עיריית מודיעין מציגה: כך מטרטרים את האזרחים הוותיקים

יהודה גולן,
2016-01-13 00:00:00
2016-01-13 00:00:00

בשבוע האחרון קיבלו הגימלאים תושבי העיר את פנקסי התשלום לארנונה השנתית לשנת 2016. מי מהם שהעיף מבט על הסכומים גילה כי ההנחה הקבועה שקיבל בגין היותו גימלאי נעלמה מהתחשיב לשנה החדשה.

כשפנו גימלאים רבים למשרדי מחלקת הגביה של העיריה לברר מדוע בוטלה ההנחה הקבועה, נאמר להם כי מי שהחליט על הביטול הגורף הוא ראש העיריה חיים ביבס. במקביל נמסר להם כי במקום ההנחה שלה זכו עד עכשיו, יצטרכו לעמוד ב"מבחן הכנסות".

גמלאים שהיו במקום ושמעו את הבשורה המטרידה שיתפו את "מודיעין News" בהרגשתם: "מה זה אומר מבחן הכנסות? עכשיו לך לבנק ותביא לנו דף חשבון, לך לביטוח לאומי ותביא לנו אישור על קיצבאות שאתה מקבל, המצא לנו אישור מקופת הפנסיה מהי הקיצבה שאתה מקבל, ואז נבדוק אם אתה לא עובר תקרה שנקבעה לסך של 19,754 שקלים לבית אב. נוכל להחזיר לך את ההנחה, אם אתה ואשתך מרויחים פחות מזה".

"מדובר באנשים מבוגרים לא בריאים וגם נכים שלא יכולים להתחיל להתרוצץ בכל מיני מקומות ולהביא אישורים", אמר בכעס ג', אחד הגימלאים שפנה למערכת העיתון. "אני בן 78 ומקבל כבר עשר שנים את ההנחה. אז מה הם רוצים עכשיו? לבדוק אם הפכתי לצעיר פתאום?".

גם אליהו, המתקרב לגיל שמונים, נדהם כשקיבל את פנקס התשלומים לארנונה: "אני לא מבין למה אחרי כל כך הרבה שנים פתאום הם נזכרים לבטל לנו את ההנחה. היתה לי הנחה של 184 שקלים ובתשלום הדו חודשי שלי שילמתי עד עכשיו 820 שקלים ארנונה והנה פתאום זה עלה ל-1,009 שקלים. כשהלכתי למחלקת הגביה הסבירו לי שככה החליט ראש העיר וזהו".

ההתנפלות

במחלקת הגביה של העיריה, השוכנת אחר כבוד ב"בית יהונתן" בקניון, הצטופפו השבוע עשרות גימלאים שצבאו על הפקידות. חלקם היו אובדי עצות. בעיקר הקשישים מאד והנכים שלא מסוגלים לבצע בעצמם את המטלה שהפילו עליהם. "קשה לי ללכת לבנק להביא את כל הניירות", הסביר איש מבוגר שיצא ממשרדי מחלקי הגביה. "קשה לי ללכת ואני לא יודע מה לעשות".

העיתונאי מנחם מיכלסון, תושב העיר וגימלאי של "ידיעות אחרונות", קיבל גם הוא את דרישת התשלום, כמובן בניכוי ההנחה לגמלאים. "זה יפה מאד מצידה של העיר להעניק הנחת גימלאים אבל זה היה ממש לא נעים לראות שביטלו את ההטבה הזאת", הוא אומר. "בדרך כלל העיר מראה את פניה היפות וכאן היא הראתה את הצד הלא יפה שלה".

איך התמודדת עם הבשורה?

"כששוחחתי עם פקידות מחלקת הגביה הן היו ממש מסכנות כי הן ספגו את כל האש. הן אמרו לי שמהבוקר הן מקבלות קללות ונאצות ו'מה אנחנו אשמות?, נאלצנו לומר לפונים שיפנו לעירייה להתלונן'. אני מבין את הפקידות אבל בכל זאת מישהו היה צריך בעירייה לחשוב על נוהל מסודר ולהודיע לכל הגימלאים מה צריך לעשות".

כידוע, לפעמים צריך להיות חכם ולא רק צודק. נכון שמבקר המדינה המליץ בדו"ח השנתי שלו לרשויות המקומיות לבצע מבחן הכנסות כתנאי לקבלת ההנחות לגימלאים, אבל המלצתו לא מחייבת. מה גם שהבדיקה שביצע לא התייחסה כלל לעיריית מודיעין אלא לרשויות אחרות שאותן בדק המבקר יוסף שפירא. 

ההתקפלות

יומיים של "קשישים חסרי מנוח" שהתנפלו על מחלקת הגביה הספיקו לעיריה כדי לעשות צעד אחורה. יותר נכון חצי צעד, וגם הוא לא ממש עד הסוף. נכון לעכשיו ההנחה האוטומטית נמשכת בפועל, אבל זאת רק לזמן מוגבל. לנוכח המבוכה והעובדה שהעיריה נתפסה מאוד לא מוכנה, פירסם דוברה את ההודעה הבאה:

"בשבוע שעבר חילקה העירייה את תלושי הארנונה לשנת 2016 לכלל בתי האב במודיעין מכבים רעות. במסגרת תלושי אלה התבקשו תושבי העיר הוותיקים לפנות למשרדי הגבייה שבקניון מודיעין להסדרת נושא קבלת הנחה בארנונה.

