העניין הזה כל כך צולע, עד שראש העיריה ביבס הודיע שינקוט בצעדים קיצונים עד כדי הדחת חברי ועדה מכהונתם והחלפתם באחרים, "כולל חברי מועצה".

בתחילת השנה שעברה אמר ביבס: "אנחנו יודעים איך זה מתחיל: בתחילת הקדנציה נרשמים שלושים ארבעים חברים לוועדה, מגיעים לישיבה החגיגית הראשונה ואחר כך מתחילה הנפילה ובסוף יש כמה בודדים שמגיעים".

על פי אתר העירייה, "הועדה העירונית היא המקום לליבון הנושאים העומדים על סדר יומה של הרשות המקומית. כאשר רוצים לבחון את הנושאים העומדים על סדר היום, כל אחד לגופו, לברירה בין האלטרנטיבות, להגדרת נקודות המוצא והמחלוקת  ובניסיון לשכנע זה את זה, וכל זאת במטרה להגיע לפתרונות מעשיים ההולמים את הערכים האמיתיים, כי אז כדאי ורצוי לדון תחילה  בנושאים אלו בוועדות המקצועיות. יכולתה של המועצה לפעול באמצעות ועדות היא אחד הגורמים להצלחתה, אף שבדרך כלל המועצה היא הגוף היחידי המוסמך לקבל החלטות".

מי בא ומי לא

מרבית הוועדות העירוניות מתכנסות פעם פעמיים בשנה, שלוש פעמים זה כבר הישג. יש מספר ועדות שעל פי חוק חייבות להתכנס יותר פעמים. כך למשל הוועדה לתיכנון ובניה, שעל שולחנה מצטברות הבקשות למתן היתרי בניה לתוספות בניה והיתרים שונים בתחום התיכנון והבניה. היא מתכנסת, על פי חוק, פעם בחודש לפחות.

כך גם ועדת הכספים העירונית (בראשות ביבס), שהתכנסה בשנת 2015 עשר פעמים. גם ועדת המכרזים (בראשות גבי אדרי) עמוסת עבודה, כשהיא חייבת לאשר או לדחות מכרזים שהעירייה מפרסמת. זו התכנסה לא פחות מ-11 פעמים. ועדת ההנהלה התכנסה עשר  פעמים ואילו ועדת ההנחות בארנונה התכנסה שש פעמים במהלך 2015.

לרשימת הוועדות ה"חלשות" ניתן להוסיף את הוועדה לקשרי חוץ (בראשות הילה שי-וזאן) שהתכנסה רק פעם אחת, את הוועדה לקידום עסקים קטנים ובינוניים (בראשות שחר מי און) ואת הוועדה לקידום מעמד הילד (בראשות מי און) ואת הוועדות למיגור האלימות ולמלחמה בנגע הסמים (בן סעדון) שהתכנסו פעמיים בלבד.

יש גם "ועדות רשות", כמו ועדת ההיגוי למיחשוב (ורד גל בחרי) וועדת הגימלאים (שלמה פסי), שהתכנסו פעמיים בלבד.

הוועדות הפעילות מעט יותר הן ועדת הנוער (שהתכנסה ארבע פעמים), ועדת התרבות וועדת הספורט (כולן בראשות אלעד שמעונוביץ'), שהתכנסו שלוש פעמים. לציון טוב זוכה גם ועדת אזורי התעסוקה (אייל הנדלר) שהתכנסה ארבע פעמים. שלוש פעמים התכנסו גם הוועדה למעמד האישה (הילה שי וזאן), ועדת הקליטה (בוריס פרלמן), ועדת התיירות (שמעון גואטה), הוועדה לאיכות הסביבה (ורד גל-בחרי), ועדת הביקורת (מירב פלג) וועדת הבטיחות בדרכים (בן סעדון).

תגובות

אז מה יש לחברי המועצה שמכהנים כיו"ר ועדות לומר? על פי התשובות, חלקם לא ממש אוהבים את מה שמתרחש בשטח. גבי אדרי, שלא כינס את ועדת הבריאות שלו אפילו פעם אחת, הסביר למעלה את עמדתו, והוא מוסיף: "מה שנותר לי זה לשנורר ולהביא כסף בעצמי ולכן לא כינסתי את הוועדה. כשצריך, מזכירת הוועדה מטפלת בנושאים בצורה יעילה. לעומת זאת בועדת המכרזים שבראשה אני עומד, אותה כינסתי 11 פעמים ושם מתבצעת עבודה עניפה מול ספקים בקיום מו"מ ובפתיחת מעטפות מכרזים ופגישות עם מגישי הצעות, כל זה מעבר לישיבות הוועדה עצמה".

"הוועדה לקשרי חוץ הוקמה בקדנציה הנוכחית לבקשתי, לאחר שלא היתה קיימת מספר שנים", אומרת הילה שי-וזאן. "רציתי לבחון את האופציה להיעזר בכישוריהם של תושבי העיר בתחום קשרי החוץ. לצערי, בשלושת הישיבות האחרונות של הוועדה, בשנים 2014 ו-2015, נכח מספר מצומצם ביותר של חברים. לכן, על פי הודעה מראש, הוחלט להפסיק לפי שעה את פעילות הוועדה עד לבחינתה מחדש".

בוריס פרלמן, יו"ר ועדת המתנדבים שרשמה אפס ישיבות, מסביר: "לוועדת המתנדבים אין חשיבות כי מתנדבים עובדים תחת מטריה של עמותות והעירייה לא יכולה לתת הוראות לעמותות כיצד לנהוג. לכן אין משמעות לדיוני וועדת המתנדבים ובאמת לא קיימנו ישיבות. לעומת זאת קיים פורום מתנדבים, שאותו כינסתי השנה פעמיים". לשאלה "מדוע לא פירקתם את ועדת המתנדבים המיותרת?" השיב: "לא יודע".

אייל הנדלר, יו"ר הוועדה לפיתוח אזורי התעסוקה בעיר, הסביר בגילוי לב באחת הישיבות שקיים לפני כשנה כי "מה אני יכול לעשות? אנשים עובדים ולועדות הם באים בהתנדבות. אז אני לא יכול לדרוש מהם התחייבות להשתתף בישיבות הוועדה".

         

כתבות נוספות

"ריאל לעולם לא מתה"

הופעה היסטורית של שוערה השלישי של ריאל מדריד הקנה לה את הכרטיס לחצי גמר ליגת האלופות

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

"נועה איתנו כל הזמן"

עדי ואבי מרציאנו, הוריה של נועה התצפיתנית שנחטפה ונרצחה, שוברים שתיקה ממושכת ומספרים על רכבת ההרים הרגשית שחוו מאז ה-7 באוקטובר, על השיחות עם נועה בבוקר השבת השחורה והאכזבה מצה"ל וההנהגה, וכיצד הזהירה אותם מהמצב בגבול הרצועה: "היא אמרה 'אחרי סוכות, תתכוננו'"

המשך קריאה »