בעקבות פניית התושבים בגין ההתראה הקצרה החליטה העירייה לדחות את ביצוע הנוהל החדש במספר חודשים עד לתחילת חודש יוני הקרוב. כאשר עד אז יקבלו תושבי העיר הוותיקים את הנחה כפי שהיתה בשנים קודמות.

במהלך השבועות הקרובים יישלח לבתי התושבים מכתב הסבר בצירוף טופס בקשה לזכאות להנחה בארנונה. את הטופס יש להגיש למחלקת הגביה עד לתאריך 31.5 כאשר תושבים שיתקשו להכין את המסמך יוכלו ליצור קשר עם מחלקת הגבייה של העירייה ונציג המחלקה יגיע לבית התושב לסייע לו במילוי התושב ובהגשתו. בעירייה הוסיפו כי קבלת ההנחה תהיה  גורפת ולא חד פעמית ולמעשה תהיה קבועה.

כזכור, בחודש נובמבר האחרון אישרה מועצת העיר את תבחיני קבלת הזכאות לאזרחים ותיקים בקבלת הנחה בארנונה. אישור תבחינים אלה נעשה לאור קביעת מבקר המדינה בדו"ח לשנת 2014 שעסק במבחני משנה למתן הנחות ברשויות שונות. מודיעין מכבים רעות לא נכללה בבדיקה זו, אך יחד עם זאת המסקנות חלות עליה כפי שהן חלות על כלל הרשויות. המבקר קבע כי 'מן הראוי שעיריות יוקנעם עילית ונצרת, המועצה המקומית אבו סנאן והמועצה האזורית חוף השרון יקבעו אמות מידה ומבחני משנה לבחינת הזכאות להנחות שאינן הנחות חובה. היעדרם עלול לפגוע בשקיפות הליך מתן ההנחה ובחלוקת נטל המס בין התושבים'.

יש לציין כי החלת מבחני משנה עבור הנחות ארנונה קיימות בחלק גדול מהערים בארץ ולאור המלצת מבקר המדינה, נקבע כי כל בית אב בו מתגוררים תושבים ותיקים, שהכנסת משק הבית שברשותם נמוכה מסכום 19,754 שקלים, (המהווים 200% מהשכר הממוצע במשק), יהיו זכאים לקבל הנחת ארנונה בשיעור 25% עבור 100 מטרים הראשונים של הנכס שברשותם.

על פי הערכות, במודיעין יש כ-1,600 בתי אב בהם גרים תושבים ותיקים, מהם כ-75% זכאים לקבל את ההנחה.

כאמור, בחמשת החודשים הקרובים ייהנו כלל תושבי העיר הוותיקים מההנחה באופן גורף. כאשר כבר בימים הקרובים יישלח לבתיהם מכתב המפרט את הדרך לקבלת ההנחה.

על מנת לקבל את ההנחה יש למלא טופס המצורף למכתב או הנמצא  באתר העירייה או במחלקת הגבייה בבית יהונתן. את הטופס יש להגיש בצירוף תדפיס בנק לחודש דצמבר 2015. כמו כן במחלקת הגבייה הוכשרו מוקדנים שהוכשרו לטפל בפניות אלה, בטלפון 08-9726039 בין השעות 13:00-8:15.

כמו כן במהלך החודשים הקרובים תבצע העירייה, באמצעות מחלקת הגבייה פנייה אישית לתושבי העיר הקשישים על מנת לוודא כי הם יודעים על שינוי זה ובעת הצורך יסייעו להם במילוי .

בתמונה: השבוע באגף הגבייה. בפעם הבאה – תחשבו קצת קודם. צילום אינגריד מולר

כתבות נוספות

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

"עמית סוסנה היא השראה"

לאחר שהתראיינה לעיתון ניו יורק טיימס וסיפרה כיצד נפגעה מינית בידי מחבלי חמאס בשבי בעזה, הגיבו הבוקר משפחות החטופים

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

לעיר העתיד דרוש חזון סביבתי

גדעון בכר מעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" מסביר מה צריך לעשות כדי להציל את הטבע המדהים העוטף את מודיעין מתוכניות פיתוח עתידיות: ממעבר עילי לבעלי חיים, דרך הקמת אגמון קבוע באזור שבין העיר למכבים, ועד להגנה על השטחים הפתוחים שבמערב

המשך קריאה »

להשאיר את טומי

מאז פרוץ המלחמה מביא עימו לעבודה המאבטח בנתיב זבולון, תושב העוטף, את כלבו שחרד מהדי הפיצוצים בעזה. מאז הפך הכלב לאטרקציה, עד שהגיעה ההוראה שאוסרת על כניסתו למתחם. העירייה: "הנושא בבדיקה"

המשך קריאה »